AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Skrevet 30. juni 2022 Av alvorlige tilstander? Er 'eldre" og redd for å få et sykt barn om vi velger å gå for en til for å gi barnet vårt søsken. Anonymkode: 56590...32a
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #2 Skrevet 30. juni 2022 NIPT oppdager trisomi 13, 18 og 21, samt enkelte typer mikrodelesjoner på andre kromosomer. Så det er ikkje mange ting den kan detektere. Men trisomi 13 og 18 er svært alvorlege, så en fin ting å kunne utelukke synes eg. Trisomi 21 (Downs syndrom) får folk gjere seg opp sine eigne meiningar om Anonymkode: e9ece...ce2
Maleficenta Skrevet 30. juni 2022 #3 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Av alvorlige tilstander? Er 'eldre" og redd for å få et sykt barn om vi velger å gå for en til for å gi barnet vårt søsken. Anonymkode: 56590...32a det avdekker kun trisomier og kjønn. Kjønn tester de ikke for i norge med mindre det er medisinsk grunn
kaleidoskop Skrevet 13. juli 2022 #4 Skrevet 13. juli 2022 Jeg tok i Danmark for 5 år siden. Nå husker jeg ikke hva de testet, men det var mer en de tre som alle nevner. Mener det var 18-20 ting. Det de ikke kan teste er feks autisme. Men det å være eldre å få barn med"noe" et ikke så stor risiko som mange skal ha det til. Ja det er litt større sjanse at de over en viss alder kan få barn med noe. Men den er veldig, veldig liten sjanse. De aller fleste barn som blir født er friske 😊
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #5 Skrevet 13. juli 2022 48 minutter siden, kaleidoskop said: Jeg tok i Danmark for 5 år siden. Nå husker jeg ikke hva de testet, men det var mer en de tre som alle nevner. Mener det var 18-20 ting. Det de ikke kan teste er feks autisme. Men det å være eldre å få barn med"noe" et ikke så stor risiko som mange skal ha det til. Ja det er litt større sjanse at de over en viss alder kan få barn med noe. Men den er veldig, veldig liten sjanse. De aller fleste barn som blir født er friske 😊 Trisomi 21 (Downs Syndrom) Trisomi 18 (Edwards Syndrom) Trisomi 13 (Pataus Syndrom) Turners syndrom (XO) Triploidi (69 kromosomer) Herudover kan du tilvælge undersøgelse for følgende 5 microdeletioner: 1p36 deletion 22q11.2 deletion (DiGeorges Syndrom) Angelman Syndrom Cri-du-chat Syndrom Prader-Willi Syndrom Dette er teksten henta frå nettsida til ein av dei danske NIPT-tilbyderane, og dette er den "utvida" testen. I tillegg til dei tre trisomiane, tester dei for kjønnskromosom og eventuelle abnormiteter hos dei, triploidi (altså tre kopier av alle kromosoma), og 5 mikrodelesjoner. 1p36 beskriver lokalisasjonen av den spesifikke delesjonen dei ser etter. Så 18-20 ting er det ikkje, men det er ein såpass "enkel" test at mange vil ha nytte av den. Tok sjølv NIPT når eg var gravid, dog ikkje den utvida utgåva. Anonymkode: e9ece...ce2 3
kaleidoskop Skrevet 13. juli 2022 #6 Skrevet 13. juli 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Trisomi 21 (Downs Syndrom) Trisomi 18 (Edwards Syndrom) Trisomi 13 (Pataus Syndrom) Turners syndrom (XO) Triploidi (69 kromosomer) Herudover kan du tilvælge undersøgelse for følgende 5 microdeletioner: 1p36 deletion 22q11.2 deletion (DiGeorges Syndrom) Angelman Syndrom Cri-du-chat Syndrom Prader-Willi Syndrom Dette er teksten henta frå nettsida til ein av dei danske NIPT-tilbyderane, og dette er den "utvida" testen. I tillegg til dei tre trisomiane, tester dei for kjønnskromosom og eventuelle abnormiteter hos dei, triploidi (altså tre kopier av alle kromosoma), og 5 mikrodelesjoner. 1p36 beskriver lokalisasjonen av den spesifikke delesjonen dei ser etter. Så 18-20 ting er det ikkje, men det er ein såpass "enkel" test at mange vil ha nytte av den. Tok sjølv NIPT når eg var gravid, dog ikkje den utvida utgåva. Anonymkode: e9ece...ce2 Da husket jeg feil 😊 husket bare at det var "mange fler" en de tre standard. Vi fikk vite kjønn også. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 kaleidoskop skrev (10 timer siden): Da husket jeg feil 😊 husket bare at det var "mange fler" en de tre standard. Vi fikk vite kjønn også. Man kan velge flere ting. Vi testet også for en liste på 18-20 ting. Vistara test. Anonymkode: e12da...001
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 Spør heller om hva NIPT faktisk kan påvise, siden det ikke er stort med de testene som vanligvis tilbys. Noen pakker er større enn andre. NIPT kan bare påvise noen enklere genetiske misdannelser, den kan ikke påvise fysiske misdannelser, mer komplekse genetiske tilstander, og alt alvorlig som ikke er genetisk... Anonymkode: 7bae8...7e7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #9 Skrevet 14. juli 2022 Anbefaler å ta utvidet test hos ultralydklinikken i danmark istedenfor nipt i norge. Den i danmark avdekker mye mer. Anonymkode: 5ff65...aeb
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #10 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spør heller om hva NIPT faktisk kan påvise, siden det ikke er stort med de testene som vanligvis tilbys. Noen pakker er større enn andre. NIPT kan bare påvise noen enklere genetiske misdannelser, den kan ikke påvise fysiske misdannelser, mer komplekse genetiske tilstander, og alt alvorlig som ikke er genetisk... Anonymkode: 7bae8...7e7 Stemmer. Jeg tok nipt-test i februar, fikk gode resultater/ingen kromosomavvik. Men på tidlig ul noen uker senere ble der oppdaget alvorlig misdannelse på fosterets gjerne, uforenlig med liv. Påfølgende medisinsk abort. Så det er lurt å ha i bakhodet at nipt ikke tester i nærheten alt som kan være galt med fosteret. Anonymkode: 121fa...5ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå