AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Hei. Jeg var på privat tidlig ultralyd i uke 9 og fant da en cyste på den andre eggestokken min. Gynekologen mente at dette trenge ekstra oppfølgning for å sjekke om den vokste eller endret seg så hun sendte en henvisning til tidlig ultralyd, men sykehuset avviste den. Fikk sendt over epikrise til legen min og tok kontakt der. De har ikke ultralyd apparat og kan ikke følge opp dette selv så de mente også at sykehuset skulle ta hånd om dette. Derfor sendte også legen henvisning, men den ble avvist den også, og grunnen var at bare kvinner over 35 år får tidlig ultralyd. Altså, hva gjør jeg nå da? Eneste muligheten jeg ser nå er at jeg må gå privat og betale selv for dette for å få fulgt opp.. 😳 Jeg gjør det for å få fulgt opp altså, men jeg tenker jo at dette er noe jeg burde fått fra det offentlige. Anonymkode: 92e3a...aa5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hei. Jeg var på privat tidlig ultralyd i uke 9 og fant da en cyste på den andre eggestokken min. Gynekologen mente at dette trenge ekstra oppfølgning for å sjekke om den vokste eller endret seg så hun sendte en henvisning til tidlig ultralyd, men sykehuset avviste den. Fikk sendt over epikrise til legen min og tok kontakt der. De har ikke ultralyd apparat og kan ikke følge opp dette selv så de mente også at sykehuset skulle ta hånd om dette. Derfor sendte også legen henvisning, men den ble avvist den også, og grunnen var at bare kvinner over 35 år får tidlig ultralyd. Altså, hva gjør jeg nå da? Eneste muligheten jeg ser nå er at jeg må gå privat og betale selv for dette for å få fulgt opp.. 😳 Jeg gjør det for å få fulgt opp altså, men jeg tenker jo at dette er noe jeg burde fått fra det offentlige. Anonymkode: 92e3a...aa5 Kanskje må henvisningen formuleres annerledes. Jeg har fått flere tidlige ultralyder knyttet til komplikasjoner ved mine svangerskap. Ta kontakt med fastlegen din igjen. Anonymkode: b6fbb...b29 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 Jeg er 29 år men fikk godkjent henvisning for tidlig ultralyd. Anonymkode: 939e6...dee
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei. Jeg var på privat tidlig ultralyd i uke 9 og fant da en cyste på den andre eggestokken min. Gynekologen mente at dette trenge ekstra oppfølgning for å sjekke om den vokste eller endret seg så hun sendte en henvisning til tidlig ultralyd, men sykehuset avviste den. Fikk sendt over epikrise til legen min og tok kontakt der. De har ikke ultralyd apparat og kan ikke følge opp dette selv så de mente også at sykehuset skulle ta hånd om dette. Derfor sendte også legen henvisning, men den ble avvist den også, og grunnen var at bare kvinner over 35 år får tidlig ultralyd. Altså, hva gjør jeg nå da? Eneste muligheten jeg ser nå er at jeg må gå privat og betale selv for dette for å få fulgt opp.. 😳 Jeg gjør det for å få fulgt opp altså, men jeg tenker jo at dette er noe jeg burde fått fra det offentlige. Anonymkode: 92e3a...aa5 Flott å se at det norske helsevesenet ivaretar kvinnehelse så godt. Snakk om ekskludering... Send inn en klage til sykehuset via helsenorge. Også går du til en privat klinikk i mens... Anonymkode: 9fb27...378
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 Formulerer de henvisningen med at det er et medisinsk behov, eller skriver de bare at du vil ha tidlig ultralyd? Jeg hadde ultralyder på sykehus tidlig, men det var et medisinsk behov. Anonymkode: daef1...e3e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Formulerer de henvisningen med at det er et medisinsk behov, eller skriver de bare at du vil ha tidlig ultralyd? Jeg hadde ultralyder på sykehus tidlig, men det var et medisinsk behov. Anonymkode: daef1...e3e Jeg var 29 og 31. Anonymkode: daef1...e3e
BobbySocks Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 Det samme gjorde de til meg, så legen henviste meg til nabosykehuset. Der fikk jeg time kjapt.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Formulerer de henvisningen med at det er et medisinsk behov, eller skriver de bare at du vil ha tidlig ultralyd? Jeg hadde ultralyder på sykehus tidlig, men det var et medisinsk behov. Anonymkode: daef1...e3e Regner med at de gjorde det med tanke på cysten, noe annet ville vært merkelig. Både den private klinikken og legen er jo enig at jeg trenger ekstra oppfølgning. Skal sende inn klage som det blir foreslått over her. Anonymkode: 92e3a...aa5
Luckiness Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 Henvisningen er gjerne formulert feil. Det er vel ikke tidlig ultralyd som må til her. Det er jo ikke fosteret som skal observeres og utføres fosterdiagnostikk på her, men en cyste på eggstokken. Så du har sikkert rett på oppfølging og diverse undersøkelser, også ultralyd, men må vel da henvises gynekologisk avdeling og ikke avdeling for fosterdiagnostikk (som det stort sett er ved tidlig ultralyd av selve fosteret). 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå