AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 "– Det er ingen overraskelse at andelen med overvekt og fedme har økt de siste årene, dette har vært en mangeårig trend, sier overlege Haakon Meyer ved Folkehelseinstituttet. Bare 23 prosent av mennene og 42 prosent av kvinnene mellom 40 og 49 år har en kroppsmasseindeks (BMI) på under 25, som regnes som normalvektig. Resten er enten overvektige eller har fedme. Andelen med bukfedme, som beregnes ut fra midjemål, har også økt kraftig siden 1960-tallet, ifølge FHI. Overvekt regnes som en BMI på 25 eller mer, som går over i fedme når BMI går over 30." Kilde Anonymkode: 3b524...a99 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Takk for opplysningen, I guess? Anonymkode: 6c2a8...d4f 2
I Grosny Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "– Det er ingen overraskelse at andelen med overvekt og fedme har økt de siste årene, dette har vært en mangeårig trend, sier overlege Haakon Meyer ved Folkehelseinstituttet. Bare 23 prosent av mennene og 42 prosent av kvinnene mellom 40 og 49 år har en kroppsmasseindeks (BMI) på under 25, som regnes som normalvektig. Resten er enten overvektige eller har fedme. Andelen med bukfedme, som beregnes ut fra midjemål, har også økt kraftig siden 1960-tallet, ifølge FHI. Overvekt regnes som en BMI på 25 eller mer, som går over i fedme når BMI går over 30." Kilde Anonymkode: 3b524...a99 Den overvektgrensa på 25 er litt merkelig. 26 bmi er jo ganske ideellt. Muskelvekta har også gått opp hos mange, noe som gjør at mange tynne har bmi på 26. Jeg blir superfornøyd hvis jeg kommer meg ned til 26
Kågebruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Jepp og nå blir man regnet som slank selv om man er overvektig. Jeg er selv overvektig og folk sier” du er så slank”. Nei det er jeg ikke. Det er bare det at det er mange som er mer overvektige enn meg. På 90-tallet hadde folk sett på meg som overvektig. 6
Gjest Warrior Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 Dessverre sitter jo en del stille både på jobb og når de kommer hjem. Folk er mindre fysisk aktive og mobiler, pc og nettbrett tar overhånd her i verden. Både hos voksne og barn. Trening og fysisk aktivitet er så viktig for både kropp og helse. Må ikke glemme at noen også har høyere bmi på grunn av muskler og ikke på grunn av overvekt/fedme. Men ja overvekt og fedme øker over hele verden. Derfor er fysisk aktivitet/trening og det å spise sunt viktig. Så er det jo noen som blir overvektig på grunn av sykdom og de kan jo ikke noe for det.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for opplysningen, I guess? Anonymkode: 6c2a8...d4f Tjukk? Anonymkode: 3b524...a99 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 Warrior skrev (6 minutter siden): Dessverre sitter jo en del stille både på jobb og når de kommer hjem. Folk er mindre fysisk aktive og mobiler, pc og nettbrett tar overhånd her i verden. Både hos voksne og barn. Trening og fysisk aktivitet er så viktig for både kropp og helse. Må ikke glemme at noen også har høyere bmi på grunn av muskler og ikke på grunn av overvekt/fedme. Men ja overvekt og fedme øker over hele verden. Derfor er fysisk aktivitet/trening og det å spise sunt viktig. Så er det jo noen som blir overvektig på grunn av sykdom og de kan jo ikke noe for det. Det er ikke hovedsakelig aktiviteten det kommer av, men kostholdet. Folk spiser altfor ofte og feil mat. Anonymkode: fbc5f...93d 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for opplysningen, I guess? Anonymkode: 6c2a8...d4f Selv om du ikke er interessert i å diskutere noe som har en kjempeinnvirkning på samfunnet rundt oss, kanskje andre er det? Liten vits å legge igjen en sånn kommentar. Jeg syns det er tragisk, og håper de snart klarer å finne sikre svar på hvordan dette skjer til tross for at vi spiser mindre usunn mat enn tidligere. Det har vel kommet noen indikasjoner på at ultraprosessert kan ha mye av skylden her. Samfunnet er ikke lagt opp til at folk skal leve friske liv, her skal alle ha 100 % jobb, minst to barn, fritidsaktivteter og verv og garantert tidsklemme - ikke rart mange lever på Toro og skipper treningen. Anonymkode: 048e6...a62
Gjest Warrior Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke hovedsakelig aktiviteten det kommer av, men kostholdet. Folk spiser altfor ofte og feil mat. Anonymkode: fbc5f...93d Ja usunn mat og overspising er også en grunn. Det i tillegg til lite fysisk aktivitet. Derfor er begge deler viktig for kropp og helse. Endret 1. juli 2022 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 Jeg tenker at bare man er i god form så gjør det ikke noe å være litt tykk. Hvis man klarer å bevege seg fort en time hver dag uten å bli veldig andpusten. Ha det som en regel for seg selv. Anonymkode: 66e72...8dd
Perfume Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 Det betyr jo at overvekt= normalen. Alt annet er en " ny normal" så hvorfor ikke vekten også. Såkalt "overvekt" ( iht bmi) er visst ifølge sykehuset også det sunneste ( ikke fedme, men overvekt altså) 1
Gjest Adobyen Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 Jeg leste den samme artikkelen og tenker at man vet hvordan man helst skal spise, trene og leve. Samtidig er det menneskelig å feile. Mange av oss feiler. Det er ikke så enkelt som det høres ut. Noe feil finner de hos de fleste av oss. Jeg er for tynn og beveger meg som en snegle. Alle vi som regnes som mislykket og koster samfunnet milliarder. Vi kan det utenat.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #13 Skrevet 2. juli 2022 Perfume skrev (På 1.7.2022 den 14.27): Det betyr jo at overvekt= normalen. Alt annet er en " ny normal" så hvorfor ikke vekten også. Såkalt "overvekt" ( iht bmi) er visst ifølge sykehuset også det sunneste ( ikke fedme, men overvekt altså) Ikke helt sant, det som sies er vel at det kan være sunt å ligge i grenseland til overvekt, men det kommer jo litt an på. Har man mye magefett så øker det uansett risiko for diabetes type 2. Og uansett ikke alt handler om vekt men hva man putter i seg, og også hvor mye mosjon man får. Anonymkode: d35ab...e8c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #14 Skrevet 2. juli 2022 Merkelig når jeg er ute syns jeg at jeg ser mest normalvektige. Anonymkode: a4994...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 Jeg synes at om dagen så er folk enten veldig fit og full av muskler, eller de er overvektige. Jeg er normalvektig, uten å være altfor fast i fisken lenger som jeg sikkert ville vært om jeg trente. Så jeg føler jo at jeg er normalvektig men at noe mangler der for at jeg skal ha bra kropp uansett. Anonymkode: d35ab...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Takk og pris!- Det vil jo si jeg er normal med overvekten jeg har! Er ikke så mye, men tydeligvis så har det plaget noen likevel.... - enda jeg bærer det selv og er frisk! 🙄😀 Anonymkode: 6ba49...e13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå