Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I forbindelse med graviditet har jeg fått store uventede økonomiske utgifter. Den siste uken alene har jeg måttet legge ut 3000 for behandlinger. Det var helt  uventet. 

Før jeg ble klar over dette lovet jeg mannen min å hjelpe ham med en regning.

Vi deler i utgangspunktet utgifter for graviditeten 50/50, og jeg synes det er usympatisk å hevde at jeg bryter løftet mitt og betaler mindre når jeg er syk og må ha behandling. 

Føler egentlig ikke at han bryr seg spesielt mye om min helse eller barnet i magen. Han spør aldri om barnet og snakker aldri om det.

Jeg blir lei meg og såret over at en regning er det han er irritert for, når jeg er alvorlig syk og sykmeldt. 

Overreagerer jeg når jeg synes han er egoistisk og kald? Han har for øvrig aldri sagt noe positivt om graviditeten, og snakker aldri om barnet, men hevder at han ønsker det, det er bare sånn han er.

Anonymkode: 7c2ff...a8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I forbindelse med graviditet har jeg fått store uventede økonomiske utgifter. Den siste uken alene har jeg måttet legge ut 3000 for behandlinger. Det var helt  uventet. 

Vi deler i utgangspunktet utgifter for graviditeten 50/50, og jeg synes det er usympatisk å hevde at jeg bryter løftet mitt og betaler mindre når jeg er syk og må ha behandling. 

Føler egentlig ikke at han bryr seg spesielt mye om min helse eller barnet i magen. Han spør aldri om barnet og snakker aldri om det.

Jeg blir lei meg og såret over at en regning er det han er irritert for, når jeg er alvorlig syk og sykmeldt. 

Overreagerer jeg når jeg synes han er egoistisk og kald? Han har for øvrig aldri sagt noe positivt om graviditeten, og snakker aldri om barnet, men hevder at han ønsker det, det er bare sånn han er.

:klem:

Synes ikke du overreagerer i det hele tatt. Og dere skal jo liksom være sammen om dette.. 

Har du tatt opp disse tankene med han?

Anonymkode: 7a017...d91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) Vi deler i utgangspunktet utgifter for graviditeten 50/50,

Er det relatert til graviditeten, eller bare tilfeldigvis samtidig? Hvorfor skal du selv betale, og hvorfor deles det ikke 50/50 som dere åpenbart har avtalt? 

55 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) og jeg synes det er usympatisk å hevde at jeg bryter løftet mitt og betaler mindre når jeg er syk og må ha behandling. 

Teknisk sett bryter du løftet. At han ikke utviser forståelse for hvorfor sier vel mest om ham. 

Kanskje han ikke gjør det. 

Er han egoistisk og kald - ja. 

Men det ble han vel neppe som resultat av graviditeten? Var han en varm og raus mann som sluttet å være varm og raus på dagen du ble gravid? Eller har du valgt å få barn med en iskald gnier som bare fortsatt er en iskald gnier? 

Anonymkode: 62e50...12e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor måtte du betale 3000,- kr selv? Skulle dere ikke dele de utgiftene? 

Du bryter jo egentlig løftet ang regningen, men at han ikke evner å vise noe forståelse - og blir irritert/sint sier jo utrolig mye om han som person. 

Dette kommer ikke til å vare, beklager så mye. 

Anonymkode: 6f352...481

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det relatert til graviditeten, eller bare tilfeldigvis samtidig? Hvorfor skal du selv betale, og hvorfor deles det ikke 50/50 som dere åpenbart har avtalt? 

Teknisk sett bryter du løftet. At han ikke utviser forståelse for hvorfor sier vel mest om ham. 

Kanskje han ikke gjør det. 

Er han egoistisk og kald - ja. 

Men det ble han vel neppe som resultat av graviditeten? Var han en varm og raus mann som sluttet å være varm og raus på dagen du ble gravid? Eller har du valgt å få barn med en iskald gnier som bare fortsatt er en iskald gnier? 

Jeg har tatt disse utgiftene og han har tatt andre utgifter. Men når disse øker så mye går det opp i opp med den regningen.

Han beskylder meg for dårlig planlegging; jeg har ikke tatt høyde for så mange private utredninger.

Teknisk sett brøt jeg kanskje det løftet, men det er en rar ting å lage en sak av i mine øyne.

Og du har rett; forholdet har ikke vært bra på mange år. Graviditeten var ikke planlagt i det hele tatt. Nå som jeg er gravid har jeg vel for alvor fått øynene opp for hvor lite støtte jeg får.

Han er ikke gnien, han har periodevis bidratt langt mer økonomisk enn meg, men jeg synes han er veldig firkantet og hard. Jeg synes et visst fokus burde være på helsen til meg og barnet enn å sende sure meldinger over den regningen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor måtte du betale 3000,- kr selv? Skulle dere ikke dele de utgiftene? 

Du bryter jo egentlig løftet ang regningen, men at han ikke evner å vise noe forståelse - og blir irritert/sint sier jo utrolig mye om han som person. 

Dette kommer ikke til å vare, beklager så mye. 

Anonymkode: 6f352...481

Jeg er enig med deg. Har forsøkt å ta det opp med ham, men han mener at jeg ikke evner å se hans side av saken.

Om jeg faktisk hadde brukt pengene på meg selv hadde jeg skjønt det, men her snakker vi om min helse/barnet, og noe jeg mener det var umulig å forutsi. Han mener likevel at jeg burde skjønt det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med din kjæreste, men jeg synes dere begge høres umodne og kanskje unge ut. Sikker på at det er er lurt valg å få barn når dere ikke er enige om økonomi, ikke har felles økonomi, og ikke viser forståelse for den andre? 

dusjer du er _alvorlig_ syk. Da antar jeg du er  innlagt på sykehus og får dekt behandling? Uansett skal alle utgifter i forbindelse med svangerskap dekkes, du skal altså ikke ha noen utgifter i forbindelse med din graviditet, så jeg forstår ikke hva du har betalt for som er så veldig viktig og fordi du er _alvorlig_ syk?

Anonymkode: 9bdea...1f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg, mannen er en dritt som sitter å furter mest av alt over en regning her. 

Dere skal ha barn sammen! Det høres nesten mest ut som om dere allerede er skilt, å krangler om 50/50 fordeling av utgifter... Er ikke det viktigste at dere klarer dere bra sammenlagt, og at alt er bra med barnet? Jeg skjønner meg ikke helt på par som til en hver pris skal splitte alt 50/50, jeg lar jo ikke samboeren min drukne i dritt om han får noe uforutsett liksom. Hjelper ikke husholdningen om jeg går 15.000 i pluss, dersom han går 10.000 i minus, å må begynne å låne penger eller selge ting... 

Anonymkode: ce8cd...5b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er enig med din kjæreste, men jeg synes dere begge høres umodne og kanskje unge ut. Sikker på at det er er lurt valg å få barn når dere ikke er enige om økonomi, ikke har felles økonomi, og ikke viser forståelse for den andre? 

dusjer du er _alvorlig_ syk. Da antar jeg du er  innlagt på sykehus og får dekt behandling? Uansett skal alle utgifter i forbindelse med svangerskap dekkes, du skal altså ikke ha noen utgifter i forbindelse med din graviditet, så jeg forstår ikke hva du har betalt for som er så veldig viktig og fordi du er _alvorlig_ syk?

Anonymkode: 9bdea...1f6

Nei, men det har vært mistanke om svangerskapsforgiftning som jeg nå utredes for. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er enig med deg, mannen er en dritt som sitter å furter mest av alt over en regning her. 

Dere skal ha barn sammen! Det høres nesten mest ut som om dere allerede er skilt, å krangler om 50/50 fordeling av utgifter... Er ikke det viktigste at dere klarer dere bra sammenlagt, og at alt er bra med barnet? Jeg skjønner meg ikke helt på par som til en hver pris skal splitte alt 50/50, jeg lar jo ikke samboeren min drukne i dritt om han får noe uforutsett liksom. Hjelper ikke husholdningen om jeg går 15.000 i pluss, dersom han går 10.000 i minus, å må begynne å låne penger eller selge ting... 

Anonymkode: ce8cd...5b8

Han mener at jeg burde planlagt bedre. Etter min mening er ikke sju fysioterapi /kiropraktor-timer på en måned og utredning hos spesialist for alvorlig hodepine noe man kan forutse.

Ja, jeg hadde bekkenløsning i mai, og tok fysioterapi-utgifter med i beregningen da jeg sa at jeg kunne hjelpe ham. Det var av god vilje, og ikke noe jeg måtte gjøre. 

Den gang visste jeg ikke at jeg skulle få enda sterkere plager som krevde ytterligere utredning. 

Nå utredes det også om jeg har svangerskapsforgiftning. Jeg kunne sikkert fått det gjort hos fastlege, men jeg ble sterkt oppfordret av legen jeg hadde konsultasjon med å få det utredet så raskt som mulig.

Så jeg har hatt en meget dårlig helse og utfordringer jeg aldri har hatt før de siste månedene. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Han beskylder meg for dårlig planlegging; jeg har ikke tatt høyde for så mange private utredninger.

(...) Graviditeten var ikke planlagt i det hele tatt.

Dårlig planlegging av uforutsette utgifter i forbindelse med uplanlagt graviditet. Javel, ja. Og det hele er 100% din skyld etter hans mening, går jeg ut fra. 

Høres ut som det er formålsløst å diskutere mer med ham. 

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes et visst fokus burde være på helsen til meg og barnet enn å sende sure meldinger over den regningen.

Svar ham noe i du med, "Ja, jeg skjønner det er billigere for deg hvis både barnet og jeg dør."

Og så pakk dine saker og flytt ut inden barnet kommer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men det har vært mistanke om svangerskapsforgiftning som jeg nå utredes for. 

Hvorfor tar du det privat om dere ikke har god råd akkurat nå? 

Anonymkode: 8d313...495

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dårlig planlegging av uforutsette utgifter i forbindelse med uplanlagt graviditet. Javel, ja. Og det hele er 100% din skyld etter hans mening, går jeg ut fra. 

Høres ut som det er formålsløst å diskutere mer med ham. 

Svar ham noe i du med, "Ja, jeg skjønner det er billigere for deg hvis både barnet og jeg dør."

Og så pakk dine saker og flytt ut inden barnet kommer. 

Jeg skjønner ikke helt hva han mener. Han skriver; "Ikke lov å betale en regning du ikke kan betale." 

I teorien kan jeg betale 50% av den regningen og holde løftet mitt, men det er ca samme sum som de siste ukers helsetjenester. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tar du det privat om dere ikke har god råd akkurat nå? 

Anonymkode: 8d313...495

Fordi jeg ble fortalt at jeg måtte oppsøke hjelp for det så snart som mulig for å få det utelukket. Fastlegen har ferie og jeg kunne først få time hos en vikar om en uke. 

Vedrørende fysioterapi/kiropraktor med avtale har de flere måneders ventetid. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke helt hva han mener. Han skriver; "Ikke lov å betale en regning du ikke kan betale." 

Så skriv tilbake, "Skjønner ikke hva du mener?" 

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke at folk som velger få barn sammen, likevel lever etter ditt og mitt.

Er man ikke ett VI?

Dere blir nå en familie. Da er vel alt av penger og eiendeler felles.

Anonymkode: 4751a...314

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår ikke at folk som velger få barn sammen, likevel lever etter ditt og mitt.

Er man ikke ett VI?

Dere blir nå en familie. Da er vel alt av penger og eiendeler felles.

Anonymkode: 4751a...314

Vi valgte det ikke. Jeg har diagnoser som gjør at jeg normalt ikke hadde blitt gravid, og jeg har heller ikke blitt det i perioder hvor vi prøvde mer aktivt.

Jeg valgte å holde barnet uavhengig av ham, ettersom jeg har sett for meg at vi vil gå fra hverandre en dag. Han ønsket også barnet i april.

Nei, det er ikke noe VI igjen i dette forholdet, og jeg har vurdert å gå flere ganger under graviditeten. Jeg burde nok gått for lenge siden, det har oppførselen under svangerskapet bevist. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det koster vel ikke deg noen ting?!

Anonymkode: a41f8...6ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det koster vel ikke deg noen ting?!

Anonymkode: a41f8...6ff

Jo, jeg måtte dra privat for å få henvisning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, jeg måtte dra privat for å få henvisning. 

Muligens det er annerledes der du bor (jeg bor i Rogaland), men syns det hørtes litt drøyt ut at du måtte dra privat for å få en henvisning for å utredes for svangerskapsforgiftning? 

Jeg hadde svangerskapsforgiftning. På grunn av at jeg plutselig hovnet endel opp på hender og føtter så tok jeg kontakt med jordmortjenesten i byen. Der ble jeg bedt om å komme ned asap, de tok en rask sjekk og sendte meg rett opp til SUS. Jeg fortalte i telefonen at jeg mistenkte begynnende svangerskapsforgiftning (ligger endel av det i familien). Jeg mener at dette er litt akutt å få sjekket opp i, og hvis en gravid kvinne ringer og mistenker dette så skal det bli prioritert eller isåfall bedt om å ta kontakt med føden på sykehuset? Aldri hørt om at man kan først dra privat for å få en henvisning..? Er vel bare å ringe fødeavdelingen?

Men igjen, kan være ulike rutiner over i landet. Og det overrasker meg ikke at det er dårlige rutiner på slike ting i noen kommuner. Mener det har vært litt snakk om det i media. 

Anonymkode: 86be8...b24

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...