Gå til innhold

Til dere som vil at skattepengene

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hehe - artig poeng, Violetta. I virkeligheten viser vel historien at de rike har blitt rike på bekostning av de fattige.. DET sier litt om hvordan mennesket egentlig er. Vi er egoistiske alle sammen, mer eller mindre.

Usa har en helt annen tradisjon for privat veldedighet enn Norge, og du skal ikke se bort fra at de gir mer enn den ene prosenten nordmenn gir via skatten.

Men det er snakk om veldedighet til ekstremt fattige i sitt eget land eller i andre, eller til nye sykehusfløyer, universitet osv. Det dreier seg ikke om å finansiere syke fattiges medisinske kostnader.

Så i et ekstremliberalistisk land ville flere dødd på grunn av fattigdom, vi ville hatt mer uro på grunn av skjevheter i samfunnet, og vi ville vel endt opp med et samfunn alla føydalsamfundet med rike konger, og undersåtter som betalte skatter til dem.

Jeg vil heller betale skatten til meg selv enn til de rike. Noe flertallet alltid vil. Det er bare marginale grupper som ønsker det anderledes, så jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å bli provosert av dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Usa har en helt annen tradisjon for privat veldedighet enn Norge, og du skal ikke se bort fra at de gir mer enn den ene prosenten nordmenn gir via skatten.

Men det er snakk om veldedighet til ekstremt fattige i sitt eget land eller i andre, eller til nye sykehusfløyer, universitet osv. Det dreier seg ikke om å finansiere syke fattiges medisinske kostnader.

Så i et ekstremliberalistisk land ville flere dødd på grunn av fattigdom, vi ville hatt mer uro på grunn av skjevheter i samfunnet, og vi ville vel endt opp med et samfunn alla føydalsamfundet med rike konger, og undersåtter som betalte skatter til dem.

Jeg vil heller betale skatten til meg selv enn til de rike. Noe flertallet alltid vil. Det er bare marginale grupper som ønsker det anderledes, så jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å bli provosert av dem.

Det er nå litt morsomt å diskutere uansett og jeg kjeder meg

:sjenert:

Skrevet
Dere støtter det mer enn dere støtter meg. På en høyre/venstre-akse vil det jo se omterent slik ut da:

Liberalist - konservativ - sosialist - kommunist

Er du Bønna?

For dere har jaggu den samme svart-hvite hjernen.

Skrevet
Dere støtter det mer enn dere støtter meg. På en høyre/venstre-akse vil det jo se omterent slik ut da:

Du, fighter er jo selverlkært sosialist...

Pst - hobbysosionom er ikke det samme som sosialist, altså.

Generelt skjønner jeg ikke hvordan du kan ha et så hjerterått syn på hvordan samfunnet (les: "samfunnet", den overordnede samfunnsstrukturen ville vel egentlig vært borte?) skal være... Og fortsatt ha bra humor (evt har jeg dårlig humor. Det kan alltids tenkes). Med mindre du overdriver, da. Jeg synes i hvert fall det er interessant å se hvor lite reflekterte synspunkt, og hvor lite villig du er til å se nyanser og ta debatten til andre nivåer enn "du er mer kommunist enn ..", særlig med tanke på at jeg har inntrykk av at du er politisk aktiv. Men ekstremister er vanskelige å diskutere med uansett hvilken side de er på...

Synes forøvrig Mysans innlegg var gode.

Skrevet
Pst - hobbysosionom er ikke det samme som sosialist, altså.

Kjære deg... Jeg sikter til andre tråder... Hvor det har kommet frem...

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Du, fighter er jo selverlkært sosialist...

Nei frysepulver vi støtter det ikke mer enn vi støtter deg. Vi støtter rett og slett hverken ditt syn eller den andre ytterligheten!

Enkelte av oss klarer å se verden i mer enn svart og hvitt.

Endret av Fighter
Skrevet
Hvordan ting skal gjennomføres, det praktiske osv er egentlig ikke så relevant, for jeg driter i det. Det skal bare skje, koste hva det koste vil.

Og det er dette som viser at hele ideen din kun er en ideologi, og ikke noe du har tenkt igjennom fra alle sider og i alle perspektiver.

Derfor kan ikke jeg ta deg alvorlig heller - en drøm uten substans er ikke noe annet enn en drøm...

Skrevet (endret)

Jeg ser ikke problemet med å støtte opp om liberalismen, USA eller lavere skatter efter denne litt uheldige saken.

Det amerikanske samfunnet er efter min mening bedre oppbygd enn velferdsstatene i Vest-Europa.

Endret av Christiane
Gjest Robbie Williams (in person, jeg
Skrevet

1. Aller først vil jeg si at det var leit å høre at du er syk, frysepulver. Jeg leste igår om en afrikansk terrengløper som visstnok var blant de mest talentfulle i juniorklassen, selv om han hadde en medfødt kanal mellom høyre og venstre kammer. Heads up.

2. Second, det er kanskje et tegn på analytisk evne/integritet/selvinnsikt å kunne innta et standpunkt, selv om det er direkte ufordelaktig for deg selv. Det kunne også være et tegn på mye annet rart, som selvforakt, men det kan vi la ligge, jeg er ikke ute etter deg som person.

3. Politisk-ideologiske standpunkter tiltaler ikke meg så veldig, for når du går i sømmene på f.eks den fanatisk-prinsipielle liberalismen som forkynnes her, så ender vi opp med dogmer, og jeg er ikke uten videre happy når jeg får servert dogmer.

For meg personlig, ettersom jeg har blitt mer pragmatisk, har ting blitt mer en verdivurdering. Og etterhvert har jeg også innsett at jeg mangler litt av verktøyet som trengs for å gjøre mange verdivurderinger, som samfunnsøkonomsik-matematisk kunnskap. Men min innstilling går mer på at det er godt å ha et samfunn hvor vi kan tillate oss å ha et minimum av sikkerhetsnett og ytelser for alle som ikke er blant de bedrestilte. Jeg er også villig til å tvinge alle som er uenig i dette systemet til å innordne seg (slik det er pr idag), kanskje ikke en god ting i seg selv, men bedre enn å ha et samfunn hvor mindre grupper faller totalt utenom. Jeg tror også det er bedre for økonomien og velstanden vår totalt sett, at ikke samfunnet er ultrakynisk og liberoanarkistisk.

Når det gjelder USA blir endel av referansene på forumet her litt skjeve, klisjeen om at USA er så liberalistisk stemmer ikke engang rent økonomisk. Utenrikspolitisk bærer USA preg av å være proteksjonistisk, ikke engang til det beste for innbyggerne sine, men til det beste for store konserner med politisk innflytelse. Sosialt sett er deler av USA svært så reaksjonært, og langt fra liberalistisk. Her tror jeg noen har blandet liberalistisk med konservativt. ;)

Hilsen en liberal type.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...