AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Gutten min er 7 mnd, og vi har prøvd å introdusere fast føde. Graut og mos går stort sett greit, men alt med meir fast konsistens enn det går ikke. Han får feks plukke brødbiter selv, putter i munnen og brekker seg. Og kaster opp. Og så er han ferdig med brød for ei stund. Sånn går det med all mat egentlig. Har hendt han har fått grøt i halsen og brekke seg, da blir han ferdig med grøt for ei stund også. Så jeg lurer på om det er helt vanlig? Bør vi bare fortsette slik, vente litt, tilby andre ting? Hva gir dere til deres babyer? Nå blir måltidene mye gråt og at han ikke vil ha noe (innkudert vann), og jeg vil jo ikke at det skal bli slik forholdet hans til mat er... Kort fortalt, hjelp! Hva burde vi gjøre...? Jeg lurer også på om det er dumt å feks tilby brød, han kaster opp litt, så gi noe annet? Jeg ammer så mye jeg kan enda, men om en måneds tid skal jeg tilbake til jobb, så hadde håpt at han klarte seg uten meg en arbeidsdag.... Anonymkode: fd13a...a3f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Grøt og moser går vel helt fint, han er jo liten ennå og noen har sterkere brekningsrefleks enn andre. Vet om baby som brakk seg av brødskive ril ettårsalderen, spiser brød som bare det nå. Noen spiser nesten bare melk til nærmere året. Ville tatt det helt rolig, gitt grøt og mos og tilbudt smaksprøver på brødskive mv av og til. Lykke til 😊 Anonymkode: 6633b...e70 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 Det går helt fint å bare gi grøt og mos. Vår eldste var også sånn. Han tålte ikke biter i maten, han bare kastet opp. Helsesykepleieren vår sa at det var null å stresse med. Barn takler biter i ulikt tempo, og de har også ulik brekningsrefleks. Eldsten vår klarte ikke spise brød før han var godt over året. Men så snart han fikk flere tenner, gikk det mye bedre. Han klarte helt fint spise brød og biter da han begynte i bhg da han var 18 mnd. Minsten vår har vært helt annerledes, han har taklet biter kjempefint, aldri kastet opp en eneste gang. Harker og hoster litt ,men aldri faktisk begynt å brekke seg og spydd. Han spiste brødskiver som en helt fra han var 9-10 mnd gammel, til tross for at han også var sent ute med tenner. Anonymkode: 9f955...e3c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Tusen takk! Det hjelper å høre fra andre! Jeg vet ikke helt når det er vanlig å starte med fastare føde, så blir usikker. Men da skal jeg slappe av og heller skape gode måltidet sammen ♥️ med mos Anonymkode: fd13a...a3f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 Hadde bare kjørt grøt og mos en stund til. Vi gjorde gradvis mosene grovere, fra finmost med stavmikser til litt mindre fin til etterhvert bare grovt most med gaffel. Og plutselig spiste hun biter som bare det Anonymkode: 3d0a7...97e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Gutten min er 7 mnd, og vi har prøvd å introdusere fast føde. Graut og mos går stort sett greit, men alt med meir fast konsistens enn det går ikke. Han får feks plukke brødbiter selv, putter i munnen og brekker seg. Og kaster opp. Og så er han ferdig med brød for ei stund. Sånn går det med all mat egentlig. Har hendt han har fått grøt i halsen og brekke seg, da blir han ferdig med grøt for ei stund også. Så jeg lurer på om det er helt vanlig? Bør vi bare fortsette slik, vente litt, tilby andre ting? Hva gir dere til deres babyer? Nå blir måltidene mye gråt og at han ikke vil ha noe (innkudert vann), og jeg vil jo ikke at det skal bli slik forholdet hans til mat er... Kort fortalt, hjelp! Hva burde vi gjøre...? Jeg lurer også på om det er dumt å feks tilby brød, han kaster opp litt, så gi noe annet? Jeg ammer så mye jeg kan enda, men om en måneds tid skal jeg tilbake til jobb, så hadde håpt at han klarte seg uten meg en arbeidsdag.... Anonymkode: fd13a...a3f Ikke gi han brødBITER. Gi han brød som er 1 cm tjukk og 4 cm lang. Som pinner. Biter setter seg fast. La han kontrollere det selv. Maten setter seg forøvrig ikke i halsen når de brekker seg. Brekningsrefleksen er langt fremme i ganen. Så brekningen er en del av treningen. Men hvordan reagerer du når han brekker seg? I vill panikk? Skremmer du han? De skal brekke seg, er slik de unngår å svelge feil. Anonymkode: 27751...97d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke gi han brødBITER. Gi han brød som er 1 cm tjukk og 4 cm lang. Som pinner. Biter setter seg fast. La han kontrollere det selv. Maten setter seg forøvrig ikke i halsen når de brekker seg. Brekningsrefleksen er langt fremme i ganen. Så brekningen er en del av treningen. Men hvordan reagerer du når han brekker seg? I vill panikk? Skremmer du han? De skal brekke seg, er slik de unngår å svelge feil. Anonymkode: 27751...97d Jeg sitter rolig ved han og sier at det går bra. Tilbyr vann om han vil ha det. Jeg vet at brekning er helt vanlig og barns måte å unngå å få ting i halsen som ikke skal dit. Anonymkode: fd13a...a3f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 Babyer er forskjellige, så bare følg baby her. Noen vil ha helt finmost en stund før de takler litt mer konsistens og biter. Min yngste var også slik, hun spiste ikke brød før hun var året og mye finmost før det. Alt annet utløste brekning og vegring fra å spise mer. Ville gitt mos og så kan du prøve med litt biter igjen senere om en liten stund. Anonymkode: a5668...33a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 Hva med sånne maissnacksgreier? De mer eller mindre smelter i munnen og er enkle å holde Anonymkode: 45f8d...c1c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med sånne maissnacksgreier? De mer eller mindre smelter i munnen og er enkle å holde Anonymkode: 45f8d...c1c Det er jo ikke mat. Anonymkode: da422...fed 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva med sånne maissnacksgreier? De mer eller mindre smelter i munnen og er enkle å holde Anonymkode: 45f8d...c1c Dei er det einaste 'faste' som funker for oss! Men bruker det berre som kos da. Ta Anonymkode: fd13a...a3f
brillesilje Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 14.29): Gutten min er 7 mnd, og vi har prøvd å introdusere fast føde. Graut og mos går stort sett greit, men alt med meir fast konsistens enn det går ikke. Han får feks plukke brødbiter selv, putter i munnen og brekker seg. Og kaster opp. Og så er han ferdig med brød for ei stund. Sånn går det med all mat egentlig. Har hendt han har fått grøt i halsen og brekke seg, da blir han ferdig med grøt for ei stund også. Så jeg lurer på om det er helt vanlig? Bør vi bare fortsette slik, vente litt, tilby andre ting? Hva gir dere til deres babyer? Nå blir måltidene mye gråt og at han ikke vil ha noe (innkudert vann), og jeg vil jo ikke at det skal bli slik forholdet hans til mat er... Kort fortalt, hjelp! Hva burde vi gjøre...? Jeg lurer også på om det er dumt å feks tilby brød, han kaster opp litt, så gi noe annet? Jeg ammer så mye jeg kan enda, men om en måneds tid skal jeg tilbake til jobb, så hadde håpt at han klarte seg uten meg en arbeidsdag.... Anonymkode: fd13a...a3f Hvordan har det gått TS? Vi har samme problemet her, og kan kun gi enkle smoothieposer. Alt annet brekker hen seg av.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Det har gått veldig bra! Det løsnet rundt 8 mnd alder, samtidig som vi fikk orden på forstoppelse hos han... Vi fortsatte å gi mat, men lot han ete så lite som han ville. Fokusere på mos i ulike utgåver, og gav brød ca en gang i veka fram til det gjekk bedre. No et han brød, pasta, div frukt og grønt, ikkje nødvendigvis slik at det går ned, men han tygger og koser seg med det. Oppkastinga skjer en veldig sjeldan gang, no er det mest at han brekker seg av og til, men klarer å holde på maten. Mitt råd, la barnet ete det som går, gi nye ting slik at barnet får prøve seg, men det er ikkje hast med det enda. Om det er noko som går ned, gi det enn så lenge. Konsistens var nøkkelen for oss Anonymkode: fd13a...a3f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå