mingus Skrevet 30. juni 2022 #41 Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (Akkurat nå): Jo, jeg mener det er feil å dele mennesket inn i raser, men også å bruke begrepet raser om mennesker med forskjellig etnisk opphav - det samme mener forsåvidt historikere, geografer og andre forskere. Jeg synes ikke det er noe feil eller galt med det, det har man da alltid gjort. Det gjør mange om seg selv også. 2 1
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #42 Skrevet 30. juni 2022 Mumia skrev (Akkurat nå): Du må bare godta at slik er det i Norge, om du blir ertet opp kan du ta på egen kappe! Hehe - la oss gjerne diskutere, men ikke misforstå meg med vilje eller prøv å tillegge meg meninger jeg ikke har (Og jeg er ikke oppertet på noen måte, men ser jo at det er vanskelig for noen å holde saklig diskusjon) 2
PITTY Skrevet 30. juni 2022 #43 Skrevet 30. juni 2022 At den etniske nordmannen om ikke altfor lenge vil bli en minoritet er vel en kjensgjerning nå, med dagens kalkyle. Hvor ille eller ikke det vil føles for hver enkelt tror jeg ikke vi får vite. Tror flere tvilere til samfunnet velger å snakke med to tunger. Det roer i alle fall gemyttene. Ang. innvandring ser det vel ut til at det vil øke. Mange vil over til vestens side av jordkloden, enten fordi de vil eller virkelig er tvunget på flukt. Kjenner en syrisk dame, hennes historie er ikke spesielt hyggelig. Hvis noen av oss på sikt absolutt ikke fikser dette, føler at skuta vår synker liksom, kan jo vi flytte dit de kom fra... 17 mai er ikke noe must for meg🤠
Mumia Skrevet 30. juni 2022 #44 Skrevet 30. juni 2022 Nordmenn er norsk, og hvithudet, m e n visste du at kloden / Norge sakte men sikkert nærmer seg midt-østen? Det tar noen mill.år da men😄så da får du brune etterkommere😄
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #45 Skrevet 30. juni 2022 mingus skrev (1 minutt siden): Jeg synes ikke det er noe feil eller galt med det, det har man da alltid gjort. Det gjør mange om seg selv også. Men bare fordi man alltid har gjort det eller mange gjør det så betyr det ikke at det er rett.
Entern Skrevet 30. juni 2022 #46 Skrevet 30. juni 2022 mingus skrev (5 minutter siden): Jo men du ser jo fort hvor en person har sitt opphav fra, derfor er det lettere å beskrive dem i raser. Det er jo ikke noe galt eller vondt i det! Sånn egentlig. Hør her, nå har uttrykket rase ikke vært brukt på 30 år, venstreradikale/-ekstreme i USA har begynt å bruke det igjen, det er så, men det er ikke egentlig et bra ord. 2
Husflue Skrevet 30. juni 2022 #47 Skrevet 30. juni 2022 (endret) Nå skyter jeg litt fra sidelinjen kanskje, men innlegget her fikk meg til å tenke på hva en avdød onkel sa til meg. Han var en nøye og pertentlig revisor med kalkulator i brystlommen. Han sa: «I din levealder vil Norge bli et muslimsk land, da det bare er å regne antall barn, antall nedlagte kirker og krav de nye landsmenn vil komme med» Endret 30. juni 2022 av Husflue Slurvefeil 2 4
Mumia Skrevet 30. juni 2022 #48 Skrevet 30. juni 2022 Paramount skrev (46 minutter siden): Jeg er glad A-Hunter gidder ta opp dette temaet. Det er utrolig viktig for framtidige generasjoner, og det landet vi etterlater oss til neste generasjon. Det er nok av pk-mennesker som assosierer alt angående temaet med Brevik og rasisme, og dermed også utelukker enhver fornuftig diskusjon. Vi hører daglig om konsekvenser som slåsskamper på kjøpesenter, gjerne med machete eller øks, knivstikking, nyetablering av narkonettverk med forgreninger til Sverige og Syria bare for å nevne noe av det som preger nyhetsbildet daglig, uten at noen debatt tillates i det offentlige rom. Det er nokså skremmende at en ensidig informasjonsstrøm kan manipulere og tvinge så mange ikke bare til taushet, men også til å hylle noe de ikke helt kjenner det fulle omfanget av. Ingen vet det, fordi ingen har muligheten til å diskutere og argumentere. Politikerne har i praksis vedtatt at mangfold er bra, og flertallet av lite opplyste mennesker følger lydig etter. Dersom et mangfold i praksis betyr at vi skal akseptere økt kriminalitet, vold og fremmedkulturell forvirring, og vanskelig kommunikasjon i hverdagen, og i tillegg betale for det, da trenger vi en åpen debatt rundt dette temaet. Ikke alle er like begeistret. Det er vanskelig for mange å forstå hva som virkelig er så fortreffelig med mangfold. De som har gode argumenter må gjerne komme med dem. Å hjelpe andre mennesker er et veldig godt argument, men det kan gjøres på bedre måter enn å utstyre mennesker til en fullverdig materialist i et land som er fullstendig fremmedkulturelt for dem selv. Jeg ønsker definitivt ikke oppmuntre til hat eller mobbing av innvandrere, de skal respekteres og ha like rettigheter som alle andre, men at det bevisst reklameres for mangfoldets positive bidrag i alle typer medier er provoserende og lite troverdig. Dette er virkemidler jeg assosierer med propaganda fra andre verdenskrig, og da fra en nasjon som ikke gikk av med seieren. Jeg tror heller ikke Norge vil komme seirende ut av dette flerkulturelle eksperimentet. Hør her: disse problemer med narko og slik vil avta, da de neste generasjoner nå blir integrert, og får andre verdier..... 1
Gjest lurven Skrevet 30. juni 2022 #49 Skrevet 30. juni 2022 Hvordan blir man norskfødt innvandrer? Hva med barn som er en etnisk norsk og en forelder fra et annet land, hva er de?
*blueberry* Skrevet 30. juni 2022 #50 Skrevet 30. juni 2022 @kaskazini @Entern Dere har tatt opp et tema jeg synes er utrolig viktig, og det er integrering. Jeg tror nok også som @Mumia at en del går seg til etter hvert som norsk-fødte blir flere, men jeg er veldig enig i at vi må forebygge «ghettoer». Gjør man det vil gjengmiljøene også minke betraktelig. Så vil jeg si meg enig i at de aller fleste innvandrere er ordentlige mennesker, de jeg kjenner og har møtt er noen av de snilleste jeg vet om. I krisesituasjon har jeg blitt møtt med mer omsorg fra fremmede flyktninger fra Syria enn mine nærmeste. 1 2
Entern Skrevet 30. juni 2022 #51 Skrevet 30. juni 2022 *blueberry* skrev (4 minutter siden): @kaskazini @Entern Dere har tatt opp et tema jeg synes er utrolig viktig, og det er integrering. Jeg tror nok også som @Mumia at en del går seg til etter hvert som norsk-fødte blir flere, men jeg er veldig enig i at vi må forebygge «ghettoer». Gjør man det vil gjengmiljøene også minke betraktelig. Så vil jeg si meg enig i at de aller fleste innvandrere er ordentlige mennesker, de jeg kjenner og har møtt er noen av de snilleste jeg vet om. I krisesituasjon har jeg blitt møtt med mer omsorg fra fremmede flyktninger fra Syria enn mine nærmeste. Fin post 😊 Integrering er et ekstremt vanskelig tema da. Jeg føler sjøl at jeg ikke vet nok om det til å komme med noen konklusjoner som sådan. Men det er klart at det er ekstremt viktig å finne en løsning som fungerer. 1 2
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #52 Skrevet 30. juni 2022 *blueberry* skrev (6 minutter siden): @kaskazini @Entern Dere har tatt opp et tema jeg synes er utrolig viktig, og det er integrering. Jeg tror nok også som @Mumia at en del går seg til etter hvert som norsk-fødte blir flere, men jeg er veldig enig i at vi må forebygge «ghettoer». Gjør man det vil gjengmiljøene også minke betraktelig. Så vil jeg si meg enig i at de aller fleste innvandrere er ordentlige mennesker, de jeg kjenner og har møtt er noen av de snilleste jeg vet om. I krisesituasjon har jeg blitt møtt med mer omsorg fra fremmede flyktninger fra Syria enn mine nærmeste. Enig - det er viktig å snakke om integrering. Det er viktig at de som kan dette ordentlig setter seg ned og finner en god strategi for en god innvandringspolitkk - helst en som er fleksibel og tar hensyn til at innvandrerbefolkningen ikke er en homogen gruppe. De tiltakene som fungerer på en syrisk familie med krigstraumer vil for eksempel mest sannsynlig ikke fungere for en arbeidsinnvandrer fra Polen. Det er et spennende tema som jeg egentlig ikke kan så veldig mye om. 2
*blueberry* Skrevet 30. juni 2022 #53 Skrevet 30. juni 2022 Entern skrev (1 minutt siden): Fin post 😊 Integrering er et ekstremt vanskelig tema da. Jeg føler sjøl at jeg ikke vet nok om det til å komme med noen konklusjoner som sådan. Men det er klart at det er ekstremt viktig å finne en løsning som fungerer. Det er jo komplekst, men det er tydelig at det er rom for forbedringer. Jeg tror også at retorikk er en viktig del av integreringen. Ytringer og holdninger som «reis tilbake dit du kom fra» og lignende fører til utenforskap og risiko for radikalisering. Det er bl.a. slike møter med etnisk norske mennesker som gjør at ghettoer opprettholdes. Vi nordmenn skal vel ikke skryte på oss at vi er det varmeste og mest velkomne folkeslaget og da er det tryggere å holde seg til «sine egne». Spesielt politikere og folkevalgte bør passe på retorikken sin for de oppfattes som representanter for landet i sin helhet. 1
*blueberry* Skrevet 30. juni 2022 #54 Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (1 minutt siden): Enig - det er viktig å snakke om integrering. Det er viktig at de som kan dette ordentlig setter seg ned og finner en god strategi for en god innvandringspolitkk - helst en som er fleksibel og tar hensyn til at innvandrerbefolkningen ikke er en homogen gruppe. De tiltakene som fungerer på en syrisk familie med krigstraumer vil for eksempel mest sannsynlig ikke fungere for en arbeidsinnvandrer fra Polen. Det er et spennende tema som jeg egentlig ikke kan så veldig mye om. Absolutt. Det bør være generelt være mer fleksibilitet for individuelle tilpasninger i samfunnet vårt. 1
Fru Solsikke Skrevet 30. juni 2022 #55 Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (3 timer siden): Blir for teit å svare, men klarer ikke la være - først rotter og hester er ikke samme rase, så nei, en rotte født i en stall er ikke en hest, men mennesket er EN rase ikke flere, så sammenligningen din henger virkelig ikke på greip. For det andre, nei en turist som får babyen sin i et annet land er ikke automatisk statsborger i det landet det er født og dermed er et barn født av norske foreldre på ferie i Kina norsk, ikke kinesisk, på samme måte som en baby født av tyske turister i Norge heller ikke er norsk, men tysk - heller ikke her gir sammenligningen din mening. Et barn født i Norge av innvandrerforeldre er norsk på NØYAKTIG samme vis som meg som har norskfødte foreldre. (Det samme mener jeg foreldrene til barna er, men det var ikke det jeg skulle presisere) Får vondt i sjela hver gang folk skriver det der. Hester og rotter er to forskjellige arter! Ikke raser, men arter! Mennesker er en art. Raser er forskjellige varianter innenfor samme art. Med hest som eksempel så er jo mustang og fjording 2 forskjellige raser. Hest = art Fjording = rase Fjording kan få fruktbart avkom med andre hesteraser. Derfor er de samme art. 1
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #57 Skrevet 30. juni 2022 Fru Solsikke skrev (2 minutter siden): Får vondt i sjela hver gang folk skriver det der. Hester og rotter er to forskjellige arter! Ikke raser, men arter! Mennesker er en art. Raser er forskjellige varianter innenfor samme art. Med hest som eksempel så er jo mustang og fjording 2 forskjellige raser. Hest = art Fjording = rase Fjording kan få fruktbart avkom med andre hesteraser. Derfor er de samme art. Takk for presisering. Jeg ser at jeg har vært upresis når jeg sier at hester og rotter er forskjellige raser, når de, som du sier er forskjellige arter. Beklager det og skal prøve å unngå samme feil fremover. Jeg mener da fortsatt at mennesket både er en art og en rase, og det var det som var poenget jeg vil ha frem i innlegget du siterer. Jeg mener også at begrepet "rase" er noe man ikke lenger skal bruke om mennesker, men hvordan det brukes i resten av dyreriket kan jeg for lite om, noe som er tydelig i innlegget mitt (og som jeg poengterer i ett eller annet annet innlegg i denne tråden). 1 3 1
Gjest VaniIIe Skrevet 30. juni 2022 #58 Skrevet 30. juni 2022 (endret) Jeg tror mange forvirrer art og rase her. En Golden Retriever er en rase under arten hund, canis lupus familiaris. Derfor blir det helt feil å sammenligne nordmenn (hester) med rotter (innvandrer [den sammenligningen er ufyselig enten man er for eller i mot dagens innvandring]). Her sammenligner du to forskjellige arter, men både etniske nordmenn og innvandrere er av arten menneske, Homo sapiens. Om så noe, så er vi alle dagens mennesker under samme art, men man kan diskutere om vi er forskjellige raser (Golden Retriever vs. Labrador etc.). Rasespørsmålet er veldig tungt politisk og etisk og derfor brukes ikke lenger raseinndeling av mennesker, men det betyr ikke nødvendigvis at vi ikke er forskjellige raser under samme art sett utenifra (nordmenn ville uansett ikke vært en egen rase). Og det betyr heller ikke at en rase er bedre enn en annen. ... Men at noen (mange?) ønsker å holde sitt land norskt, italienskt, nigerianske etc. burde også være greit. Vi i Norge tenker ikke negativt om Japan som har ekstremt streng innvandringspolitikk, og rett og slett er veldig rasistiske, noe som gjelder mange ikke vestlige land. Så da må det nesten være lov å stille spørsmål om hvorfor vesten må ha åpne grenser og tilpasse seg all verdens kulturer, og om hvorfor dette bare skal gå en vei. Er det fordi vi i vesten føler oss bedre enn resten av verden; så klart vil folk emigrere hit liksom og vi må dele godene siden vi er så heldige å bo her? En slik tankegang synes i hvert fall jeg er veldig rasistisk.. Endret 1. juli 2022 av VaniIIe
Gjest Paramount Skrevet 30. juni 2022 #59 Skrevet 30. juni 2022 (endret) Jeg trodde vi var ferdige med debatten rundt hudfarge. Er dette virkelig noe å være stolt av? Det er da en selvfølge for de aller fleste at det ikke er hudfarge det handler om, men levemåte, kultur og verdier i livet. At vi nå får tak i den samme maten hjemme, som når vi er ute og reiser er fint nok, men er dette i nærheten av å oppveie utryggheten for å bli ranet, utsatt for vold, og at våre barn skal ha lett tilgang til narkotika feks? Dessuten, barna lærer alt dette på skolen. Det er en del av pensum, pensum for vår integrering, det er vi som integreres i det nye fremmedkulturelle samfunnet. Vi trenger heller ikke skoleklasser med over halvparten fremmedkulturelle for å lære om andre mennesker og andre kulturer. Det er omfanget som er voldsomt. Fint å lære om andre kulturer, men det er ikke dermed sagt at andre kulturer er like interessante for oss. Vi har en egen kultur som er tilpasset oss. Uten å nødvendigvis være bedre, men den er tilpasset oss, på samme måte som deres kultur er tilpasset dem. Vi får altså en sammensmeltet kultur, ikke flere ulike kulturer. Dette er den store misforståelsen som kalles mangfold. Når det vi får er faktisk det motsatte. En global kaotisk monokultur. Vi ser det tydeligst i storbyer i Europa, de blir mer og mer like. De får stadig mindre nasjonalt særpreg, mangfoldet finner du ute i distriktene der de fremmedkulturelle enda ikke har nådd fram. Mangfoldet utslettes gradvis. Jeg sier ikke at det er en katastrofe, verden er i stadig utvikling, men å kalle det et mangfold er helt feil. Det er faktisk veldig enkelt å lære om hverandre og oppnå økt toleranse på langt mindre drastiske måter enn å fysisk flytte millioner av mennesker til steder hvor de skaper lokale konflikter fordi kulturer er veldig ulike. Menneskeflytting for å øke toleranse og tilvenning av ulike hudfarger virker primitivt og misforstått på meg. Spesielt i dag, hvor alle har internett og en skjerm som inneholder alt du behøver å vite om hele jordkloden og dens kulturer og befolkning. Endret 30. juli 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av og svar til slettet innlegg - Rhodiola, adm.
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #60 Skrevet 30. juni 2022 Paramount skrev (På 1.7.2022 den 0.53): Jeg trodde vi var ferdige med debatten rundt hudfarge. Er dette virkelig noe å være stolt av? Det er da en selvfølge for de aller fleste at det ikke er hudfarge det handler om, men levemåte, kultur og verdier i livet. At vi nå får tak i den samme maten hjemme, som når vi er ute og reiser er fint nok, men er dette i nærheten av å oppveie utryggheten for å bli ranet, utsatt for vold, og at våre barn skal ha lett tilgang til narkotika feks? Dessuten, barna lærer alt dette på skolen. Det er en del av pensum, pensum for vår integrering, det er vi som integreres i det nye fremmedkulturelle samfunnet. Vi trenger heller ikke skoleklasser med over halvparten fremmedkulturelle for å lære om andre mennesker og andre kulturer. Det er omfanget som er voldsomt. Fint å lære om andre kulturer, men det er ikke dermed sagt at andre kulturer er like interessante for oss. Vi har en egen kultur som er tilpasset oss. Uten å nødvendigvis være bedre, men den er tilpasset oss, på samme måte som deres kultur er tilpasset dem. Vi får altså en sammensmeltet kultur, ikke flere ulike kulturer. Dette er den store misforståelsen som kalles mangfold. Når det vi får er faktisk det motsatte. En global kaotisk monokultur. Vi ser det tydeligst i storbyer i Europa, de blir mer og mer like. De får stadig mindre nasjonalt særpreg, mangfoldet finner du ute i distriktene der de fremmedkulturelle enda ikke har nådd fram. Mangfoldet utslettes gradvis. Jeg sier ikke at det er en katastrofe, verden er i stadig utvikling, men å kalle det et mangfold er helt feil. Det er faktisk veldig enkelt å lære om hverandre og oppnå økt toleranse på langt mindre drastiske måter enn å fysisk flytte millioner av mennesker til steder hvor de skaper lokale konflikter fordi kulturer er veldig ulike. Menneskeflytting for å øke toleranse og tilvenning av ulike hudfarger virker primitivt og misforstått på meg. Spesielt i dag, hvor alle har internett og en skjerm som inneholder alt du behøver å vite om hele jordkloden og dens kulturer og befolkning. Om suppen er tynn eller ikke får være opp til deg å mene. Du siterer ett av mine ganske mange svar i dag, og kanskje isolert sett ikke mitt beste svar. Jeg er nok for trøtt til å ta for meg hele innlegget ditt steg for steg, men kan svare noe da. Utryggheten som den økte kriminaliteten har ført til mener jeg kan bedres ved å spisse tiltak inn der det er behov. Fra mitt ståsted (geografisk, i en av de større byene i Norge utenfor Oslo) er ikke økt narkotikakriminalitet noe som nødvendigvis kan tilskrives innvandrerbefolkningen. Jeg ser ikke på læreplanenene i skolen som at hovedbefolkningen (for vi er fortsatt flest med norsk kulturell bakggrunn) integreres, men at det helt klart er en endring der vi skal lære oss å respektere alle. Jeg er litt usikker på om jeg kommenterer rett her - er litt trøtt og skylder på det. Jeg klarer ikke se at et flerkulturelt samfunn fører til at norsk kultur forsvinner. Slik jeg ser det er det ingenting med dagens utvikling som tyder på det. Globaliseringen har definitivt eskalert de siste 20 årene, det er det ikke tvil om. En av konsekvensene er absolutt at kulturer på kryss og tvers blir mer like, men jeg vet ikke om jeg syns det er den største utfordringen med globalisering. Der er vi nok absolutt ikke enige, og det trenger vi heller ikke være. Noe av innflyttingen til Norge er vi som land helt avhengige av fordi vi har for lave fruktbarhetstall og en økende eldre befolkning, så arbeidsmigrasjon er noe vi trenger hvis man spår litt frem i tid. Jeg tror også at hvis man spør de som flykter på grunn av krig, som for eksempel syrere, så vil ganske mange av dem si at de mye heller ville blitt igjen hvis det var trygt for dem, og mange ønsker nok å returnere hvis de kan. Diskusjonen er utrolig kompleks, og på mange måter må man dele diskusjonen opp for å holde den ryddig. Jeg tror det er viktig å huske at innvandrerbefolkningen ikke er en homogen gruppe. Usikker på om jeg har svart på alt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå