AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Vi har ett barn fra før som er 1,5 år. Mannen vil egentlig i gang med nestemann nå snart. Men jeg har akkurat fått ny stilling med mer ansvar (samme arbeidsplass) og vil gjerne jobbe en del fremover. Nei, det er ikke en superviktig jobb eller noe, det er bare at jeg vil gripe muligheten når jeg har den. Redd at noen skal ta jobben min eller at de finner ut at vikaren min er dyktigere enn meg😅 Føler at hvis jeg skal få barn så bør jeg ta ordentlig permisjon. Og det føler jeg ikke at jeg kan da. Er det noen som har valgt en annen deling? Gradert permisjon eller noe? Er jeg helt tullete som grubler på dette her? Anonymkode: a25b3...11f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Gradert permisjon kan være vanskelig å kombinere med amming. Det kan også være vanskelig å få til i praksis på noen arbeidsplasser. Vi jobbet 50% begge to i fire mnd fra permisjonen var over til vi fikk bhg-plass, og det var helt håpløst. Vi har begge jobber hvor det ikke bare er å la noen andre gjøre jobben mens vi er vekke, så alt hopet seg opp, null kontinuitet i arbeidet, og det var bare stress og dritt. Du har rett på å beholde stillingen din (eller tilsvarnde stilling) om du er i permisjon. De kan ta vekk stillingen din, men da må de tilby deg en tilsvarende stilling, altså tilsvarende lønn, ansvar, osv. Men om du ikke har lyst, og har lyst til å jobbe, så er det jo bare å si det til mannen? At han har lyst til å få et barn til NÅ, betyr ikke at det er hans valg alene. Anonymkode: 150ec...18d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 Jeg HATET baby- og permisjonstiden og nektet å gjøre det igjen 😛 Nektet å få flere barn, hvis det var kriteriet. Mannen ville ha flere barn. Her tok far 70% permisjon (jobbet kun 3. hver helg) og jeg tok 30%. Det gikk helt strålende Anonymkode: 437cd...eb8 2
Angelheart2 Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Du kan da fint ta mindre del av permisjonen. Det eneste du MÅ ha er 3 uker før fødsel og 6 uker etter, resten fordeler dere som dere vil. Jeg hadde selv alt med førstemann, 7 måneder med nr 2 og knappe 5 mnd med sistemann. Vi fleiper i familien med at om vi skulle hatt en til ville jeg reist på jobb igjen en time etter fødsel. Poenget er at man MÅ ingenting og alle må gjøre det som passer best for egen familie uten å tenke på hva "alle" andre gjør. Noen mødre trives best med å være i jobb, mens andre vil helst være hjemme i mange år. For oss så var det et ultimatum fra min side når mannen ønsket et barn til, at han tok det meste av permisjonen, da jeg ikke ønsket å være borte fra jobb så lenge. Må legge til at vi benyttet oss av alle rettigheter med ammefri og slikt, så jeg ammet frem til barnet var omtrent 10 mnd gammel, selv om jeg jobbet fullt. 4
Carrot Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 (endret) Jeg er praktisk rettet på andre plan jeg da, som kommer i tillegg, som tapt pensjon osv i tillegg til tapt erfaring osv, og ikke minst - har dere lik fordeling av ansvaret på hjemmebane? I så fall tenker jeg at det står og faller på hva du vil, og nei - det er helt normalt å gruble, men ikke la det oppta for mye av din tid. Kjenn etter hva du vil og stå på det. Endret 1. juli 2022 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 Si at det er for tidlig,livmorhalsen din er ikke sterk nok ennå. Livmoren og kvinnens kropp trenger å normaliseres, og vevet rundt livmorhalsen må bygge seg sterkt igjen for å kunne bære et nytt svangerskap. Dessuten er det antagelig gunstig for barnet å ikke få søsken som er så altfor nært inntil i alder. Det er fint å få dette bevist, sier Nylander. Øker faren for komplikasjoner Forskerne har funnet ut at om du får barn med kort mellomrom eller med for langt mellomrom, økes sjansene for at komplikasjoner skal oppstå. Det kan være ting som for tidlig fødte barn eller lav fødselsvekt. https://www.aftenposten.no/norge/i/Wj6zr/vent-med-barn-nummer-to Anonymkode: 37e13...b48 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Gradert permisjon kan være vanskelig å kombinere med amming. Det kan også være vanskelig å få til i praksis på noen arbeidsplasser. Vi jobbet 50% begge to i fire mnd fra permisjonen var over til vi fikk bhg-plass, og det var helt håpløst. Vi har begge jobber hvor det ikke bare er å la noen andre gjøre jobben mens vi er vekke, så alt hopet seg opp, null kontinuitet i arbeidet, og det var bare stress og dritt. Du har rett på å beholde stillingen din (eller tilsvarnde stilling) om du er i permisjon. De kan ta vekk stillingen din, men da må de tilby deg en tilsvarende stilling, altså tilsvarende lønn, ansvar, osv. Men om du ikke har lyst, og har lyst til å jobbe, så er det jo bare å si det til mannen? At han har lyst til å få et barn til NÅ, betyr ikke at det er hans valg alene. Anonymkode: 150ec...18d Uff, det høres stress ut 😕 Han jobber offshore og jeg jobber på kontor, så det er litt utfordring der til tider. Men når han er hjemme så bør det jo være muligheter for å jobbe litt. Jeg vet ikke, kan jo hende at når tiden kommer så vil jeg bare være hjemme... Nei, det er jo ikke hans valg alene. Men han ønsker ikke å vente for lenge og pusher litt på. Han bør jo ha noe påvirkning på avgjørelsen, men jeg har ikke lyst til å gå med på det når det stritter imot i meg. Carrot skrev (28 minutter siden): Jeg er praktisk rettet på andre plan jeg da, som kommer i tillegg, som tapt pensjon osv i tillegg til tapt erfaring osv, og ikke minst - har dere lik fordeling av ansvaret på hjemmebane? I så fall tenker jeg at det står og faller på hva du vil, og nei - det er helt normalt å gruble, men ikke la det oppta for mye av din tid. Kjenn etter hva du vil og stå på det. Ja, det er jo noe med det. Jeg kom litt seint i gang med arbeidslivet og føler jeg har en del å ta igjen der, både med tanke på inntjening og erfaring. Vi har ganske lik fordeling, eller om det er ulikt på noen ting så er det han som gjør noe mer enn meg. Men han jobber borte 2 uker av gangen så tidvis ligger alt på meg. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Si at det er for tidlig,livmorhalsen din er ikke sterk nok ennå. Livmoren og kvinnens kropp trenger å normaliseres, og vevet rundt livmorhalsen må bygge seg sterkt igjen for å kunne bære et nytt svangerskap. Dessuten er det antagelig gunstig for barnet å ikke få søsken som er så altfor nært inntil i alder. Det er fint å få dette bevist, sier Nylander. Øker faren for komplikasjoner Forskerne har funnet ut at om du får barn med kort mellomrom eller med for langt mellomrom, økes sjansene for at komplikasjoner skal oppstå. Det kan være ting som for tidlig fødte barn eller lav fødselsvekt. https://www.aftenposten.no/norge/i/Wj6zr/vent-med-barn-nummer-to Anonymkode: 37e13...b48 Aha, det var opplysende. Men 18mnd er jo i disse dager, så bør være klar nå😅 Men ja, kjenner at jeg trenger å trene meg mer opp. Anonymkode: a25b3...11f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 Fikk akkurat nummer fire. Jeg hadde to barn fra tidligere forhold, og selv om jeg elsker de to siste like mye som de to første følte jeg meg egentlig «ferdig». Men mannen hadde ingen barn fra før og ønsket veldig to barn. Så med fjerde har vi løst det slik at jeg har valgt engangsstønad og han får 40 uker med foreldrepenger imens jeg fortsetter å jobbe med to timer ammefri hver dag Gleder meg til jeg om noen uker begynner på jobb igjen (har ferie nå) og føler jeg kan nyte tiden med baby litt ekstra faktisk denne gangen når tilværelsen blir mindre ensidig Anonymkode: 262d1...03d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fikk akkurat nummer fire. Jeg hadde to barn fra tidligere forhold, og selv om jeg elsker de to siste like mye som de to første følte jeg meg egentlig «ferdig». Men mannen hadde ingen barn fra før og ønsket veldig to barn. Så med fjerde har vi løst det slik at jeg har valgt engangsstønad og han får 40 uker med foreldrepenger imens jeg fortsetter å jobbe med to timer ammefri hver dag Gleder meg til jeg om noen uker begynner på jobb igjen (har ferie nå) og føler jeg kan nyte tiden med baby litt ekstra faktisk denne gangen når tilværelsen blir mindre ensidig Anonymkode: 262d1...03d Oi, interessant løsning! Har ikke tenkt over at man ikke må velge foreldrepenger selv om man har rett på. Så mannen din bare tar hele permisjonen rett og slett. Antar du jobber i staten eller noe, siden du har 2t ammefri? Anonymkode: a25b3...11f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Oi, interessant løsning! Har ikke tenkt over at man ikke må velge foreldrepenger selv om man har rett på. Så mannen din bare tar hele permisjonen rett og slett. Antar du jobber i staten eller noe, siden du har 2t ammefri? Anonymkode: a25b3...11f Går bare an ene veien, om mor velger engangsstønad får far rett på foreldrepenger etter «bare far har rett». Da faller alle ukene, unntatt tre uker før og seks uker etter fødsel, på han alene Jobber i kommunesektoren, der har vi tariffavtale på to timer betalt ammefri hver dag. Jeg jobber i gåavstand fra hjemme så det passer oss mye bedre enn om jeg tok ut permisjon. Anonymkode: 262d1...03d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå