Gå til innhold

Nei, det er ikke "bare" 819.356 innvandrere i Norge!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Selv om det tallet er sinnsykt høyt i seg selv, så er det mange hundre tusen flere innvandrere i Norge.

Her - i voksenopplæringshjørnet - skal du få vite hvorfor og hvordan.

I mange diskusjoner presenterer jeg at Norge består av 26%, eller rett over 1,4 millioner innvandrere. Da blir noen helt fra seg, og presenterer en oversikt fra SSB.no, som sier det "bare" er 18,9% innvandrere i Norge.

Men det er selvsagt ikke det SSB sier. SSB har nemlig noen definisjoner, som de er helt åpne om, på hvem de regner som innvandrere i den delen av statistikken. Og her er det virkelig strengt. 

• a) en innvandrer er personer som er født utenlands av to utenlandskfødte foreldre og fire utenlandskfødte besteforeldre. 1. januar 2022 utgjorde dette 819.356 personer
  • b) norskfødte med innvandrerforeldre (som regnes med i de 18,9%) er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre. 1.1.22 utgjorde dette 205.819 personer
  • Definisjonene står under "definisjoner" (!) et stykke ned på denne siden

Det er bare personer i en av de to gruppene nevnte over som inngår i de 18,9%. Og det er her det går galt for så mange. For man skal bare ha bittelitt kreativitet i topplokket for å finne eksempler på personer som ikke inngår i en av de to gruppene, men som likevel inngår i innvandrerbefolkningen.  For eksempel:

• barn av en norskfødt innvandrer og en innvandrer (f eks henteekteskap)
  • barn av to norskfødte innvandrere
  • barnebarn av norskfødt innvandrer og innvandrer/eller norskfødt innvandrer 

Ingen av disse gruppene regnes ikke som innvandrere i SSB-statistikken. Og de er ikke så rent få. Langt over en halv million personer faktisk.

Men, hvordan vet jeg alt dette? Jo, for ved det som nok er et arbeidsuhell lager også SSB statistikk over personer med ulik grad av innvandring. Og her kan vi regne ut hvor stor andel av befolkningen som er etniske nordmenn. Og det er ikke så vanskelig hvis man først finner den godt gjemte kilden. Siden du som leser dette egentlig ikke vil vite, finner du den statistikken her. Det er en stor og tung PDF, men du skal bare se på side 15. Der vil du se at personer med to norskfødte forledre og fire norskfødte besteforeldre utgjør skarve 3.8 millioner mennesker. 

Og her tenker du - og dette vet jeg - at her skal du gjøre et raskt poeng med den svenske bestemoren du vet at noen har. Greit, vi tar dem med. Problemet ditt er at de er ikke så fryktelig mange. Bare rett over 100.000 personer.

For å regne enkelt er altså den etniske befolkningen i Norge 4 millioner personer, inkludert de med svensk bestemor (eller bestefar).

Og nå kommer vi til det andre poenget ditt - nemlig at statistikken er fra 2014. Så da må vi se litt mer i tabellene. Helt til side 18. Her vil du se at for den etniske delen av befolkningen er endringen fra 2004 - 2014 for gruppe 00 (etniske nordmenn) er en marginal nedgang på bare 4.400 personer over ti år. Altså 440 i året i snitt. Altså ingenting.

Av dette kan vi lese at den etniske delen av nordmenn er en svært stabil gruppe, nesten helt under demografiske endringer. Og hva annet kan vi av dette? Jo, det er at all befolkning over 4,00 millioner mennesker hører til innvandrebefolkningen - og at det er i den gruppen all befolkningsveksten som skjer.

Så - helt på enden kan vi jo, med tall fra SSB, slå fast tre ting:

• a) innvandrebefolkningen i Norge utgjør over 1.400.000 personer
  • b) av den samlede befolkningen tilhører 26% innvandrerbefolkningen
  • c) i praksis skjer det en utskiftning av befolkningen - og den går faktisk ikke så veldig sakte

Tenk litt på det neste gang avisoverskriftene jubler over at vi har blitt 5,5 millioner eller 6 millioner i Norge... For det er dit vi skal. Men hvem er egentlig vi?

Neida, jeg vet at du ikke kommer til å si takk. Og det er greit, men

Uvitenhet er ingen styrke, selv om det gjentas og gjentas og gjentas.

Endret av A-hunter
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det så innmari viktig egentlig? De ikke-etnisk norske som er født og oppvokst her har vår norske kultur som sin hovedkultur. De er godt integrert i samfunnet og arbeidslivet. Hva er problemet egentlig?

• Liker 38
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvordan er de innvandrere om de er født i Norge? De har de jo ikke «vandret inn» i landet?

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet

ifølge ts så er alt som ikke er blendahvit, ikke landsmenn, men fremmed!

• Liker 25
  • Nyttig 2
Skrevet
A-hunter skrev (17 minutter siden):

Selvsagt er det viktig. At du ikke forstår det, betyr jo ikke at andre heller ikke gjør det.

I praksis skiftes befolkningen ut. Ikke vannes ut, endres eller omformes. Den skiftes ut.

Statistikken sier noe helt annet enn det du påstår. De aller, aller fleste grupper er langt fra integrert i noe samfunn og enda mindre i arbeidslivet. For alle praktiske formål bruker samfunnet ekstremt mye penger på å underholde denne veldig raskt voksende delen av befolkningen.

Det bryr meg ikke at befolkningen skiftes ut, vannes ut eller hva du vil kalle det. Etnisitet er ikke viktig for meg så lenge folk har medmenneskelighet. Jeg er etnisk norsk selv, men er ikke noe bedre enn andre for det.

Innvandrere skårer dårligere i arbeidslivet ja, men du sier selv de norsk-fødte ikke er inkludert i den statistikken så da blir argumentet ditt irrelevant. Det samme gjelder integrering, og jeg har aldri møtt norsk-fødte som er dårlig integrert, de er jo norske. Om det er etnisk norske Kari eller norsk-fødte Ali som jobber i en stilling så bidrar de like mye til samfunnet. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
27 minutter siden, *blueberry* said:

Er det så innmari viktig egentlig? De ikke-etnisk norske som er født og oppvokst her har vår norske kultur som sin hovedkultur. De er godt integrert i samfunnet og arbeidslivet. Hva er problemet egentlig?

Det er feil. Mange av de ikke-etnisk norske har en helt annen hovedkultur enn den norske, selv om de er født og oppvokst i landet her. Og ikke alle er godt integrert verken i samfunnet eller arbeidslivet. Ganske merkelig og ignorant å påstå det du påstår egentlig. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Starter med å si at om antall innvandere er 18,9% av befolkningen eller 26% av befolkningen bryr jeg meg ingenting om - det første tallet er definert av SSB (og mange forskeres) definisjon av begrepet innvandrer, det andre av en videre forståelse av begrepet, det er ikke verre enn det. Du skriver som om du har avslørt noe stort, viktig og sentralt for Norges fremtid, men du har ikke det. 

Blanding av kulturer er ikke noe nytt, og det betyr ikke at den ene kulturen rensker ut den andre. Flere steder i historien har kulturer blitt visket ut, men da er det stort sett europeere som har visket ut kulturer og erstattet eksisterende kulturer med diverse europeiske - det finnes det mange eksempler på. Jeg kommer dog ikke på et eneste eksempel på det motsatte. Den "norske" kulturen har vært under sterk påvirkning fra mange forskjellige kulturer, mange ganger i løpet av vår historie - det er disse kulturmøtene som, sammen med den kanskje opprinnelige "norske" kulturen har formet det vi i dag definerer som norsk kultur. Disse møtene kan man for eksempel finne igjen i den norske bunaden - hvor tror du for eksempel brokaden som man finner i f.eks trønderbunaden kom fra? Jeg tipper midtøsten et sted. 

Hvis du vil skremme folk til å tro at den norske kulturen vil forsvinne fordi vi har en andel innvandrere i Norge må du komme med helt andre argumenter enn noen ufarlige (og absolutt ikke hemmelige) tall :)

Jeg heier på et mangfold i samfunnet - et samfunn hvor en nordmann kan være alt fra en førstegenerasjonsinnvandrer fra Syria, eller en med polskfødte foreldre, eller en som kan føre stamtavlen sin tilbake til Harald Hårfagre. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Du skriver i tittelen: Nei, det er ikke "bare" 819.356 innvandrere i Norge!

Du skriver så:

«Selv om det tallet er sinnsykt høyt i seg selv, så er det mange hundre tusen flere innvandrere i Norge.»

Du skriver så:

«I mange diskusjoner presenterer jeg at Norge består av 26%, eller rett over 1,4 millioner innvandrere. Da blir noen helt fra seg, og presenterer en oversikt fra SSB.no, som sier det "bare" er 18,9% innvandrere i Norge.»

så skriver du hvem disse innvandrerne er, selv om du kaller de en del av innvandrerbefolkningen.

«dersom barnet ditt tilfeldigvis fødes på ferie i Kina at det blir en kineser?»

For en sprø sammenlikning, det er jo ikke dette du snakker om? Du snakker om barn i Norge født av norskfødte foreldre? Altså foreldrene har ikke engang innvandret? 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 16
Skrevet

For en tråd ... 

Husk også at svensker, dansker, finner, litauere, latviere, tyskere, engelskmenn, amerikanere osv osv er i den statistikken. Og jeg kan si så mye at uten dem stopper Norge opp. Det gjelder forøvrig også iranere, pakistanere, indere, srilankere og alle disse som er mørke i huden også, selvom TS kanskje ikke tror det. 

Utfordringer med innvandring, ja. Det er det jo. Men det er det bare samfunnet vårt som kan gjøre noe med. Rasisme funker veldig dårlig som virkemiddel for å integrere dem i Norge. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Blir for teit å svare, men klarer ikke la være - først rotter og hester er ikke samme rase, så nei, en rotte født i en stall er ikke en hest, men mennesket er EN rase ikke flere, så sammenligningen din henger virkelig ikke på greip. For det andre, nei en turist som får babyen sin i et annet land er ikke automatisk statsborger i det landet det er født og dermed er et barn født av norske foreldre på ferie i Kina norsk, ikke kinesisk, på samme måte som en baby født av tyske turister i Norge heller ikke er norsk, men tysk - heller ikke her gir sammenligningen din mening. Et barn født i Norge av innvandrerforeldre er norsk på NØYAKTIG samme vis som meg som har norskfødte foreldre. (Det samme mener jeg foreldrene til barna er, men det var ikke det jeg skulle presisere)

Endret av Rhodiola
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Så fantastisk sympatisk å bruke rotte som et bilde for innvandrer.

Sier nok om TS sine meninger.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Så fantastisk sympatisk å bruke rotte som et bilde for innvandrer.

Sier nok om TS sine meninger.

Ja, det var i det minste enkelt å se hva hen egentlig mener. 

• Liker 8
Skrevet
23 minutter siden, kaskazini said:

Blir for teit å svare, men klarer ikke la være - først rotter og hester er ikke samme rase, så nei, en rotte født i en stall er ikke en hest, men mennesket er EN rase ikke flere, så sammenligningen din henger virkelig ikke på greip. For det andre, nei en turist som får babyen sin i et annet land er ikke automatisk statsborger i det landet det er født og dermed er et barn født av norske foreldre på ferie i Kina norsk, ikke kinesisk, på samme måte som en baby født av tyske turister i Norge heller ikke er norsk, men tysk - heller ikke her gir sammenligningen din mening. Et barn født i Norge av innvandrerforeldre er norsk på NØYAKTIG samme vis som meg som har norskfødte foreldre. (Det samme mener jeg foreldrene til barna er, men det var ikke det jeg skulle presisere)

Ikke i det hele tatt, vi har flere raser, at du ikke liker det, forandrer ikke på fakta. Det finnes kanskje ikke flere raser av katt, hund osv heller?

• Liker 3
Skrevet
A-hunter skrev (15 minutter siden):

Nei, jeg har ikke avslørt noe stort. Men, hadde du vært meg ville du sett at mange bruker helt feilaktige tall for å fortelle at utviklingen ikke er så ille som den faktisk er.

Du skriver at du syns befolkningsutskiftning - som jo fra 0% til 26% på 40 år faktisk er - er noe vakkert og fint og at det finnes mange eksempler i historien på at dette er bra. Kan du nevne et vellykket utskiftningsprosjekt? Greit å se at du er en etterrettelig debattant.

En annen ting; Sør-Afrika er et av verdens eldste multikulturelle land. De har nær 400 år med multikulturell historie bak seg. Kan du, forsøksvis, forklare hvorfor UD fraråder enhver form for reise til Sør-Afrika? I følge din teori burde vel landet være verdens beste land å reise til?

Sør Afrika har vel ikke blitt "vasket ut" for sør-afrikanere heller. 

Ta med frykten og bamsen din og løp til mamma for å få pupp. Snart er det leggetid. 

• Liker 5
Skrevet
Fridiskusjon.no skrev (4 minutter siden):

Ikke i det hele tatt, vi har flere raser, at du ikke liker det, forandrer ikke på fakta. Det finnes kanskje ikke flere raser av katt, hund osv heller?

Nei, vi har altså ikke det. Darwin sin raseteori om mennesker er gravlagt for lenge siden. Mennesket er kun en rase - men innad i menneskerasen finnes det forskjellige hudfarger, språk og kulturer, men bare en rase!

https://forskning.no/genetikk-kultur-sosiologi/forskere-avliver-myte-det-gir-ikke-mening-a-dele-opp-mennesker-i-raser/1707251

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det feil å synes at indianere er mer autentiske amerikanere enn de andre som kom etter Colombus? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Her kommer litt av problemet inn - at mennesket består av en rase er vitenskaplig anerkjent, forsket på og bevist ved hjelp av for eksempel gentester som helt tydelig viser at genene til en nordeuropeer og en sørafrikaner er for like til å kunne skille dem inn i flere raser. Det er ikke gjetting og synsing, det er vitenskaplig basert forskning. Hvis du velger å ikke stole på forskning og anerkjente sannheter så er det vanskelig å diskutere saker som dette. Hvorfor man fortsatt skiller hunder inn i flere raser vet jeg ikke noe om, så der kan jeg ikke gå inn i en diskusjon. 

Endret av Rhodiola
  • Liker 7
Skrevet
kaskazini skrev (1 time siden):

Blanding av kulturer er ikke noe nytt, og det betyr ikke at den ene kulturen rensker ut den andre. Flere steder i historien har kulturer blitt visket ut, men da er det stort sett europeere som har visket ut kulturer og erstattet eksisterende kulturer med diverse europeiske - det finnes det mange eksempler på. Jeg kommer dog ikke på et eneste eksempel på det motsatte.

Har befolkningen i TYRKIA alltid vært TYRKISK og MUSLIMSK?
NEI. Pleide å være gresk, og kristen.

Har MIDT-ØSTEN alltid vært ARABISK?
NEI. De pleide å snakke en haug andre språk og være kristne eller Zarathustriske.

Har Sentral-Asia alltid snakket tyrkiske og altaiske, mongolske osv språk?
NEI. De pleide å snakke iranske språk. Og se helt forskjellig ut…

og hvorfor pleide det å være mange flere armenere?
og hvorfor pleide det å være mange flere grekere?

For å ta et par eksempler.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
kaskazini skrev (6 minutter siden):

Her kommer litt av problemet inn - at mennesket består av en rase er vitenskaplig anerkjent, forsket på og bevist ved hjelp av for eksempel gentester som helt tydelig viser at genene til en nordeuropeer og en sørafrikaner er for like til å kunne skille dem inn i flere raser. Det er ikke gjetting og synsing, det er vitenskaplig basert forskning. Hvis du velger å ikke stole på forskning og anerkjente sannheter så er det vanskelig å diskutere saker som dette. Hvorfor man fortsatt skiller hunder inn i flere raser vet jeg ikke noe om, så der kan jeg ikke gå inn i en diskusjon. 

Eh.

Nyere forskning viser at forskjellene er mye større enn det som har vært antatt. Europeere har f.eks. gjerne neandertalergener, og øst-asiater har gener fra homo erectus, mens afrikanere har ingen av delene…

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krysopras skrev (11 minutter siden):

Er det feil å synes at indianere er mer autentiske amerikanere enn de andre som kom etter Colombus? 

Nei selvfølgelig ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...