AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Del Skrevet 30. juni 2022 Hytten vår ligger rett ved et ferskvann. Det har tradisjonelt sett vært en badeplass på fjellet ved siden av hytten, som har blitt noe brukt av folk rundt her. Nå har vi laget en liten badebrygge noen meter fra denne gamle badeplassen, på vår tomt, ca 20 m fra hytta. (Badeplassen er forøvrig også på vår tomt, hvis det er relevant) Det er relativt tydelig at bryggen ligger omtrent i vår hage - enkleste tilkomsten til bryggen er fra hagen vår, men det er ingen som bruker den, for da må de faktisk gå gjennom hagen, så de går ned til bryggen via badefjellet. Vi har i utgangspunktet ikke noe i mot at andre bader fra badebryggen, men ser helst at de ikke blir der hele dagen. Lydforholdene gjør også at vi hører dem veldig godt, og spesielt hvis noen har med høyttaler og spiller høy musikk er dette irriterende, spesielt på kveldstid når jeg skal legge ungene. I det siste har det også vært ungdommer som tar med seg mat og ikke tar med seg søppelet, de siste dagene har jeg måttet gå en runde og plukke opp tyggispapir, iskaffebokser og kjekspapir på kvelden , og det er jo heller ikke greit. Jeg tenkte å henge opp et lite skilt om dette, men er litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg - jeg vil jo gjerne være tydelig, men ikke sur og kjeftete, mer hyggelig og vennlig. Det jeg vil ha frem er at det er: - greit å bade der (men kanskje ikke campe der i timesvis) - ta med søppel - begrens lydnivå/musikk De kan jo selvfølgelig alltids bade fra den gamle badeplassen, men det er mer en fjellknaus man bader fra og går hjem igjen, ikke et sted som innbyr til å bli der lenge og ta med kjeks og brus. Jeg har ingen illusjoner om at dette vil gjøre alt bra, men hvis det kan begrense litt hvor ofte jeg må ned der og snakke til folk, hadde det jo hjulpet litt. Er det noen som har forslag til skilttekst, eller andre innspill? Er vi urimelige her? Anonymkode: e46b5...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #2 Del Skrevet 30. juni 2022 Tja, når dere selv er på hytta, så sette ut privat møblement, håndkler etc så det helt åpenbart er opptatt? (ref: tråden om badehåndkler i syden 😄). Eventuelt sammen med et skilt om at brygga kan benyttes når den ikke er i bruk av dere, forutsatt opprydding etterpå. Anonymkode: 77256...423 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #3 Del Skrevet 30. juni 2022 Privat brygge. Anonymkode: db025...c49 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 30. juni 2022 #4 Del Skrevet 30. juni 2022 Bare skriv -privat brygge-, da skjønner folk selv at de ikke kan campe der. Og angående bruk når dere faktisk er på hytta, gå ned å si fra!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 30. juni 2022 #5 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hytten vår ligger rett ved et ferskvann. Det har tradisjonelt sett vært en badeplass på fjellet ved siden av hytten, som har blitt noe brukt av folk rundt her. Nå har vi laget en liten badebrygge noen meter fra denne gamle badeplassen, på vår tomt, ca 20 m fra hytta. (Badeplassen er forøvrig også på vår tomt, hvis det er relevant) Det er relativt tydelig at bryggen ligger omtrent i vår hage - enkleste tilkomsten til bryggen er fra hagen vår, men det er ingen som bruker den, for da må de faktisk gå gjennom hagen, så de går ned til bryggen via badefjellet. Vi har i utgangspunktet ikke noe i mot at andre bader fra badebryggen, men ser helst at de ikke blir der hele dagen. Lydforholdene gjør også at vi hører dem veldig godt, og spesielt hvis noen har med høyttaler og spiller høy musikk er dette irriterende, spesielt på kveldstid når jeg skal legge ungene. I det siste har det også vært ungdommer som tar med seg mat og ikke tar med seg søppelet, de siste dagene har jeg måttet gå en runde og plukke opp tyggispapir, iskaffebokser og kjekspapir på kvelden , og det er jo heller ikke greit. Jeg tenkte å henge opp et lite skilt om dette, men er litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg - jeg vil jo gjerne være tydelig, men ikke sur og kjeftete, mer hyggelig og vennlig. Det jeg vil ha frem er at det er: - greit å bade der (men kanskje ikke campe der i timesvis) - ta med søppel - begrens lydnivå/musikk De kan jo selvfølgelig alltids bade fra den gamle badeplassen, men det er mer en fjellknaus man bader fra og går hjem igjen, ikke et sted som innbyr til å bli der lenge og ta med kjeks og brus. Jeg har ingen illusjoner om at dette vil gjøre alt bra, men hvis det kan begrense litt hvor ofte jeg må ned der og snakke til folk, hadde det jo hjulpet litt. Er det noen som har forslag til skilttekst, eller andre innspill? Er vi urimelige her? Anonymkode: e46b5...f20 Port på brygga vil og hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #6 Del Skrevet 30. juni 2022 Fy fan for noen griser! Hvis dere eier der - og ikke bare brygga så skriv: Privat. evt Privat område. Anonymkode: e6d1a...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Del Skrevet 30. juni 2022 Drit i å gå på vår eiendom for faen Anonymkode: bc005...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #8 Del Skrevet 30. juni 2022 Det er vel slik at dere ikke kan nekte dem å bade der når det har vært tradisjon at det bades der? Så «privat brygge» kan være forbudt. Tror jeg hadde skrevet cs «ta gjerne et bad, men lengre opphold tillates ikke da det er privat grunn. Husk å ta med eget søppel😀» Anonymkode: 4715d...4f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #9 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel slik at dere ikke kan nekte dem å bade der når det har vært tradisjon at det bades der? Så «privat brygge» kan være forbudt. Tror jeg hadde skrevet cs «ta gjerne et bad, men lengre opphold tillates ikke da det er privat grunn. Husk å ta med eget søppel😀» Anonymkode: 4715d...4f2 Friluftsloven: § 7.(Landsetting og fortøyning av båt.) Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. 🔗Del paragraf § 8.(Bading.) Enhver har rett til å bade i sjøen eller i vassdrag fra strand i utmark eller fra båt når det skjer i rimelig avstand fra bebodd hus (hytte) og uten utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. Anonymkode: 13dd8...372 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 30. juni 2022 #10 Del Skrevet 30. juni 2022 (endret) Hva med å kontakte de andre lokale hytteeierne og oppmuntre til å ruste opp den gamle badeplassen? Skjønner at dette ikke er ditt problem, men hvis der er en hytteforening eller noe? Hva med et skilt som sier: privat brygge. Vis hensyn. Tillat for besøkende mellom klokkeslett slik og sånn. Ta med søppel hjem. Endret 30. juni 2022 av Sensi 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #11 Del Skrevet 30. juni 2022 Å merke med "privat brygge - vis hensyn" er en god ide og ikke ulovlig. I tillegg ville jeg "møblert" brygga som en foreslår, for å markere at dere bruker den/er på hytta. Det som hadde vært ulovlig hadde vært å sperre tilgang eller skrive "adgang forbudt" ol. Å informere at brygga er privateid og ikke en offentlig badeplass er det jo ikke noe galt i. Anonymkode: 5ad0a...96e 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #12 Del Skrevet 30. juni 2022 Vi løste et lignende problem med ett ledd innerst på brygga og en vinsj. Vanskelig å bruke en brygge som står rett opp i lufta. Anonymkode: af0ed...353 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #13 Del Skrevet 1. juli 2022 Mamajune11 skrev (20 timer siden): Bare skriv -privat brygge-, da skjønner folk selv at de ikke kan campe der. Og angående bruk når dere faktisk er på hytta, gå ned å si fra!! AnonymBruker skrev (20 timer siden): Privat brygge. Anonymkode: db025...c49 Mamajune11 skrev (20 timer siden): Port på brygga vil og hjelpe. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fy fan for noen griser! Hvis dere eier der - og ikke bare brygga så skriv: Privat. evt Privat område. Anonymkode: e6d1a...2aa AnonymBruker skrev (20 timer siden): Drit i å gå på vår eiendom for faen Anonymkode: bc005...38f AnonymBruker skrev (19 timer siden): Å merke med "privat brygge - vis hensyn" er en god ide og ikke ulovlig. I tillegg ville jeg "møblert" brygga som en foreslår, for å markere at dere bruker den/er på hytta. Det som hadde vært ulovlig hadde vært å sperre tilgang eller skrive "adgang forbudt" ol. Å informere at brygga er privateid og ikke en offentlig badeplass er det jo ikke noe galt i. Anonymkode: 5ad0a...96e Det er ikke lov å gjøre tiltak som kan føre til en privatisering av sonen nær strand og vassdrag. Dermed vil det være et ulovlig stengsel som kommunen kan kreve fjernet i tråd med friluftsloven § 40 eller ev. plan- og bygningsloven § 1-8 annet ledd. Jeg skjønner for øvrig ikke at badebryggen kan være lovlig, på grunn av forbudet i § 1-8, har dere søkt til kommunen om oppføring av den? Port er selvfølgelig også ulovlig. Den eneste retten som friluftsloven faktisk gir, er at man ikke skal telte mindre enn 150 meter fra en hytte. Anonymkode: c7900...d43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #14 Del Skrevet 1. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er ikke lov å gjøre tiltak som kan føre til en privatisering av sonen nær strand og vassdrag. Dermed vil det være et ulovlig stengsel som kommunen kan kreve fjernet i tråd med friluftsloven § 40 eller ev. plan- og bygningsloven § 1-8 annet ledd. Jeg skjønner for øvrig ikke at badebryggen kan være lovlig, på grunn av forbudet i § 1-8, har dere søkt til kommunen om oppføring av den? Port er selvfølgelig også ulovlig. Den eneste retten som friluftsloven faktisk gir, er at man ikke skal telte mindre enn 150 meter fra en hytte. Anonymkode: c7900...d43 Det er ikke "stengsel" å ha et skilt som informerer om at en brygge er privateid og ikke en offentlig badeplass Det er ikke lov å oppholde seg på private brygger, kun passere Sjekk https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/friluftsliv/friluftsliv-og-allemannsretten/ofte-stilte-sporsmal-om-allemannsretten/#privat_brygge Anonymkode: 5ad0a...96e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #15 Del Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er ikke "stengsel" å ha et skilt som informerer om at en brygge er privateid og ikke en offentlig badeplass Det er ikke lov å oppholde seg på private brygger, kun passere Sjekk https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/friluftsliv/friluftsliv-og-allemannsretten/ofte-stilte-sporsmal-om-allemannsretten/#privat_brygge Anonymkode: 5ad0a...96e Jo, skiltet er stengsler. Helt utvilsomt stengsler. Jeg jobber med å fjerne slike stengsler i strandsonen, og tro meg vi får det fjernet på dette grunnlag. Uansett er selve bryggen etter all sannsynlighet ulovlig oppført, så jeg håper nesten de setter opp et skilt, for da er det større sannsynlighet for at noen melder det inn som en mulig ulovlighet. Da må de fjerne hele brygga. Hehe. Anonymkode: c7900...d43 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå