AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Hei, har bachelor I sykepleie og tenker på å forberede karakterer fra vgs for å søke på medisin en gang i fremtiden. Jeg vil ikke bli eldre og lure på om jeg kunne ha studert medisin hvis jeg bare hadde forbedret/tatt nye fag. Har en baby og jobber turnus, men får bare prøve så godt jeg kan Jeg hadde greit snitt - 4,6 FØRSTEGANGSV. og har nå 5,2 i ORDINÆRK. Hadde ikke realfag og skal selvfølgelig ta alle disse, men hvor realistisk er det å få toppkarakterer og hvor mange år brukte du på det? Andre tips mottas gledelig Jeg vet at jeg vil måtte bruke minst 4 år, om ikke mer. Realfag var aldri noe for meg fordi jeg følte jeg ikke mestret det (men jeg prøvde aldri). På sykepleiestudiet fikk jeg B i snitt, med toppkarakter i anatomi, så jeg kan klare dette her. Anonymkode: 2656c...329
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Om realfag ikke var noe for deg, så er jeg redd du ikke vil trives med å studere medisin. Spesielt kjemi er viktig. Men prøv, Finn ut om du trives med fagene nå, nok til å levere toppkarakter, og i så fall søker du når du har fått opp snittet. Lykke til! 🥰 Anonymkode: b298b...116 1
Blåpille Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 4 år for å oppnå snittet? Deretter 6 år med studier som du må sjonglere med mammalivet. Så må du kaffe deg LIS1-stilling, og muligens måtte flytte på deg for å oppnå dette.. og du har en kid. Er det virkelig verdt det? Ikke så spesielt stas å være lege. Forøvrig ikke enig med brukeren over som tenker du ikke kan trives med medisin når du ikke er glad i realfag. Er veldig annerledes å sitte med kjedelige VGS-fag, og det å kunne kose seg med studiene du har valgt selv. Men om du sliter med VGS-pensum på tross av iherdig innsats er det en annen ting. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Brukte to år på å få 64,7 studiepoeng (tok da alle faga som kreves for generell studiekompetanse, hadde ikke vgs fra før av). Og jeg trives med realfag (fysikk, kjemi, R-matte). Som medisinstudent i dag må man vel ha enda fler poeng enn det. Har du T-matte? Jeg syns matematikk er kjempegøy, så jeg dro 'genistreken' om å hoppe rett fra P til R... Det var en veldig bratt oppoverbakke, og T-matte kommer veldig godt med i fysikk (og til dels kjemi, begreper som logaritmer var feks helt nytt for meg). Jeg kom meg igjennom med greit resultat, men dersom realfag ikke er din greie, så vil jeg tro det hoppet blir enormt.. Jeg tenker at det kan være en grei start, å bruke sommeren på å lese litt T-matte, siden det er et godt grunnlag for både fysikk og R-matte. Dersom det er overkommelig, så tror jeg realfag skal gå fint. Anonymkode: e72c1...8d0
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om realfag ikke var noe for deg, så er jeg redd du ikke vil trives med å studere medisin. Spesielt kjemi er viktig. Men prøv, Finn ut om du trives med fagene nå, nok til å levere toppkarakter, og i så fall søker du når du har fått opp snittet. Lykke til! 🥰 Anonymkode: b298b...116 Jeg hadde en ganske tøff oppvekst, så det var veldig vanskelig å fokusere på det faglige. Dt var derfor jeg aldri tok realfag fordi disse fagene var vanskeligst. Jeg har interesse for selve fagene - fikk bare aldri prøvd meg på de AnonymBruker skrev (3 timer siden): Brukte to år på å få 64,7 studiepoeng (tok da alle faga som kreves for generell studiekompetanse, hadde ikke vgs fra før av). Og jeg trives med realfag (fysikk, kjemi, R-matte). Som medisinstudent i dag må man vel ha enda fler poeng enn det. Har du T-matte? Jeg syns matematikk er kjempegøy, så jeg dro 'genistreken' om å hoppe rett fra P til R... Det var en veldig bratt oppoverbakke, og T-matte kommer veldig godt med i fysikk (og til dels kjemi, begreper som logaritmer var feks helt nytt for meg). Jeg kom meg igjennom med greit resultat, men dersom realfag ikke er din greie, så vil jeg tro det hoppet blir enormt.. Jeg tenker at det kan være en grei start, å bruke sommeren på å lese litt T-matte, siden det er et godt grunnlag for både fysikk og R-matte. Dersom det er overkommelig, så tror jeg realfag skal gå fint. Anonymkode: e72c1...8d0 Skal prøve meg på t-matte Må innrømme at matte ikke var min sterkeste fag, men jeg få se om jeg klarer det eller ikke. Blåpille skrev (3 timer siden): 4 år for å oppnå snittet? Deretter 6 år med studier som du må sjonglere med mammalivet. Så må du kaffe deg LIS1-stilling, og muligens måtte flytte på deg for å oppnå dette.. og du har en kid. Er det virkelig verdt det? Ikke så spesielt stas å være lege. Forøvrig ikke enig med brukeren over som tenker du ikke kan trives med medisin når du ikke er glad i realfag. Er veldig annerledes å sitte med kjedelige VGS-fag, og det å kunne kose seg med studiene du har valgt selv. Men om du sliter med VGS-pensum på tross av iherdig innsats er det en annen ting. ja, jeg vil være gammel. Om det er verdt det, er subjektivt. Jeg mener det er verdt å prøve noe ut, istedenfor å tenke "hva om" om 10 år. Anonymkode: 2656c...329
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg vil ikke bli eldre Kondolerer❤️ Anonymkode: 8b862...d36 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kondolerer❤️ Anonymkode: 8b862...d36 Jeg skrev ikke det du siterer til..morsomt forsøk Anonymkode: 2656c...329
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #8 Skrevet 2. juli 2022 Jeg brukte vel 3 år fordi jeg slurvet med lesingen, hadde jeg først jobbet skikkelig hadde det gått med 1-1,5 i tillegg til andre ting. Anbefaler å sette opp et excelark med karakterer og ekstrapoeng. Du trenger jo såklart fagene som kreves for inntak, men det kan lønne seg å forbedre flere enklere fag i tillegg til realfagene slik at du ikke er avhengig av fullt så god karakter. Du kan også se på om det lønner seg å ta andre fag enn det du egentlig trenger for å få ekstrapoeng. For å sette det på spissen så er 5 relativt enkelt og oppnåelig i de fleste fag på et semester eller så (burde være det hvis du har tenkt deg gjennom studiet), mens 6'eren henger høyere og mer utsatt for flaks/uflaks på eksamen. Hvilke fag trenger du? Synes 4 år høres unødvendig lenge ut. Anonymkode: 61ca2...ad7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #9 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 11.26): Hei, har bachelor I sykepleie og tenker på å forberede karakterer fra vgs for å søke på medisin en gang i fremtiden. Jeg vil ikke bli eldre og lure på om jeg kunne ha studert medisin hvis jeg bare hadde forbedret/tatt nye fag. Har en baby og jobber turnus, men får bare prøve så godt jeg kan Jeg hadde greit snitt - 4,6 FØRSTEGANGSV. og har nå 5,2 i ORDINÆRK. Hadde ikke realfag og skal selvfølgelig ta alle disse, men hvor realistisk er det å få toppkarakterer og hvor mange år brukte du på det? Andre tips mottas gledelig Jeg vet at jeg vil måtte bruke minst 4 år, om ikke mer. Realfag var aldri noe for meg fordi jeg følte jeg ikke mestret det (men jeg prøvde aldri). På sykepleiestudiet fikk jeg B i snitt, med toppkarakter i anatomi, så jeg kan klare dette her. Anonymkode: 2656c...329 Tenker du å ta opp fag med privatskole? De har sånn medisinpakker du kan velge, og sånn, men det er utrolig dyrt! Campus inkrement har gratis undervisningsvideoer, liggende ute på siden. Så da kan du begynne med å se litt på matten, i hvert fall. Jeg syntes at mattevideo.no, var ganske bra, da jeg tok opp matte alene. Men der må du betale for abonnement(men det er billig). Anonymkode: d3f28...620
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #10 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 11.26): Hei, har bachelor I sykepleie og tenker på å forberede karakterer fra vgs for å søke på medisin en gang i fremtiden. Jeg vil ikke bli eldre og lure på om jeg kunne ha studert medisin hvis jeg bare hadde forbedret/tatt nye fag. Har en baby og jobber turnus, men får bare prøve så godt jeg kan Jeg hadde greit snitt - 4,6 FØRSTEGANGSV. og har nå 5,2 i ORDINÆRK. Hadde ikke realfag og skal selvfølgelig ta alle disse, men hvor realistisk er det å få toppkarakterer og hvor mange år brukte du på det? Andre tips mottas gledelig Jeg vet at jeg vil måtte bruke minst 4 år, om ikke mer. Realfag var aldri noe for meg fordi jeg følte jeg ikke mestret det (men jeg prøvde aldri). På sykepleiestudiet fikk jeg B i snitt, med toppkarakter i anatomi, så jeg kan klare dette her. Anonymkode: 2656c...329 Men er det ikke noe annet du kunne tenke deg å spesialisere deg innen, som sykepleier da? Anonymkode: d3f28...620
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #11 Skrevet 2. juli 2022 Hva med å bli f.eks anestesisykepleier i stedet da? Gå videre med det du allerede har i bunnen? Kjenner en som er det, og hun tjener over 700 000 i året. Fine arbeidstider, da de fleste operasjoner er planlagt til dagtid, så ikke de vanlige kvelds- og nattevaktene hele tiden. Anonymkode: b813c...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg brukte vel 3 år fordi jeg slurvet med lesingen, hadde jeg først jobbet skikkelig hadde det gått med 1-1,5 i tillegg til andre ting. Anbefaler å sette opp et excelark med karakterer og ekstrapoeng. Du trenger jo såklart fagene som kreves for inntak, men det kan lønne seg å forbedre flere enklere fag i tillegg til realfagene slik at du ikke er avhengig av fullt så god karakter. Du kan også se på om det lønner seg å ta andre fag enn det du egentlig trenger for å få ekstrapoeng. For å sette det på spissen så er 5 relativt enkelt og oppnåelig i de fleste fag på et semester eller så (burde være det hvis du har tenkt deg gjennom studiet), mens 6'eren henger høyere og mer utsatt for flaks/uflaks på eksamen. Hvilke fag trenger du? Synes 4 år høres unødvendig lenge ut. Anonymkode: 61ca2...ad7 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tenker du å ta opp fag med privatskole? De har sånn medisinpakker du kan velge, og sånn, men det er utrolig dyrt! Campus inkrement har gratis undervisningsvideoer, liggende ute på siden. Så da kan du begynne med å se litt på matten, i hvert fall. Jeg syntes at mattevideo.no, var ganske bra, da jeg tok opp matte alene. Men der må du betale for abonnement(men det er billig). Anonymkode: d3f28...620 Nei, har ikke råd til det akkurat nå. Jeg har nettopp fått en baby, så må unngå unødvendig pengebruk Skal bruke lærebøker og nettet, selvfølgelig. Takk for tid AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men er det ikke noe annet du kunne tenke deg å spesialisere deg innen, som sykepleier da? Anonymkode: d3f28...620 Jeg har vurdert intensivsykepleier da dette er kanskje en av de vanskeligste spesialiseringer for sykepleiere), men det er jo egentlig ikke det jeg vil. Det er ikke det samme som å bli lege. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva med å bli f.eks anestesisykepleier i stedet da? Gå videre med det du allerede har i bunnen? Kjenner en som er det, og hun tjener over 700 000 i året. Fine arbeidstider, da de fleste operasjoner er planlagt til dagtid, så ikke de vanlige kvelds- og nattevaktene hele tiden. Anonymkode: b813c...2e9 Aldri hatt interesse for å bli anestesispl. , men vet de tjener ganske godt Blir det spesialisering, blir det intensivspl. Anonymkode: 2656c...329 1
Blåpille Skrevet 2. juli 2022 #13 Skrevet 2. juli 2022 Lest litt gjennom svarene dine. Noen kommer med gode forslag som å ta en master som f.eks. operasjonssykepleier. God lønn , gode arbeidstider osv. Høres jo ut som et mer åpenbart valg. Nøyaktig hva er det med legeyrket du har lyst til å ofre så mye penger og tid for, spesielt når du alt har en baby?? Forstår godt du ikke fikk toppkarakterer på VGS, spesielt med de omstendighetene du beskriver, og som sagt tenker jeg det ikke vil forutsi hvor dyktig du kan bli som lege.. likevel, det ble slik. Du har tatt en kjempegod utdannelse hvor du kan faktisk oppnå god lønn ved riktige valg, samt du har begynt å bygge deg en familie. Igjen, hva er det med legeyrket du tenker lokker mer?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #14 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg brukte vel 3 år fordi jeg slurvet med lesingen, hadde jeg først jobbet skikkelig hadde det gått med 1-1,5 i tillegg til andre ting. Anbefaler å sette opp et excelark med karakterer og ekstrapoeng. Du trenger jo såklart fagene som kreves for inntak, men det kan lønne seg å forbedre flere enklere fag i tillegg til realfagene slik at du ikke er avhengig av fullt så god karakter. Du kan også se på om det lønner seg å ta andre fag enn det du egentlig trenger for å få ekstrapoeng. For å sette det på spissen så er 5 relativt enkelt og oppnåelig i de fleste fag på et semester eller så (burde være det hvis du har tenkt deg gjennom studiet), mens 6'eren henger høyere og mer utsatt for flaks/uflaks på eksamen. Hvilke fag trenger du? Synes 4 år høres unødvendig lenge ut. Anonymkode: 61ca2...ad7 Nå har jeg en baby og jobber fullt, og har ikke mulighet til å gå ned i stilling akkurat nå. Derfor tenker jeg 4 år, men skal prøve å gjøre det innenfor en kortere periode selvfølgelig. Jeg tror ikke det blir så vanskelig å få toppkarakterer i de fagene med konkrete svar som kjemi, matte osv. Samfunnsfaglige fag er kanskje mer avhengig av sensorens meninger osv. Hvorfor forbedret du karakterene dine? Jeg trenger kjemi, matte s/r, biologi. Også må jeg forberede RLE, samfunnsfag, og erstatte engelsk valgfag med noe annet som gir poeng. Anonymkode: 2656c...329
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 Blåpille skrev (17 minutter siden): Lest litt gjennom svarene dine. Noen kommer med gode forslag som å ta en master som f.eks. operasjonssykepleier. God lønn , gode arbeidstider osv. Høres jo ut som et mer åpenbart valg. Nøyaktig hva er det med legeyrket du har lyst til å ofre så mye penger og tid for, spesielt når du alt har en baby?? Forstår godt du ikke fikk toppkarakterer på VGS, spesielt med de omstendighetene du beskriver, og som sagt tenker jeg det ikke vil forutsi hvor dyktig du kan bli som lege.. likevel, det ble slik. Du har tatt en kjempegod utdannelse hvor du kan faktisk oppnå god lønn ved riktige valg, samt du har begynt å bygge deg en familie. Igjen, hva er det med legeyrket du tenker lokker mer? Jeg ser du nevner lønn flere ganger I svaret ditt, og dette er ikke motivasjonen min. Hvis jeg vil ha god lønn hadde jeg valgt IT, ikke medisin. Jeg vil bli lege fordi jeg har sett hvordan de jobber og det appellerer til meg. Det å være med på å diagnostisere og bestemme behandling for pasienter, er utrolig spennende. Mye mer spennende enn det jeg driver med akkurat nå. Det er mange som ikke får gode karakterer på vgs og blir gode leger uansett Anonymkode: 2656c...329
Akkar Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Tenker at det at du har hatt utfordringer i livet er en bra ballast å ha for å bli lege. Vi trenger leger med livserfaring som kan sette seg inn i pasienters liv. Jeg tenker kjør på, gå for det du vil. Det er folk som ikke er ferdig utdannet før de er 50. Jeg har selv måttet ta en eksamen 3 ganger før jeg lyktes, har konsentrasjonsproblemer. Det gjelder å ikke gi opp hvis det er noe du vil. Masse lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nei, har ikke råd til det akkurat nå. Jeg har nettopp fått en baby, så må unngå unødvendig pengebruk Skal bruke lærebøker og nettet, selvfølgelig. Takk for tid Jeg har vurdert intensivsykepleier da dette er kanskje en av de vanskeligste spesialiseringer for sykepleiere), men det er jo egentlig ikke det jeg vil. Det er ikke det samme som å bli lege. Aldri hatt interesse for å bli anestesispl. , men vet de tjener ganske godt Blir det spesialisering, blir det intensivspl. Anonymkode: 2656c...329 Skjønner. Jeg heier på deg i hvert fall!❤️ Virker som at du har veldig lyst, og da tror jeg absolutt at du får det til. Anonymkode: d3f28...620
Blåpille Skrevet 2. juli 2022 #18 Skrevet 2. juli 2022 Forstår lønn ikke er motivasjonen, men ikke fornekte for at det er en stor bonus. Det er noe med å belyse alle de positive sidene ved den utdannelsen du har nå. Skjønner den delen av jobben er spennende, men den er også tynget med bl.a. enormt ansvar. Sykepleiere nevner jo dette som en byrde i sitt arbeid, men fra legens ståsted kommer de jo til oss så fort en avgjørelse må bli tatt. Det endelige ansvaret hviler på oss. Samt enormt trykk fra alle instanser. Mange kjedelige oppgaver også, masse sekretærerarbeid, ringe hit og dit.. absolutt en fin jobb totalsett. Hadde du ikke hatt baby hadde jeg anbefalt deg å stikke til øst-europa, men det blir jo vanskelig nå. Nå må du ofre så veldig mye mer, og min personlige mening er at jobben ikke er SÅ fantastisk at det er verdt det. Likevel, det er opp til deg 😊 men greit å være godt informert på alle plan, samt huske på alt angående måtte flytte på seg for LIS1 osv. Kanskje hospitere med en legene en periode? Få ordentlig innsikt i deres arbeidshverdag. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #19 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nå har jeg en baby og jobber fullt, og har ikke mulighet til å gå ned i stilling akkurat nå. Derfor tenker jeg 4 år, men skal prøve å gjøre det innenfor en kortere periode selvfølgelig. Jeg tror ikke det blir så vanskelig å få toppkarakterer i de fagene med konkrete svar som kjemi, matte osv. Samfunnsfaglige fag er kanskje mer avhengig av sensorens meninger osv. Hvorfor forbedret du karakterene dine? Jeg trenger kjemi, matte s/r, biologi. Også må jeg forberede RLE, samfunnsfag, og erstatte engelsk valgfag med noe annet som gir poeng. Anonymkode: 2656c...329 Forbedret karakterene for å komme inn der jeg ville. Tok det meste ved å lese selv, et par fag på Sonans fordi jeg ville ha drahjelp på muntlig eksamen. Biologi bør du kunne få til på et semester, maks to, med spl-bakgrunn. Samme med RLE og samfunnsfag, og eventuelt valgfaget. Da kan du lese kjemi og matte parallelt slik at du tar eksamen i det året etter, da har du også margin for å ta opp igjen eksamenene. Så omtrent to år. Når du begynner på medisin vil du ha undervisning som i perioder tilsvarer en fulltidsjobb, og så kommer lesingen i tillegg. Så opplegget over blir omtrent som studiebelastningen kommer til å bli. Vet ikke hvor du bor, men husk at det gjerne er 1-4 runder med flytting og/eller pendling mellom studieslutt og ferdig overlege (for ikke å snakke om å få jobb som det), og det kommer til å måtte skje mens barnet ditt er i småskolen. Anonymkode: 61ca2...ad7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #20 Skrevet 2. juli 2022 Beklager nysgjerrigheten, men hva tjener leger? Startlønn på feks sykehus eller som fastlege. Anonymkode: f7eab...c5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå