AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Hvordan løser dere økonomi og felles handling på ferie med andre? Er på ferie med et vennepar og deres datter på 2 år. Jeg og mitt barn sitter på med dem da det går akkurat i en bil. Vært borte en uke og skal være en uke til. Sålangt har regnskapet blitt delt på 2. Jeg klarer ikke se at dette er rettferdig da vi er 3 voksne og 2 barn. Meg og mitt barn, dem og deres barn. Er det virkelig sånn at jeg skal betale halvparten av diesel og alt? Jeg mener det bør deles på antall voksne, er jeg helt på jordet? Anonymkode: b4a72...075 1
Kristin70 Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Vi deler alltid på antall voksne så jeg er enig med deg. Lurt å snakke om slike ting på forhånd, men det forstår du sikkert nå. 2
Snublefot62 Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 Hvorfor avklarte dere ikke dette FØR dere reiste? Men alt etter alder på barna så er det enklest å fordele på antall voksne. Når barna passerer 10-12 år kan de kanskje vurderes å ta med i beregningen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Akkurat drivstoff synes jeg faktisk den som får sitte på kan sponse, det pleier hvertfall jeg å gjøre hvis jeg sitter på/er passasjer. Ellers bør maten deles på tre, enig. Anonymkode: fd1dc...b89 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 Ja, det har jeg så absolutt lært. Jeg forsto det egt som at det var avklart på forhånd, men tydeligvis misforstått noe her. Pluss at de vet jeg ikke kommer til å krangle eller lage dårlig stemning. Når det kommer til mat forstår jeg at fordelingen kanskje blir litt anderledes, da mitt barn er noe eldre (7). Men drivstoff? Det syns jeg burde deles på antall voksne når vi har med oss et barn hver Bilen bruker ikke noe mer bare fordi mitt barn er 15 kg tyngre enn deres Anonymkode: b4a72...075
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det har jeg så absolutt lært. Jeg forsto det egt som at det var avklart på forhånd, men tydeligvis misforstått noe her. Pluss at de vet jeg ikke kommer til å krangle eller lage dårlig stemning. Når det kommer til mat forstår jeg at fordelingen kanskje blir litt anderledes, da mitt barn er noe eldre (7). Men drivstoff? Det syns jeg burde deles på antall voksne når vi har med oss et barn hver Bilen bruker ikke noe mer bare fordi mitt barn er 15 kg tyngre enn deres Anonymkode: b4a72...075 Vel, jo, det gjør den.. All ekstra vekt i bilen bidrar til å øke drivstofforbruket. Men det er ikke bare drivstoffet de bidrar med. De bidrar med selve bilen. Kilometerstanden har noe å si for verdien på bilen. De betaler forsikring, veiavgift, bompenger, osv for bilen. Så jo, de bidrar mye mer enn deg allerede mtp bilutgiftene. Det skulle bare mangle at du betaler minst halve drivstoffet. Anonymkode: 25640...e5f 8 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Akkurat drivstoff synes jeg faktisk den som får sitte på kan sponse, det pleier hvertfall jeg å gjøre hvis jeg sitter på/er passasjer. Ellers bør maten deles på tre, enig. Anonymkode: fd1dc...b89 Men hvorfor det? Jeg kunne også kjørt, men ble enklest for dem pga bilstolen. Og her får de gratis barnepass inkludert. Noe de også får hjemme annahver helg pluss et par dager/netter i uken Anonymkode: b4a72...075
Illuminatum Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor det? Jeg kunne også kjørt, men ble enklest for dem pga bilstolen. Og her får de gratis barnepass inkludert. Noe de også får hjemme annahver helg pluss et par dager/netter i uken Anonymkode: b4a72...075 Drivstoff er bare en liten del av kostnaden med bil 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 Tjaaa, i og med at de har bilen, så tenker jeg at det er rettferdig å dele det på to (altså 50/50 per husstand). De har jo tross alt mange andre kostnader på bilen enn bare disel. Og du nyter jo nå godt av dette fremfor at dere feks måtte ha leid bil. Mtp mat så tenker jeg at man deler på antall voksne (og evt regner barn over feks 12 år som voksne). Så der synes jeg absolutt ikke du skal betale halvparten. Anonymkode: 02558...26b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tjaaa, i og med at de har bilen, så tenker jeg at det er rettferdig å dele det på to (altså 50/50 per husstand). De har jo tross alt mange andre kostnader på bilen enn bare disel. Og du nyter jo nå godt av dette fremfor at dere feks måtte ha leid bil. Mtp mat så tenker jeg at man deler på antall voksne (og evt regner barn over feks 12 år som voksne). Så der synes jeg absolutt ikke du skal betale halvparten. Anonymkode: 02558...26b Jeg forstår tankegangen. Men da kjører vi egen bil neste gang. For ja, selv med egen bil ville det blitt rimeligere for oss. Anonymkode: b4a72...075 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår tankegangen. Men da kjører vi egen bil neste gang. For ja, selv med egen bil ville det blitt rimeligere for oss. Anonymkode: b4a72...075 Hvordan får du til det regnestykket? Med mindre de kjører dieselbil og du kjører elbil så blir det iallefall ikke billigere for deg å kjøre selv enn å sitte på om det kun er drivstoffet dere deler kostnaden på. Anonymkode: b5b11...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #12 Skrevet 1. juli 2022 Det som vi gjorde da jeg var i din situasjon var: matutgifter på matbutikken ble delt på antall voksne, tre personer. Jeg betalte drivstoffet. Øvrige utgifter på bilen betalte de. Eller omvendt om det var min bil, da betalte de drivstoff og jeg øvrig på bilen om det var noe. Anonymkode: 62c3e...77d
Carrot Skrevet 1. juli 2022 #13 Skrevet 1. juli 2022 teoretisk bruker de ikke som familie mer bensin om de drar uten deg, og dette burde vært avklart på forhånd. Nå er det litt sent å snu på krona. Men for senere ville jeg sagt fra om at å dele på betyr lik sum per voksen og per barn..
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #14 Skrevet 1. juli 2022 Carrot skrev (4 minutter siden): teoretisk bruker de ikke som familie mer bensin om de drar uten deg, og dette burde vært avklart på forhånd. Nå er det litt sent å snu på krona. Men for senere ville jeg sagt fra om at å dele på betyr lik sum per voksen og per barn.. Ja, dette var jo i utgangspunktet en tur de skulle på sammen med noen andre. Turen var allerede betalt og de fikk ikke pengene igjen ved avbestilling. Så kom spørsmålet om vi da ville kjøpe dems plass. Så vi kastet oss rundt for å få til det da Anonymkode: b4a72...075
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #15 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan får du til det regnestykket? Med mindre de kjører dieselbil og du kjører elbil så blir det iallefall ikke billigere for deg å kjøre selv enn å sitte på om det kun er drivstoffet dere deler kostnaden på. Anonymkode: b5b11...4ec Elbil ja Anonymkode: b4a72...075
Carrot Skrevet 1. juli 2022 #16 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, dette var jo i utgangspunktet en tur de skulle på sammen med noen andre. Turen var allerede betalt og de fikk ikke pengene igjen ved avbestilling. Så kom spørsmålet om vi da ville kjøpe dems plass. Så vi kastet oss rundt for å få til det da Anonymkode: b4a72...075 Så burde du nok tenkt så langt at du spurte hvordan de så for seg denne delingen men, om du kjenenr dem godt og ikke er redd for å si ting som det er, kan du ikke bare si at du syns det blir feil at du som enslig skal betale 50% mens de som par også betaler 50% ?
Snublefot62 Skrevet 1. juli 2022 #17 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men hvorfor det? Jeg kunne også kjørt, men ble enklest for dem pga bilstolen. Og her får de gratis barnepass inkludert. Noe de også får hjemme annahver helg pluss et par dager/netter i uken Anonymkode: b4a72...075 Det høres ut som om dere har mer uoppklart dere i mellom enn bare denne bilturen? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #18 Skrevet 1. juli 2022 Du burde tatt opp dette på forhånd. Når barna er 5 år + har vi bare delt på sengeplasser slik at ikke de uten barn skal betale for de som har barn. Eller de som har 3 barn ikke skal betale for de som har 5 barn. Anonymkode: 229f6...282 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #19 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men hvorfor det? Jeg kunne også kjørt, men ble enklest for dem pga bilstolen. Og her får de gratis barnepass inkludert. Noe de også får hjemme annahver helg pluss et par dager/netter i uken Anonymkode: b4a72...075 Men du valgte å sitte på og da må du nesten regne med å betale for det. Og for å være raus, nettopp fordi du får sitte på, er det normalt å tilby seg å betale drivstoffet/gi "bensinpenger" til den som stiller bilen til disposisjon. Eller hadde du regnet med å være gratispassasjer? Det er hvertfall ikke rettferdig. Hvorfor drar du plutselig inn noe om å være barnevakt? Hvis du stadig stiller opp som gratis barnevakt og ikke trives med det, må du jo slutte med det. Anonymkode: fd1dc...b89 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #20 Skrevet 1. juli 2022 Drivstoff bør deles per husstand. Egentlig synes jeg det er mest vanlig at den/ de som sitter på står for drivstoff når de andre står for bilen (og evt kjøringen). Det er normal folkeskikk. Anonymkode: b96dd...223 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå