Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Årets ferie blir akkurat som den pleier, en invasjon av gjester og besøk. Vi bor på et sted mange i familien har tilknytning til, og da vil «alle» dit når de kommer hjem på ferie. Vi har stor familie på begge sider. Vi har tre små barn og må være forsiktig med pengene, så orker ikke reise noe sted. Men når jeg oppsummerer vil hele 3 av årets 4 ferieuker gå med til å ta seg av gjester - tillegg til de som dropper innom. Merker jeg blir grinete og sliten, og er ofte sliten når ferien starter, men synes det er dritvanskelig å si nei. Kommer alltid en del henvendelser fra folk som sender sms og spør om vi er hjemme og om de kan stikke innom på besøk. Da går ofte halve dagen. 
Dere som er liknende situasjon, men kanskje ikke er oversosiale av dere, hvordan løser dere dette? Synes det er så vanskelig å si nei. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må øve deg på å si nei. Sier du ja selv om du ikke vil sier du nei til deg selv. De fleste skjønner at det ikke alltid passer med besøk og at en kan være sliten.

Anonymkode: f53b1...684

• Liker 10
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare sagt vi hadde planer jeg. 

Anonymkode: c647a...a22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre, det passer ikke. Hadde jeg svart.

Anonymkode: ce3ee...1be

• Liker 4
Skrevet

Si at alle tre ungene har smittsom, rennende diare, så det passer dårlig med besøk.  

• Liker 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Det er jo bare å si det ikke passer. 

Skrevet

Vi er i samme situasjon. Jeg har begynt å høflig si nei og at vi allerede har lagt planer. I fjor tror jeg ordnet 14 store grillmiddager på tre uker. Uaktuelt i år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Start noen oppussingsprosjekter, og inviter de som vil til dere med på dugnad. "Hei, vi skal bruke ferien til oppussing, alle som kommer må regne med å delta". Minimum 8 timers arbeid hver dag. Tipper besøkende fordufter ganske kjapt. Om ikke så får dere i alle fall fikset ting i boligen 🤭

Anonymkode: 2970e...59e

• Liker 20
Skrevet

Det er jo bare å si det som det er, nemlig at det ikke passer. Folk flest skjønner at andre kan være slitne og trenger ro, særlig når man har små barn. Alternativt så kan dere foreslå å bytte bolig med noen av feriegjestene, da kommer dere litt bort også. Dere kan også begrense besøkende til en av de fire ukene. Da får heller besøkende bo tett og trangt i den tiden, alternativt telt i hagen. Å ha gjester og skulle ordne med diverse mat er forøvrig både tidkrevende og dyrt. 

Ellers ville jeg ha skrevet noe som dette: Beklager så mye, men det passer ikke denne sommeren/denne gangen.  

Så hyggelig, men her har det vært en uvanlig travel vår med jobb og tre små. Vi trenger rett og slett litt tid til å roe ned nå i ferien, så det må dessverre bli et nei denne gangen. 

Folk spør jo om det passer og passer det ikke, så sier man nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen vei utenom å si nei. Og si gjerne at det blir for mye for dere, for hvis dere heller dikter opp at dere er opptatt så kommer de bare tilbake en annen gang. 

Anonymkode: bbd5a...bfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må øve deg på å sette grenser for deg selv, si "nei". Det er ingen som blir lei seg eller sint, hvis du sier at du har andre planer - eller om det ikke passer. Den eneste som får vondt av dette, er deg selv. 

Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg ikke hatt problemer med å si "nei", men nå er jeg flink til å sette grenser og stå å opp for meg selv. Anbefales. 

Anonymkode: 0ad69...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hytte på et sted mange vil til om sommeren. Der har vi rigga oss sånn at det ikke er plass til store samlinger av folk på overnatting. Vi låner eller leier heller ikke ut. Det er vår ferie og vi er ikke et pensjonat. 
Jeg tror rett og slett ikke alle tenker over den totale belastninga det blir når mange dukker opp og tar helt ferie. Ts du må øve på å si nei. Gjerne parere med at det passer dessverre ikke, kan vi komme og bo hos dere i stedet?

Anonymkode: 6f0a8...75d

AnonymBruker
Skrevet

punkt 1, du må si nei. Det er ditt ansvar å si nei. Det er ikke andre sitt ansvar å ikke spør deg om ting. 

Finnes det en måte folk kan komme dit dere bor uten at du må være vertskap? Kan de telte i hagen deres? Har dere et stabbur eller noe slikt som kan tilbys som overnatting?

Anonymkode: 4ef49...239

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så greit å si nei til nære slektninger. Jeg har det på samme vis. Straks ferien begynner, tror slektninger det er fritt frem. Ferien min vil starte opp med å vaske og klargjøre gjesterom. Deretter er det "catering" som gjelder. Det forventes flere fellesmåltider pr. dag. Som jeg skal planlegge, lage og finansiere... Nesten så jeg gleder meg til ferien er over...

Anonymkode: 5763e...2b5

Skrevet

Sett grenser, si at du ikke har kjøkkentjeneste eller er vaskehjelp, de som evt skal bo der må ta del i handling og rydding og koking osv som om de var hjemme - dere driver ikke et hotell. Ikke pakk det inn, ikke hint - bare si det. 
Deretter sier du at det er fint med besøk men alle som vil stikke innom kan gjøre det søndag xx mellom kl 12 og klokken 18, for da er dere ledig for storinnrykk, passer ikke dette får det bli neste sommer.. Lag noen regler og sett grenser for å ha det bra selv også. Det burde være spesielt enkelt når det er familie, ikke vanskeligere.. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har litt av det samme her. Voksne barn pluss barnebarn som vil hit i ferier, og mannen er fra en annen landsdel. 5 svigersøsken med familier som liker å komme på besøk. Heldigvis ikke alle hver sommer, men blir gjerne et par runder. Sånn er livet, og jeg prøver å gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: 9df6f...b58

AnonymBruker
Skrevet

Veldig fint å bygge om gjesterom til hjemmekontor :) 

Anonymkode: bbd5a...bfe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Så koselig at dere vil stikke innom en uke i sommerferien! Da inviterer vi på middag fredagen. Og så må dere bli med på stranda en dag om det er fint vær. Hvor skal dere bo?»

Der. Det er ditt ansvar å sette grenser, ts. Øv på det. Og øv sammen med barna. Alle over 2 år må kunne å sette grenser. Noe annet er helt uansvarlig. Betyr å sette grenser at noen av og til blir sure? Ja. Det er både normalt og ønskelig.

Anonymkode: cd885...2ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som mange andre kommenterer også, så har du selv et ansvar for å sette grenser. Skjønner at det kan være vanskelig å si nei, men det er jo fullt mulig dra noen hvite løgner og avvise på en høflig måte. Hvis noen spør om de kan droppe innom på dagsbesøk, er det f.eks. ikke verre enn å si «nei, beklager, men det passer ikke så godt i dag», og eventuelt legge til en hvit løgn av typen «…fordi vi har en annen avtale/er på vei ut døren/er ikke helt i form i dag». 

Kanskje litt vanskeligere med overnattingsgjester (for de kan vel strengt tatt bo der noen dager uten at dere må være med dem hele tiden), men bare man tenker gjennom svaret må vel det også gå fint. F.eks. ved å si at «det passer litt dårlig, for vi har planer med et vennepar de dagene/fordi vi er litt usikre når vi er hjemme i den perioden» - eller bare at «nei, beklager, det hadde vært hyggelig å treffes, men det passer dessverre ikke at dere bor her fra x til y». Normale mennesker følger ikke opp en slik tilbakemelding med å konfrontere dere med å spørre om nøyaktig hvorfor det ikke passer. Og om de mot formodning skulle gjøre det, så er det jo ikke verre enn å si at dere har planer/får besøk fra da og da, og akkurat denne perioden hadde dere tenkt å ha litt rolig familietid kun dere og slappe av. 

Anonymkode: 1c684...219

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke så greit å si nei til nære slektninger. Jeg har det på samme vis. Straks ferien begynner, tror slektninger det er fritt frem. Ferien min vil starte opp med å vaske og klargjøre gjesterom. Deretter er det "catering" som gjelder. Det forventes flere fellesmåltider pr. dag. Som jeg skal planlegge, lage og finansiere... Nesten så jeg gleder meg til ferien er over...

Anonymkode: 5763e...2b5

Det synes jeg er direkte frekt! En ting er at folk vil besøke dere, det må man jo nesten sette pris på, selv om det kan være slitsomt, men at de forventer å bli oppvartet OG få påspandert mat i flere dager, som et annet f... gratis hotell, det skjønner jeg ikke at folk har samvittighet til?!! I min verden er det en selvfølge å bidra både med husarbeid og matpenger når man kommer på besøk, og jo lenger man blir, jo mer bør man bidra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...