Gå til innhold

kjefting

Anbefalte innlegg

Gjest barnevakt
Skrevet

Hva mener dere med kjefting? Passer ei lita jente og sist moren skulle hente refererte jeg dagens forløp. Var et eller annet jeg hadde kjefta på frøkena for. Moren ble helt bestyrtet og la ut i det vide og brede at det var bedre å snakke med henne enn å kjefte og bla, bla, bla.

Jeg ble litt himmelfallende for jeg skriker jo aldri til hverken denne jenta eller andre unger. Gjør de noe galt sier jeg fra at dette er ikke akseptabelt og ber de oppføre seg (med vanlig stemme), men jeg brøler aldri, til nød kan jeg bli litt morsk hvis ting går helt over stokk og stein...

Men betyr "å kjefte" å stå å brøle til ungene? Eller er det å snakke ungene til rette som jeg legger i begrepet?

Begynner å lure på om jeg skal omorganisere vokabulartet mitt så moren ikke tror jeg står å brøler til ungen hennes...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg oppfatter kjeft som ... ja, nettopp kjefting. Det er lite hyggelig, og er mye verre enn å bli irettesatt. Hvis jeg har fått kjeft, så er jeg enten dritforbanna eller på gråten etterpå. Har jeg derimot blitt gjort oppmerksom på at jeg har gjort noe jeg ikke skulle ha gjort, så takler jeg det VELDIG bra.

Tror kanskje du kan moderere ordforrådet ditt litt, i hvert fall :)

Gjest lilletroll
Skrevet

For meg er kjeft når en har gjort noe en ikke skal og får tilsnakk for det. Og det er ikke på noen måte uakseptabelt. I enkelte tilfeller er det også greit å heve stemmen. Vi har "kjeftet" på datteren vår når hun har gjort noe galt, og som et resultat har vi en veloppdragen unge.

Skrevet

For meg er kjefting å skjelle og smelle for noe som er gjort og ikke kan bli ugjort i stedet for å tilrettesette og forklare barnet hva det BURDE gjort.

Ingen vits i å f.eks. kjefte masse for at poden har veltet melkeglasset når melka allerede er over hele gulvet. Bedre å forklare at de må se seg for neste gang, og be dem hente vaskefilla.

"å neeeei, nå veltet du melkeglasset. Det var IKKE noe snilt gjort, nå må jeg VASKE hele gulvet og får ikke gjort NOE av det jeg hadde tenkt å gjøre! Du er ALLTID så rotete og velter ting hele tiden, jeg vet ikke HVA jeg skal gjøre med deg". Det er kjeft ;)

Gjest barnevakt
Skrevet

Takk for oppklaringen! Tror jeg får gjøre om ordbruken min heretter for jeg har aldri brølt og skjelt og smelt og vil heller ikke at noen skal tro det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...