Gå til innhold

Jente på 15 (blir 16 i år) år har et stusselig sosialt liv…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun alltid hatt få venner, men nå har hun egentlig bare ei venninne hun er noe særlig sammen med. Hun er sjeldent ute på noe. Hun sitter stort sett på rommet sitt og gamer. Er der hun har det mye sosialt.  Derfor lar jeg henne få lov til det en del. Men, jeg syns det er vanskelig å balansere hvor mye hun skal få lov. Hun har jo ikke så mye annet å gjøre. Og det er trist. Hun syns det er stusselig selv og. Men, hva skal man gjøre? Hun begynner på vgs til høsten, og jeg håper hun finner noen hun trives med der. Men, det trodde jeg når hun begynte på u. skolen og, og det gjorde hun ikke. Har hatt noen på og av vennskap, men det tar alltid slutt etter en stund. 
er begrenset hva man kan gjøre når de blir så store i forhold til vennskap og. 
Hva slags grenser ville dere ha satt i forhold til gaming i sommer? Ønsker ikke at hun skal tilbringe hele sommeren på rommet forann en skjerm. 

Anonymkode: 0337a...d2d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente som også blir 16 i år, så tenkte jeg kunne si hva jeg tenker. Min datter gamer ikke, men jeg ser jo at hun har mye av sitt sosiale liv på telefonen. 
I stedet for å sette begrensninger på gamingen ville jeg heller stilt krav om andre aktiviteter. F.eks en time (eller hva dere finner passe) utendørs aktivitet hver dag, være to timer ute hver dag, være sammen med dere i forbindelse med alle måltider, bli med dere på en aktivitet minst en gang pr uke osv osv. Tenker det er enklere for henne å forholde seg til, og det gir henne frihet til å velge gaming når kravene er oppfylt. Dersom det er litt stusselig er det jo også viktig å være i aktivitet, og kanskje hun trenger litt hjelp til det. 

Anonymkode: 5de8e...566

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har en jente som også blir 16 i år, så tenkte jeg kunne si hva jeg tenker. Min datter gamer ikke, men jeg ser jo at hun har mye av sitt sosiale liv på telefonen. 
I stedet for å sette begrensninger på gamingen ville jeg heller stilt krav om andre aktiviteter. F.eks en time (eller hva dere finner passe) utendørs aktivitet hver dag, være to timer ute hver dag, være sammen med dere i forbindelse med alle måltider, bli med dere på en aktivitet minst en gang pr uke osv osv. Tenker det er enklere for henne å forholde seg til, og det gir henne frihet til å velge gaming når kravene er oppfylt. Dersom det er litt stusselig er det jo også viktig å være i aktivitet, og kanskje hun trenger litt hjelp til det. 

Anonymkode: 5de8e...566

Å hjelpes , det det hørtes ikke ok ut

Anonymkode: 80d4d...c7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det samme som i forrige innlegg. Istedenfor å sette begrensninger på gamingen, bør du oppfordre og motivere til annen aktivitet innimellom. 

Kan dere gå turer, dra på stranda, grille pølser,spille brettspill,stelle hagen, ha spadag osv? Hun får dekt en del av sitt sosiale behov gjennom gamingen, men det er vel så viktig å vite at familien din liker deg og har lyst til å være sammen med deg. 

Jeg var det barnet. Er veldig glad idag for at mine foreldre viste at de satt pris på mitt selskap og la opp til tid ilag,selv om det var litt pes da. Fant min plass i løpet av videregående,og har idag en stor sosial omgangskrets. 

Anonymkode: 17ac2...8d4

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun alltid hatt få venner, men nå har hun egentlig bare ei venninne hun er noe særlig sammen med. Hun er sjeldent ute på noe. Hun sitter stort sett på rommet sitt og gamer. Er der hun har det mye sosialt.  Derfor lar jeg henne få lov til det en del. Men, jeg syns det er vanskelig å balansere hvor mye hun skal få lov. Hun har jo ikke så mye annet å gjøre. Og det er trist. Hun syns det er stusselig selv og. Men, hva skal man gjøre? Hun begynner på vgs til høsten, og jeg håper hun finner noen hun trives med der. Men, det trodde jeg når hun begynte på u. skolen og, og det gjorde hun ikke. Har hatt noen på og av vennskap, men det tar alltid slutt etter en stund. 
Hva slags grenser ville dere ha satt i forhold til gaming i sommer? Ønsker ikke at hun skal tilbringe hele sommeren på rommet forann en skjerm. 

Virker som om mange er på flere aktiviteter hele uken når det er skole eller hjemme med skjerm. I ferien reiser vel alle til forskjellige tider.  Er hun introvert? Min er og trives godt i eget selskap. Hun har venner på skolen og trener 2 ganger i uken. Hun er snill og grei og gjør lekser og det hun skal.  Vi reiser vekk en stund i sommer og bader, shopper og koser oss. Hun liker enda og være med.  Og skjermtid får hun da når vi er tilbake feks. Får ikke sitte på skjerm hele dagen.  Regner det mye så ja da kan vi alle game og slappe av. Mange er veldig sosiale og koser seg med gaming. Ikke alle foreldre som forstår det. Er det ikke lett å være med andre eller finne sin plass eller noen å være med så er det bra om hun har ett sosialt gamingliv. Det hjelper mye.  Regner med du merker om hun har det bra? Finn på noe sammen av og til. Men hun er såpass stor at hun må få litt skjerm!

Anonymkode: 73b3a...43f

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter som er ett år yngre, men som i perioder (utenom trening- hvor ingen på skolen hennes hår) bare er hjemme.   Noen dager stenger hun seg inne på rommet, men mange ettermiddager vil hun bare sitte i stua og se film med oss. Hun er typisk introvert og jeg merker når det har blitt for mye sosialt som stjeler energi. Etter f.eks. hyttetur med familien trenger hun flere dager på å komme seg helt.  Noen dager gamer hun, noen dager ser hun bare på serier. Noen dager kun snap, men veldig lite interaktivt.  I sommerferien er det på fine dager utetid/nettfri tid 11-19, utenom det er det fri spilling. Regnværsdager - ingen begrensninger. Krav om minst 2 treningsøkter i uka, det kan være jogging, sykling, svømming, fjelltur ++  Vi liker at hun vil være med oss og ikke alltid stenger seg inne. Broren på 16 er derimot enten ute med venner eller inne på rommet, minimalt med oss og hater sommerferien når kompiser sover til 14…..

Anonymkode: 28c21...03f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har økonomi til det; reis og opplev nye ting sammen:)? Ellers ; kino, resturant , park, sjø? 

Anonymkode: b39fc...944

• Liker 2
Skrevet

Men har hun ingen andre hobbyer eller aktiviteter hun driver med? For hvis hun hadde hatt det, kunne hun jo blitt kjent med andre enn de hun går i klasse med.

Og nå begynner hun jo å bli så gammel at hun kanskje kan få seg en jobb og kanskje bli kjent med ungdommer der. Ja, jeg vet at de fleste foretrekker at de ansatte har fylt 18, men det skjer jo at yngre ungdommer også får jobb. Og hun hadde i hvert fall fått komme seg ut og tjent penger, det må jo være attraktivt.

Jeg tror du gjør henne en bjørnetjeneste hvis du lar henne sitte på rommet hele sommeren. Både fordi det ikke er positivt i seg selv, men det er vel enklere å komme i kontakt med venner på videregående hvis hun kan fortelle hva hun har gjort i ferien, enten det er jobbing, ferie eller hva som helst. "Jeg satt på rommet mitt hele sommeren" er ikke akkurat en døråpner i  sosial sammenheng.

Gjest Ghostface
Skrevet

Kan jo hende at hun liker/foretrekker å være alene? Eller bare at hun er i en fase hvor hun ønsker å være i fred. Kan jo ta en prat med henne hvis dere har et åpent forhold. Selv hadde jeg en tendens å sitte mye på rommet mitt i den alderen fordi jeg var sjenert. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ingen når de er så store synes jeg de skal få bestemme selv

Anonymkode: b4471...76c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har et ønske om et større sosialt liv. Hun er nok litt ensom. Hun har en hobby, men det har ikke ført til nye vennskap da dette er en hobby som man driver med alene for å si det sånn. Jobb har hun ikke klart og fått i år. Er veldig vanskelig for de under 18 år her. 
Hun er ikke interessert i å finne på noe med oss foreldre. 
Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har hatt noen på og av vennskap, men det tar alltid slutt etter en stund. 

Jeg tenker at hun kanskje har fått litt for lite sosial trening oppgjennom, slik at hun ikke kan alle kodene og kanskje blir oppfattet som "rar" av jevnaldrende. Hadde prøvd å finne andre arenaer enn skolen for å øke sosialiseringen. Ulike hobbyer, kurs, frivillige organisasjoner, ungdomspartier, menighetsarbeid. Hva nå enn. Inviter folk dere allerede kjenner, og inviter folk dere blir kjent med. 

Anonymkode: ea619...d1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tenker at hun kanskje har fått litt for lite sosial trening oppgjennom, slik at hun ikke kan alle kodene og kanskje blir oppfattet som "rar" av jevnaldrende. Hadde prøvd å finne andre arenaer enn skolen for å øke sosialiseringen. Ulike hobbyer, kurs, frivillige organisasjoner, ungdomspartier, menighetsarbeid. Hva nå enn. Inviter folk dere allerede kjenner, og inviter folk dere blir kjent med. 

Anonymkode: ea619...d1a

Det var mye antagelser !

Anonymkode: 80d4d...c7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere glemmer jo at det har vært en pandemi og din 16 åring ikke har opplevd u.skole på samme måte som oss. Nå som det ikke er nedstengninger i tide og utide lenger kan det hende hu får et normalt sosialt liv, men som mor kan du ikke skaffe venner til henne heller. Ungdomskulturen har endret seg drastisk etter alt ble digitalisert.

Anonymkode: 86486...ebe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært en gutt hadde man ikke brydd seg om han gamet…diskriminerende. 

Anonymkode: b58d0...49a

Skrevet

Hvorfor skal noen voksne / foreldre spesielt kanskje på død og liv tenke at gaming ikke er like bra som for eksempel turn eller fotball? At det å "henge med venner" kan bety over telefon, og at man ikke trenger være fysisk på noe for å ha en følelse av å ikke være alene? Snakk med jenta, legg opp til at dere kan snakke om alt hun vil og evt ønsker, og vær tilstede om hun trenger deg - da får du vite mye mer om hva som foregår enn om du sitter og synser..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dere  gjør ungdommene deres en stor bjørnetjeneste ved å ikke lære dem å leve selvstendig uten internett og some. 
Ja jeg vet at alt foregår på nett men, hva gjør disse 16 åringene når dem er i 30 åra og har bare telefonen og dataen sin fordi de har levd livet kun på nettet. 
Foreldre må bli flinkere fra ungene deres er små og oppover å lære dem begge deler. Ikke bare gi dem et nettbrett fra de er små eller bare la de sitte å game i timevis eller være på tlf om natta eller til alle døgnets tider. Vil de ikke så må de motiveres til å gjøre det som er bra for dem. 
Da blir de bedre rustet i 20 åra og senere i livet. 

Anonymkode: 0abda...205

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke satt noen begrensinger på hvor lenge hun kan game.  16 år, så er en stor nok til å avgjøre det selv.

Ellers hadde jeg ikke stresset med vennskap osv, nå.. Mye kan skje til høsten når hun begynner på ungdomskolen. 

Anonymkode: 3866f...21b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er litt delt meninger her. Dere som mener hun skal få styre dette selv, tenker dere at det er ok at hun sitter inne på rommet og gamer hele sommeren, uten å finne på så veldig mye annet? Det blir fort mange timer i døgnet. Jeg er litt skeptisk til det. Jeg tror også hun velger bort andre ting  for å sitte hjemme å game. Har en mistanke om det. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde alene fra jeg var 16, så jeg tenker at en 16 åring får styre sitt sosiale liv selv. 

Anonymkode: 8cc48...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...