Gå til innhold

PCOS, kobberspiral, diabetes og Metformin.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant nylig ut at jeg har PCOS og prediabetes - sistnevnte var svært overraskende, fordi jeg er spiser sunt og går veldig mye. Legen min skrev ut Metformin til meg. Jeg spurte ham om dette ville gjøre det mer sannsynlig at jeg ble gravid tross min kopperspiral, noe han ikke helt kunne svare på. "Sikkert ikke!" sa han.

Det holder ikke helt for meg. Jeg har overhodet ikke lyst på barn, i alle fall ikke på mange år. Kobberspiralen skal ikke ut før om tre år. Er det større sjanse for at jeg kan bli gravid nå? Hva skjer med embryo i så fall, blir det skadet av spiralen og spontanaborteres, eller må jeg i så fall inn og kirurgisk fjerne embryo? Alle mulige rare tanker om dette svirrer rundt i hodet på meg nå. Har noen svar?

Anonymkode: aa30c...0b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kobberspiral fungerer jo likt for det om du kanskje får mer normaliserte hormoner. Fungerer det godt nok for normalt fertile kvinner så fungerer det sannsynligvis godt nok for deg. Som du vet er ikke PCOS god nok prevensjon i seg selv.

Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i kosthold og måltidsrytme mtp. PCOS. Du skriver at du spiser sunt, men det kan hende at det ikke er riktig kosthold for deg likevel. Ikke alle tåler samme kosthold, man må finne ut hvordan egen kropp responderer.

Anonymkode: 72fc4...aa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kobberspiral fungerer jo likt for det om du kanskje får mer normaliserte hormoner. Fungerer det godt nok for normalt fertile kvinner så fungerer det sannsynligvis godt nok for deg. Som du vet er ikke PCOS god nok prevensjon i seg selv.

Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i kosthold og måltidsrytme mtp. PCOS. Du skriver at du spiser sunt, men det kan hende at det ikke er riktig kosthold for deg likevel. Ikke alle tåler samme kosthold, man må finne ut hvordan egen kropp responderer.

Takk for svar! Jepp, gjør masse research nå :)  Skal prøve IF og lavkarbo.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Jepp, gjør masse research nå :)  Skal prøve IF og lavkarbo.

Så flott! Karboredusert og faste fungerer knall for mange, for andre fungerer vegetarisk eller lavkalori. Man må prøve seg litt frem.

Jeg tror det hjelper å fri seg fra den tanken om at bare man er slank så er man frisk. Også slanke kan utvikle diabetes og også slanke kvinner kan ha PCOS. Det handler mer om metabolsk helse enn bare kroppsvekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har  dia 2 og  går på metaformin.   Ikke pga  livstil men  arvelig.    Det  hjalp veldig pcos jeg har ubehandlet  bare levd med det . Praktisk  bivirkninger.   Blodsukker  måler jeg og det er faktisk  hipp som happ hva jeg får øking av . Mye kommer på dagsform hvor stressa jeg er trening  osv. En dag kan jeg spise en is og få ingen stigning  andre dager til himmelen  av det samme. Man må få oversikt  rett å slett på hva  hvor osv . 

Anonymkode: e25f9...9c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...