Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, i dag har prisen på mme gått opp 10kr!! Greit nok at prisene øker på varer, men mme burde vært unntatt synes jeg. Det er for de som bruker det 100% nødvendig. Synes staten burde subsidiert for denne økningen. Dette kommer til å påvirke mange småbarnsfamilier 😞

Anonymkode: 4462f...b3f

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi!😔 Nå er jeg glad min straks er ferdig.

Jeg synes det er urettferdig, mme er tross alt livsviktig (!) for at enkelte babyer skal få muligheten til å leve. Det er jo faktisk sånn.

Vi slet med ammingen i fem måneder, så måtte vi bare gi opp. Hvorpå baby måtte suppleres med mme innemellon da også. 

Dette er faktisk ikke greit! 

Anonymkode: f9fbc...e8a

• Liker 5
Skrevet

Mat er strengt tatt livsnødvendig for alle. Skal man unnta all mat fra prisstigning? Hvor skal man eventuelt sette grensen? Blir det unntak for enkelte varer, vil produsentene snart slutte å produsere, de er også avhengige av å tjene penger på produktene sine. Øker råvareprisene og lønningene, må nødvendigvis prisen for sluttproduktet også øke.

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye bruker dere på en måned da? 

Anonymkode: ddd91...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All mat er 100 % nødvendig, så skjønner ikke tankegangen din. Selvfølgelig må det økes i takt med alt annet. 

Anonymkode: 232b5...cae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

10 kr er mye, men håper at dette er siste prisøkning i år fordi min tar bare MME...

Anonymkode: 01a61...f58

Skrevet

10 kr for MME, hva slags MME da? Det finnes jo et stort spekter av størrelser på bokser osv.

10 kr prisøkning på den siste jeg kjøpte - som kostet 147 kr for en boks (Neste NAN, 800g) fra før av - er jo omtrent den forventede prisøkningen på 5%

(6,8% for å være helt nøyaktig, men litt avrundinger må man jo regne med.)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
andy capp skrev (14 minutter siden):

Mat er strengt tatt livsnødvendig for alle. Skal man unnta all mat fra prisstigning? Hvor skal man eventuelt sette grensen? Blir det unntak for enkelte varer, vil produsentene snart slutte å produsere, de er også avhengige av å tjene penger på produktene sine. Øker råvareprisene og lønningene, må nødvendigvis prisen for sluttproduktet også øke.

Eldre barn og voksne kan spise et spekter av mat. Dermed kan de velge billigere alternativer og annen type mat og minimere hvor mye prisøkningen påvirker økonomien. Man kan ikke bare droppe å gi mme til en baby og gå fult over på å bare gi ris og nøtter om det er det som prisgunstig ift prisveksten for varer. Det er klart det er en stor forskjell mellom mme og all annen mat.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Kanskje en liten forskjell med tanke på nødvendigheten, men det er ikke gunstig for eldre mennesker å spise ensidig billig mat heller. Argumentet om å stoppe prisøkning vil uansett ikke fungere, da ingen er villige til å produsere varer for så å selge med tap.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
andy capp skrev (1 minutt siden):

Kanskje en liten forskjell med tanke på nødvendigheten, men det er ikke gunstig for eldre mennesker å spise ensidig billig mat heller. Argumentet om å stoppe prisøkning vil uansett ikke fungere, da ingen er villige til å produsere varer for så å selge med tap.

Hvorfor vil ikke produsentene være villige til å selge ut til samme økt pris, mens hylleprisen forblir lite endret pga staten tar regningen for prisøkning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men en baby spiser da vel ikke så mye at det kan ha all verdens av betydning? Hvor mange pakker går det i løpet av en måned?

Anonymkode: 78c1b...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Råvarene i de er vel blitt betraktelige dyrere? Produksjonen er blitt dyrere? Distribusjonen er blitt dyrere? Osv…

Anonymkode: c5c22...5f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi får være glad det ikke er like ille som i USA hvor det er fullstendig mangel på MME.....

Anonymkode: f6e03...046

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men en baby spiser da vel ikke så mye at det kan ha all verdens av betydning? Hvor mange pakker går det i løpet av en måned?

Anonymkode: 78c1b...fc8

Vi bruker to bokser Hipp i uka, så går vel 1000 kr på MME i måneden. 🙃 

Anonymkode: 8abc2...e53

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldre barn og voksne kan spise et spekter av mat. Dermed kan de velge billigere alternativer og annen type mat og minimere hvor mye prisøkningen påvirker økonomien. Man kan ikke bare droppe å gi mme til en baby og gå fult over på å bare gi ris og nøtter om det er det som prisgunstig ift prisveksten for varer. Det er klart det er en stor forskjell mellom mme og all annen mat.

Ikke alle kan spise et spekter av mat, nei. Både min tenåringssønn og jeg må ha glutenfritt og laktosefritt  pga IBS, noe vi ikke får støtte til (slik folk med cøliaki gjør). Vi må også forholde oss til lav FODMAP, så er mye vi ikke kan kjøpe selvom det er på tilbud. Skal vi også ha spesialfordeler, eller?

Anonymkode: 134ce...7c3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Frem med puppen

Anonymkode: 38788...ccd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke alle kan spise et spekter av mat, nei. Både min tenåringssønn og jeg må ha glutenfritt og laktosefritt  pga IBS, noe vi ikke får støtte til (slik folk med cøliaki gjør). Vi må også forholde oss til lav FODMAP, så er mye vi ikke kan kjøpe selvom det er på tilbud. Skal vi også ha spesialfordeler, eller?

Du sammenligner spedbarn behov for melk med FODMAP?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Frem med puppen

Anonymkode: 38788...ccd

Hvilken pupp? Måtte operere dem bort pga brystkreft. For en ting å si til folk 😞

• Liker 7
  • Hjerte 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi bruker to bokser Hipp i uka, så går vel 1000 kr på MME i måneden. 🙃 

Anonymkode: 8abc2...e53

Ok, så 80 kr mer i måneden per baby som bruker mme. 

Ikke akkurat noe å hyle over. 

Anonymkode: 2d287...34c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og spedbarn kan BARE spise MME (hvis mor ikke har MM). Dere har jo flere valg. 

Anonymkode: d38ef...ecf

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...