Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #41 Skrevet 16. november 2005 En ting til, Rattlesnake: Å tro at alle liberalister ikke har opplevd noe vondt her i livet er jo en ganske naiv tankegang da... Jeg synes det faktisk er litt "stort" jeg, at jeg mener det jeg gjor på tross av alt jeg har opplevd. Det betyr at jeg ihvertfall virkelig står for hva jeg mener (noe Violette påpekte i en tråd før hun slettet seg også, at jeg virkelig må tro på dette ettersom jeg er villig til å i ytterske konsekvent dø for det jeg tror på).
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2005 #42 Skrevet 16. november 2005 Da er vi forskjellige Selvfølgelig, og det har jeg også sagt i andre tråder der jeg har diskutert dette med deg, men vi må gjerne fortsette i det uendelige... Velkommen tilbake forresten ← Ville helst at du skulle si det selv. Takk forresten. Jeg tror ikke ditt Utopia hadde overlevd lenge. Tror du? For folk er ikke så gavmilde at de gir bort penger til veldedighet når de kan få goder selv.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #43 Skrevet 16. november 2005 Hvis du som er alvorlig syk, Frysepulver, ikke hadde bodd i Norge og ikke hadde hatt rik familie. Ville du fortsatt hatt det kyniske synet som kommer frem i bl.a denne tråden? ← Når har jeg sagt at jeg har en rik familie??? :klø: Det finnes folk fra alle samfunnslag som er liberalister. noe annet ville det være dumt å anta. Jeg går ikke ut ifra at alle kommunister er fattige krek, gjør jeg vel?
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2005 #44 Skrevet 16. november 2005 Når har jeg sagt at jeg har en rik familie??? :klø: Det finnes folk fra alle samfunnslag som er liberalister. noe annet ville det være dumt å anta. Jeg går ikke ut ifra at alle kommunister er fattige krek, gjør jeg vel? ← Fattige krek Frysepulver? Skjerp deg. Du har sagt at dine foreldre har mulighet til å hjelpe deg økonomisk om du trenger det. Det kaller jeg å være rik.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #45 Skrevet 16. november 2005 Ville helst at du skulle si det selv. Takk forresten. Jeg tror ikke ditt Utopia hadde overlevd lenge. Tror du? For folk er ikke så gavmilde at de gir bort penger til veldedighet når de kan få goder selv. ← Jeg vet ikke hvordan det ville fungert i praksis og om det ville fungert særlig lenge, men jeg håper jo det. kommunismen har jo vist seg å ha sine negativer sider, men vi har jo fortsatt kommunister Jeg tror det motsatte når det gjelder den siste setningen din; jeg tror at når samfunnet blir så "kaldt og kynisk" så vil det gode i menneskene for alvor tre frem. Det vil bli viktigere enn noen gang å være snille med hverandre. I dagens samfunn MÅ vi ikke det, for staten gjør det for oss, med våre penger. Vi vil ikke bli tvunget (altså; MÅ vil heller ikke komme inn) i et liberalistisk samfunn, men jeg har tro på at befolkningen etterhvert vil se verdien i å være snille mot hverandre. Jeg tror menneskene er gode. De "røde" mener jo det motsatte; at menneskene er slemme/onde og derfor trenger styring ovenifra for å ikke drite seg helt ut. Jeg tror vi er kapable til å ta ansvar selv
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #46 Skrevet 16. november 2005 Fattige krek Frysepulver? Skjerp deg. Du har sagt at dine foreldre har mulighet til å hjelpe deg økonomisk om du trenger det. Det kaller jeg å være rik. ← Jeg kaller det ikke å være rik. Du vet ingenting om inntekt/formue/andre forhold i min familie.
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2005 #47 Skrevet 16. november 2005 Jeg tror menneskene er gode. De "røde" mener jo det motsatte; at menneskene er slemme/onde og derfor trenger styring ovenifra for å ikke drite seg helt ut. Jeg tror vi er kapable til å ta ansvar selv ← Men hvor finner du dekning for dette i historien? Gir virkelig rike folk noe særlig til de som er fattige? Og da ser jeg bort i fra for å oppnå skattemessige goder...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. november 2005 #48 Skrevet 16. november 2005 En ting til, Rattlesnake: Å tro at alle liberalister ikke har opplevd noe vondt her i livet er jo en ganske naiv tankegang da... Jeg synes det faktisk er litt "stort" jeg, at jeg mener det jeg gjor på tross av alt jeg har opplevd. Det betyr at jeg ihvertfall virkelig står for hva jeg mener (noe Violette påpekte i en tråd før hun slettet seg også, at jeg virkelig må tro på dette ettersom jeg er villig til å i ytterske konsekvent dø for det jeg tror på). ← Det virker som du skal prøve å leke helt. Selv om du skal prøve å leke tøff, har du ikke fått føle ekstremliberalisme på kroppen. "Dø som ytterste konsekvens for det du tror på?". Det var kvalmt og svulstig. Hadde du gjort det, hadde du ikke bodd i Norge. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du bor her en gang, alt er jo bedre utenfor Norge.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #49 Skrevet 16. november 2005 Da er jeg glad for at du bor i Norge, og at jeg kan hjelpe deg indirekte med de operasjonene. ← Merkelig, ikkesant At du som ikke er syk (såvidt jeg vet da ihvertfall), du vil gjerne hjelpe, men jeg som er syk ideelt sett ikke vil ha hjelpen din
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #50 Skrevet 16. november 2005 Men hvor finner du dekning for dette i historien? Gir virkelig rike folk noe særlig til de som er fattige? Og da ser jeg bort i fra for å oppnå skattemessige goder... ← Dette lærer man om blant annet i faget politisk idehistorie...
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #51 Skrevet 16. november 2005 Kardemommebyloven funker bare i Kardemomme By, Frysepulver. Vårt samfunn er for komplekst vevet sammen med resten av verden til at det kan fungere!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #52 Skrevet 16. november 2005 Men; Jeg skulle egentlig ikke inn i denne tråden Vi blir ikke enige Jeg har argumentert for mitt syn mange ganger Jeg må lese til eksamen Jeg må legge meg tidlig, for jeg skal opp tidlig i morgen Ha det fin så lenge
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2005 #53 Skrevet 16. november 2005 Nei, jeg er heldig og har foreldre som virkelig stiller opp. Jeg hadde sikkert klart meg uten den hjelpen. Jeg jobber ikke og har ikke tatt opp lån. Hadde de ikke hatt mulighet til å hjelpe meg hadde jeg gjort begge deler. Hadde det fortsatt ikke strukket til, hadde jeg sluttet skolen og begynt å jobbe heltid. ← Av dette drar jeg den slutningen at dine foreldre i hvert fall ikke er fattige. Om de var det kunne de ikke forsørget deg gjennom din utdanning. Jeg kaller det ikke å være rik. Du vet ingenting om inntekt/formue/andre forhold i min familie. ←
Gjest Devil's Spawn Skrevet 16. november 2005 #54 Skrevet 16. november 2005 (endret) Merkelig, ikkesant At du som ikke er syk (såvidt jeg vet da ihvertfall), du vil gjerne hjelpe, men jeg som er syk ideelt sett ikke vil ha hjelpen din ← Jeg hadde en i nærmeste familie som døde av kreft da jeg var 12. P.g.a av god medisinering levde han 5 år lenger, en hjelp jeg er meget takknemlig for. Vi fikk mange gode år sammen. Jeg tror neppe noen hadde frivillig hjulpet oss med det, siden man blir en av mange med kreft. Du har vel tatt imot hjelpen allerede, har du ikke? Endret 16. november 2005 av Rattleshake
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2005 #55 Skrevet 16. november 2005 Dette lærer man om blant annet i faget politisk idehistorie... ← Ja, men jeg trodde du hadde svaret, i og med at du i følge deg selv har lest mye om dette. Bare et par eksempler.
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2005 #56 Skrevet 16. november 2005 Men hvor finner du dekning for dette i historien? Gir virkelig rike folk noe særlig til de som er fattige? Og da ser jeg bort i fra for å oppnå skattemessige goder... ← Kom på et godt eksempel på det motsatte. Ta tannlegeproblematikken. For den er virkelig et problem. Fattige mennesker i dette landet har ikke råd til å gå til tannlegen. Jeg har ingen statistikker på dette, men flere jeg kjenner har ikke vært hos tannlegen på årevis, fordi de ikke har råd. Har ikke sett noen snille liberalister som har kommet løpende etter dem med penger heller. Kanskje fordi de ikke kjenner noen, men da kan vel tennene deres bare ramle ut da, eller?
Gjest gjest1 Skrevet 16. november 2005 #57 Skrevet 16. november 2005 Men hvor finner du dekning for dette i historien? Gir virkelig rike folk noe særlig til de som er fattige? Og da ser jeg bort i fra for å oppnå skattemessige goder... ← Hehe - artig poeng, Violetta. I virkeligheten viser vel historien at de rike har blitt rike på bekostning av de fattige.. DET sier litt om hvordan mennesket egentlig er. Vi er egoistiske alle sammen, mer eller mindre.
Gjest gjest1 Skrevet 16. november 2005 #58 Skrevet 16. november 2005 Merkelig, ikkesant At du som ikke er syk (såvidt jeg vet da ihvertfall), du vil gjerne hjelpe, men jeg som er syk ideelt sett ikke vil ha hjelpen din ← Ideelt sett ja... det er et hav av forskjeller mellom ideologier og virkeligheten, og jeg tror nok at dersom det hadde blitt en realitet for deg å måtte ta utgiftene til dine operasjoner selv, ville du endret syn ganske fort. Men ideelt sett... jovisst..
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #59 Skrevet 16. november 2005 Jeg tror det motsatte når det gjelder den siste setningen din; jeg tror at når samfunnet blir så "kaldt og kynisk" så vil det gode i menneskene for alvor tre frem. Det vil bli viktigere enn noen gang å være snille med hverandre. I dagens samfunn MÅ vi ikke det, for staten gjør det for oss, med våre penger. Vi vil ikke bli tvunget (altså; MÅ vil heller ikke komme inn) i et liberalistisk samfunn, men jeg har tro på at befolkningen etterhvert vil se verdien i å være snille mot hverandre. Jeg tror menneskene er gode. De "røde" mener jo det motsatte; at menneskene er slemme/onde og derfor trenger styring ovenifra for å ikke drite seg helt ut. Jeg tror vi er kapable til å ta ansvar selv ← Vi lever i et demokrati. Vi har frie valg og hvem som helst kan starte sitt eget parti og stille til valg med sitt ideologiske grunnlag. Innbyggerne har valgt en regjering som ønsker at vi skal løse en del oppgaver i felleskap. Når velgerne deltok i valget så visste de også at skatt ville være et viktig virkemiddel for å få utført oppgavene. Det er derfor ikke noe påtvunget, men valgt. Det er altså et ønske i befolkningen at vi skal ha f.eks. offentlige sykehus. Man viser da også godhet ved å stemme på et parti som tar vare på innbyggerne. Det å si at de røde tror at menneskene er onde eller slemme og trenger styring ovenfra blir veldig feil. Folket styrer gjennom valg. Vi er også snille med hverandre når vi løser oppgaver i felleskap.
Gjest gjest1 Skrevet 16. november 2005 #60 Skrevet 16. november 2005 Jeg forundres også over hvor lite konkrete argumenter man får på spørsmål som: Hvordan tror man dette ville fungert i virkeligheten, hvordan skulle ting gjennomføres og hvordan tror man egentlig at samfunnet ville blitt? Man sier stadig at man har tenkt og man har diskutert i årevis med sine likesinnede, men vi får aldri høre om forslag til løsninger, eller tanker om hvordan den reelle virkelighet ville sett ut for folk flest. Det eneste argumentet jeg har oppfattet er at man vil ikke tvinges til å hjelpe noen, og man står hardt på eiendomsretten. I mine øyne og ører vitner ikke dette om annet enn tanken på egen lommebok. Og allikevel skal man tjene veldig bra for å kunne dekke alle eventualiteter selv, både skolegang for et barn eller tre, full pris hos lege istedet for bare egenandel, man er ikke garantert friske barn, (det vet Frysepulvers foreldre en del om) osv osv.. det handler om et samfunn som fungerer godt for de med MASSE penger, og vil nødvendigvis skape et godt gammelt klassedelt samfunn med enorme forskjeller på fattig og rik. (Nå fikk jeg plutselig scener fra Julehistorien til Dickens i hodet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå