AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Skrevet 30. juni 2022 Har ein råd å kjøpe seg en bobil til kr 800. 000-1.500 000 så har vel de fleste råd til å fylle tanken med drivstoff, og betale det som det koster også på campingplasser uten å klage på prisen. ? Har ein i tillegg lånt penger til kjøp av bobil så er har vel de fleste tatt høgde for rente- forhøyelse etter snart 20 år med historiske lave renter, og ikkje noen grunn til å klage. ? Har ein kjøpt bolig så har ein vel de fleste tatt høgde for rente-forhøylser etter snart 20 år med lave boligrenter, og de skal leve "etter" at renter -og avdrag på lån er betalt, og ikkje noen grunn til å klage ? Anonymkode: ae879...edd 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #2 Skrevet 30. juni 2022 Nei, alle penga er brukt opp på bobilen....🤣 Anonymkode: 264f3...d96
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #3 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, alle penga er brukt opp på bobilen....🤣 Anonymkode: 264f3...d96 Ja, og ikkje en krone avsatt til fylling av drivstoff, økte renter kostnader, vedlikeholdsutgifter, m.m. Er "uforutsette økonomiske ugifter" noe som bare hører fortiden til ? Hvor lang tidshorisont planlegger du økonomiske ? Anonymkode: ae879...edd 1
Knirke Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Jeg tror folk har veldig forskjellig definisjon av "syting og klaging". Selv om man har hus til 10 mill og bobil til 1,2, så må det jo være tillatt å være litt oppgitt over diesel til snart 30 kr literen. Er man en vanlig familie som er vant til lave renter og hvetebrødsdager, ja så blir man vel litt frustrert over at ferien ryker det året. Jeg tror ikke de selv mener at de syter og klager. Ifølge KG bør man helst være ufør på minstesats og bo i en lekk pappeske med 5 lausunger før man får lov til å kommentere matprisene, strømprisene eller renta. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har ein kjøpt bolig så har ein vel de fleste tatt høgde for rente-forhøylser etter snart 20 år med lave boligrenter, og de skal leve "etter" at renter -og avdrag på lån er betalt, og ikkje noen grunn til å klage ? Anonymkode: ae879...edd De fleste har tatt høyde for forventede og varslede renteøkninger, men de færreste har tatt høyde for en unormal og uventet økning av levekostnader i tillegg. Vi har den vanlige økningen av priser som følger KPI som ligger på rundt 2 %, og denne blir vanligvis kompensert for til det fulle med lønnsstigning. I 2021 økte KPI med mer enn 5%, altså ble den mer enn doblet, i all hovedsak på grunn av økte strømpriser Hittil i år ligger økningen i KPI på nesten 6 %, og heller ikke denne gangen blir stigningen kompensert for med lønnsstigning. Alle har oppleved tap av kjøpekraft de siste årene, også de med høye lønninger og god råd. Så kommer en forventet renteøkning på toppen av dette igjen. Da skjønner jeg godt at folk blir oppgitte, og føler for å klage litt. Litt generell klaging, og konkret klaging fra de som har grunn til det, har jeg altså forståelse for, det gir uttrykk for frustrasjon for situasjonen. Det er når den generelle klagingen går over til sutring at jeg får problemer med å holde meg saklig og støttende. For å eksemplifisere hva jeg mener med generell klaging, konkret klaging, og sutring: Generell klaging: "nå går det over alle støvleskaft med alle prisstigningene, dette kan ikke fortsette". Konkret klaging: "med prisstigningen og den siste renteøkningen vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få betalt strømmen denne måneden, dette kan ikke fortsette". Sutring: "Nå har jeg snart ikke råd til noe som helst lenger. Sist jeg var på polet måtte jeg kjøpe en flaske vin til 500 kr i stedet for den til 1000 som jeg bruker å kjøpe vanligvis, og se på håret mitt! Vanligvis er jeg hos frisøren hver 6.uke, men nå er det 8 uker siden jeg var der sist, og jeg ser ut som et takras". Anonymkode: 2caa1...e3c 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 Hva er greia med bobil? Anonymkode: 1869f...241
Chomsky89 Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har ein kjøpt bolig så har ein vel de fleste tatt høgde for rente-forhøylser etter snart 20 år med lave boligrenter, og de skal leve "etter" at renter -og avdrag på lån er betalt, og ikkje noen grunn til å klage ? folk flest "klager" ikke på denne, At denne renten økes demper graden av pristigning på andre ting. Mediefokuse på bolgrenten skyldes at Norge er blandt landene med aller høyest hjemeierskapsrate, å økningen derfor på kort sikt påvirker familieøkonomien til de aller fleste. Endret 1. juli 2022 av Chomsky89
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er greia med bobil? Anonymkode: 1869f...241 Hørt mange bobileiere som klager over på høye drivstoffutgifter, og høye priser på campingplasser etc. Poenget : "Har ein råd å kjøpe bobil, båt etc- så bør ein også ha råd å fylle drivstoff" Kanskje minne om at det er mange nordmenn som av ulike årsaker (sykdom, arbeidsledighet, etc) slett ikkje har råd til å hverken kjøpe bobil eller båt, men de klager, og syter ikkje. "Når krubba er tom begynner hestene å bite ifra seg" , men slett ikkje alle hestene er like aggresive. Anonymkode: ae879...edd
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hørt mange bobileiere som klager over på høye drivstoffutgifter, og høye priser på campingplasser etc. Poenget : "Har ein råd å kjøpe bobil, båt etc- så bør ein også ha råd å fylle drivstoff" Kanskje minne om at det er mange nordmenn som av ulike årsaker (sykdom, arbeidsledighet, etc) slett ikkje har råd til å hverken kjøpe bobil eller båt, men de klager, og syter ikkje. "Når krubba er tom begynner hestene å bite ifra seg" , men slett ikkje alle hestene er like aggresive. Anonymkode: ae879...edd Men drivstoffutgiftene er høye, bobil eller ei. Så det er da vitterlig greit å klage over. Anonymkode: f94d9...ce9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 Selv om vi har råd til stor renteoppgang syns jeg det er lov å si at strømmen er helt j... høy her på Sørlandet. Og at maten har blitt dyr. Vi er heldige og har råd til det vi trenger fortsatt, men må være lov å si et par gloser fordi man bruker mer på mat, strøm og lån når man egentlig vil bruke pengene på noe annet. Anonymkode: e00dc...f49
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har ein råd å kjøpe seg en bobil til kr 800. 000-1.500 000 så har vel de fleste råd til å fylle tanken med drivstoff, og betale det som det koster også på campingplasser uten å klage på prisen. ? Har ein i tillegg lånt penger til kjøp av bobil så er har vel de fleste tatt høgde for rente- forhøyelse etter snart 20 år med historiske lave renter, og ikkje noen grunn til å klage. ? Har ein kjøpt bolig så har ein vel de fleste tatt høgde for rente-forhøylser etter snart 20 år med lave boligrenter, og de skal leve "etter" at renter -og avdrag på lån er betalt, og ikkje noen grunn til å klage ? Anonymkode: ae879...edd Så vi skal bare godta alt og den ringvirkninger det har? Hvor langt tenker du det er greit å gå? 50,- kroner literen? Økning på 15% på renta? Økning på maten med 40%? Enda dyrere strøm? Mye av klagingen går også på at vi ikke vet når dette stopper. At mange har hatt en veldig tøff vinter med de strømprisene vi har hatt. At det sitter noen få haier der ute å tjener rått, men folk sliter med å betale for alt. Alle basale behov vi har har plutselig blitt ufattelig mye dyrere. Folk som slet fra før av sliter enda mer. Enda regjeringen som sitter nå sa "nå er det vanlig folks tur". Tror de glemte resten av setningen visst. Håper folk klager som faen! Anonymkode: 0b073...66a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #12 Skrevet 1. juli 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Så vi skal bare godta alt og den ringvirkninger det har? Hvor langt tenker du det er greit å gå? 50,- kroner literen? Økning på 15% på renta? Økning på maten med 40%? Enda dyrere strøm? Mye av klagingen går også på at vi ikke vet når dette stopper. At mange har hatt en veldig tøff vinter med de strømprisene vi har hatt. At det sitter noen få haier der ute å tjener rått, men folk sliter med å betale for alt. Alle basale behov vi har har plutselig blitt ufattelig mye dyrere. Folk som slet fra før av sliter enda mer. Enda regjeringen som sitter nå sa "nå er det vanlig folks tur". Tror de glemte resten av setningen visst. Håper folk klager som faen! Anonymkode: 0b073...66a Samtidig er det lov å alltid kjøre en liten runde med det faktum at vi i Norge har det tryggere og har bedre økonomi enn den aller største delen av verdens befolkning før man klager ... Anonymkode: 881fd...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #13 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samtidig er det lov å alltid kjøre en liten runde med det faktum at vi i Norge har det tryggere og har bedre økonomi enn den aller største delen av verdens befolkning før man klager ... Anonymkode: 881fd...d6b Enn så lenge ja. Hvis dette fortsetter havner vi nok lengre og lengre ned på lista. Og tro meg, det ønsker ingen. Anonymkode: 0b073...66a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #14 Skrevet 1. juli 2022 54 minutter siden, AnonymBruker said: Enn så lenge ja. Hvis dette fortsetter havner vi nok lengre og lengre ned på lista. Og tro meg, det ønsker ingen. Anonymkode: 0b073...66a Prisøkningene gjelder alle land, så akkurat det der gir ingen mening. Anonymkode: 881fd...d6b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #15 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så vi skal bare godta alt og den ringvirkninger det har? Hvor langt tenker du det er greit å gå? 50,- kroner literen? Økning på 15% på renta? Økning på maten med 40%? Enda dyrere strøm? Mye av klagingen går også på at vi ikke vet når dette stopper. At mange har hatt en veldig tøff vinter med de strømprisene vi har hatt. At det sitter noen få haier der ute å tjener rått, men folk sliter med å betale for alt. Alle basale behov vi har har plutselig blitt ufattelig mye dyrere. Folk som slet fra før av sliter enda mer. Enda regjeringen som sitter nå sa "nå er det vanlig folks tur". Tror de glemte resten av setningen visst. Håper folk klager som faen! Anonymkode: 0b073...66a Dersom du ikkje har fått med deg at Norge er eindel av det globale felleskapet, så er det på tide du oppdager det. Bensinprisene er ikkje bare høye i Norge, men jevnt over høye over hele Europa, og ikkje som følge av mangel på olje, men sanksjonene mot Russland, og en skakkjørt klimapolitikk. Bensinprisene vil mest sansynleg stige til kr 30,- pr lliter i løpet av sommeren, og i verste fall kan det bli rasjonering på drivstoff (oljekrise som i 1973 med bilfrie helger såfremt ein ikkje hadde dispensajon) Norge importerer over 60 % av all maten vi spiser, og synes du matvareprisene er blitt forhøye så er det bare å pløye åker, og sette igang matproduksjon i Norge, og slutte å klage ! Det er ikkje mangel på strøm i Norge, men mangel på linjenett som kan føre strømmen til innbyggerne. Vannkrafta er folkets eiegdom, men noen "gribber" fant ut at de kunne tjene penger på å omstrukturerer strømselskapen, og det handler om økonomi. Anonymkode: ae879...edd 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #16 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dersom du ikkje har fått med deg at Norge er eindel av det globale felleskapet, så er det på tide du oppdager det. Bensinprisene er ikkje bare høye i Norge, men jevnt over høye over hele Europa, og ikkje som følge av mangel på olje, men sanksjonene mot Russland, og en skakkjørt klimapolitikk. Bensinprisene vil mest sansynleg stige til kr 30,- pr lliter i løpet av sommeren, og i verste fall kan det bli rasjonering på drivstoff (oljekrise som i 1973 med bilfrie helger såfremt ein ikkje hadde dispensajon) Norge importerer over 60 % av all maten vi spiser, og synes du matvareprisene er blitt forhøye så er det bare å pløye åker, og sette igang matproduksjon i Norge, og slutte å klage ! Det er ikkje mangel på strøm i Norge, men mangel på linjenett som kan føre strømmen til innbyggerne. Vannkrafta er folkets eiegdom, men noen "gribber" fant ut at de kunne tjene penger på å omstrukturerer strømselskapen, og det handler om økonomi. Anonymkode: ae879...edd Dersom du ikke har fått med deg: Norge har den høyeste drivstoffpriser i Europa, eks mva. Vi har også den høyeste mva, med noen land til, i Europa. I midten av juni senket nærmest halve Europa drivstoffprisene. Ikke Norge. Økning på matvarer har flere årsaker, og flere av de er internt i landet https://www.nrk.no/rogaland/derfor-aukar-matvareprisane-na-1.16020050 Vi er også et av verdens rikeste land. Vi kan gjøre mye for å unngå en ny krise, slik som flere andre land har gjort. Å lene seg tilbake å si at alt kan skyldes på det globale markedet, særlig med alle resurser vi har som vi i stede selger og i mange tilfeller kjøper dyrere tilbake, er bare latterlig og ansvarsavskivelse. Vil tro eneste grunnen til slike uttalelser er at man har stemt på den sittende regjeringen og prøver å bortforklare den elendige ledelsen vi har i Norge. Anonymkode: 0b073...66a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #17 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dersom du ikke har fått med deg: Norge har den høyeste drivstoffpriser i Europa, eks mva. Vi har også den høyeste mva, med noen land til, i Europa. I midten av juni senket nærmest halve Europa drivstoffprisene. Ikke Norge. Økning på matvarer har flere årsaker, og flere av de er internt i landet https://www.nrk.no/rogaland/derfor-aukar-matvareprisane-na-1.16020050 Vi er også et av verdens rikeste land. Vi kan gjøre mye for å unngå en ny krise, slik som flere andre land har gjort. Å lene seg tilbake å si at alt kan skyldes på det globale markedet, særlig med alle resurser vi har som vi i stede selger og i mange tilfeller kjøper dyrere tilbake, er bare latterlig og ansvarsavskivelse. Vil tro eneste grunnen til slike uttalelser er at man har stemt på den sittende regjeringen og prøver å bortforklare den elendige ledelsen vi har i Norge. Anonymkode: 0b073...66a https://no.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/Europe/ Deiselpriser i Europa 27 juni. Hvor mange timer må ein fra Hellas, Bulagria, Sveits , Island etc. jobbe for å fylle tanken med bensin / deisel til samanligning med en nordmann ? I Russland er både bensin / deisel, brød, og de fleste matvarer råbillig sett med norske øyne, men for den"vanlige russer " er kr. 9 pr liter dyrt. I Budapest, Polen kan ein få fikset tennene til ein brøkdel av hva det koster å gå til tannlegen i Norge, og ein får kjøpt en halvliter øl , og sigaretter til en 1/3 del av norske priser. Bøndene fekk historiske høye beviligninger under årets jordbruksoppgjøret, og heilt avgjørende for om ein fortsatt skal ha eit landbruk i Norge. De fleste industribedrifter har hatt, og har forsatt store utfordringer med vareleveranser som følge av pandemien. (Passleveranser eit eksempel). Pandemien, og krigen i Ukarina, og sanksjoner overfor russland er i skapt av av den Norske regjering. Anonymkode: ae879...edd 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #18 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): https://no.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/Europe/ Deiselpriser i Europa 27 juni. Hvor mange timer må ein fra Hellas, Bulagria, Sveits , Island etc. jobbe for å fylle tanken med bensin / deisel til samanligning med en nordmann ? I Russland er både bensin / deisel, brød, og de fleste matvarer råbillig sett med norske øyne, men for den"vanlige russer " er kr. 9 pr liter dyrt. I Budapest, Polen kan ein få fikset tennene til ein brøkdel av hva det koster å gå til tannlegen i Norge, og ein får kjøpt en halvliter øl , og sigaretter til en 1/3 del av norske priser. Bøndene fekk historiske høye beviligninger under årets jordbruksoppgjøret, og heilt avgjørende for om ein fortsatt skal ha eit landbruk i Norge. De fleste industribedrifter har hatt, og har forsatt store utfordringer med vareleveranser som følge av pandemien. (Passleveranser eit eksempel). Pandemien, og krigen i Ukarina, og sanksjoner overfor russland er i skapt av av den Norske regjering. Anonymkode: ae879...edd Sveits har generelt høyere lønninger enn Norge. Faktisk høyeste gj.snitt månedslønn i verden. I tillegg, Norge har ikke den høyeste kjøpekraften i Europa, pr innbygger. Dansker, Svensker, Finske, Tyskere, for å nevne noen, har høyere kjøpekraft enn Nordmenn. Vi har veldig lav arbeidsledighet, som drar opp gjennomsnitts lønnen pr innbygger. Vi burde vært mye lengre opp enn vi er nå. Ja, det er eierene av matbutikken som sitter med størst fortjeneste og nærmest monopol på salg av matvarer. Staten tjener også på økte priser iform av mva samt salg av råvarer til utlandet, så blir vi, vanlig forbruker, sittende igjen med regningen. Vi er en velferdsstat. Skal vi fortsette med det er vi nødt å ta hånd om de som sliter mest i samfunnet, det kan også ramme deg en dag. Denne økningen må snart stoppe, eller øke inntekten. Anonymkode: 0b073...66a
Gjest Adobyen Skrevet 1. juli 2022 #19 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva er greia med bobil? Anonymkode: 1869f...241 Det skjønner ikke jeg heller. Masse stress. Det har vært så mye mas om å få gratis bobilparkering i og ved byene. Hvorfor skal de egentlig ha slike fordeler. De legger ikke igjen noe særlig penger heller tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #20 Skrevet 1. juli 2022 Adobyen skrev (21 minutter siden): Det skjønner ikke jeg heller. Masse stress. Det har vært så mye mas om å få gratis bobilparkering i og ved byene. Hvorfor skal de egentlig ha slike fordeler. De legger ikke igjen noe særlig penger heller tror jeg. Bobilforhandlere meldte om en i økning i bobilsalget på hele 70 % i 2020 som følge av restreksjoner i forhold til utenlandsreiser. Norge og Tyskland er på Europatoppen i antall bobiler, og det er etterhvert blitt den nye ferietrenden blandt mange nordmenn, og kjøre rundt i bobiler, og det vitner om økonomisk god velstand hos mange. Bobilen er for de fleste ikkje i helsårbruk, men bil nr. 2. Poenget : Hvor mye utgjør drivstoffutgiftene i forhold til de øvrige kostnader ved kjøp av en bobil, som evntl renter på lån , forsikringer, veiavgifter, vedlikehold, lagringskostnader m.m. ? De fleste har også bil nr 1 som de betaler sine utgifter til når bobilen står vinterlagret. Bilen er eit nødvendig onde for mange som bor der bussene ikkje går hver 1/2 t , og kome seg til / fra jobben m.v. Det skal legges tilrette for bobilparkering rundt om i bygdene, men det kan reises spørsmål hvor mye de legger igjenn av penger. Anonymkode: ae879...edd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå