AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Ja, det er et forslag fra ei ung dame som fikk én femmer på vitnemålet og det var i gym. Resten seksere. Leste det på snap nyheter fra VG så får ikke lenket. Forslaget er å erstatte det med deltatt/ikke deltatt. For å slippe å få en karakter som trekker ned. Hva i alle dager er det for noe vissvass? Hva med de som fikk én femmer (i gym) , og resten 2 og 3? Her er det så mye å ta tak i at jeg faktisk ikke vet hvor jeg skal begynne. Dagens skole er på vei til å favorisere jenter, noe den langt på vei er blitt allerede. Det legges opp til at å sitte i ro, holde kjeft og gjøre teoretiske fag er det eneste som teller. Som mann, med makk i rumpen i 9 år på grunnskolen og elendige karakterer så er dette faktisk rett ut patetisk å lese. Nå er jeg snart 50, er høyskole utdannet innen drift av offshoreanlegg, har tilegnet meg teknisk og faglig kompetanse innen praktisk jobbing itillegg til høyskole. Jeg har klart å fø både meg selv, tre unger og min kone. Uten en eneste sekser. Det er beint ut utrolig at det er mulig. Anonymkode: 8086f...7f3 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Det er den største feilen samfunnet kan gjøre. Når så mange unge sliter psykisk, så er fysisk aktivitet utrolig viktig. Gym karakter bør ikke være merket på toppidretts elever, men bør legge grunnlaget på aktiv deltakelse og på elever som gjør sitt beste. Men da får man jo et skille fra andre fag der de som er flinke med norsk, engelsk og matte vurderes ut fra nivå. Det er jo dette karakter vurderes ut fra. Anonymkode: 12ed7...89d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 har selv spilt mye sport og fikk toppkarakter i gym, men den er jo ikke relevant til utdanningen jeg tok så jeg syntes ikke den burde ha noe å si når man søker høyere utdanning. Så jeg er enig i bestått/ikke-bestått, så må alle elever delta men det ødelegger ikke snittet til de som ikke er så atletiske. Syntes generelt opptakene burde ekskludere alle karakterer som ikke har noe med studiet å gjøre. Trenger ikke 6'er i KRL hvis jeg skal bli ingeniør liksom. Anonymkode: 05e74...35f 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Jeg synes det er helt meningsløst med karakter i gym. Mye bedre med bestått/ikke bestått. Så kunne elevene heller hatt positive opplevelser sammen i gymmen, uten hele tiden å ha den karakteren hengende over seg. Men om man har bare seksere og én femmer så har den femmeren i gym ingen ting å si. For man kommer inn på akkurat det man vil uansett, så det synes jeg er en merkelig ting å klage på. Anonymkode: d0256...8af
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 Mange argumenterer for at gym er bra for psykisk helse. Det kan jeg ikke si meg enig i! Slet selv med sosial angst på vgs, og gym var det verste jeg visste. Det var i den alderen man var usikker på kroppen sin, ikke turte å dusje med andre osv (ihvertfall meg og min beste venninne på den tiden var sjenerte og følte oss veldig utenfor). Å bli dømt ut fra hvor fort man springer eller hvor god man var i orientering i skogen, nei det var skikkelig dritt. Derimot er jeg superaktiv ellers på fritiden og går timeslange turer med hunden min, så min dårlige gymkarakter føles bare meningsløs. Gym i skolen er gammeldags og har ingen ting med høyere utdanning å gjøre. De som er spesielt interessert i sport kan søke seg inn på den retningen av eget valg. Syns det burde være bestått/ikke bestått, definitivt! Anonymkode: e9c5a...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 Det blir feil å sette karakter i gym. De mest utagerende og ekstroverte elevene fikk bra karakterer, mens de stille og introverte fikk dårlig. Sånn husker jeg det. Kan ikke se noen annen grunn til å ha karakterer i gym enn å henge ut de som ikke tør eller liker lagsport. Hadde det vært pga helsa så kunne man heller hatt en time midt på dagen med løpetur rundt skolen eller noe for å klarne hodet. Da uten karakterer, men fokus på HELSE. Anonymkode: e9c5a...4a9 1
umAxa Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Syns det burde være bestått/ikke bestått, definitivt! Ingenting i mot bedre helse og bedre kroppskontroll som er hvorfor man gjør øvelser og aktiviteter. Men hva er hensikten med å gå over til en bestått/ikke bestått som skal hjelpe med nøyaktig hva? Videre hvordan vil du definere grensen for en som skal bestå da? Alle som har mer enn 4'er består, og alle under er ikke bestått? Videre så er jo bestå/ikke bestått fortsatt en vurdering. Eneste forskjellen er denne vurderingen har et binært utfall i motsetning til tallene 1 til 6 som i all praksis er bare desimaler mellom det binære.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er et forslag fra ei ung dame som fikk én femmer på vitnemålet og det var i gym. Resten seksere. Leste det på snap nyheter fra VG så får ikke lenket. Forslaget er å erstatte det med deltatt/ikke deltatt. For å slippe å få en karakter som trekker ned. Hva i alle dager er det for noe vissvass? Hva med de som fikk én femmer (i gym) , og resten 2 og 3? Her er det så mye å ta tak i at jeg faktisk ikke vet hvor jeg skal begynne. Dagens skole er på vei til å favorisere jenter, noe den langt på vei er blitt allerede. Det legges opp til at å sitte i ro, holde kjeft og gjøre teoretiske fag er det eneste som teller. Som mann, med makk i rumpen i 9 år på grunnskolen og elendige karakterer så er dette faktisk rett ut patetisk å lese. Nå er jeg snart 50, er høyskole utdannet innen drift av offshoreanlegg, har tilegnet meg teknisk og faglig kompetanse innen praktisk jobbing itillegg til høyskole. Jeg har klart å fø både meg selv, tre unger og min kone. Uten en eneste sekser. Det er beint ut utrolig at det er mulig. Anonymkode: 8086f...7f3 Jeg er selv en sånn elev som fikk kjempegode karakterer i teorifag, og grei karakterer i gym. Kom uansett inn på akkurat det jeg ville etter vgs. Nå har jeg en sønn som sliter i alle fag, men er i særklasse i gym, og jeg ser hvor mye den gymkarakteren betyr for han. Jeg er derfor helt enig med deg, det bør definitivt være minst ett fag som for en gangs skyld favoriserer fysisk og ikke teoretisk kompetanse. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det blir feil å sette karakter i gym. De mest utagerende og ekstroverte elevene fikk bra karakterer, mens de stille og introverte fikk dårlig. Sånn husker jeg det. Kan ikke se noen annen grunn til å ha karakterer i gym enn å henge ut de som ikke tør eller liker lagsport. Hadde det vært pga helsa så kunne man heller hatt en time midt på dagen med løpetur rundt skolen eller noe for å klarne hodet. Da uten karakterer, men fokus på HELSE. Anonymkode: e9c5a...4a9 Men hva med dem som ikke orker å mislykkes gang på gang og derfor ikke leser leksa mer enn maks en gang? Eller den som er sjenert og aldri rekker opp hånda? Skal de slippe karakterer i muntlig norsk for eksempel? Jeg tenker det er fint med fag som måler ulike ferdigheter, jeg. Samtidig bør det være rom for ulike utdanninger å vektlegge karakterer i forskjellige fag ulikt, da teller relevant grunnlag mest for neste steg i utdanningen. Anonymkode: 534a7...e4b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 umAxa skrev (35 minutter siden): Ingenting i mot bedre helse og bedre kroppskontroll som er hvorfor man gjør øvelser og aktiviteter. Men hva er hensikten med å gå over til en bestått/ikke bestått som skal hjelpe med nøyaktig hva? Videre hvordan vil du definere grensen for en som skal bestå da? Alle som har mer enn 4'er består, og alle under er ikke bestått? Videre så er jo bestå/ikke bestått fortsatt en vurdering. Eneste forskjellen er denne vurderingen har et binært utfall i motsetning til tallene 1 til 6 som i all praksis er bare desimaler mellom det binære. Trenger ikke blande inn karakterer i det hwle tatt. Bestått/ikke bestått gis på bakgrunn av oppmøte og faktisk deltakelse i timene, ikke resultater (hvor fort man løper, hvor god man er til å spille fotball…). Anonymkode: d0256...8af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå