AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Del Skrevet 30. juni 2022 Spottene på baderommet gikk dukken da det var et lynnedslag like i nærheten. Vi bor i leilighet, borettslag. Forsøkte å melde skaden under vår innboforsikring, men fikk tilbakemelding om at dette måtte meldes under bygningsforsikring. Bør ikke dette da dekkes av borettslagets bygningsforsikring? Vi har fått beskjed om at det ikke er nødvendig å tegne egen boligforsikring når man bor i leilighet og borettslaget har tegnet bygningsforsikring. Anonymkode: bbe0f...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 30. juni 2022 #2 Del Skrevet 30. juni 2022 Hvor store blir utgiftene da? Egenandelen er sikkert på 10000,- eller noe. Det blir da du og naboene som betaler for dette istedenfor for dere som privatpersoner som punger ut selv, og på sikt øker fellesutgiftene om alle benytter seg av forsikringen til borettslaget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #3 Del Skrevet 30. juni 2022 I de fleste borettslag dekkes utvendige skader og skader fra sluk og ut i rørene (på bad og kjøkken). Alt annet innvendig må stort sett tas på egen forsikring. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #4 Del Skrevet 30. juni 2022 Det er bare elektrisk inn til leilighet som går på felles husforsikring, ikke lamper inne i en leilighet. Men ville lest over vilkår for innboforsikring. Anonymkode: c85ea...9f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #5 Del Skrevet 30. juni 2022 Egenandelen er 4000,- og belastes naturligvis oss. visp skrev (5 minutter siden): Hvor store blir utgiftene da? Egenandelen er sikkert på 10000,- eller noe. Det blir da du og naboene som betaler for dette istedenfor for dere som privatpersoner som punger ut selv, og på sikt øker fellesutgiftene om alle benytter seg av forsikringen til borettslaget. kaskazini skrev (3 minutter siden): I de fleste borettslag dekkes utvendige skader og skader fra sluk og ut i rørene (på bad og kjøkken). Alt annet innvendig må stort sett tas på egen forsikring. Vi tilhører USBL og de opplyser på sine hjemmesider at feks brudd i varmekabler eller skade som kommer av oppvaskemaskin dekkes av bygningsforsikringen tik borettslaget Anonymkode: bbe0f...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #6 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi tilhører USBL og de opplyser på sine hjemmesider at feks brudd i varmekabler eller skade som kommer av oppvaskemaskin dekkes av bygningsforsikringen tik borettslaget Da ville jeg rett og slett bare tatt en telefon og spurt dem om det dekkes eller ei, eller bare prøve å melde det via borettslagets forsikring og se om dere får det eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Del Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (Akkurat nå): Da ville jeg rett og slett bare tatt en telefon og spurt dem om det dekkes eller ei, eller bare prøve å melde det via borettslagets forsikring og se om dere får det eller ikke. Styret skal undersøke, for det må gå gjennom dem... Jeg ble bare nysgjerrig. Anonymkode: bbe0f...0b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #8 Del Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (15 minutter siden): I de fleste borettslag dekkes utvendige skader og skader fra sluk og ut i rørene (på bad og kjøkken). Alt annet innvendig må stort sett tas på egen forsikring. Gode gud. Nei. Alt som går på bygget, altså det du ikke tar med deg når du flytter, går på bygningsforsikringen til borettslaget. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er bare elektrisk inn til leilighet som går på felles husforsikring, ikke lamper inne i en leilighet. Men ville lest over vilkår for innboforsikring. Anonymkode: c85ea...9f1 Spotter er tegnet som en fast installasjon i det elektriske anlegget, det er ikke en lampe... Hilsen tidligere forsikringsrådgiver Anonymkode: 9d21b...8a8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #9 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gode gud. Nei. Alt som går på bygget, altså det du ikke tar med deg når du flytter, går på bygningsforsikringen til borettslaget. Spotter er tegnet som en fast installasjon i det elektriske anlegget, det er ikke en lampe... Ok. Det var ikke slik i borettslaget jeg bodde i (og satt i styret til) - men herlighet, kjekt for trådstarter om jeg tar feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #10 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Gode gud. Nei. Alt som går på bygget, altså det du ikke tar med deg når du flytter, går på bygningsforsikringen til borettslaget. Spotter er tegnet som en fast installasjon i det elektriske anlegget, det er ikke en lampe... Hilsen tidligere forsikringsrådgiver Anonymkode: 9d21b...8a8 Forstår jeg deg slik at du mener dette dekkes av bygningsforsikringen til borettslaget? Jeg forsto det forsåvidt dithen da jeg snakket med han som ringte fra forsikringsselskapet hvor vi har tegnet innboforsikring... Anonymkode: bbe0f...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #11 Del Skrevet 30. juni 2022 I mitt borettslag måtte du tatt det på innboforsikringen din. Spotter er valgfri installasjon i tak, ditt ansvar hvis noe går i stykker. Anonymkode: 858a3...b9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #12 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I mitt borettslag måtte du tatt det på innboforsikringen din. Spotter er valgfri installasjon i tak, ditt ansvar hvis noe går i stykker. Anonymkode: 858a3...b9f Strengt tatt ikke en "valgfri" installasjon da. Anonymkode: 829a3...293 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #13 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Strengt tatt ikke en "valgfri" installasjon da. Anonymkode: 829a3...293 Jo, det er ikke noe man må ha, det kunne like godt vært en taklampe der. Anonymkode: 858a3...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #14 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det er ikke noe man må ha, det kunne like godt vært en taklampe der. Anonymkode: 858a3...b9f Og så når man tar over leiligheten skal man bare tette opp disse seks hullene mener du? BLir jo bare stress. Anonymkode: 829a3...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 1. juli 2022 #15 Del Skrevet 1. juli 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: I mitt borettslag måtte du tatt det på innboforsikringen din. Spotter er valgfri installasjon i tak, ditt ansvar hvis noe går i stykker. Anonymkode: 858a3...b9f Med den argumentasjonen hadde ikke forsikringsselskaper trengt å betale ut særlig mange oppgjør. Man kunne bare hatt kjøkken et annet sted, man kunne vært et annet sted da ulykken skjedde osv. Litt som at man får ikke erstatning for noe som kunne ha vært skadet. Da kalles det forsikringssvindel. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #16 Del Skrevet 1. juli 2022 Jeg ville lest innboforsikringen litt mer grundig. Kan ikke helt se hva dine spotter har med felles forsikring å gjøre. I min innboforsikring dekkes kortslutning pga lynnedslag til og med i basisutgaven av forsikringen. Så enten har du fått feil svar, eller så bør du vurdere å bytte forsikringsselskap. Jeg har If. Anonymkode: c178a...c64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 1. juli 2022 #17 Del Skrevet 1. juli 2022 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville lest innboforsikringen litt mer grundig. Kan ikke helt se hva dine spotter har med felles forsikring å gjøre. I min innboforsikring dekkes kortslutning pga lynnedslag til og med i basisutgaven av forsikringen. Så enten har du fått feil svar, eller så bør du vurdere å bytte forsikringsselskap. Jeg har If. Anonymkode: c178a...c64 Kortslutning av elektriske apparater du kobler til stikkontakter ja. TV, mikro, brødrister, kjøleskap og taklampe på krok ja. Men ikke sikringsskap, stikkontakter, varmekabler, spotter og lysbrytere. Dette er en del av husets faste installasjoner. Tenk på det slik: Om det er naturlig å ta med på flyttelass er det dekket av innboforsikringen. Om man må ringe elektriker for å lovlig demontere lysene er det ikke ment å ta med på flyttelasset, og er heller ikke dekt av innbo. Da gjelder husforsikringen. Så om du har et hus som er forsikret gjennom Gjensidige, og innboforsikring gjennom LO Favør og det blir lynnedslag i sommer hvor sikringsskap og robotgressklipper dør som følge av lynnedslag må begge forsikringer benyttes. Innbo for robotgressklipper ute i hagen og husforsikring på sikringsskapet. (men siden det er én hendelse må man kun betale én egenandel. Det er ganske praktisk) Endret 1. juli 2022 av newman01 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #18 Del Skrevet 1. juli 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jo, det er ikke noe man må ha, det kunne like godt vært en taklampe der. Anonymkode: 858a3...b9f Om leilighet blir levert med spotter i taket som standard, er det jo ikke valgfritt. Og slik er det i de fleste nyere leiligheter. Anonymkode: ec80c...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #19 Del Skrevet 1. juli 2022 kaskazini skrev (10 timer siden): Ok. Det var ikke slik i borettslaget jeg bodde i (og satt i styret til) - men herlighet, kjekt for trådstarter om jeg tar feil Det har alltid vært sånn. Det er ikke mulig å kjøpe forsikring til en leilighet, kunn innboet og det har det heller aldri vært. Så her er det du som har misforstått. AnonymBruker skrev (10 timer siden): I mitt borettslag måtte du tatt det på innboforsikringen din. Spotter er valgfri installasjon i tak, ditt ansvar hvis noe går i stykker. Anonymkode: 858a3...b9f Det er mye som er valgfritt i en leilighet, og forsikring styres ikke ut ifra hva man velger. Det går på fast installasjon vs løsøre, og spotter I et tak er en fast installasjon. Vi snakker ikke om selve pæra her. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo, det er ikke noe man må ha, det kunne like godt vært en taklampe der. Anonymkode: 858a3...b9f Som sagt, dette er totalt irrelevant og jeg klarer ikke engang å forstå logikken din i det. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Forstår jeg deg slik at du mener dette dekkes av bygningsforsikringen til borettslaget? Jeg forsto det forsåvidt dithen da jeg snakket med han som ringte fra forsikringsselskapet hvor vi har tegnet innboforsikring... Anonymkode: bbe0f...0b8 Hvis det dekkes så er det isåfall via borettslagets bygningsforsikring ja. Innbo dekker løsøre. Spotter I tak er ikke løsøre men en del av leilighetens faste el-installasjon. Hilsen tidligere forsikringsrådgiver, og bare for å understreke; med 10 år i bransjen Anonymkode: 9d21b...8a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #20 Del Skrevet 1. juli 2022 newman01 skrev (7 timer siden): Med den argumentasjonen hadde ikke forsikringsselskaper trengt å betale ut særlig mange oppgjør. Man kunne bare hatt kjøkken et annet sted, man kunne vært et annet sted da ulykken skjedde osv. Litt som at man får ikke erstatning for noe som kunne ha vært skadet. Da kalles det forsikringssvindel. Det er ingen som sier ts ikke skal få det på forsikringen, men det går ikke på borettslagets forsikring. newman01 skrev (6 timer siden): Kortslutning av elektriske apparater du kobler til stikkontakter ja. TV, mikro, brødrister, kjøleskap og taklampe på krok ja. Men ikke sikringsskap, stikkontakter, varmekabler, spotter og lysbrytere. Dette er en del av husets faste installasjoner. Tenk på det slik: Om det er naturlig å ta med på flyttelass er det dekket av innboforsikringen. Om man må ringe elektriker for å lovlig demontere lysene er det ikke ment å ta med på flyttelasset, og er heller ikke dekt av innbo. Da gjelder husforsikringen. Så om du har et hus som er forsikret gjennom Gjensidige, og innboforsikring gjennom LO Favør og det blir lynnedslag i sommer hvor sikringsskap og robotgressklipper dør som følge av lynnedslag må begge forsikringer benyttes. Innbo for robotgressklipper ute i hagen og husforsikring på sikringsskapet. (men siden det er én hendelse må man kun betale én egenandel. Det er ganske praktisk) Innboforsikring dekker mye mer enn det som er naturlig å ta med på flyttelasset. 5 Anonymkode: 858a3...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå