AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Ei venninne gjennom mange år har plutselig blitt så sur og grinete. Verbalt utagerende går og mumler irritert med seg selv. Anklager meg plutselig ut av det blå for ditt og datt. Ja du har det jo bra du som har så god lønn etc. Det skinner etterhvert gjennom at datteren hennes har økonomiske problemer og jeg merker at min venninne provoserer sitt elendige humør over på meg. Alltid meg som havner i den rollen. Ender med at jeg trekker meg unna når det ikke nytter å endre hennes humørsyke. Flere som er forskrekket over slik aggresjon? Jeg har på ingen måte gjort henne noe galt. Hun tenker tydeligvis at jeg skal rollen som huggestabbe. Hun absorberer datterens surhet og spyr den utover meg. Anonymkode: b45e3...b72 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ei venninne gjennom mange år har plutselig blitt så sur og grinete. Verbalt utagerende går og mumler irritert med seg selv. Anklager meg plutselig ut av det blå for ditt og datt. Ja du har det jo bra du som har så god lønn etc. Det skinner etterhvert gjennom at datteren hennes har økonomiske problemer og jeg merker at min venninne provoserer sitt elendige humør over på meg. Alltid meg som havner i den rollen. Ender med at jeg trekker meg unna når det ikke nytter å endre hennes humørsyke. Flere som er forskrekket over slik aggresjon? Jeg har på ingen måte gjort henne noe galt. Hun tenker tydeligvis at jeg skal rollen som huggestabbe. Hun absorberer datterens surhet og spyr den utover meg. Anonymkode: b45e3...b72 Projiserer * Anonymkode: b45e3...b72
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 At du gidder ha sånne giftige folk rundt deg Anonymkode: 5aed4...90b 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Forventer hun at du skal gi henne/dattera penger..? Anonymkode: 0572d...3d9
Million Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 Hvorfor i alle dager tar hun sitt dårlige humør pga datterens dårlige økonomi ut over deg, en venninne? Du har jo ingenting med den saken å gjøre!? Hvis hun ikke da går rundt og håper på at du skal tilby deg økonomisk hjelp eller lån eller noe, og så blir hun bare mer og mer irritert over at du IKKE gjør det? "Tar hun ikke et hint?" osv kanskje hun tenker. Jeg ville i alle fall blitt mistenksom om en venninne av meg gikk og kjeftet og surmulte mot meg om noe sånt som det. 2
lillevill Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ei venninne gjennom mange år har plutselig blitt så sur og grinete. Verbalt utagerende går og mumler irritert med seg selv. Anklager meg plutselig ut av det blå for ditt og datt. Ja du har det jo bra du som har så god lønn etc. Det skinner etterhvert gjennom at datteren hennes har økonomiske problemer og jeg merker at min venninne provoserer sitt elendige humør over på meg. Alltid meg som havner i den rollen. Ender med at jeg trekker meg unna når det ikke nytter å endre hennes humørsyke. Flere som er forskrekket over slik aggresjon? Jeg har på ingen måte gjort henne noe galt. Hun tenker tydeligvis at jeg skal rollen som huggestabbe. Hun absorberer datterens surhet og spyr den utover meg. Anonymkode: b45e3...b72 Høres ut som hun sliter da.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 Det virker mer som at hun ikke klarer å sette grenser for datteren Som vil si at hun tar imot all vrede fra datteren også renner det over. Slik at den gilde person hun vanligvis er forsvinner Ekstra merkbart når hun nettopp har vært sammen med datteren og da har gift hun må kvitte seg med. Nytter ikke å snakke varsomt med henne om det så går hun totalt i vranglås alt forverrer seg Så jeg prøver å snakke om hyggelige nøytrale ting. Hun har aldri angrepet meg verbalt tidligere men er tydeligvis nådd et kritisk punkt nå. Tenker at jeg må ta avstand en stund markere at dette ikke er greit for meg men veldig utrivelig. Anonymkode: b45e3...b72
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 Hun styres av datterens humør. Sliter datteren sliter hun. Jeg har tatt en lang god pause for å slippe å absorbere alt det der. Indirekte biir jo jeg om jeg ikke setter grenser datterens søppelbøtte Anonymkode: b45e3...b72
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 Hvordan skinner det gjennom at dattera har økonomiske problemer? Har hun forsøkt å prate med deg om dette? Anonymkode: af0c7...49d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det virker mer som at hun ikke klarer å sette grenser for datteren Som vil si at hun tar imot all vrede fra datteren også renner det over. Slik at den gilde person hun vanligvis er forsvinner Ekstra merkbart når hun nettopp har vært sammen med datteren og da har gift hun må kvitte seg med. Nytter ikke å snakke varsomt med henne om det så går hun totalt i vranglås alt forverrer seg Så jeg prøver å snakke om hyggelige nøytrale ting. Hun har aldri angrepet meg verbalt tidligere men er tydeligvis nådd et kritisk punkt nå. Tenker at jeg må ta avstand en stund markere at dette ikke er greit for meg men veldig utrivelig. Anonymkode: b45e3...b72 Ikke gjør det uthevede. Snakk med din venninne om det hun trenger å snakke om, gi henne muligheten til å lufte sine tanker og gi henne støtte dersom hun ønsker å sette grenser for datteren. Nå vet ikke jeg hva slags problemer datteren har, men det er ikke opp moren å løse dem. Støtt din venninne i at det er riktig å sette grenser/stille krav til datteren, og så kan du heller vinkle samtalen mot noe mer positivt. Anonymkode: af0c7...49d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan skinner det gjennom at dattera har økonomiske problemer? Har hun forsøkt å prate med deg om dette? Anonymkode: af0c7...49d Ja hun sammenligner høylytt datterens og min sin økonomiske situasjon. I detalj. Jeg alltid har levd nøkternt og er snart gjeldfri mens datteren neddynget i gjeld har unnlatt å legge til side når hun hadde mulighet til det. Det er heller ikke tema Surhet og giftige kommentarer avbrutt av lang taushet som et tungt klamt teppe. Vet ikke hvor hun vil med det. Ubehagelig stemning hvertfall Anonymkode: b45e3...b72
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #12 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke gjør det uthevede. Snakk med din venninne om det hun trenger å snakke om, gi henne muligheten til å lufte sine tanker og gi henne støtte dersom hun ønsker å sette grenser for datteren. Nå vet ikke jeg hva slags problemer datteren har, men det er ikke opp moren å løse dem. Støtt din venninne i at det er riktig å sette grenser/stille krav til datteren, og så kan du heller vinkle samtalen mot noe mer positivt. Anonymkode: af0c7...49d Det er jo når jeg kommer henne i møte at hun går til frontalangrep. Det sier meg vel en god del om alvorlighetsgrad. Det om grenser skal jeg si. Anonymkode: b45e3...b72
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #13 Skrevet 1. juli 2022 Trenger hun å lufte sine tanker om datterens økonomi, vil det kanskje kunne være bra for henne å melde seg inn i Gjeldsofferalliansen. De har et telefonnummer man kan ringe hvor man også som pårørende kan få råd og støtte. Verdt hver krone. At hun går til angrep på deg når du kommer henne i møte sier en del om alvorlighetsgraden, ja. Anonymkode: af0c7...49d
lillevill Skrevet 1. juli 2022 #14 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja hun sammenligner høylytt datterens og min sin økonomiske situasjon. I detalj. Jeg alltid har levd nøkternt og er snart gjeldfri mens datteren neddynget i gjeld har unnlatt å legge til side når hun hadde mulighet til det. Det er heller ikke tema Surhet og giftige kommentarer avbrutt av lang taushet som et tungt klamt teppe. Vet ikke hvor hun vil med det. Ubehagelig stemning hvertfall Anonymkode: b45e3...b72 Du kan si; Jeg merker at du er irritert på meg. Noe jeg har gjort? Kansje hun sier beklager, men datteren min sliter med å betale regninger nå. Da kan du si, da forstår jeg at du er stressa. Men hvorfor er du irritert på meg for det da? Jeg synes det er ubehagelig at du tar det utover meg. Jeg vil jo helst ha det hyggelig når vi snakker sammen, men nå føler jeg at jeg irriterer deg. Evt så forstår du jo at hun er irritert pga datteren, ikke pga deg. Du har jo ikke gjort noe feil. Det vet du. Og du er vel en voksen dame som forstår at selv om hun er sur og stresset, så er det pga datteren, ikke deg. Evt får du ta en pause fra henne kansje. Men jeg hadde sagt noe. Hun er jo utrolig umoden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå