Gå til innhold

Tvang i psykiatrien - for eller mot?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begrunn gjerne hvorfor.

Anonymkode: 9ba81...217

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For, og det kunne gjerne vært brukt enda mer tvang.

Anonymkode: cfce9...f15

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe svart/hvitt, man må utvise skjønn. 

Jeg er for bruk av tvang når det er nødvendig for å beskytte omgivelsene. Jeg har en kollega hvor en bipolar slektning skrev seg ut fra mentalinstitusjon og gikk hjem og drepte moren. Jeg har også en familie i nabolaget hvor den mentalt syke sønnen til stadighet terroriserer dem, og politiet ikke kan holde på ham pga han er psykisk syk, men han nekter å ta medisinene sine og nekter å bli innlagt. Politiet har vært der fem ganger bare forrige måned. Så ja, der synes jeg tvang faktisk hadde vært på sin plass. 

Anonymkode: 5fde9...d93

• Liker 4
Skrevet

Det er viktig i noen situasjoner. Men det har også vært brukt for mye tvang i psykiatrien det har jo vært om det i media. 

Skrevet

Som andre sier, så blir det en individuell vurdering. Det kommer også ann på hvordan man bruker tvang. Det handler ikke bare om å binde noen fast i en seng med belter. Det kan bare innebære at du ikke får forlate avdelingen når du vil. 

Mange tenker på at det er viktig med tvang for å hindre at de skader andre. Men det kan være vel så viktig med tvang for å hindre at de skader seg selv, eller gjør noe som vil sette dem i forlegenhet resten av livet. 

Hadde jeg begynt å skade meg selv så mye at jeg ville fått store  synlige arr resten av livet, så tror jeg tvang hadde vært å foretrekke. Men jeg hadde neppe satt pris på det der og da. 

Jeg kunne også vært manisk og gjort ting som andre folk alltid ville husket og jeg hadde slitt med skam resten av livet. 

Så ja. Det er situasjoner hvor det blir nødvendig.  Hvordan det oppleves har sammenheng med hvordan det utøves i praksis.  Jeg har heldigvis aldri opplevd tvang i helsevesenet.

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet mange år med tvang. Jeg er imot. Fordi det er ingen positive resultater å vise til. TvangsINNLEGGELSE er en ting, hvor man værner en person og omgivelsene mot noe. Når han isolerer (skjerming) for å inngå selvmord eller skade på andre. TvangsMEDISINERING er noe annet, når man tvinger i personen substanser mot deres vilje. Ved beroligende injeksjoner i situasjon, er jeg for. Men mange er på langvarige tvamgsinjeksjoner med depot anti psykotika, og de folka har det ikke bra. De virker å bli sykere og sykere. Medisinene fjerner ikke stemmene. Det blir ofte mye verre. For å få positive resultater i behandling, er vi avhengige av å spille på lag med pasienten, og felles finne en vei videre. Å bare sperre inne på veldig tunge medisiner, virker ikke. Må legge til at mange får infeksjonene hjemme på tvangsvedtak. Så det er ikke sånn at de som er på tvang er vernet fra samfunnet og motsatt. 

Anonymkode: 59621...1b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Terskelen skal være høy, og det skal begrunnes godt, men tvang er desverre ofte helt nødvendig. Heldigvis ser vi at tvangsbruk i form av feks  belter går ned med at vi har bedre metoder. Helt grusomt å tenke på at ganske mange folk ble lagt i belter i dagevis uten spesielt god grunn for ikke så alt for lenge siden. Nå må tvangsbruk dokumenteres og begrunnes, og det er bra. Likevel altså: absolutt for tvang (mener selv at terskelen for tvangsinnleggelser er for høy da belastningen for familien og pårørende ofte blir veldig stor). 

Anonymkode: d132b...63e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Burde vært mer tvang på ett tidligere stadie. Ikke belte-tvang, men innleggelse-holde-dem-unna-samfunnet-og-hjelpe-dem type tvang. 

Depot for de som er kronisk psykotiske og lettere å få dem akutt innlagt på tvang. 

På sikt mener jeg at det vil hjelpe både samfunnsøkonomisk og for samtlige mennesker involvert. Nå er det bare svingdør pasienter som får en dag eller to til å roe seg på psyk for så å bli sent ut u verden for å fortsette med det de gjorde. Om de er så heldige å bli innlagt vel og merke. 

Betydelig mer oppfølgning hos pasientene, og dersom pasienten selv ikke møter til oppfølgning må dem inn på avdeling. 

Får sikkert mange uenige tilbakemeldinger, men dette er min mening. 

Anonymkode: c2682...61b

AnonymBruker
Skrevet

Tvang er av og til helt nødvendig. Hvis vi slutter å bruke tvang må samfunnet regne med at mange flere blir skadet av personer med alvorlig sykdom uten evne til realitetsorientering, man må regne med flere selvmord, og man må tolerere store materielle skader på inventar når en del av disse får slå seg løs uten å kunne bli stanset. Tvang er nødvendig for å verne om både pasienter, men også pårørende, ansatte, allmennheten og inventar der de befinner seg. Tvangsmedisinering er selvfølgelig også helt nødvendig en del omstendigheter, de som mener noe annet har aldri opplevd hva det vil si når en psykotisk eller delirisk pasient handler slik vrangforestillingene legger til grunn. Skal man ikke bruke tvang mer kan i alle fall  den "stakkars han var psykotisk i gjerningsøyeblikket og visste ikke at han drepte foreldrene"- setningen brukes mer. Tvang er helt nødvendig, både i psykiatri og somatikk. Det skal ikke misbrukes, men det trengs regelverk som gjør det lovlig når behovet er der. 

Anonymkode: 39fa1...261

• Liker 2
Skrevet

Jeg må også legge til at noen psykiatriske pasienter føler seg trygge når de får tvangsvedtak og forfølge. For en del av disse så er vel ikke tvang så hensiktsmessig og bør unngås. 

Skrevet

Lurer noen ganger på om det ligger økonomiske vurderinger til grunn for også dette i Psykiatrien. Jeg har ikke tallene men generelt bygges vel mye Psykiatri(plasser) ned, eller?

Da overrasker det ikke meg at vi har dusinvis av disse psyko tidsinnstilte bombene rundt oss. Våpen får de tak i også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...