AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 60 dager igjen til fødsel og jeg har begynt å bekymre meg veldig for ammingen. Har så lyst til å få det til, men frykter at det blir vanskelig. Min mor har født 3 barn og ikke hatt melk i noen av tilfellene. Jeg har i tillegg brystimplantater, som jo også kan redusere sjansen. Har heller ikke sett snurten av kolostrum enda. Tror dere det er sjans for å få til amming? Kan alle amme, eller er det bare ikke fysisk mulig for enkelte? Noen solskinnshistorier? Anonymkode: eea65...846
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 De aller aller aller fleste får melk, og det var en annen tid da din mor fødte. Man har mer kunnskap om hva som kan øke melkeproduksjon i dag om det er en utfordring. Men så avhenger det selvfølgelig også av barnet, om det feks er sugesvakt kan det være vanskelig å få i gang ammingen. Jeg har hatt en av hver. Det viktigste er ro og god veiledning de første dagene, og at man husker på at diverse oppstart problemer er helt normalt. Jeg trodde selv amming skulle komme til meg helt naturlig, men det tok noen uker å få dreisen på det. Med riktig ammeveiledning får mange det til, mens noen må kaste inn håndkle fordi det blir for krevende eller barnet foretrekker flaske om det er lite melk å få av brystet. Veldig mange norske babyer ammes, så det går jo greit for de aller fleste. Og gjør det ikke det - så finnes erstatning for en god og mett baby. Lykke til! Anonymkode: 2297c...606
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 Problemet er at folk gir opp for lett. Hører ofte at folk gir opp fordi brystvortene ble så såre osv. Dette er helt NORMALT. Har ammet 3 barn og blødd fra puppene med alle i starten. Men man holder ut. Det går over. Anonymkode: a63f4...62f 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Min mor og mormor slet og med å amme pga "lite melk" osv som nok var annet som stramt tungebånd hos meg, tette melkeganger++ Den gang ammet man mer etter klokka og, ikke den fokus på å få igang produksjon tidlig ved å gi ofte/etter babys tegn osv som man gjør nå (avhengig av din og deres alder da, jeg er født i 87) Jeg hadde ikke dette men jeg slet i starten. Pumpet og ga mme ved siden av men etter 2 mnd fullammet jeg. Og ja ikke gi opp + ta imot hjelp jeg var hos ammeveileder og det var veldig hjelpsomt for meg. Brukte kompresser og purelan og avlastet med flaske for å unngå sårhet. Var obs på tette melkeganger pga "skrekkhistorier" fra familien og fikk tømt med amming/pumpe med en gang jeg fikk vond klump i brystet (redd for betennelse) og det gikk bra. Helt ok å gi mme men vil man amme går det for de fleste. Men det var vanskeligere i starten enn jeg trodde (det sier nesten alle jeg snakker med og) Du kan skrive om amming i fødebrev så du kan få ekstra hjelp i starten. Anonymkode: 7053a...1c6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at folk gir opp for lett. Hører ofte at folk gir opp fordi brystvortene ble så såre osv. Dette er helt NORMALT. Har ammet 3 barn og blødd fra puppene med alle i starten. Men man holder ut. Det går over. Anonymkode: a63f4...62f Men å si sånt som dette her hjelper absolutt ingenting. Vi fikk til ammingen kjempebra med én gang, men etter noen uker begynte vi å slite veldig. Baby slet med å få i seg melk, jeg blødde og var supersår. Jeg ville "gi opp" lenge før jeg faktisk gjorde det, og da "ga jeg opp" i skjul. Helsestasjonen maste og maste om at jeg bare måtte prøve hardere og at det var meg det sto på fordi tungebåndet var fint og sugetaket var bra allerede på fødestua, men det gikk faktisk ikke. Det viste seg at jeg hadde en svær cyste i den ene puppen som presset på melkegangene så de ble blokkert. Hvis vi sier man har ti utganger for melken, så kom det bare melk ut av en eller to. Cysten satt dypt nok til at man ikke kunne kjenne den før melkeproduksjonen stoppet og puppen ble normal størrelse igjen. Anonymkode: 53a4e...087 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Problemet er at folk gir opp for lett. Hører ofte at folk gir opp fordi brystvortene ble så såre osv. Dette er helt NORMALT. Har ammet 3 barn og blødd fra puppene med alle i starten. Men man holder ut. Det går over. Anonymkode: a63f4...62f Nei. Og hva med dem som ikke gir opp lett? De som lider seg igjennom altfor lenge faktisk, etter at de burde gitt opp og de burde blitt oppmuntret til å slutte. Tror du det er sunt og bra for tilknytningen mellom mor og barn dersom mor gruer seg til hver eneste amming i flere måneder? Hvor lenge synes du det er innafor å lide for ammingen? Anonymkode: a8502...187 1 1
Veggdyret Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 Ikke bruk moren din som fasit iallefall. Min mor hadde store problemer med melka - jeg har ammet alle mine til de ikke ville mer, med null problemer (eldste var 2 år og yngste 11 måneder).
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 Har silikon. Har hatt amming der det gikk som en lek, og amming der babyen hang på puppen frem til 3 mnd alder og jeg var veldig stresset for om babyen fekk nok.. Men melk har det vært. Men du må legge baby til puppen som første alternativet hver gang babyen gråter i begynnelsen. Er babyen urolig? Gi pupp. Gråter? Gi pupp. Trøtt? Gi pupp. Bruk puppen som matfat og smokk, så får du til ammingen. Anonymkode: 53f87...3c2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 Er ikke garantert at det går. Amming er ikke alltid så lett. Men du trenger ikke bekymre deg for at det ikke går pga din mors erfaring, mangel på råmelk, implantatat etc tror jeg (uten at jeg er ekspert og kan uttale meg om statistisk sannsynlighet) . Har bare min erfaring å dele, siden du ber om solskinnshistorier. 😊Det rant ikke noe i det hele tatt fra mine bryster før jeg fødte. Hadde heller ikke noen nevneverdig økning i størrelse for min A cup minus. 😄 Baby skjønte ikke greia og klarte ikke å holde seg fast, og det tok flere dager før hun klarte å holde grepet mer enn noen sekunder av gangen. Jeg fikk god hjelp på barsel, og på ammepoliklinikk. Kjøpte to forskjellige typer brystskjold som funket sånn der passe, prøvde ulike stillinger som ikke funket i det hele tatt, leide en pumpe på sykehusapoteket og pumpet i vei. (Er ikke ment som skryt, altså. Bare ment som tips hva du kan gjøre om det går trått i starten.) Vet ikke med din mor, men før i tiden var det vel også gjerne sånn at man skulle amme etter klokka, ikke "skjemme bort" baby ved å ta hen opp for ofte... Min bestemor hadde hørt at det ikke var bra å amme for ofte, for da gikk man tom. Så hun ventet og sparte opp, og da gikk hun jo fort tørr. Nå vet vi jo at for å få igang ammingen er det best å ha mye hud til hud-kontakt og la baby suge ved behov. Baby som dier ofte øker produksjonen. Basert på min erfaring, synes jeg du bør gi det noen dager før du gir opp, selv om det virker håpløst i starten. For oss løsnet det plutselig, hun ble veldig glad i brystet, jeg produserte rikelig (tror det var takket være hyppig bruk av pumpe i starten) og jeg endte opp med å amme til hun var nesten 4. (Ikke slakt meg dere som ikke liker langtidsamming) 😂 Hadde ikke sett det for meg på barsel da de begynte å drøfte muligheten for å gi tillegg gitt. Vil også si at jeg absolutt ikke dømmer dem som går over til mme. Ikke føl det som et nederlag i det hele tatt! Hvis dere merker at det ikke går, enten det er pga såre brystvorter eller hva det måtte være, så gi mme med god samvittighet! Ikke la helsepersonell presse dere hvis dere ikke føler det er riktig. Det er du som bestemmer, og alle må ikke amme. Anonymkode: a91d9...82b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 Ved implantater så har du som regel mindre plass til melk, så du må som regel amme hyppigere. Fikk skriv om dette selv etter fødsel. Ammet selv de 3 første ukene, men slutter pga lite melk, ammet hele tiden og måtte i tillegg gi mme. Alt ble bare stress og ble veldig sliten da jeg knapt fikk søvn da alt dette tok tid. Kunne amme rundt en time og da fra begge brystene og så måtte begynne å lage mme. Ungen fikk aldri ro og la heller ikke på seg. Både lege og helsesykepleier var enig i at jeg sluttet med amming. Fått en ny unge etter hun kun får mme. Anonymkode: a8433...f04
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 Vi brukte flere uker på å få til ammingen. Måtte bruke ammeskjold de første ukene, ellers lå hun bare å skrek ved puppen. Andre hadde nok gitt opp, men jeg hadde veldig lyst til å amme! Ble mye tårer og frustrasjon, følte meg mislykket når hun var sulten men bare lå å skrek ved puppen. De løsnet veldig når vi begynte med skjold, så glad jeg hadde kjøpt på forhånd. Etter 5-6 uker fikk vi til å amme uten. Delammet til rundt 4 mnd, etter det fikk vi til å fullamme 😊 Veldig mange tror man må enten eller, men delamming gir mange helsefordeler for både mor og barn, så hvis du får til litt er det bedre en ingenting! Selvom det så klart ikke er noen skam å måtte gi mme altså. Anonymkode: 8dec5...d59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå