Gå til innhold

Lov om merking av retusjering i reklame

vinterskog

Anbefalte innlegg

Idag trer loven i kraft:

Nå må retusjert reklame merkes - Forbrukertilsynet

Veiledning: Merking av retusjert reklame - Forbrukertilsynet

sitat: 

Med retusjering eller annen manipulering menes typisk «photoshopping» eller andre digitale endringer i bildet som er gjort samtidig med at bildet tas eller etter at bildet er tatt.

Med «manipulering» omfatter merkekravet også bruk av filter som endrer utseendet til personer i bildet."

Reklame: 

Påvirkere samarbeider ofte med annonsører, og reklame vil i denne sammenheng være alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste og som påvirkeren får betalt eller andre fordeler for å omtale eller eksponere. En fordel kan være gaver, rabatt på varer og tjenester eller gratis utlån av produkter. Det er reklame uansett om det som legges ut er påvirkerens ærlige mening eller om annonsøren har bestemt hvordan innlegget skal utformes.

Dette skjer i dag – VG

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tilgode og se et eneste merke på reklame fra influencere, og i mange tilfeller mistenker jeg kraftig at de har benyttet en form for filter. Hvem håndhever egentlig dette?

Er det noen som har sett dette merket i bruk? 

Altså tjener man penger på reklame bør man følge regelverket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne loven er altfor vag til å kunne fungere, som fotografene påpeker. Som amatørfotograf som iblant gjør markedsføringsjobber for frivillige organisasjoner, må jeg også merke samtlige bilder med et digert vannmerke om jeg skal holde meg innenfor lovverket.

De mener det jo godt, men skjønner ikke helt hvorfor politikerne føler det fullstendig unødvendig å snakke med en person som vet hvordan en fotograf jobber eller hvordan et kamera fungerer, før de forfatter en lovtekst for å regulere dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...