Gå til innhold

Er det lov å spise jordbær under selvplukk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal gå å plukke jordbær hos Aaby gård. Er det lov å spise mens man plukker??

Anonymkode: 351e1...68d

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det sier seg vel selv. Da burde du betale på forhånd.

Anonymkode: ac4e3...ed6

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg bruker å spise ett bær for hvert bær jeg plukker. 

Anonymkode: 9ec04...5a9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Er det lov å spise jordbær i butikken? Nei og det er selvfølgelig heller ikke lov under  selvplukk. 

Endret av Athena Catalina
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 9087f...88a

Skrevet

Nei, det er det samme som å stjele. Det er heller ikke lov å spise for eksempel nøtter eller smågodt som du "plukker" i butikken, før det er betalt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At man "prøvesmaker" et bær i ny og ne, vil jeg anse som et frynsegode. Som arbeidsgiver hadde jeg sett på det som en billig investering i mine arbeidstakere for å oppnå alminnelig goodwill. Om jordbærbonden er såpass nazi at han overvåker sine ansatte og korrigerer dem om de smaker på et bær i ny og ne, så hører han ikke hjemme i et moderne, demokratisk samfunn.

Anonymkode: d84b7...caa

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Der jeg plukket kom de på gården med klar beskjed om at ville vi spise måtte vi plukke det i en korg, betale for det, og så spise. 

Anonymkode: f379f...a2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Der jeg plukket kom de på gården med klar beskjed om at ville vi spise måtte vi plukke det i en korg, betale for det, og så spise. 

Anonymkode: f379f...a2e

Overvåket de dere? 

Anonymkode: 23523...ab9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At man "prøvesmaker" et bær i ny og ne, vil jeg anse som et frynsegode. Som arbeidsgiver hadde jeg sett på det som en billig investering i mine arbeidstakere for å oppnå alminnelig goodwill. Om jordbærbonden er såpass nazi at han overvåker sine ansatte og korrigerer dem om de smaker på et bær i ny og ne, så hører han ikke hjemme i et moderne, demokratisk samfunn.

Anonymkode: d84b7...caa

Selvplukk er jo når man selv plukker og betaler pr kilo, man er ikke ansatt da. 

Anonymkode: 75b45...179

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde spist og ikke spurt. Men det blir ikke så fristende når man går oppi det hele dagen da,så det stopper seg selv. 

Anonymkode: 15906...e10

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt proffe jordbæråkre, så hadde mitt svar blitt nei. Skal alle "småsmake" hele tiden mens de plukker til seg selv, så blir det en del svinn i rekkene og hvis man tenker på hvor mange innleide plukkere som går på do mellom plantene (og med dårlig håndhygiene i tillegg), så tror jeg det hadde blitt et minimum smaksprøver eller stjeling som det vel egentlig heter.  :jolie: Man plukker, betaler for de man skal ha, tar dem med hjem og skyller dem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja.

Anonymkode: 9087f...88a

Du følte for å si det et år senere?

Anonymkode: bc4e0...81e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Overvåket de dere? 

Må du overvåkes på butikken og besøk hos venner for å unngå å stjele der også? Å spise på selvplukk uten å få veid og betalt for det du spiser er selvsagt rent tyveri. 

Anonymkode: 894a2...545

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Må du overvåkes på butikken og besøk hos venner for å unngå å stjele der også? Å spise på selvplukk uten å få veid og betalt for det du spiser er selvsagt rent tyveri. 

Anonymkode: 894a2...545

Hæ? Poenget mitt var at jeg aldri ville jobbet hos en arbeidsgiver som overvåker meg. Det har ingenting med stjeling å gjøre. Det har med selvrespekt å gjøre.

Tipper at det er du som stjeler og projiserer dine greier på andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 11.30):

Nei. Det sier seg vel selv. Da burde du betale på forhånd.

Anonymkode: ac4e3...ed6

Haha, "alle" spiser under selvplukk!

Det har nok bonden priset inn 😉

Anonymkode: f17de...cde

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...