Gå til innhold

Hatt hjertebank i 7,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved inngangen til 2015 opplevde jeg plutselig at jeg fikk hjertebank. Den kom etter en lang periode med mye alkohol og hver dag fra 22.des til 1.januar. Jeg mener å huske at jeg følte den kommer over natta, omtrent.

Siden har det bare vedvart. Jeg har bare vært til legen en gang i dette tidsrommet, i 2018- og da sjekket hun alt, selv om jeg ikke nevnte hjertebanken spesifikt. Hun sa at alt så fint ut, og blodprøvene viste at alt var fint utenom vitamin D.

I perioder hvor jeg drikker alkohol forsterker hjertebanken seg. Men det forsvinner aldri uansett hvor lange opphold jeg har uten alkohol. Har prøvd 100 dager uten, og jeg kjenner den fortsatt men problemet minsker noe.

Når jeg ligger på venstre side i senga kan jeg oppleve at kroppen beveger på seg av hjertedunkene. Veldig rart.

Jeg spiser ikke så sunt og får i meg mye salt og sukker. Alkohol er moderat, men drikker bare i helger. De to siste åra har jeg hatt fokus på å kutte ned. Jeg trener 2-3 dager i uka, så jeg er i ok form. Men bekymringen for at noe kan skje med hjertet under trening er der til tider.

Jeg har noe angst, og når jeg blir engstelig merker jeg at hjertebanken tar seg opp.

Må sikkert til lege for å få sjekket dette, men vil høre her inne om noen har noen tanker om det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil sterkt anbefale at du går til lege. Han/hun kan evt henvise deg til kardiologisk poliklinikk for mer konkret utredning hvis det er nødvendig. 

Anonymkode: b3ca4...5d8

AnonymBruker
Skrevet

Når du har hjertebank; har du sjekket pulsen? Er den ca regelmessig eller klart uregelmessig? Hvor rask er pulsen?

Dersom pulsen er regelmessig og det er mindre enn 100 slag per minutt ville jeg ikke vært bekymret. 

Anonymkode: dfa59...f7a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du har hjertebank; har du sjekket pulsen? Er den ca regelmessig eller klart uregelmessig? Hvor rask er pulsen?

Dersom pulsen er regelmessig og det er mindre enn 100 slag per minutt ville jeg ikke vært bekymret. 

I fjor høst da jeg trente mye og holdt meg unna alkohol i en lengre periode var jeg nede i 43. Det normale var riktignok på 50-tallet et sted. Lenge siden jeg har sjekket nå.

Det kan vel være risiko for sykdom selv om pulsen ikke er uregelmessig? Eller?

AnonymBruker
Skrevet
Anonymburker skrev (22 minutter siden):

Ved inngangen til 2015 opplevde jeg plutselig at jeg fikk hjertebank. Den kom etter en lang periode med mye alkohol og hver dag fra 22.des til 1.januar. Jeg mener å huske at jeg følte den kommer over natta, omtrent.

Siden har det bare vedvart. Jeg har bare vært til legen en gang i dette tidsrommet, i 2018- og da sjekket hun alt, selv om jeg ikke nevnte hjertebanken spesifikt. Hun sa at alt så fint ut, og blodprøvene viste at alt var fint utenom vitamin D.

I perioder hvor jeg drikker alkohol forsterker hjertebanken seg. Men det forsvinner aldri uansett hvor lange opphold jeg har uten alkohol. Har prøvd 100 dager uten, og jeg kjenner den fortsatt men problemet minsker noe.

Når jeg ligger på venstre side i senga kan jeg oppleve at kroppen beveger på seg av hjertedunkene. Veldig rart.

Jeg spiser ikke så sunt og får i meg mye salt og sukker. Alkohol er moderat, men drikker bare i helger. De to siste åra har jeg hatt fokus på å kutte ned. Jeg trener 2-3 dager i uka, så jeg er i ok form. Men bekymringen for at noe kan skje med hjertet under trening er der til tider.

Jeg har noe angst, og når jeg blir engstelig merker jeg at hjertebanken tar seg opp.

Må sikkert til lege for å få sjekket dette, men vil høre her inne om noen har noen tanker om det?

Kutt ned salt, virkelig. Lakris og kaffe også. Så ville jeg ringt legen, selvom det helt sikkert ikke er noe farlig, men svært ubehagelig å ha det sånn. Kanskje du kan få medisiner mot angst/hjertebank.  Jeg hadde ekstraslag i en periode, skilsmissen gjorde at jeg stresset, gitt seg nå igjen. 

Anonymkode: 85743...53d

AnonymBruker
Skrevet
Anonymburker skrev (14 minutter siden):

I fjor høst da jeg trente mye og holdt meg unna alkohol i en lengre periode var jeg nede i 43. Det normale var riktignok på 50-tallet et sted. Lenge siden jeg har sjekket nå.

Det kan vel være risiko for sykdom selv om pulsen ikke er uregelmessig? Eller?

Dersom den ikke er skikkelig uregelmessig, og verken spesielt rask (eller treg), kan jeg ikke se for meg noen farlig diagnose.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom den ikke er skikkelig uregelmessig, og verken spesielt rask (eller treg), kan jeg ikke se for meg noen farlig diagnose.

Får håpe det, men er skummelt med alle disse friske, unge menneskene som får hjertestans uten forvarsel. Jeg har ofte lange løpeturer alene til skogs. Om noe skjer da, er jeg dead meat.

Skrevet

Drakk alkohol i går for første gang på 3 uker; vipps, så ble hjertebanken verre med påfølgende angst.

AnonymBruker
Skrevet

Det er hjertebank du mener, ikke dobbeltseng?

Anonymkode: e2641...752

AnonymBruker
Skrevet

Dobbeltslag*

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er hjertebank du mener, ikke dobbeltseng?

Nei, hjertebank.

AnonymBruker
Skrevet

Er vanlig at angst gir hjertebank. Og sukker, alkohol og koffein kan fremprovosere den.

Anonymkode: bb550...fcb

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...