Gå til innhold

Lei av at menn tror de vet best!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette går igjen ofte. Menn jeg dater, menn på jobb, de har god tro på seg selv og synes nok at de kan og vet det meste. Og vil gjerne fortelle meg hvordan jeg skal gjøre ting, hvordan ting henger sammen, praktiske råd og om livet generelt. Jeg er drittlei det.

I tillegg er jeg selv en tilbakeholden og forsiktig person, men klarer meg fint. Blir man ekstra utsatt for folk som vet bedre da?? 

Anonymkode: 10ae6...3e9

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare så enig. Det der er bare så latterlig, som gruppe er de lavere utdanna og gjør deg dårligere gjennom hele skoleløpet, men vite best, det skal de😁 

Og så sitter man der som kvinne og har mer kunnskap om noe, og så blir man oppfatta som en rabiat mannshater om man retter og korrigerer og forklarer. Nesten lettere å være jatte med og stryke egoet deres, men det blir jo helt feil det også. 

Anonymkode: e36c4...fe1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja opplever deg endel jeg også. Så spør, hvorfor de tror jeg ikke vet dette fra før. Da gir de seg litt da. Ofte de litt handy med komplekser som er sånn. Og med stort behov for å vise seg frem.. Men så blir det litt feil da. Noen tror det å snakke til damer, er det samme som å snakke til barn. Har faktisk opplevd i 40 års alder å bli vist og fortalt hvordan man vrir opp en vaske fille. Kan jeg nevne det var en som knapt har tatt i en, og sikkert akkurat lært det selv, på en litt annen måte.... 

Anonymkode: 77c48...b7c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja opplever deg endel jeg også. Så spør, hvorfor de tror jeg ikke vet dette fra før. Da gir de seg litt da. Ofte de litt handy med komplekser som er sånn. Og med stort behov for å vise seg frem.. Men så blir det litt feil da. Noen tror det å snakke til damer, er det samme som å snakke til barn. Har faktisk opplevd i 40 års alder å bli vist og fortalt hvordan man vrir opp en vaske fille. Kan jeg nevne det var en som knapt har tatt i en, og sikkert akkurat lært det selv, på en litt annen måte.... 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes dette går igjen ofte. Menn jeg dater, menn på jobb, de har god tro på seg selv og synes nok at de kan og vet det meste. Og vil gjerne fortelle meg hvordan jeg skal gjøre ting, hvordan ting henger sammen, praktiske råd og om livet generelt. Jeg er drittlei det.

I tillegg er jeg selv en tilbakeholden og forsiktig person, men klarer meg fint. Blir man ekstra utsatt for folk som vet bedre da?? 

Anonymkode: 10ae6...3e9

Kan man svare på dette uten å bli beskyldt for å forklare hvordan ting henger sammen?

Men siden du spør - Man "utsettes" for folk som vil forklare dersom man gir uttrykk for at man er usikker eller at man ikke vet ting man burde vite i forhold til hva som skjer der og da. Men at man møter en og annen som liker å høre sin egen stemme skjer jo av og til også.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Og hvis man da sier ifra at man kan det eller si ifra generelt om den holdningen da blir man som kvinne oppfattet som kverulerende, vanskelig, ikke samarbeidsvillig etc. 

det er frustrerende. 

Anonymkode: 0e181...a0b

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Og hvis man da sier ifra at man kan det eller si ifra generelt om den holdningen da blir man som kvinne oppfattet som kverulerende, vanskelig, ikke samarbeidsvillig etc. 

det er frustrerende. 

Anonymkode: 0e181...a0b

Jeg tror det er grunnen til at usikre menn liker litt dumme kvinner, da slipper de problemet, for da vet de best på "ekte"

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Når kona la vaffeljernet i oppvaskmaskinen, så har jeg vel lov å fortelle hva som er riktig? Eller skal jeg holde kjeft. 

Anonymkode: 817a1...bcb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fordi erfaringen viser at kvinner stadig havner i ugunstige situasjoner i livet. Mest fordi de ikke forstår konsekvensene av sine valg. Det er altfor mange kvinner som blir banket, svindlet, lurt, bedratt, misbrukt, terrorisert, voldtatt osv.

Anonymkode: 9368e...df0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vel. Når kona la vaffeljernet i oppvaskmaskinen, så har jeg vel lov å fortelle hva som er riktig? Eller skal jeg holde kjeft. 

Anonymkode: 817a1...bcb

Da er hun jo ikke så smart da. Kjenner ingen damer som kan finne på det. Foresten to stk. Men kjenner også menn som kunne finne på å gjøre det også

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi erfaringen viser at kvinner stadig havner i ugunstige situasjoner i livet. Mest fordi de ikke forstår konsekvensene av sine valg. Det er altfor mange kvinner som blir banket, svindlet, lurt, bedratt, misbrukt, terrorisert, voldtatt osv.

Anonymkode: 9368e...df0

Kvinner havner vel stort sett i uheldige situasjoner pga menn? Kvinnefelle m økonomi, utslitthet som følge av skjev arbeidsfordeling, fysisk og psykisk vold/overgrep?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinner havner vel stort sett i uheldige situasjoner pga menn? Kvinnefelle m økonomi, utslitthet som følge av skjev arbeidsfordeling, fysisk og psykisk vold/overgrep?

Nå illustrerer du jo hvorfor vi hjelper dere. Når kvinner møter motgang skylder de på omgivelsene, ser ikke egne feil, og er derfor generelt dårlige problemløsere. 

Anonymkode: 45670...785

• Liker 4
Skrevet

Jeg fant det litt latterlig når eksen min begynte å forklare meg hvor en felles bekjent bor, selv om han ikke visste det, og jeg nettopp hadde fortalt at jeg besøkte vedkommende dagen før🤷‍♀️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Menn besitter mye mer praktisk kunnskap enn kvinner. Det er ikke uten grunn til at de fleste vaktmestere er kvinner.

Anonymkode: 9a5bf...c41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå illustrerer du jo hvorfor vi hjelper dere. Når kvinner møter motgang skylder de på omgivelsene, ser ikke egne feil, og er derfor generelt dårlige problemløsere. 

Du er ironisk nå😁? Kvinner klarer seg stort sett svært godt uten menn, og de er som regel lykkeligere også. Koselig med menn, men ikke som en del av hverdagslogistikken

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
nisselue skrev (1 time siden):

Kan man svare på dette uten å bli beskyldt for å forklare hvordan ting henger sammen?

Men siden du spør - Man "utsettes" for folk som vil forklare dersom man gir uttrykk for at man er usikker eller at man ikke vet ting man burde vite i forhold til hva som skjer der og da. Men at man møter en og annen som liker å høre sin egen stemme skjer jo av og til også.

Dette er vel en ønsket situasjon fra menn, at det er kvinnens feil at de mansplainer de mest grunnleggende ting som om vi er helt dumme i hodet. Jeg opplever til stadig å få forklart ting som er en selvfølge. Om jeg synes det er en selvfølge og såklart derfor heller ikke uttrykker usikkerhet, så er det ikke det som er grunnen. Jeg tror de mennene som gjør det er usikre selv, og må derfor briljere med den kunnskapen de har. Eller tror de har, av og til mansplainer de også helt feil. 

Anonymkode: b21da...2d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du er ironisk nå😁? Kvinner klarer seg stort sett svært godt uten menn, og de er som regel lykkeligere også. Koselig med menn, men ikke som en del av hverdagslogistikken

Menn er ålreite dyr, bare du ikke får dem i maten 🤣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som 38 år gammel kvinne har jeg 20 års erfaring som voksen. På den tiden har jeg utdannet meg, giftet meg, fått barn, bygget to hus, hatt lederansvar i diverse jobber, utført "handy" oppgaver som å bygge murer, flislegge, felle trær, legge parkett, sette opp lettvegger, male innvendig og utvendig +++. Er generelt dyktigere på sånne handy greier enn å strikke/brodere/sy. Mang en gang har jeg kjørt med diger henger full av materialer/grus/jord/møbler, og mang en gang har et eller annet mannfolk kommet løpende bort til meg for å dirigere meg når jeg skal rygge med henger. Jeg kan rygge med henger! Har gjort det i 20 år! Takker pent "nei" når noen prøver seg. Og så presisjonskjører jeg hengeren og bilen på plass. 

Likevel: her om dagen kom jeg til Biltema, parkerte på en plass som lå rett bak en annen plass. Ut av bilen foran kom en fyr, banket på vinduet mitt, og forklarte meg at han skulle kjøre nå, så jeg kunne jo bare kjøre fremover på hans plass, så var det lettere for meg å kjøre ut etterpå. Jeg måtte for all del slippe å rygge, må vite. Jeg takket for tipset, og la til at jeg hadde hatt lappen i 20 år, så jeg vet hvordan parkering fungerer. 

Hva er det med menn egentlig? Som venninne til flere menn har jeg forstått at de TRENGER å føle at de er flinkere/bedre/sterkere. Dette er saker vi har diskutert, og de fleste må innrømme at jeg er langt mer handy enn dem. Det sitter langt inne for dem, men de vet det selv. Så kan man jo lure på hvorfor de er så dødelig opptatte av å være bedre enn kvinner. Jeg gjetter det er fordi de ser at en del kvinner er noen råskinn.

Anonymkode: c7862...e3e

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som 38 år gammel kvinne har jeg 20 års erfaring som voksen. På den tiden har jeg utdannet meg, giftet meg, fått barn, bygget to hus, hatt lederansvar i diverse jobber, utført "handy" oppgaver som å bygge murer, flislegge, felle trær, legge parkett, sette opp lettvegger, male innvendig og utvendig +++. Er generelt dyktigere på sånne handy greier enn å strikke/brodere/sy. Mang en gang har jeg kjørt med diger henger full av materialer/grus/jord/møbler, og mang en gang har et eller annet mannfolk kommet løpende bort til meg for å dirigere meg når jeg skal rygge med henger. Jeg kan rygge med henger! Har gjort det i 20 år! Takker pent "nei" når noen prøver seg. Og så presisjonskjører jeg hengeren og bilen på plass. 

Likevel: her om dagen kom jeg til Biltema, parkerte på en plass som lå rett bak en annen plass. Ut av bilen foran kom en fyr, banket på vinduet mitt, og forklarte meg at han skulle kjøre nå, så jeg kunne jo bare kjøre fremover på hans plass, så var det lettere for meg å kjøre ut etterpå. Jeg måtte for all del slippe å rygge, må vite. Jeg takket for tipset, og la til at jeg hadde hatt lappen i 20 år, så jeg vet hvordan parkering fungerer. 

Hva er det med menn egentlig? Som venninne til flere menn har jeg forstått at de TRENGER å føle at de er flinkere/bedre/sterkere. Dette er saker vi har diskutert, og de fleste må innrømme at jeg er langt mer handy enn dem. Det sitter langt inne for dem, men de vet det selv. Så kan man jo lure på hvorfor de er så dødelig opptatte av å være bedre enn kvinner. Jeg gjetter det er fordi de ser at en del kvinner er noen råskinn.

Anonymkode: c7862...e3e

Hadde du mens dagen på Biltema? En mann var hyggelig og ville hjelpe, og du er frekk? Jeez. 

Jeg er mann og har også opplevd det du beskriver.  Jeg takket for omtanken, men sa det gikk greit. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
nisselue skrev (1 time siden):

Jeg tror nok noen "hører" at man er usikker eller ikke vet noe - fordi de selv har ubevisste fordommer/idéer. Det er trolig vanskelig å forstå at såpass mange forklarer deg basis (og noen ganger misforstått) kunnskap om man selv ikke har opplevd det. 

Selv har jeg en utdannelse som er dominert av menn. Siden jeg pga egen helse ikke omgås mange mennesker, så blir jeg stadig overrasket over hva noen menn skal forklare meg. Selv om de vet hvilken utdannelse jeg har. I utgangspunktet så tror jeg alle har mye kunnskap og at man det er rom for å forklare når/om noen spør. 

Jeg personlig opplever sjelden den ovenfra/ned holdningen fra kvinner.

Anonymkode: e93ee...6a4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...