Gå til innhold

Jeg stinker og det ødelegger livet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei ung jente som har vært svært plaget av denne problemstillingen i nå 4 år. Det hele startet i VGS da jeg ble indirekte mobbet for å avgi en slags fæl kroppslukt. Ingen kommentar var direkte rettet mot meg ved bruk av navnet mitt, men jeg vet at det var meg de snakket om da flere av disse kommentarene ble slengt da jeg var den eneste i nærheten av mobberne. Jeg sluttet på VGS, og begynte på nytt året etter. Likevel hører jeg fremdeles ord som «hvorfor lukter det her?» og «det stinker bæsj» osv. Jeg merker også at folk har en tendens til å klø seg i nesa, hoste, eller trekke seg fort unna meg med en gang jeg er i nærheten. Det eneste som forvirrer meg er at ikke ALLE gjør det, men en god del, noe som gjør meg forvirret. Det var ei dame som syklet forbi meg her om dagen, og kremtet ekstremt, flere ganger mens hun så på meg. Eneste jeg følte på var totalt skam. På arbeidsplassen min gikk jeg en lapp skrevet på skapet mitt om at jeg måtte vaske det for andre gang. Jeg bruker så vidt dette skapet, og har ikke lås på det, så jeg ga en beskjed til sjefen min om dette. De pleier å ha en liste de skal notere hvem som har vasket osv, men dette gjorde egentlig bare alt verre for meg. Ellers vil jeg si at jeg er ren, og har vært litt av en hygiene freak de siste årene. Dusjer to ganger om dagen, bruker elektrisk tannbørste, tanntråd etter hvert måltid nesten, bytter klær og undertøy hver dag, har alltid med deodorant osv. Har en bror som nylig flyttet hjem igjen, og han er ekstremt uhygienisk, og er veldig redd for at lukten hans kanskje har gått over på meg, eller om det er bare jeg dom fremdeles stinker 4 år senere. Jeg har vært i terapi for dette, og terapeuten påstå at jeg ikke lukter selv om hun sniffer i nærheten av meg. Fastlegen min sniffer også i nærheten av meg, og jeg merker at det gjør meg ekstremt ukomfortabel. Jeg har veldig lyst til å flytte til Oslo for å studere, og er ellers en veldig pen jente som mange har lyst til å treffe (har en del venner på sosiale medier som jeg aldri har møtt før) men er så redd for at de blir knust pga lukten min. En del av meg føler st jeg aldri kommer til å oppleve normale ting som det å ha venner, kjærester og generelt et godt sosialt liv. Har så langt i sommerferien isolert meg pga dette. Tankene blir bare verre og verre, og jeg orker ikke leve slik lenger. 

Anonymkode: 64312...42b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som drømmejenta. Litt menneske skal man lukte. 

Anonymkode: a7de2...720

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ei ung jente som har vært svært plaget av denne problemstillingen i nå 4 år. Det hele startet i VGS da jeg ble indirekte mobbet for å avgi en slags fæl kroppslukt. Ingen kommentar var direkte rettet mot meg ved bruk av navnet mitt, men jeg vet at det var meg de snakket om da flere av disse kommentarene ble slengt da jeg var den eneste i nærheten av mobberne. Jeg sluttet på VGS, og begynte på nytt året etter. Likevel hører jeg fremdeles ord som «hvorfor lukter det her?» og «det stinker bæsj» osv. Jeg merker også at folk har en tendens til å klø seg i nesa, hoste, eller trekke seg fort unna meg med en gang jeg er i nærheten. Det eneste som forvirrer meg er at ikke ALLE gjør det, men en god del, noe som gjør meg forvirret. Det var ei dame som syklet forbi meg her om dagen, og kremtet ekstremt, flere ganger mens hun så på meg. Eneste jeg følte på var totalt skam. På arbeidsplassen min gikk jeg en lapp skrevet på skapet mitt om at jeg måtte vaske det for andre gang. Jeg bruker så vidt dette skapet, og har ikke lås på det, så jeg ga en beskjed til sjefen min om dette. De pleier å ha en liste de skal notere hvem som har vasket osv, men dette gjorde egentlig bare alt verre for meg. Ellers vil jeg si at jeg er ren, og har vært litt av en hygiene freak de siste årene. Dusjer to ganger om dagen, bruker elektrisk tannbørste, tanntråd etter hvert måltid nesten, bytter klær og undertøy hver dag, har alltid med deodorant osv. Har en bror som nylig flyttet hjem igjen, og han er ekstremt uhygienisk, og er veldig redd for at lukten hans kanskje har gått over på meg, eller om det er bare jeg dom fremdeles stinker 4 år senere. Jeg har vært i terapi for dette, og terapeuten påstå at jeg ikke lukter selv om hun sniffer i nærheten av meg. Fastlegen min sniffer også i nærheten av meg, og jeg merker at det gjør meg ekstremt ukomfortabel. Jeg har veldig lyst til å flytte til Oslo for å studere, og er ellers en veldig pen jente som mange har lyst til å treffe (har en del venner på sosiale medier som jeg aldri har møtt før) men er så redd for at de blir knust pga lukten min. En del av meg føler st jeg aldri kommer til å oppleve normale ting som det å ha venner, kjærester og generelt et godt sosialt liv. Har så langt i sommerferien isolert meg pga dette. Tankene blir bare verre og verre, og jeg orker ikke leve slik lenger. 

Enkelte av ting du nevner her høres ut som at du er veldig var for og tolker all oppførsel som knyttet til lukt. Kan aldri tenke meg ar en som sykler forbi deg lukter deg. Heller ikke skapet ditt på jobb. Jeg har veldig sterk luktesans og det er noen få personer jeg har reagert på kroppslukten til. Tre personer jeg kan komme på nå. Likevel har det aldri vært at jeg har oppført meg rart rundt disse, sniffet eller noe. De jeg kjenner har både partner og familie så ikke la overfokus på kroppslukt hindre deg i å treffe folk.

Anonymkode: 92ac9...295

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du lukter da? Tviler liksom på at du lukter bæsj hvis du har normal hygiene… 

Anonymkode: 8d950...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det ikke ligger igjen mugg i vaskemaskinen etc som setter lukt på klærne? Eller mugg i huset du bor? Det lukter litt "gammel kjeller".. 
Bruker du produkter som er gode på å fjerne lukt? Så lenge psykologen og legen sier du ikke lukter vondt, så har de nok rett. Å si at andre lukter vondt, er dessverre også en måte å mobbe på, selvom du ikke lukter. 

Anonymkode: 4a948...71f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok spurt venner om det faktisk lukter av meg. Det kan jo hende du har den sykdommen der man lukter råtten fisk. Noen i din omgangskrets må jo reagere om du lukter så kraftig.

Anonymkode: 8c74f...866

Skrevet

Når både legen og psykologen din sier at du ikke lukter, så må du stole på det. 

Røyker du? Hvis ja, så lukter jo det røyk. 

Hvor bor du nå? Har du noen venner du kan spørre om kan komme hjem og lukte hos deg? Kan du avtale med legesekretær på legekontoret om de kan lukte på deg? 

Tipper kommentarene fra skoletiden har satt seg fast hos deg og at derfor tolker du «alle» rundt deg som at du lukter. 

En person som vasker seg hver dag, bytter undertøy hver dag og ellers går i rene klær, lukter ikke. 

Men sjekk også yttertøyet ditt. Det er normalt at det er luktfritt. Men sur lukt kan komme om det er skittent eller ikke fått tørket godt etter det har vært vått.

Reis og studer. Ta sjansen og hopp i det. Ikke la mobberne ødelegge fremtiden din. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet, sannsynligvis er det bare tull og oppspinn. Men noe mobberne så var lett å plage deg med, at det gikk innpå deg, uten at de trengte å være åpenlyst slemme så noen voksne/lærere kunne ta dem på det.

Og dessverre sprer sånt seg, når noen først har begynt. Så blir du til ‘haha, vi kødder med at hun lukter’-jenta.

Om legen og psykologen din begge sier at du lukter helt fint, så stol på det.

Endel av det andre du beskriver høres ut som overfortolkninger fra din side, sikkert fordi du er så opphengt i dette med lukt blitt.

Ikke isoler deg i sommer. Da lar du jo mobberne vinne? Og psyken din vil jo bare bli ennå verre. Hva med å forsøke å treffe noen av de du kjenner fra nett? :) 

Anonymkode: 3ce36...574

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er det du lukter da? Tviler liksom på at du lukter bæsj hvis du har normal hygiene… 

Anonymkode: 8d950...dc6

Kanskje svette? Har en tanks om at jeg bare lukter ekstremt dårlig. Kanskje mer bæsj/mugg/fisk nesten, og at det kan fylle opp et helt rom.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde nok spurt venner om det faktisk lukter av meg. Det kan jo hende du har den sykdommen der man lukter råtten fisk. Noen i din omgangskrets må jo reagere om du lukter så kraftig.

Anonymkode: 8c74f...866

Har spurt kun én venninne som jeg har kjent siden barnehagen. Kun bekreftet at jeg absolutt ikke lukter noe som helst, og at hun tror det er noe annet som kanskje får meg til å ha disse tankene. En del av meg tror fremdeles ikke på hun, men så har vi jo ikke vært rundt hverandre på lenge da jeg spurte henne om dette. Hadde hun ikke vært mer oppmerksom på en lukt da?

Skrevet

Bor du hjemme hos dine foreldre?

Mange i foreldregenerasjonen har det veldig innestengt og det lukter loft/kjeller hos dem.

Du merker det ikke før du flytter ut og kommer hjem på søndagsmiddag. 😉

En ting du kan gjøre da er å lukke døra til rommet ditt og lufte hver dag hele dagen, hvertfall nå på sommeren. Kjøp insektsnetting dersom det kommer inn mange kryp.

Ellers:

Kjør en rens og kokvask på vaskemaskinen. Heng tøyet opp med mellomrom imellom. Heng opp med en gang når maskinen er ferdig. Vær sikker på at tøyet er helt tørt før du legger det i skap og skuffer.

Vær nøye med å bytte ut håndklærne før de stinker. Selv on du dusjer så vil du lukte hvis håndklærne er sure.

Vask sengetøy, sokker, undertøy og tskjorter på 60°.

Bytt innleggssålene i skoene dine, eller vask de som er der.

Kan du ta av trekkene på sofaen? Gjør det, vask dem. Vask også pynteputene og pleddene i sofaen.

Heng ut teppene så de får luftet seg.

Vær nøye med støvsuging og bytt pose ofte nok. Mange vet ikke at støv lukter og gammel støvsugerpose stinker når man bruker støvsugeren.

Vask gulvene og vinduene.

Vask kjøkkenviften, platetoppen og ovnen.

Vask inni kjøleskapet. Dra det frem og vask bak.

Rens oppvaskmaskinen.

Vask badet og toalettet. Rens slukene.

Skrevet

Kanskje du bruker for mye parfyme og det er derfor folk sniffer og harker rundt deg?

Kanskje du har sure oppstøt, og det er derfor du bare lukter av og til?

Skrevet

Virker som om du lider av Olfaktorisk referansesyndrom. Dvs en sjelden lidelse der en tror man lukter vondt og tolker alles oppførsel rundt en som om de reagerer på lukten av deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...