Gå til innhold

Til dere som vil at skattepengene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Marlie er fra Haiti. En gruppe spesialister i Florida er klare til å operere 14-åringen, men legene kan ikke gjøre noe før Marlies foreldre har samlet sammen nok penger.

Det koster mer enn 630.000 kroner å utføre operasjonen.

Sier litt om hva ting koster... og sett i forhold til at enkelt armbrudd koster 45 000 så er jo ikke dette så fryktelig dyrt heller... sånn sett i forhold altså...

Forferdelig system, jeg er glad for at jeg bor her i landet og at vi har det systemet vi har.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja, det er helt sykt at de ikke gjør noe.

Skrevet

Og fremdeles finnes det folk som prediker liberalisme her inne...

Skrevet
De klarer antakelig ikke å se for seg hvordan det i realiteten ville fungert.. og er kanskje ikke vant til å stå på egne ben og klare seg selv heller? Eller kommer fra familier med ræven full av penger og tror de har fortjent det og at alle som ikke er like heldige har skyld i det selv?
Gjest Bellatrix
Skrevet
Og fremdeles finnes det folk som prediker liberalisme her inne...

Ja, jeg er litt spent på om vi får svar fra dem i denne tråden...

Skrevet

Ja, sånn kan det gå... Er ikke min skyld, men jeg stiller gjerne med penger for å hjelpe henne (fordi jeg velger det selv).

Skrevet
Ja, sånn kan det gå... Er ikke min skyld, men jeg stiller gjerne med penger for å hjelpe henne (fordi jeg velger det selv).

Vi er ganske så avhengig av å stille opp for hverandre. Det har ikke noe med skyld å gjøre. Vi kommer til verden ganske så hjelpesløse og er avhengig av omsorgspersoner i mange år før vi er klar til å møte verden på egenhånd, og selv da er vi blandt annet avhengig av andres kompetanse. Noen har mer penger enn andre og noen ganger så er disse pengene også et resultat av andres innsats og ikke bare ens egen. Det er ikke urimelig at mennesker med mye penger skal dele disse med andre, da rikdommen sansynligvis også er et resultat av en innsats fra fellesskapet. Det er ikke slik at rikdom er rettferdig fordelt. Det er ikke mange som lever uavhengig av andre mennesker, om de i det hele tatt finnes.

Skrevet
Vi er ganske så avhengig av å stille opp for hverandre. Det har ikke noe med skyld å gjøre. Vi kommer til verden ganske så hjelpesløse og er avhengig av omsorgspersoner i mange år før vi er klar til å møte verden på egenhånd, og selv da er vi blandt annet avhengig av andres kompetanse. Noen har mer penger enn andre og noen ganger så er disse pengene også et resultat av andres innsats og ikke bare ens egen. Det er ikke urimelig at mennesker med mye penger skal dele disse med andre, da rikdommen sansynligvis også er et resultat av en innsats fra fellesskapet. Det er ikke slik at rikdom er rettferdig fordelt. Det er ikke mange som lever uavhengig av andre mennesker, om de i det hele tatt finnes.

Jeg ser hva du skriver.

Jeg har brukt år på å tenke gjennom mine standpunkt og jeg kommer ikke til å endre på de pga ditt innlegg. Jeg har eksamen om to uker, så jeg akter ikke å gå inn i denne tråden noe mer. Det er velkjent for de fleste brukere i dette forumet hvor jeg står politisk.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Ja, bedre at noen blir klar over saken 8 år etterpå, i stedet for at det offentlige kunne hjulpet henne med det sammen. God løsning.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Jeg ser hva du skriver.

Jeg har brukt år på å tenke gjennom mine standpunkt og jeg kommer ikke til å endre på de pga ditt innlegg. Jeg har eksamen om to uker, så jeg akter ikke å gå inn i denne tråden noe mer. Det er velkjent for de fleste brukere i dette forumet hvor jeg står politisk.

Eksamen! Sponset av - Lånekassen.

Skrevet
Eksamen! Sponset av - Lånekassen.

Samfunnet er ikke lagt opp slik jeg ønsker det i dag, altså må jeg og benytte meg av eventuelle goder. Når skattene senkes kan man betale mer selv. Dette er et minstemål av hva selv du bør skjønne.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)
Samfunnet er ikke lagt opp slik jeg ønsker det i dag, altså må jeg og benytte meg av eventuelle goder. Når skattene senkes kan man betale mer selv. Dette er et minstemål av hva selv du bør skjønne.

:ler: Ja, klart. En privat skole og lavere skatter, gjør jo at du kommer like godt ut av det. Lavere skatter vil til en viss grad også skape inflasjon.

Du trodde vel ikke at utdanning var gratis, i det samfunnet du vil ha?

Endret av Rattleshake
Skrevet

Jeg har bodd i land med lavere skatter enn her, og college der kostet rundt 100 000 kr årlig (er ikke sikker på summene, men de var høye). I tillegg kommer selvsagt boutgifter o.l. Det sier seg selv at ikke alle kommer fra familier som kan koste på avkommet utdanning når det er slik (ta også høyde for at gjennomsnittslønna der var ca 1/3 av norsk, og at lavtlønnede virkelig var LAVT lønnet, og studiefinansieringen mtp lån og stipend helt annerledes enn her). En ting er "lik utdanning for alle" av snillisme-og -lobotomi-typen, noe annet er det at det ikke finnes rettferdig at normalt begavede barn av dårligere stilte foreldre ikke skal kunne ta en utdanning, mens brødhuer med penger i familien kan kjøpe seg inn på skoler. Belønningsstipender o.l fanger uansett opp bare et lite utvalg av de som ikke kan finansiere utdanninga si selv.

Men rettferdighet er kanskje ikke så viktig. Det er mulig du vet det, men du er veldig priviligert som har familie som betaler for deg (5000 mnd i husleie? m.m?) og bor i et samfunn hvor du har fått behandling for sykdommene dine uten at familien har blitt ruinert. Unner du ikke folk med en annen bakgrunn enn din å overleve og ta en utdanning? Folk som kanskje er bedre egnet enn deg og meg, som har fått alt, også utdanning, opp i hendene, til å gjøre en god jobb med utdanninga si?

(nå tror jeg selvsagt ikke du endrer mening av mitt innlegg heller... )

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg tror mange som mener at en nattvekterstat er det beste, ikke tenker over hvor mye de får igjen fra det offentlige. Så enkle ting som legebesøk, kan få store konsekvenser for de som ikke har råd til forsikring.

Skrevet

Det forundrer meg at disse som vil ha vekk alt av skatter, og vil at alle skal klare seg selv, ikke ser detaljene.

Jeg har ofte sett på mitt private regnestykke, hvis jeg ikke skulle betalt skatt - jeg ville sittet igjen med rundt sju tusen mer i måneden enn jeg gjør i dag, hvis jeg betalte null skatt... sju tusen kroner er da ingen ting? jeg ville aldri kunnet betale for skolegangen til guttungen eller institusjonsoppholdet til jentungen, min egen brystkreft for fem år siden med påfølgende strålebehandling. Drosje til og fra Radiumhospitalet hver dag fordi man ikke kan kjøre bil fordi man blir så trøtt av strålingen.

Skolegangen til alle tre i oppveksten deres. Guttungens operasjon da han fikk betennelse i den ene armen. Hans turer inn og ut av sykehus og legekontorer det siste halvannet året før de endelig fant ut at det var blødende magesår han har... osv osv...

Ja, jeg ville nok hatt en forsikring som kunne dekket opp noe, men antakelig ville brystkreften min alene tatt så mye av den forskringsordningen at premien ville blitt uutholdelig senere. Per i dag får ikke jeg forsikring for noen typer kreft lenger på grunn av den, selv om jeg ble erklært frisk nesten med en gang. Heldigvis betaler jeg penger til sykekassa via skatten min, så jeg slipper og tenke på det dersom jeg skulle få tilbakefall eller en ny form for kreft. Eller andre sykdommer for den slags skyld.

men blir jeg ufør pga kreft, er jeg screwed - jeg ville mistet leiligheten og alt jeg eier, hadde det ikke vært fordi vi har et system som gir uføretrygd her i landet, og selv om den ville bli lavere enn lønna mi, ville etterlattepensjonen etter mannen min gått opp så jeg kom ut omtrent likt allikevel... og gudskjelov for det.

At noen faktisk mener at det er riktig at folk skal gå personlig konkurs og bli uteligger fordi man ikke skal ha et betalt fellesskap er så langt over min forstand at jeg klarer ikke å skjønne det samme hvor mye jeg prøver.

Jeg tror at de i underkant av sju tusen som jeg betaler i skatt i måneden, dekker opp atskillig mer enn en forsikring med samme premiebeløp ville gjøre. Det er en billig forsikring.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Jeg tror at de i underkant av sju tusen som jeg betaler i skatt i måneden, dekker opp atskillig mer enn en forsikring med samme premiebeløp ville gjøre. Det er en billig forsikring.

Jepp. Dessuten er ikke en nattvekterstat fri for skatter den heller, så differansen blir jo mindre enn 7000 ;).

Skrevet
Et tankevekkende og interessant innlegg, Mysan! :)

Flott innlegg, Mysan. Takk skal du ha. Håper det er med på å åpne øynene på en del av de som tror vi ville hatt det bedre om alt fungerte som i USA!

Skrevet
Unner du ikke folk med en annen bakgrunn enn din å overleve og ta en utdanning?

joda, for all del, men jeg betaler ikke for den med mindre jeg vil det selv. Det er ikke min skyld at de har en annen bakgrunn

Det forundrer meg at disse som vil ha vekk alt av skatter, og vil at alle skal klare seg selv, ikke ser detaljene.

Jeg har ofte sett på mitt private regnestykke, hvis jeg ikke skulle betalt skatt - jeg ville sittet igjen med rundt sju tusen mer i måneden enn jeg gjør i dag, hvis jeg betalte null skatt... sju tusen kroner er da ingen ting? jeg ville aldri kunnet betale for skolegangen til guttungen eller institusjonsoppholdet til jentungen, min egen brystkreft for fem år siden med påfølgende strålebehandling. Drosje til og fra Radiumhospitalet hver dag fordi man ikke kan kjøre bil fordi man blir så trøtt av strålingen.

Skolegangen til alle tre i oppveksten deres. Guttungens operasjon da han fikk betennelse i den ene armen. Hans turer inn og ut av sykehus og legekontorer det siste halvannet året før de endelig fant ut at det var blødende magesår han har... osv osv...

Ja, jeg ville nok hatt en forsikring som kunne dekket opp noe, men antakelig ville brystkreften min alene tatt så mye av den forskringsordningen at premien ville blitt uutholdelig senere. Per i dag får ikke jeg forsikring for noen typer kreft lenger på grunn av den, selv om jeg ble erklært frisk nesten med en gang. Heldigvis betaler jeg penger til sykekassa via skatten min, så jeg slipper og tenke på det dersom jeg skulle få tilbakefall eller en ny form for kreft. Eller andre sykdommer for den slags skyld.

men blir jeg ufør pga kreft, er jeg screwed - jeg ville mistet leiligheten og alt jeg eier, hadde det ikke vært fordi vi har et system som gir uføretrygd her i landet, og selv om den ville bli lavere enn lønna mi, ville etterlattepensjonen etter mannen min gått opp så jeg kom ut omtrent likt allikevel... og gudskjelov for det.

At noen faktisk mener at det er riktig at folk skal gå personlig konkurs og bli uteligger fordi man ikke skal ha et betalt fellesskap er så langt over min forstand at jeg klarer ikke å skjønne det samme hvor mye jeg prøver.

men det spiller ingen rolle Mysan. Det er ikke på det nivået det ligger. Jeg driter i om man ikke har råd til noe jeg. for min del kan jo alle dø. Hyggelig hvis de får ordnet seg, men det er ikke mitt ansvar

Flott innlegg, Mysan. Takk skal du ha. Håper det er med på å åpne øynene på en del av de som tror vi ville hatt det bedre om alt fungerte som i USA!

Når har jeg sagt det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...