Avstand Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Jeg vurderer det, for jeg er lei av styret rundt linser og briller. Skal jeg bruke solbriller så må jeg ha på linser, men linser gjør øynene mine litt tørre og de mister liksom glansen. Blir ikke sprengrød, men rødere, og jeg får ofte tretthetsfølelse i øynene dagen etter jeg har brukt linser. Har nå brukt sånne dagslinser noen få ganger fordi disse skulle være litt bedre for øynene. Før brukte jeg månedslinser og optiker sa jeg kunne sove med de så det gjorde jeg. Men til slutt ble jeg så tørr at jeg ikke klarte å åpne øynene om morgenen. Dråper har hjulpet, men likevel. Jeg så på priser på opersjon og det var mye billigere enn jeg først trodde. Men så er det ubehaget etterpå. Man kan vist få følelse av rusk på øyet en stund etterpå, og øynene skal helst være lukket noen timer etter operasjon.. Er det noen her som har gjort det? Må du bruke solbriller døgnet rundt en periode? Må man sykemelde seg fra jobb? må man gå på jobb med solbriller? Kan man bli permanent lyssensitiv? Føler denne operasjonen er litt skummel. Hva vet vi egentlig om langtidsvirkningene? Og hva kan skje den dagen synet forandrer seg igjen?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Ja, gjort det for mange år siden(25 år) og har ikke angret et sekund. Første 5 timene er veldig vondt. Ingen problemer eller smerter etter det. Jeg måtte ligge med beskyttelsesglass i en uke om natten etter operasjon for at du ikke skal klø/gni på øyet. Så deilig uten briller og linser. Hadde litt tunnelsyn i mørket noen mnd etterpå men det gikk over. Idag bruker jeg kun litt lesebrille av og til. Ta sjansen, hvis syns det er et herk med linser/briller. K56 Anonymkode: 777a6...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 Tok laseroperarsjon mot nærsynthet i 2009, da jeg var 26. Hadde vel rundt minus 2,5 (litt ulikt for hvert øye). Funket fint, og jeg ser like godt ennå. Hadde rusk i øyet/sand-følelse i noen dager og ble noe lyssky, men ikke slik at jeg ikke kunne gå på forelesning. Så en ring/halo rundt lamper og andre lyskilder ganske lenge etterpå, det var litt rart, men det var ikke så plagsomt. Øynene føltes tørre i lang tid etterpå, synes jeg, men jeg slet allerede med veldig tørre øyne de dagene jeg brukte linser. Syntes det var utrolig plagsomt og direkte vondt og å gå med linser, selv slike myke endags som man liksom ikke skal merke at man har på. Klarte ikke gå med dem en hel arbeidsdag/stuiedag og klarte heller aldri å venne meg til å gå med briller, så for meg var laser helt supert. Hverdagen ble en helt annen etter at jeg slapp briller og linser. Er storfornøyd. 👍 Anonymkode: 30e58...e24
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Leste i tråden og kom på at jeg lå med beskyttelsesbriller om natta noen netter (en uke? Husker ikke), men det var null stress. Litt lyssky, men absolutt ikke sånn at jeg måtte ha på solbriller innendørs nei. Ingen sykemelding. Tror de fleste går på jobb dagen etter? Anonymkode: 30e58...e24
Bålkaffe Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 Tok den operasjonen i 2019 mot nærsynthet. Det gjorde veldig vondt og var veldig ubehagelig i timene etter operasjon, måtte ha øyene mye lukket. Var lyssky en god stund etterpå, men det ble borte, trengte ikke å bruke solbriller på jobb. Om du må sykmelde deg kommer helt ann på jobben din. Jeg tok to dager fri, fordi jeg jobba med tekstiler og tekstiler produserer masse støv, så optiker anbefalte meg å ta fri noen dager. Jeg merka at nattsynet endra seg. Trenger lommelykt mye mer nå, men det er overkommelig. Måtte dryppe øyene ofte etterpå også, de ble tørre, men det fiksa seg etterhvert. (NB; Kan ta opptil et år før dette blir normalt igjen, så ikke stress). Jeg angrer ikke, altså.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 Jeg opererte også i ca 2006 og har heller ikke angret ett sekund. Virkelig et nytt liv! Hadde høy grad av nærsynthet og var helt avhengig av briller eller linser. Resultatet er fortsatt bra, men jeg fikk redusert nattesyn (det visste jeg på forhånd at var en mulig bivirkning). Jeg opererte om sommeren, og husker ikke eksakt hvor lenge jeg var ute av spill. Det var ikke så mange dagene. Anonymkode: c87df...b87
PurpleTuliip Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 Tok Lasek i 2007. Visste at det ikke kom til å vare livet ut siden jeg var så ung (17) men hadde fem magiske år hvor jeg slapp tenke på briller. fikk smertestillende og beskyttelsesglass til å teipe fast om natten. Brukte smertestillende i to dager før jeg klarte meg fint uten. Hadde jeg jobbet ville jeg trengt ett par dager sykemelding men 2-3 dager hadde vært nok. skal uten tvil operere meg igjen om jeg får råd til det.
Mezzosoprena Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 De andre har forklart veldig godt over her, men jeg vil legge til: Jeg tok Femtolasik og var virkelig ikke plaget med smerter i etterkant. Joda, det vei veldig når jeg åpnet dem for tidlig (2-3 timer etter operasjon), så ikke la deg skremme av "veldig vondt" med dagens teknologi. Jeg tok imot tilbudet om beroligende før operasjonen, og dermed var jeg så trøtt at jeg sov i bilen hjem og et par timer etter at jeg var hjemme igjen. Når jeg sto opp igjen da, klarte jeg å lese på skjerm med bare litt ruskfølelse.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 Tok laseroperasjon i 2007 for nærsynthet. I dag, 15 år etter, trenger jeg fremdeles ikke avstandsbriller. Eneste synsendringen er at jeg trenger lesebriller nå, men det må nesten alle på min alder. Operasjonen var helt smertefri. Ikke lyssky etterpå. Tok den på en fredag og var på jobb på mandag. Jeg har etter hvert fått litt tørre øyne om kvelden, og optikeren sier det kan skyldes operasjonen, men jeg har aldri angret. Anonymkode: d4afa...a16
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 Jeg ble laseroperert for nærsynthet og skjeve hornhinner i 2018, og er veldig fornøyd med resultatet. Jeg måtte bruke solbriller noen dager og så dårlig i mørket i en periode. Det var også litt vanskelig å lese på skjerm for linjene ble tåkete. Før operasjonen hadde jeg tørre øyne og klarte ikke å bruke linser (jeg prøvde mange forskjellige dagslinser). Det er mulig øynene ble enda litt tørrere etter operasjonen, men det hjelper med øyedråper. Anonymkode: 5d253...e5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå