Stonegiant Skrevet 30. juni 2022 #21 Skrevet 30. juni 2022 SSB sin definisjon var mye bedre enn din. Og hvorfor bry seg om det tallet? 3 1
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #22 Skrevet 30. juni 2022 Entern skrev (5 minutter siden): Har befolkningen i TYRKIA alltid vært TYRKISK og MUSLIMSK? NEI. Pleide å være gresk, og kristen. Har MIDT-ØSTEN alltid vært ARABISK? NEI. De pleide å snakke en haug andre språk og være kristne eller Zarathustriske. Har Sentral-Asia alltid snakket tyrkiske og altaiske, mongolske osv språk? NEI. De pleide å snakke iranske språk. Og se helt forskjellig ut… og hvorfor pleide det å være mange flere armenere? og hvorfor pleide det å være mange flere grekere? For å ta et par eksempler. Jeg er litt usikker på hva som er poenget ditt. Jeg har ikke ekstremt god kjennskap til alle eksemplene dine. Om Tyrkia stort sett besto av grekere vet jeg veldig lite om, så det er vanskelig for meg å kommentere. Jeg vet veldig godt at midtøsten ikke alltid har vært arabisk, og den arabiske innvasjonen av området er ikke en fin historie, det er jeg helt enig i, men det var uansett ikke innvandring slik vi ser i Norge i dag, det var tvangsmisjonering og krig som førte til at midtøsten ble arabisk. Hvis du vil diskutere med meg, så ser jeg helst at du poengterer hva det er du vil frem til, så skal jeg svare så godt jeg kan 2
Alin Skrevet 30. juni 2022 #23 Skrevet 30. juni 2022 1 minutt siden, Entern said: Sør-Afrika regnes som et av de absolutt farligste stedene der det ikke rent faktisk er krig. Jeg vet godt at det ikke er spesielt trygt (har vært der mange ganger pga. jobb), men det er jo ikke sant at UD fraråder enhver reise dit. 1 1
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #24 Skrevet 30. juni 2022 Entern skrev (9 minutter siden): Eh. Nyere forskning viser at forskjellene er mye større enn det som har vært antatt. Europeere har f.eks. gjerne neandertalergener, og øst-asiater har gener fra homo erectus, mens afrikanere har ingen av delene… Da vil jeg gjerne ha lenke til den nyere forskningen, for det siste jeg leste var at den genetiske sammensetningen blant mennesker på tvers av kloden er så lik at man ikke kan skille i raser. Har du en lenke? 2
kri.star Skrevet 30. juni 2022 #25 Skrevet 30. juni 2022 Takk! Takk for at du tok deg tid til å skrive dette 🙂 Jeg er faktisk oppriktig glad for at vi har innvandrer! For det første hadde ikke AS Norge gått rundt uten innvandrere! Vi trenger innvandrere på norske arbeidsplasser. Både pga antallet, og fordi mange av de innehar en ekspertise det ikke er mulig å få tak i her i landet! Tror du vi f.eks klart å få opp oljen i starten uten hjelp? Tror du at vi er mange nok «etniske nordmenn» til å takle eldrebølgen som kommer. For det andre setter jeg, og mange med meg, stor pris på utvikling og berikelse av kulturen! Jeg elsker å reise, bli kjent med nye mennesker og nye kulturer! Jeg synes det er fantastisk å bli invitert inn til min pakistanske naboer, spise mat fra alle verdens hjørner og se verden fra andre ståsteder enn min egen! For det tredje setter jeg stor pris på at jeg kan velge å flytte (nesten) hvor jeg vil i verden! Og jeg vet at dersom noe skjer i Norge, så kan jeg rømme og bli tatt godt imot dit jeg kommer! Det ønsker jeg også for andre mennesker! 4 2
Entern Skrevet 30. juni 2022 #26 Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (1 minutt siden): Jeg er litt usikker på hva som er poenget ditt. Jeg har ikke ekstremt god kjennskap til alle eksemplene dine. Om Tyrkia stort sett besto av grekere vet jeg veldig lite om, så det er vanskelig for meg å kommentere. Jeg vet veldig godt at midtøsten ikke alltid har vært arabisk, og den arabiske innvasjonen av området er ikke en fin historie, det er jeg helt enig i, men det var uansett ikke innvandring slik vi ser i Norge i dag, det var tvangsmisjonering og krig som førte til at midtøsten ble arabisk. Hvis du vil diskutere med meg, så ser jeg helst at du poengterer hva det er du vil frem til, så skal jeg svare så godt jeg kan Neida vi er ikke nødvendigvis uenig ville bare poengtere at de greiene der har skjedd over hele verden alltid og har stort sett alltid vært utrivelig. Artig nok forøvrig gjelder både første kjente eksempel på «god gammeldags» rasisme, og maktovertakelse gjennom innvandring som starter stort sett fredelig og blir militant, samme gruppe i gamle Midt-Østen - de ble kalt Mar.Tu, Amurru eller amoritter og bodde opprinnelig i Syria, sumererne og akkaderne i Irak foraktet dem og beskrev dem på måter som må kalles rasistisk, før nevnte gruppe tok over mesteparten av Irak (Babylon ble en storby under dem). En beslektet gjeng gjorde noe lignende i Egypt men egypterne jagde dem ut under en grusom folkemorderisk krig. Finnes selvsagt lignende eksempler i Europa og, Stor-Britannia lignet en periode nærmest Balkan. 2 1
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #27 Skrevet 30. juni 2022 Entern skrev (1 minutt siden): Neida vi er ikke nødvendigvis uenig ville bare poengtere at de greiene der har skjedd over hele verden alltid og har stort sett alltid vært utrivelig. Artig nok forøvrig gjelder både første kjente eksempel på «god gammeldags» rasisme, og maktovertakelse gjennom innvandring som starter stort sett fredelig og blir militant, samme gruppe i gamle Midt-Østen - de ble kalt Mar.Tu, Amurru eller amoritter og bodde opprinnelig i Syria, sumererne og akkaderne i Irak foraktet dem og beskrev dem på måter som må kalles rasistisk, før nevnte gruppe tok over mesteparten av Irak (Babylon ble en storby under dem). En beslektet gjeng gjorde noe lignende i Egypt men egypterne jagde dem ut under en grusom folkemorderisk krig. Finnes selvsagt lignende eksempler i Europa og, Stor-Britannia lignet en periode nærmest Balkan. Ok. Enig i at det er mange stygge maktovertagelser i historien med både minoriteter og majoriteter som har blitt visket ut av andre uteforstående kulturer. 1
Entern Skrevet 30. juni 2022 #28 Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (7 minutter siden): Da vil jeg gjerne ha lenke til den nyere forskningen, for det siste jeg leste var at den genetiske sammensetningen blant mennesker på tvers av kloden er så lik at man ikke kan skille i raser. Har du en lenke? Merk at jeg ikke er for å dele menneskeheten inn i raser, selv heller. Når det gjelder neandertalergener osv., gå inn på engelsk Wikipedia og skriv inn «Neanderthal admixture». Ja, jeg vet at enkelte tullinger misbruker den teorien og er ikke enig med nevnte tullinger 😅 1 1
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #29 Skrevet 30. juni 2022 Entern skrev (Akkurat nå): Merk at jeg ikke er for å dele menneskeheten inn i raser, selv heller. Når det gjelder neandertalergener osv., gå inn på engelsk Wikipedia og skriv inn «Neanderthal admixture». Ja, jeg vet at enkelte tullinger misbruker den teorien og er ikke enig med nevnte tullinger 😅 Og jeg ble helt oppriktig nysgjerrig på forskningen du henviste til. Darwin sin raseteori har alltid blitt misbrukt, om den var anerkjent som sann eller ikke. Når jeg spurte etter lenke var det av ren nysgjerrighet, for hvis det finnes nyere forskning på området som jeg ikke har lest så er jeg interessert i å lese den 1
BobbySocks Skrevet 30. juni 2022 #30 Skrevet 30. juni 2022 *blueberry* skrev (2 timer siden): Er det så innmari viktig egentlig? De ikke-etnisk norske som er født og oppvokst her har vår norske kultur som sin hovedkultur. De er godt integrert i samfunnet og arbeidslivet. Hva er problemet egentlig? Dette. Det er kun rasister som bekymrer seg for disse. Fordi nordmenn forsvinner; vi blir brune, indoktrinerte og spiser snart halal hele gjengen. Halleluja. SSB har vel litt mer peiling en en rasist med for trangt buksebelte. 5 1
Entern Skrevet 30. juni 2022 #31 Skrevet 30. juni 2022 (endret) kaskazini skrev (8 minutter siden): Ok. Enig i at det er mange stygge maktovertagelser i historien med både minoriteter og majoriteter som har blitt visket ut av andre uteforstående kulturer. Jeg tror vi egentlig er ganske enige kaskazini skrev (5 minutter siden): Og jeg ble helt oppriktig nysgjerrig på forskningen du henviste til. Darwin sin raseteori har alltid blitt misbrukt, om den var anerkjent som sann eller ikke. Når jeg spurte etter lenke var det av ren nysgjerrighet, for hvis det finnes nyere forskning på området som jeg ikke har lest så er jeg interessert i å lese den Bruker iPad ikke pc nå og er litt neandertaler på data ellers hadde jeg lagd lenke med en gang 😑😳 Og selvfølgelig enig om misbruk av Darwin til rasisme, han reagerte forøvrig veldig negativt på det der selv. Endret 30. juni 2022 av Entern 1
Mumia Skrevet 30. juni 2022 #32 Skrevet 30. juni 2022 A-hunter skrev (2 timer siden): Selv om det tallet er sinnsykt høyt i seg selv, så er det mange hundre tusen flere innvandrere i Norge. Her - i voksenopplæringshjørnet - skal du få vite hvorfor og hvordan. I mange diskusjoner presenterer jeg at Norge består av 26%, eller rett over 1,4 millioner innvandrere. Da blir noen helt fra seg, og presenterer en oversikt fra SSB.no, som sier det "bare" er 18,9% innvandrere i Norge. Men det er selvsagt ikke det SSB sier. SSB har nemlig noen definisjoner, som de er helt åpne om, på hvem de regner som innvandrere i den delen av statistikken. Og her er det virkelig strengt. a) en innvandrer er personer som er født utenlands av to utenlandskfødte foreldre og fire utenlandskfødte besteforeldre. 1. januar 2022 utgjorde dette 819.356 personer b) norskfødte med innvandrerforeldre (som regnes med i de 18,9%) er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre. 1.1.22 utgjorde dette 205.819 personer Definisjonene står under "definisjoner" (!) et stykke ned på denne siden Det er bare personer i en av de to gruppene nevnte over som inngår i de 18,9%. Og det er her det går galt for så mange. For man skal bare ha bittelitt kreativitet i topplokket for å finne eksempler på personer som ikke inngår i en av de to gruppene, men som likevel inngår i innvandrerbefolkningen. For eksempel: barn av en norskfødt innvandrer og en innvandrer (f eks henteekteskap) barn av to norskfødte innvandrere barnebarn av norskfødt innvandrer og innvandrer/eller norskfødt innvandrer Ingen av disse gruppene regnes ikke som innvandrere i SSB-statistikken. Og de er ikke så rent få. Langt over en halv million personer faktisk. Men, hvordan vet jeg alt dette? Jo, for ved det som nok er et arbeidsuhell lager også SSB statistikk over personer med ulik grad av innvandring. Og her kan vi regne ut hvor stor andel av befolkningen som er etniske nordmenn. Og det er ikke så vanskelig hvis man først finner den godt gjemte kilden. Siden du som leser dette egentlig ikke vil vite, finner du den statistikken her. Det er en stor og tung PDF, men du skal bare se på side 15. Der vil du se at personer med to norskfødte forledre og fire norskfødte besteforeldre utgjør skarve 3.8 millioner mennesker. Og her tenker du - og dette vet jeg - at her skal du gjøre et raskt poeng med den svenske bestemoren du vet at noen har. Greit, vi tar dem med. Problemet ditt er at de er ikke så fryktelig mange. Bare rett over 100.000 personer. For å regne enkelt er altså den etniske befolkningen i Norge 4 millioner personer, inkludert de med svensk bestemor (eller bestefar). Og nå kommer vi til det andre poenget ditt - nemlig at statistikken er fra 2014. Så da må vi se litt mer i tabellene. Helt til side 18. Her vil du se at for den etniske delen av befolkningen er endringen fra 2004 - 2014 for gruppe 00 (etniske nordmenn) er en marginal nedgang på bare 4.400 personer over ti år. Altså 440 i året i snitt. Altså ingenting. Av dette kan vi lese at den etniske delen av nordmenn er en svært stabil gruppe, nesten helt under demografiske endringer. Og hva annet kan vi av dette? Jo, det er at all befolkning over 4,00 millioner mennesker hører til innvandrebefolkningen - og at det er i den gruppen all befolkningsveksten som skjer. Så - helt på enden kan vi jo, med tall fra SSB, slå fast tre ting: a) innvandrebefolkningen i Norge utgjør over 1.400.000 personer b) av den samlede befolkningen tilhører 26% innvandrerbefolkningen c) i praksis skjer det en utskiftning av befolkningen - og den går faktisk ikke så veldig sakte Tenk litt på det neste gang avisoverskriftene jubler over at vi har blitt 5,5 millioner eller 6 millioner i Norge... For det er dit vi skal. Men hvem er egentlig vi? Neida, jeg vet at du ikke kommer til å si takk. Og det er greit, men Uvitenhet er ingen styrke, selv om det gjentas og gjentas og gjentas. Ja, og nordmenn vil kun ha 1, 6 barn.....tipper det er bortimot 1,7 mill. innvandrere/3.generasjonsinnvandrere i Norge og. Da jeg var i Oslo sist, føltes det som om nærmest 40 prosent av folk på Oslo S. var mørkhudede.. 1 1
Gjest Paramount Skrevet 30. juni 2022 #33 Skrevet 30. juni 2022 Jeg er glad A-Hunter gidder ta opp dette temaet. Det er utrolig viktig for framtidige generasjoner, og det landet vi etterlater oss til neste generasjon. Det er nok av pk-mennesker som assosierer alt angående temaet med Brevik og rasisme, og dermed også utelukker enhver fornuftig diskusjon. Vi hører daglig om konsekvenser som slåsskamper på kjøpesenter, gjerne med machete eller øks, knivstikking, nyetablering av narkonettverk med forgreninger til Sverige og Syria bare for å nevne noe av det som preger nyhetsbildet daglig, uten at noen debatt tillates i det offentlige rom. Det er nokså skremmende at en ensidig informasjonsstrøm kan manipulere og tvinge så mange ikke bare til taushet, men også til å hylle noe de ikke helt kjenner det fulle omfanget av. Ingen vet det, fordi ingen har muligheten til å diskutere og argumentere. Politikerne har i praksis vedtatt at mangfold er bra, og flertallet av lite opplyste mennesker følger lydig etter. Dersom et mangfold i praksis betyr at vi skal akseptere økt kriminalitet, vold og fremmedkulturell forvirring, og vanskelig kommunikasjon i hverdagen, og i tillegg betale for det, da trenger vi en åpen debatt rundt dette temaet. Ikke alle er like begeistret. Det er vanskelig for mange å forstå hva som virkelig er så fortreffelig med mangfold. De som har gode argumenter må gjerne komme med dem. Å hjelpe andre mennesker er et veldig godt argument, men det kan gjøres på bedre måter enn å utstyre mennesker til en fullverdig materialist i et land som er fullstendig fremmedkulturelt for dem selv. Jeg ønsker definitivt ikke oppmuntre til hat eller mobbing av innvandrere, de skal respekteres og ha like rettigheter som alle andre, men at det bevisst reklameres for mangfoldets positive bidrag i alle typer medier er provoserende og lite troverdig. Dette er virkemidler jeg assosierer med propaganda fra andre verdenskrig, og da fra en nasjon som ikke gikk av med seieren. Jeg tror heller ikke Norge vil komme seirende ut av dette flerkulturelle eksperimentet.
mingus Skrevet 30. juni 2022 #34 Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (1 time siden): mennesket er EN rase ikke flere Hvordan går det an å si noe sånt? Mennesker fra forskjellige deler av verden ser faktisk forskjellige ut, både innvendig (skjelett) og utvendig. Å si noe annet er jo bare veldig rart. Forstår det hvis du er fysisk blind altså, men det tror jeg ikke siden du sitter her og skriver. 4
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #35 Skrevet 30. juni 2022 mingus skrev (1 minutt siden): Hvordan går det an å si noe sånt? Mennesker fra forskjellige deler av verden ser faktisk forskjellige ut, både innvendig (skjelett) og utvendig. Å si noe annet er jo bare veldig rart. Forstår det hvis du er fysisk blind altså, men det tror jeg ikke siden du sitter her og skriver. Jeg er ikke blind. Jeg henviser til vitenskaplig forskning som slår fast at de genetiske forskjellene mellom mennesker på tvers av kloden ikke er store nok til at man kan skille mennesket inn i mer enn en rase. Siden jeg ikke er blind så vet jeg også at det er store forskjeller i hudfarge, kroppsbygging og så videre mellom mennesker, men det betyr ikke at vi er forskjellige raser. 2
Mumia Skrevet 30. juni 2022 #36 Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (Akkurat nå): Ja - nesten alle som bor i Norge har noe gener fra ett eller annet sted i verden. Den helt "rene" nordmann eksisterer knapt. Hvis det var det du mente vil jeg si tallet er tilnærmet 100% av befolkningen i Norge, men jeg tror ikke det er det vi diskuterer i denne tråden Hør her, du må slutte å være så fiendtlig overfor innvandrere, du må godta at slik er det, og din tipptippoldefar var helt sikkert i k k e norsk heller!!!
mingus Skrevet 30. juni 2022 #37 Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke blind. Jeg henviser til vitenskaplig forskning som slår fast at de genetiske forskjellene mellom mennesker på tvers av kloden ikke er store nok til at man kan skille mennesket inn i mer enn en rase. Siden jeg ikke er blind så vet jeg også at det er store forskjeller i hudfarge, kroppsbygging og så videre mellom mennesker, men det betyr ikke at vi er forskjellige raser. Jo men du ser jo fort hvor en person har sitt opphav fra, derfor er det lettere å beskrive dem i raser. Det er jo ikke noe galt eller vondt i det! Sånn egentlig. 2 1
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #38 Skrevet 30. juni 2022 Mumia skrev (Akkurat nå): Hør her, du må slutte å være så fiendtlig overfor innvandrere, du må godta at slik er det, og din tipptippoldefar var helt sikkert i k k e norsk heller!!! Prøver du å erte meg opp til å komme med en eller annen irrasjonell kommentar, eller skal jeg si at jeg er krenka? 2
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #39 Skrevet 30. juni 2022 mingus skrev (1 minutt siden): Jo men du ser jo fort hvor en person har sitt opphav fra, derfor er det lettere å beskrive dem i raser. Det er jo ikke noe galt eller vondt i det! Sånn egentlig. Jo, jeg mener det er feil å dele mennesket inn i raser, men også å bruke begrepet raser om mennesker med forskjellig etnisk opphav - det samme mener forsåvidt historikere, geografer og andre forskere. 2 1
Mumia Skrevet 30. juni 2022 #40 Skrevet 30. juni 2022 kaskazini skrev (Akkurat nå): Prøver du å erte meg opp til å komme med en eller annen irrasjonell kommentar, eller skal jeg si at jeg er krenka? Du må bare godta at slik er det i Norge, om du blir ertet opp kan du ta på egen kappe! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå