AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Skrevet 30. juni 2022 Kjæresten og jeg skal kjøpe et nytt hus som koster 6. mill. Han har 1,2 i egenkapital, jeg har ingenting. - Vi må da låne 4,8 mill. for å få kjøpt huset. - Ideelt sett skulle jeg hatt 3 mill. av lånet ( 6 mill. delt på 2) og han 1,8 i lån siden han går inn med egenkapital. Og så skulle jeg betalt mer enn han i måneden. - Det blir litt for mye for meg å betale i måneden, da måtte jeg lånet på 30 år. Noe han ikke vil. Så da vurderer vi å dele lånet 4,8 mill. på to og betale like mye hver. Spørsmålet er om dette blir veldig feil i forhold til at han går inn med egenkapital? Han eier jo da selvsagt 1,2 mill. mer enn meg av huset. Men får jo mer å betale på enn meg.. Evt. kan jeg overta lånet når det står 1,2 mill. igjen og håpe at jeg har råd til å håndtere det alene når den tid kommer. Da har vi betalt like mye. Hva er lurt å gjøre her? Hva blir rettferdig for hans del? Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymkode: 9ad2f...d73
MakeItHappen Skrevet 30. juni 2022 #2 Skrevet 30. juni 2022 Jeg anbefaler dere å dele etter prosentvis innskudd. Dvs han eier sin prosentdel av egenkapital pluss halve lånet. Du eier prosentdel av andre halvdel av lån. Enkelt regnestykke: Dere kjøper for 1.000.000. Han går inn med 100.000. Han eier 10 % som bare er hans. Resten, 900 000, er felles lån. Dvs 450.000 på deg. Din eierandel blir da 45%. Det er mange måter å løse det på. Uansett, lag en god avtale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå