AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Er det noen som forstår logikken rundt dette? Det er jo dyrere jo eldre barnet blir. Anonymkode: e2050...e71 5 1
Unn9 Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 11.20): Er det noen som forstår logikken rundt dette? Det er jo dyrere jo eldre barnet blir. Anonymkode: e2050...e71 Ja du har rett I det. Det blir dyrt. Men jeg fikk litt sjokk da jeg hørte hvor dyr barnehagen var blitt nå. Da jeg hadde små barn, kostet det 2500 kroner. Nå koster det 3700. Det er jo dyrt det da, og hvis man har flere barn i barnehage, jeg vet at det er søskenrabatt, men det er dyrt da. Så det er greit med ekstra barnetrygd for de minste også. Den ekstra barnetrygden kunne kanskje fortsatt videre, for det blir ikke billigere å ha barn etter 6 år. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Unn9 skrev (19 minutter siden): Ja du har rett I det. Det blir dyrt. Men jeg fikk litt sjokk da jeg hørte hvor dyr barnehagen var blitt nå. Da jeg hadde små barn, kostet det 2500 kroner. Nå koster det 3700. Det er jo dyrt det da, og hvis man har flere barn i barnehage, jeg vet at det er søskenrabatt, men det er dyrt da. Så det er greit med ekstra barnetrygd for de minste også. Den ekstra barnetrygden kunne kanskje fortsatt videre, for det blir ikke billigere å ha barn etter 6 år. Ja det jeg synes også, den hadde ikke trengt å opphøre når barnet blir 6 år. Og når de er ferdig i barnehagen, så skal de fleste over på SFO også. Anonymkode: e2050...e71 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 On 7/1/2022 at 11:20 AM, AnonymBruker said: Er det noen som forstår logikken rundt dette? Det er jo dyrere jo eldre barnet blir. Anonymkode: e2050...e71 Tja, årene mellom SFO og ungdomsskolen er vel litt billigere. 😛 Anonymkode: efef3...abe 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 Barnehageprisen er økt tilsvarende her i kommunen, så det hjelper egentlig ingenting. Vi betaler 8000 kr i måneden for barnehage og SFO. Søskenmoderasjon gjelder kun i barnehagen, ikke bhg-SFO Anonymkode: 9ec3b...86b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 11.20): Er det noen som forstår logikken rundt dette? Det er jo dyrere jo eldre barnet blir. Anonymkode: e2050...e71 Tja, jeg vet ikke om jeg er helt enig i det. Jeg har barn i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Ungdomsskolebarn KAN være ekstremt dyre, men de *trenger* jo ikke å gå på fotballskole til 3000kr per måned eller få dunjakker to 8000kr. Vi bruker nok mer penger på han i barnehagen enn han som går på ungdomsskolen, selv om klærne er dyrere og han spiser mye mer mat. Anonymkode: b2c77...4bb 4 1
asterix Skrevet 3. juli 2022 #7 Skrevet 3. juli 2022 Unn9 skrev (13 timer siden): Ja du har rett I det. Det blir dyrt. Men jeg fikk litt sjokk da jeg hørte hvor dyr barnehagen var blitt nå. Da jeg hadde små barn, kostet det 2500 kroner. Nå koster det 3700. Det er jo dyrt det da, og hvis man har flere barn i barnehage, jeg vet at det er søskenrabatt, men det er dyrt da. Så det er greit med ekstra barnetrygd for de minste også. Den ekstra barnetrygden kunne kanskje fortsatt videre, for det blir ikke billigere å ha barn etter 6 år. Jeg er faktisk motsatt "sjokkert" over barnehageprisene nå. Da mine eldste var små kunne barnehagen fort koste 4000-5000 og til og med mer utenom mat, mens for minsta koster det nå bare 3765 inkludert fullkost.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #8 Skrevet 3. juli 2022 Mener begrunnelsen var fordi småbarnsforeldre ofte er i etableringsfasen mtp bolig og jobb, og derfor får de litt ekstra. Når barna er 15+ har de fleste betalt godt ned på lån og har kjøpt bolig som har hatt verdistigning. jeg synes det er fair☺️ Anonymkode: f24d6...f74 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #9 Skrevet 3. juli 2022 13 hours ago, Unn9 said: Ja du har rett I det. Det blir dyrt. Men jeg fikk litt sjokk da jeg hørte hvor dyr barnehagen var blitt nå. Da jeg hadde små barn, kostet det 2500 kroner. Nå koster det 3700. Det er jo dyrt det da, og hvis man har flere barn i barnehage, jeg vet at det er søskenrabatt, men det er dyrt da. Så det er greit med ekstra barnetrygd for de minste også. Den ekstra barnetrygden kunne kanskje fortsatt videre, for det blir ikke billigere å ha barn etter 6 år. Matprisene for barnehage på 2500 kom for 20 år siden. Prisen siden da har steget mindre en prisveksten i samfunnet, så nei, det har ikke blitt dyrt. Anonymkode: a7534...19d 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #10 Skrevet 3. juli 2022 Er det en gruppe som stadig får mer av velferdskaken, så er det småbarnsforeldre. Det er forunderlig hvor mye tøffere det må ha blitt å ha barn nå, en for bare noen år siden. Ikke ante jeg at jeg hadde så dårlig råd, da mine var små for 25 år siden og vi klarte oss uten alle mulige støtteordninger. Anonymkode: 379ed...24e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #11 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det en gruppe som stadig får mer av velferdskaken, så er det småbarnsforeldre. Det er forunderlig hvor mye tøffere det må ha blitt å ha barn nå, en for bare noen år siden. Ikke ante jeg at jeg hadde så dårlig råd, da mine var små for 25 år siden og vi klarte oss uten alle mulige støtteordninger. Anonymkode: 379ed...24e Ikke sto det barnehageplasser klare heller. Nå sutres det over at man ikke får barnehageplass i det øyeblikket permisjonen er slutt. Ikke noe galt i å arbeide for bedre løsninger, men når det klages som om det var bedre før eller bedre i andre land lurer jeg på om ikke enkelte kunne ha godt av å se lengre enn sin egen navle, Anonymkode: 3b84b...556 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #12 Skrevet 3. juli 2022 asterix skrev (10 minutter siden): Jeg er faktisk motsatt "sjokkert" over barnehageprisene nå. Da mine eldste var små kunne barnehagen fort koste 4000-5000 og til og med mer utenom mat, mens for minsta koster det nå bare 3765 inkludert fullkost. Det gjør jo innhugg i økonomien, særlig med flere barn i hus. Her har kjernetid på AKS blitt gratis, så full tid der koster 1100 kr i mnd. Akkurat det er billig! Men enig i at det er litt sært at barnetrygden blir mindre etter 6 år. Ja det er billigere en stund, men det baller fort på seg med medlemsavgifter, utstyr, klær, cuper, reiser, ekstra mat osv. For ja, store barn og tenåringer er dyre. I den alderen er det jo også slik at man fort blir utenfor om man ikke er med på ting eller har feil klær. Samtidig kan jo barna etterhvert jobbe og tjene litt egne penger. Egentlig synes jeg hellere at barnetrygden kunne fulgt barna i form av gratis pass (evt betinget av at man jobber) og billigere aktiviteter. Da hadde man fått med alle, og ikke sponset folk med penger som gjør at de går hjemme i årevis fordi det ikke lønner seg å jobbe. Det er mange ungdommer som driver med mye dumt på fritiden fordi de ikke har noe bedre å gjøre, så et gratis tilbud på ettermiddagen er en god løsning tror jeg. Her koster fotball for 6-åringer 5000 i året bare i medlems og treningsutgifter. De trener da en time i uka (gjerne søndag morgen kl 9) med foreldretrenere og spiller 10 min kamp. Turn to dager i uken er 4500 per halvår, men det er proft, det skal sies. Skal man gå på flere ting pluss trene en uke i sommerferien på noe av det flyr pengene fortere enn fort. Anonymkode: 98196...14d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #13 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ikke sto det barnehageplasser klare heller. Nå sutres det over at man ikke får barnehageplass i det øyeblikket permisjonen er slutt. Ikke noe galt i å arbeide for bedre løsninger, men når det klages som om det var bedre før eller bedre i andre land lurer jeg på om ikke enkelte kunne ha godt av å se lengre enn sin egen navle, Anonymkode: 3b84b...556 Altså, barnetrygden sto på stedet hvil fra 1996 og 2019. Så ble den økt for de under 6 år. At stønaden sto på stedet hvil betyr at den ble mindre og mindre verdt Ila de 25 årene du snakker om, der du sier dere ikke hadde støtte. 970 kr per barn i 1996 tilsvarer faktisk 1655 kr i 2021. For de over 6 år er beløpet nå 1054 kr, altså 600 kr mindre enn i 1996 pr måned. For de under 6 år er beløpet nå 1676 per måned, altså det samme som i 1996 - det er ikke økt. https://www.faktisk.no/artikler/jxmqw/barnetrygden-har-okt-men-ikke-like-mye-for-alle https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/ Forøvrig koster hus veldig mye mer i dag. Ja, rentene er mye lavere, men det skal betales avdrag for lånet også (og ja, jeg vet man betaler til seg selv, men det er likevel noe som må betales). Lønningene har økt de siste 30 åra, men ikke i nærheten så mye som boligprisene. https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/873-boligprisutvikling Og så har du mengden fritidsaktiviteter og utstyr da. Legg til telefoner, PC-er, iPader, headset, ladere, abonnement mm i tillegg til at ungene går på mange dyre aktiviteter. Det er ingen hjemme å leke med lengre, så er du ikke med på noe blir du sittende alene. Ja, det er dyrt. Fotballen her koster 5000 kr i året for en 6-åring, da trenes det søndag morgen kl 9-10 med foreldretrenere og det er 10 min kamp i uka. Turntrening koster 2500 i halvåret for en trening i uka. Svømming: 700 i mnd. Osv osv osv osv. Så jeg kjøper ikke disse påstandene som kommer opp i hver eneste diskusjon. Skulle gjerne kjøpt huset mitt til 1/10 av prisen jeg, sånn som dere gjorde for 25-30 år siden. Rentene hadde vært damme som i dag, men avdrag hadde vært sylt mye mindre - kanskje hadde jeg ikke trengt å låne noe engang men hadde klart å spare opp hele greia? Anonymkode: 98196...14d 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #14 Skrevet 3. juli 2022 Det høres nesten ut som barnetrygden for de under 6år er noen tusenlapper mer enn de over 6år, men det er jo bare 300kr mer i måneden. Eller tar jeg feil? Anonymkode: e893e...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #15 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mener begrunnelsen var fordi småbarnsforeldre ofte er i etableringsfasen mtp bolig og jobb, og derfor får de litt ekstra. Når barna er 15+ har de fleste betalt godt ned på lån og har kjøpt bolig som har hatt verdistigning. jeg synes det er fair☺️ Anonymkode: f24d6...f74 Fair? Hva med de som er ufør ? Anonymkode: f0bbc...85a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #16 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fair? Hva med de som er ufør ? Anonymkode: f0bbc...85a Alt kan da ikke legges opp etter at noen er ufør. Anonymkode: 5ac98...aba 5
Unn9 Skrevet 3. juli 2022 #17 Skrevet 3. juli 2022 asterix skrev (4 timer siden): Jeg er faktisk motsatt "sjokkert" over barnehageprisene nå. Da mine eldste var små kunne barnehagen fort koste 4000-5000 og til og med mer utenom mat, mens for minsta koster det nå bare 3765 inkludert fullkost. Jeg har voksne barn jeg, så den gangen var det et tak på barnehageprisene. Da skulle det ikke gå over 2500 kroner. Barna mine betaler 3700 kroner. Kanskje mer, jeg hørte bare prisen på en av barnebarnas barnehage.
Unn9 Skrevet 3. juli 2022 #18 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Matprisene for barnehage på 2500 kom for 20 år siden. Prisen siden da har steget mindre en prisveksten i samfunnet, så nei, det har ikke blitt dyrt. Anonymkode: a7534...19d Ja nå får de kanskje mat også i barnehagen. Før sendte vi jo med matpakke. Husker nesten ikke, de yngste mine er 22 og de to eldste er 28 og 31. Kanskje de to yngste fikk mat et par ganger I uka. Men vi måtte sende med mat for det da. Jeg tror de fikk frukt da😊
Unn9 Skrevet 3. juli 2022 #19 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det en gruppe som stadig får mer av velferdskaken, så er det småbarnsforeldre. Det er forunderlig hvor mye tøffere det må ha blitt å ha barn nå, en for bare noen år siden. Ikke ante jeg at jeg hadde så dårlig råd, da mine var små for 25 år siden og vi klarte oss uten alle mulige støtteordninger. Anonymkode: 379ed...24e Vi hadde da vel godt den gangen også. Jeg fikk tvillinger for 22 år siden, og hadde da to eldre barn. Jeg hadde da ikke tvillingene i barnehage fra 1 til 2 år. Jeg jobbet da som tilkallingsvakt, så jeg jobbet på kveld da mannen var hjemme. Da fikk vi dobbel kontantstøtte og dobbel barnetillegg. Det året fikk jeg nesten 12000 ekstra i mnd bare med barnetrygd og dobbel kontantstøtte. Så vi hadde da litt støtteordninger den gangen også😊 3
asterix Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 Unn9 skrev (18 minutter siden): Jeg har voksne barn jeg, så den gangen var det et tak på barnehageprisene. Da skulle det ikke gå over 2500 kroner. Barna mine betaler 3700 kroner. Kanskje mer, jeg hørte bare prisen på en av barnebarnas barnehage. Mine eldste var små før makspris ble innført. Det er som sagt fortsatt mye billigere nå, selv om prisen har økt litt siden maksprisen ble innført. Maksprisen er 3 315 per måned fra og med 1. januar i år og kroner 3 050 per måned fra 1. august.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå