Gå til innhold

Hva er din IQ i følge denne mensa testen?

Gjest Cid

Anbefalte innlegg

Entern skrev (9 minutter siden):

Sikkert, jeg har alltid vært dårlig i avansert matte.

Det er fortsatt en veldig endimensjonal måte å måle intelligens på.

Ja, men det finnes som sagt mer omfattende tester (WISC og WAIS f.eks.) som måler mange flere områder. Denne typen (Raven's matriser) er ganske snever ja. Når man måler slik man gjør med WISC og WAIS får man målt mange flere områder av "intelligens" enn her og det blir nok mer riktig. Jeg er ingen ekspert på disse testene, men de er annerledes.

Structure-of-the-Wechsler-Adult-Intellig

Ulempen der er at de må utføres av en spesialist og er veldig dyre, så man får ikke ta dem uten videre uten å betale godt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

likestilling skrev (8 minutter siden):

Jeg har alltid gjort det bra på slike tester og vært "i toppen" på matteprøver og naturfag og slikt. Realfag. Overraskende nok er det verbalt jeg gjør det sterkest 😅

Det er mulig du er for ung, men da jeg var på sesjon hadde vi "evnetest" som egentlig er en IQ-test med et annet navn :) Man får vel en indikasjon der også.

Jeg har gått på Gløshaugen selv, og kan si at jeg tror de aller, aller fleste som går der (altså sivilingeniør) også gjør det bra på IQ-tester. Det var veldig "annerledes" å plutselig bare være omgitt av den typen mennesker, og ikke "gjennomsnittet" som man typisk er tidligere i livet.

Nei, jeg tror faktisk ikke man kan "oppgradere" veldig mye 😅 Forskning viser at dette er ganske statisk, selv om tidlig stimulering til en viss grad øker IQ. Det som er overraskende er kanskje at forskjellen mellom genetisk predikert score og faktisk score minker med alderen, altså vil man miste en del av den eventuelle fordelen man har om man blir trent opp som barn...

Jeg er 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (11 minutter siden):

Men denne mensatesten sier at jeg er under gjennomsnittet - ikke at jeg vektlegger slike tester nevneverdig, så mister nok ikke nattesøvn av resultatet :) 

100 er gjennomsnittet så hvis man får litt under eller over så er man på gjennomsnittet :) mannen i gaten med andre ord hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (2 minutter siden):

Ja, men det finnes som sagt mer omfattende tester (WISC og WAIS f.eks.) som måler mange flere områder. Denne typen (Raven's matriser) er ganske snever ja. Når man måler slik man gjør med WISC og WAIS får man målt mange flere områder av "intelligens" enn her og det blir nok mer riktig. Jeg er ingen ekspert på disse testene, men de er annerledes.

Ulempen der er at de må utføres av en spesialist og er veldig dyre, så man får ikke ta dem uten videre uten å betale godt.

Takk 😊 interessant 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (1 minutt siden):

100 er gjennomsnittet så hvis man får litt under eller over så er man på gjennomsnittet :) mannen i gaten med andre ord hehe

Jepp - mannen i gate det er meg. Jeg har aldri gjort det bra på slike tester, men har vitnemål fra alle skolenivå, inkludert universitetet som tilsier at jeg kanskje er greit nok smart likevel :) Klarer meg helt fint uten mensamedlemskap - hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaskazini skrev (3 minutter siden):

Jepp - mannen i gate det er meg. Jeg har aldri gjort det bra på slike tester, men har vitnemål fra alle skolenivå, inkludert universitetet som tilsier at jeg kanskje er greit nok smart likevel :) Klarer meg helt fint uten mensamedlemskap - hehe 

Jeg er bare glad for at jeg har en normal IQ som de fleste, jeg så for meg at jeg kom til å få noe nede på 70 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (19 minutter siden):

Jeg scorer alltid dårligst på de med bare figurer. Da er jeg nede på 110 ca. Jeg har tatt tester med litt flere områder, som logikk, hukommelse osv og da har jeg fått 125.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"IQ Test"

Imponerende komisk å ha to skrivefeil i den korte overskriften, gitt emnet og avsender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (1 minutt siden):

"IQ Test"

Imponerende komisk å ha to skrivefeil i den korte overskriften, gitt emnet og avsender.

Haha det tenkte jeg ikke over 😂 Kanskje personen var premensastruelt? (Vet, tørt som faen 😝)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

107, er litt skuffet over det. Scorer bedre på tester som har litt flere ting enn bare matematiske figurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...