AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #41 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Likevel evner du ikke å se at du er veldig priviligert som ikke ble syk, og avbrutt i din utdannelse. Folk som ikke fikk skansen, skal ikke straffes med fattigdom, for at andre skal ha det bedre enn dem. Anonymkode: c149c...8cf Det å være priviligert var aldri tema. Jeg reagerte på kommentaren om å bli provosert. Jeg er sikkert priviligert da. Det er bra for da kan jeg bidra. Jeg går ikke og føler meg priviligert. Jeg har jobbet lenge og mye. Jeg synes faktisk jeg fortjener den lønnen jeg har. Anonymkode: ff8c4...3cd
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #42 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ikke enig. De fleste som har en normal økonomi har muligens tatt en utdannelse også. Det skal ikke straffes. Folk i arbeid betyr også mer penger til felleskapet gjennom skatt. Jeg er alene med ett barn, og har ikke fluss av penger. Er likevel glad for mine år på skolebenken og en trygg og stabil jobb. Må ikke snu på krona, og det skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for det. Anonymkode: ff8c4...3cd Seriøs nå? Anonymkode: 123da...af0
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #43 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Seriøs nå? Anonymkode: 123da...af0 Hva mener du? Anonymkode: ff8c4...3cd
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #44 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ikke enig. De fleste som har en normal økonomi har muligens tatt en utdannelse også. Det skal ikke straffes. Folk i arbeid betyr også mer penger til felleskapet gjennom skatt. Jeg er alene med ett barn, og har ikke fluss av penger. Er likevel glad for mine år på skolebenken og en trygg og stabil jobb. Må ikke snu på krona, og det skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for det. Anonymkode: ff8c4...3cd Eller så kan man ha god utdannelse og bli syk. Jeg har mastergrad, men rakk ikke være ute i arbeidslivet lenge før jeg ble syk. Har derfor minstesum på aap. Veldig kjipt, men sånn kan livet bli. Man vet aldri, og skal derfor aldri dømme syns jeg. Anonymkode: 2ff45...7f2 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #45 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Anonymkode: ff8c4...3cd Du uttaler deg veldig bastant må jeg si. Og selvfølgelig " det skal alltid lønne seg å jobbe" hva med de som ikke kan jobbe? Synes du de skal ha et dårligere liv enn deg bare fordi du jobber? Anonymkode: 123da...af0 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #46 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du uttaler deg veldig bastant må jeg si. Og selvfølgelig " det skal alltid lønne seg å jobbe" hva med de som ikke kan jobbe? Synes du de skal ha et dårligere liv enn deg bare fordi du jobber? Anonymkode: 123da...af0 Det skrev jeg ikke. Jeg unner ingen et dårlig liv. Jeg blir heller ikke provosert av de som har mer enn meg. Selvsagt må det lønne seg å jobbe. Hvordan ser du for deg økonomien i et land der det ikke lønner seg å jobbe? Anonymkode: ff8c4...3cd 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #47 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eller så kan man ha god utdannelse og bli syk. Jeg har mastergrad, men rakk ikke være ute i arbeidslivet lenge før jeg ble syk. Har derfor minstesum på aap. Veldig kjipt, men sånn kan livet bli. Man vet aldri, og skal derfor aldri dømme syns jeg. Anonymkode: 2ff45...7f2 Jeg har ikke dømt noen. Jeg svarte heller da på noen som dømte de som har en ok økonomi. Det du siterer var et svar på noe jeg reagerte på. Anonymkode: ff8c4...3cd
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #48 Skrevet 30. juni 2022 blir knekkebrød på meg uten middag ja. da går jeg ned i vekt og så det gjør ikke noe. Anonymkode: 754b6...6e5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #49 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det verste er jo dominoeffekten dette får. Folk må bruke mer penger på mat, bedrifter vil oppleve mindre salg av andre varer og tjenester. Med økte strømpriser, priser på materiale, drivstoff og rentehevinger på lån er det mange som går konkurs - arbeidsledigheten stiger. Jeg vet at dette er en ønsket utvikling fra regjeringen for å forsøke å unngå fullstendig økonomisk kollaps, men det er trist å være vitne til. Anonymkode: b5dfe...830 Økonomisk kollaps er målet. Dette begynte lenge før krigen. Det er det grønne skiftet. Les om Agenda 2030. Dette er globalisering, alle skal bli like fattige og da går det selvfølgelig mest ut over oss ‘rike’ her i Norge. Dette er ikke konspirasjonsteorier det SKJER! Politkerne kunne fint ha gjort noe hvis de ville. De er i lomma på World Economic Forum og alt er avtalt på møtene i Davos. Bare å gå inn på nettsidene til WEF. I 2030 skal vi ikke eie noe… og liksom være lykkelige. Anonymkode: dfb2a...2ff
Gjest Adobyen Skrevet 30. juni 2022 #50 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sjekker alltid kilopris, det lærte jeg som student. Er det tilbud på noe du bruker mye, f.eks gulost eller melk, kjøp mer og frys. Jeg føler mange ikke kan en del slike triks, men de burde lære det nå. Den dyreste maten er den du kaster. Lag en plass i kjøleskapet til mat som snart blir dårlig, og bruk den først. Vær kreativ, har du en crème fraishe som går ut på dato men aner ikke hva du skal lage, Google og finn en ny oppskrift. Lag store middagsporsjoner når du har ferske grønnsaker og frys dem. Mindre svinn, og mat til en dag du egentlig vil kjøpe takeaway. Anonymkode: 2ff45...7f2 Jeg gjør også det, og ser at flere gjør det samme. Men dette har mange allerede holdt på med en stund, og også dette blir dyrere. jeg vil også anbefale å bake brød, skjære opp og fryse, for hvis man har brødskiver i matpakka så er det mye å spare, og brød er vel noe av det som folk kaster mest. Er man glad i en kakebit en gang i blant, så er langpannekaker ofte billige og fine til frys i mindre porsjoner.
Gjest Adobyen Skrevet 30. juni 2022 #51 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller så kan man ha god utdannelse og bli syk. Jeg har mastergrad, men rakk ikke være ute i arbeidslivet lenge før jeg ble syk. Har derfor minstesum på aap. Veldig kjipt, men sånn kan livet bli. Man vet aldri, og skal derfor aldri dømme syns jeg. Anonymkode: 2ff45...7f2 Skjønner at det føles veldig kjipt. Det er jo ikke slik det skal være. Jeg håper at du blir bra og kan jobbe igjen. jeg rakk å jobbe i 20+ år før jeg ble syk, så jeg har ok trygd og egen bolig. Tenker på de som strever med minstesats og skyhøye priser.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #52 Skrevet 1. juli 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Likevel evner du ikke å se at du er veldig priviligert som ikke ble syk, og avbrutt i din utdannelse. Folk som ikke fikk skansen, skal ikke straffes med fattigdom, for at andre skal ha det bedre enn dem. Anonymkode: c149c...8cf Man trenger vel ikke føle seg privilegert om man ikke ble syk. Det store flertall er heldigvis fortsatt friske og i jobb i dette landet. I tillegg blir man ikke straffet om man blir syk. Man er uheldig at man blir syk og så er man heldig for at man har et samfunn som støtter opp. Det kunne vært mye verre, du kunne blitt syk og fått ingenting fordi du ikke lenger kan bidra. Er så lei av folk som sier de blir straffet for å bli syk når de faktisk er kjempe heldige som bor i Norge når ulykka var ute. Anonymkode: ef88c...c01 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #53 Skrevet 1. juli 2022 Det går ut over de som har minst, det kan diskuteres i det vide og brede, men det ER forkastelig. At mat, bensin& strømpriser øker er helt bevisst fra statens side, akkurat som det ikke er dyrt nok å leve i Norge. De innvilger høye lønninger til seg selv& snyter der de kan ( pendler boliger er eksempel på det ). Og så skylder de på krig. Avtalen om de strømkablene ut av Norge var gjort FØR krigen. Jeg betalte utdannelsen min selv. Jeg betaler tannlegen min selv. Jeg betaler høye egenandeler på sykehus og til lege dersom jeg trenger hjelp. Jeg har fått grunnskole&vdg gratis ( men betalte for dyre bøker der og. ) Anonymkode: c05e4...b17 1
MorTil2 Skrevet 1. juli 2022 #54 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Syns det er fint at denne shoppe bonanzaen er nå endelig over. Folk kjøper så mye dritt. Gleder meg til å utfordre meg selv i å holde matbudsjettet på dagens nivå for vår familie på 5. Anonymkode: ef88c...c01 At prisene øker på mat, strøm og drivstoff handler ikke ene og alene om at folk har shoppet over ende. Det er pga av mange utenforliggende årsaker som den enkelte ikke kan styre. Når til og med matvarene i nedsatt disken oppleves høye, da handler det om prisnivå, ikke om overforbruk.
MorTil2 Skrevet 1. juli 2022 #55 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke enig. De fleste som har en normal økonomi har muligens tatt en utdannelse også. Det skal ikke straffes. Folk i arbeid betyr også mer penger til felleskapet gjennom skatt. Jeg er alene med ett barn, og har ikke fluss av penger. Er likevel glad for mine år på skolebenken og en trygg og stabil jobb. Må ikke snu på krona, og det skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for det. Anonymkode: ff8c4...3cd Forstår ikke kobling din - at alle som sliter er syke, ikke har en lang utdannelse, ikke er i jobb? Folk sliter av mange grunner. Det kan være på grunn av arbeidsledighet, en periode av livet der økonomien er ekstra stram osv. Og så kommer økte priser på essensielle varer og gjør hverdagen ekstra tøff. Det jeg for så vidt er enig med deg i, er at man trenger ikke flust med penger for å ha en ok økonomisk hverdag. Kanskje å "leve normalt", som den du siterer skriver, ikke er det mest hensiktsmessige hvis "normalt" innebærer cola, røyk, snus, sjokolade, take-away kaffe osv hver dag/flere ganger i uken. Men da snakker vi økonomisk forståelse, ikke om man har utdannelse eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #56 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du uttaler deg veldig bastant må jeg si. Og selvfølgelig " det skal alltid lønne seg å jobbe" hva med de som ikke kan jobbe? Synes du de skal ha et dårligere liv enn deg bare fordi du jobber? Anonymkode: 123da...af0 Økonomisk? Ja selvfølgelig skal de ha dårligere inntekt enn folk som jobber. Hvis det ikke lønner seg å jobbe bortfaller grunnen til det. Anonymkode: cc82b...258
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #57 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Økonomisk? Ja selvfølgelig skal de ha dårligere inntekt enn folk som jobber. Hvis det ikke lønner seg å jobbe bortfaller grunnen til det. Anonymkode: cc82b...258 Som om ikke det å bli syk er straff nok, så skal man bekymre seg for økonomien i tillegg. At det skal lønne seg å jobbe er jeg enig i når det gjelder mennensker som i utganspunktet er friske og bare har litt vondt i viljen. Men, ordentlig syke mennesker har jo ikke noe valg og blir oppfattet som utakknemlige når både helsen og 34% av inntekten plutselig blir borte. Anonymkode: 5766d...a83
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #58 Skrevet 1. juli 2022 7 hours ago, MorTil2 said: At prisene øker på mat, strøm og drivstoff handler ikke ene og alene om at folk har shoppet over ende. Det er pga av mange utenforliggende årsaker som den enkelte ikke kan styre. Når til og med matvarene i nedsatt disken oppleves høye, da handler det om prisnivå, ikke om overforbruk. Ja men mange shopper og bruker mer enn hva som er bærekraftig, søppelbergene bare øker og øker. Enhver demper på den adferden syns jeg er bra. Tror de fleste har godt av å snu litt på kronen fremover. Man trenger ikke skifte ut pynteputer hver sesong og kjøpe nye klær hele tiden. Om det er andre grunner til at forbruket går ned er vel ikke så farlig. Anonymkode: ef88c...c01 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #59 Skrevet 1. juli 2022 Adobyen skrev (15 timer siden): Skjønner at det føles veldig kjipt. Det er jo ikke slik det skal være. Jeg håper at du blir bra og kan jobbe igjen. jeg rakk å jobbe i 20+ år før jeg ble syk, så jeg har ok trygd og egen bolig. Tenker på de som strever med minstesats og skyhøye priser. Takk, snilt av det. Det virker ikke lovende med en sykdom uten behandling, men er lov å håpe. Er heldig og eier bolig med mannen, hadde jeg vært alene nå ville jeg slitt veldig. Så jeg er blant de heldige siden jeg har partner som tjener greit. Tenker veldig på de som er alene nå og sliter. Anonymkode: 2ff45...7f2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #60 Skrevet 1. juli 2022 Adobyen skrev (16 timer siden): Jeg gjør også det, og ser at flere gjør det samme. Men dette har mange allerede holdt på med en stund, og også dette blir dyrere. jeg vil også anbefale å bake brød, skjære opp og fryse, for hvis man har brødskiver i matpakka så er det mye å spare, og brød er vel noe av det som folk kaster mest. Er man glad i en kakebit en gang i blant, så er langpannekaker ofte billige og fine til frys i mindre porsjoner. Enig, merker det jo veldig godt selv om man allerede er flink på det. Og det er ikke så mye mer å spare inn på, annet enn å gå over til kjøttfrie middager flere dager i uka, det har hjulpet mye her, så lenge du velger linser/kikerter i stedet for kjøtteestatning såklart Hadde en periode hvor jeg skrev ned hva jeg kastet, og tenkte over hvorfor. Ok, brød fordi det ble tørt. Løsning: frys. Melk fordi jeg ikke lagde kaffe den uka. Løsning: frys. For mye grønt til at jeg kom gjennom det. Løsning: kjøp litt mindre grønt, eller prioriter middager med ferske grønnsaker først. Lurt å analysere eget forbruk iblant og ikke bare gå på gamle vaner. Anonymkode: 2ff45...7f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå