AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Del Skrevet 1. juli 2022 Det er nesten krig i foreldregruppa på laget min yngste datter spiller på vedrørende egenandelen for deltagelse i cup. Laget består av over 30 spillere og 12 spillere er tatt ut til en cup som krever flyreise, overnatting m m en helg. Og skulle da laget gjøre det bra i denne cupen, går de videre og får ny runde med cup et annet sted, muligens på hjemmebane, muligens et nytt sted i landet, som igjen krever fly og overnatting. Klubben vil dekke en del av utgiftene, men det er forespeilet en egenandel på 2000-3000,-. I tillegg kommer det selvfølgelig lommepenger pluss noen utgifter til mat. Diskusjonen går nå på om det skal jobbes dugnad for å dekke inn noe av egenandelen og hvem som evt må delta på dugnaden; bare de 12 spillerne som skal spille eller hele laget, fordi alle spillere får tilbud om å være med på turen. Noen er selvfølgelig helt i mot å både betale for og jobbe dugnad for at andres unger skal delta på cup når eget barn kun evt blir med som publikum og kanskje ikke engang har lyst til å være med på turen når man ikke får spille. Mens andre mener at alle er et LAG, derfor skal også kostnadene fordeles på alle 30+ spillere, uavhengig om man blir med på turen eller ikke. Vet noen foreldre slet med å betale egenandelen på overnattingscupen laget var på i mai, så jeg må si jeg ikke har noen god følelse på å tvinge folk til å bidra på dette når det kanskje kun blir som publikum. Anonymkode: 09b94...55a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Del Skrevet 1. juli 2022 Jeg syns egentlig det er ganske selvsagt at de 12 som skal være med, er de som representeres på dugnaden. Anonymkode: 3abb6...b7e 16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 1. juli 2022 #3 Del Skrevet 1. juli 2022 Dette er tydeligvis ikke særlig godt planlagt fra klubbens og lagets side. I vår klubb er det kun de spillerne som er med som betaler egenandel og det forventes ikke at foreldrene bidrar til dugnad for å dekke egenandelen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 1. juli 2022 #4 Del Skrevet 1. juli 2022 Det er da kun de som skal spille som skal dekke kostnadene. De er mange nok til å kjøre en dugnad eller to, og hvis noen ikke vil dekke kostnadene, så kan et annet barn ta plassen. Dette ville jeg som lagleder på tenkt. Jeg har en ungdom som satser i en lagidrett, og jeg vet jo at akademier og talentprogrammer etc hen får tilbud om kommer med en kostnad. De som ikke kan dekke dette kan søke klubb, kommune eller forbund om å få det dekket. Det er gode muligheter for å delta om man kommer fra en familie med dårlig råd. Som lagleder har jeg søkt og fått dekket avgifter og egenandel på cup dekket for barn på laget flere ganger . 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Del Skrevet 1. juli 2022 Selvfølgelig skal ikke de barna som ikke er med betale!! Anonymkode: 6faae...a16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Del Skrevet 1. juli 2022 Er det nesten krig om dette? Det har jeg vanskelig for å forstå. De som ikke er tatt ut skal selvfølgelig ikke måtte bidra med noe for å sørge for at de 12 utvalgte får dra på cup. Anonymkode: 41def...f4e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Del Skrevet 1. juli 2022 Så de som ikke er «gode nok» for laget er gode nok til å jobbe så de «beste» får reise. Bare trist. De 12 som skal delta i cupen må jobbe dugnad/bidra til egenandfl. Selvsagt. Anonymkode: d40ff...865 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Del Skrevet 1. juli 2022 Der er de 12 og kun de som skal dra dette. Om de trenger litt praktisk hjelp eller det er mulighet for alle å tjene penger og mange trengs, kan de søke litt støtte og hjelp til laget, men dette er de 12 sine sitt ansvar Anonymkode: 42302...67f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Del Skrevet 1. juli 2022 Bare de tolv selvfølgelig. Noe annet ville vært rart. Man jobber da ikke gratis for å sende andres unger på tur Anonymkode: a2f6b...c40 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Del Skrevet 1. juli 2022 Har selv barn i denne årsklassen og alt er egentlig vanskelig. Hvor mange treninger, hvor mange lag skal man stille med, hvem får stille på hvilket lag, penger, hvor mane cuper, hospitering, "toppet lag" osv. Vi byttet til en mindre club, der har vi mer råderett, og 2 fedre som sponser via sine selskap. Så har vi arrangert treningskamper og turneringer der vi har tjent 20k på kiosk. Uansett, til det du spør om. Mine umiddelbare tanker er at så snart det er snakk om uttak og at man dermed vet at kun et fåtall av gruppa skal reise noe sted så er det de 12 som erplukket ut som må betale for seg selv. Det er heller ikke riktig at de 12 skal gjøre dugnader som går på bekostning av resten av laget, altså at de pengene burde tilfalle laget i sin helhet. Dette laget/klubben høres ut som det er helt uten styring. For å i det hele tatt melde seg på noe som har store økonomiske utgifter burde det vært oppe i sportslig utvalg at det er en villet politikk at man reiser på slikt, samt at laget må fremlegge en økonomiplan som først må være godkjent før man melder seg på. Det skulle selvfølgelig også vært forankret i foreldregruppen når utgiftene er så store. Hadde tatt dette opp med hovedstyret i klubben deres, for dette lukter det kaos og konflikt av. Typisk to mannlige trenere som ler og sier det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse og er litt cowboy dessverre. Hva er planen for de andre som ikke ble tatt ut? Har dere ikke foreldremøter? Anonymkode: b38c3...4c8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnfjording Skrevet 1. juli 2022 #11 Del Skrevet 1. juli 2022 Hadde vært så vanvittig uaktuelt å betale så mye som en øre for en cup som mine barn ikke hadde fått tilbud om at det er komisk 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me for life Skrevet 1. juli 2022 #12 Del Skrevet 1. juli 2022 Dette er et ikke-problem. De som reiser betaler, det er da åpenlyst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #13 Del Skrevet 1. juli 2022 Tenk deg litt om: ingen vil betale dyrt for noe de ikke får være med på. LAGET skal ikke spille. De 12 skal spille. De skal betale. Anonymkode: 8708a...069 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #14 Del Skrevet 1. juli 2022 Me for life skrev (20 minutter siden): Dette er et ikke-problem. De som reiser betaler, det er da åpenlyst. Det er ikke et ikke-problem, for det er foreldregruppa som bestemmer hvordan egenandelen skal dekkes og der er det mildt sagt stor uenighet. Anonymkode: 09b94...55a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 1. juli 2022 #15 Del Skrevet 1. juli 2022 Tipper dette er bring eller Lerøy? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #16 Del Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er ikke et ikke-problem, for det er foreldregruppa som bestemmer hvordan egenandelen skal dekkes og der er det mildt sagt stor uenighet. Anonymkode: 09b94...55a Hva slags uenighet? Er det foreldrene til de som skal dra, som mener alle sksl gjøre dugnad, og foreldrene til de som ikke skal dra vil ikke. Laget er forøvrig de som drar. Og da er det de som også ordner dugnad. De kan be om hjelp, men tenker de ikke kan forlange det. I idrettslaget her går alt fra alle som er medlem i en pott også fordeles det utover. Jeg opplevde ikke det alltid like rettferdig. Siden feks gutta fikk nye drakter to ganger, og jente laget måtte arve loslitte drakter i feil farge (siden de bytta farge) av gutta, selv om vi også var lovet nye drakter. Bla at vi nektet å ha hvite shorts. Naturlig nok pga mens og gjennomsiktighet iht regnvær ol. Gutta fikk nye drakter med røde shortser. Vi fikk blå drakter med hvite striper og måtte fortsette i upraktiske hvite shortser. De foreslo at vi jentene skulle ha hvite trøyer også...... Jenter 13-14 år. Anonymkode: fc04a...0e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. juli 2022 #17 Del Skrevet 1. juli 2022 Dersom alle de 12 som er trukket ut er enige om å betale egenandelen selv så er det vel ikke noe å krangle om. Og dersom en eller flere av de 12 ikke har råd til å reise så får de informere trener om at de enten må finne noen andre som kan reise (og har råd til det) eller at klubben/laget dekker egenandelen via felles midler. Om noen krangler om dette forslaget så har de for lite å gjøre og da hadde jeg stilt meg spørsmål om det er verdt å bruke tiden min på slike folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #18 Del Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er nesten krig i foreldregruppa på laget min yngste datter spiller på vedrørende egenandelen for deltagelse i cup. Laget består av over 30 spillere og 12 spillere er tatt ut til en cup som krever flyreise, overnatting m m en helg. Og skulle da laget gjøre det bra i denne cupen, går de videre og får ny runde med cup et annet sted, muligens på hjemmebane, muligens et nytt sted i landet, som igjen krever fly og overnatting. Klubben vil dekke en del av utgiftene, men det er forespeilet en egenandel på 2000-3000,-. I tillegg kommer det selvfølgelig lommepenger pluss noen utgifter til mat. Diskusjonen går nå på om det skal jobbes dugnad for å dekke inn noe av egenandelen og hvem som evt må delta på dugnaden; bare de 12 spillerne som skal spille eller hele laget, fordi alle spillere får tilbud om å være med på turen. Noen er selvfølgelig helt i mot å både betale for og jobbe dugnad for at andres unger skal delta på cup når eget barn kun evt blir med som publikum og kanskje ikke engang har lyst til å være med på turen når man ikke får spille. Mens andre mener at alle er et LAG, derfor skal også kostnadene fordeles på alle 30+ spillere, uavhengig om man blir med på turen eller ikke. Vet noen foreldre slet med å betale egenandelen på overnattingscupen laget var på i mai, så jeg må si jeg ikke har noen god følelse på å tvinge folk til å bidra på dette når det kanskje kun blir som publikum. Anonymkode: 09b94...55a Adidas Cup? Dette er en dyr cup dersom man kommer langt i cupen, ja. Derav bør tingene som du nevner innledningsvis være avklart før man i det hele tatt melder på et lag. De som deltar i cupen er de som bør betale for deltakelse i cupen. Samtidig er det viktig å skape tilhørighet og en god ramme rundt laget, så hvis man kan invitere alle med, da som enten deltakere eller publikum, er det det beste. Alle betaler da for sitt opphold. Her har vi god erfaring med dugnadsarbeid i forkant av cuper, og de som ikke skal delta på cup har ikke obligatorisk deltakelse på dugnaden. Anonymkode: db218...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå