Gå til innhold

Propan og brann, info?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg glemmer å slå av propanen på hytta mi, og ikke kommer på det før 10 timer senere, hvor farlig kan situasjonen betegnes som da? og hva bør jeg gjøre først når jeg oppdager det?

Holder det å skru av propanen og lufte gassen ut fra hytten?

Skrevet

Altså at det står og lekker gass fra en av platene, eller at låsen på tanken ikke er igjen? Hvor oppbevares tanken, og går hele slangen innomhus? Hvis slangen er tett/hel skal det vel egentlig ikke være så farlig såframt ikke komfyren lekker.

Generelt ville jeg i hvert fall IKKE tent på lys, ei heller lommelykt eller elektrisk lys (pga gnistfare) før jeg hadde skrudd av og luftet ut av hytta. Propan har en karakteristisk lukt (tilsatt?), så hvis det lukter kål/promp i hytta kan du være sikker på at den er full av gass. Hvis ikke er det sikkert ingen krise, men ta forbehold. Propan er rimelig eksplosivt. Jeg bodde et sted med gassovn (utenlands) hvor jeg stadig ble fortalt om den gangen noen ikke fikk fyr på stekeovnen ved første forsøk... torte nesten ikke bruke ovnen, jeg:-)

Skrevet

Om jeg forstår deg rett så har propanen stått og lekket direkte ut i hytta fra ovn e.l?

For det første vil en propan-tank av normal str ha gått tom i løpet av 10 timer.

I et slik tilfelle vil hytta være full av propan - så luft ut!

Det man skal tenke på i slike tilfeller er at det skal lite til for å antenne propanen - gnisten fra termostaten i en elektrisk ovn eller lignende kan være nok.

Skrevet (endret)

Ville nok satt opp alle dører og vinduer.. Samt bevegd meg ut fra hytta en stund! ;-)

Propan antennes lett, som du sikkert. Så jeg ville kanskje tatt med meg hovedsikringen på vei ut døra(Hvis du har strøm, da.. Og det er slik som de andre sier om termostater og gnister).

I tillegg er det verdt å nevne at propan er helsefarlig. Så hvis du/andre har oppholdt deg i hytta i lengre tid, ville jeg nok vært litt påpassen på helsetilstand. (Trøtthet, svimmelhet, hodepine, kvalmhet ol)

Endret av jordbær
Skrevet
Ville nok satt opp alle dører og vinduer.. Samt bevegd meg ut fra hytta en stund! ;-)

Propan antennes lett, som du sikkert. Så jeg ville kanskje tatt med meg hovedsikringen på vei ut døra(Hvis du har strøm, da.. Og det er slik som de andre sier om termostater og gnister).

I tillegg er det verdt å nevne at propan er helsefarlig. Så hvis du/andre har oppholdt deg i hytta i lengre tid, ville jeg nok vært litt påpassen på helsetilstand. (Trøtthet, svimmelhet, hodepine, kvalmhet ol)

Jeg tror faktisk jeg ikke ville ha skrudd ut en sikring dersom det er propan i luften. Bare det å skru den ut, dvs akkurat når den tas ut, kan lage en liten gnist. Det samme gjelder for en hovedbryter.

I et hus med mye propan på avveie ville jeg vel bortimot ha kledd meg naken på utsiden (tøy kan generere statisk elektrisiet - gnister) holdt pusten og prøvet å åpne et vindu. Antagelig er det nok å åpne en dør da propan er tyngre enn luft og vinduer vil derfor ikke kunne lufte like effektivt. Har man en kjeller har man også et større problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...