Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har skrevet et innlegg tidligere, men formulerte meg litt klønete. 

Her er saken: 

Kjæresten og jeg skal kjøpe et nytt hus som koster 6. mill. Han har 1,2 i egenkapital, jeg har ingenting. 

- Vi må da låne 4,8 mill. for å få kjøpt huset. 

- Ideelt sett skulle jeg hatt 3 mill. av lånet ( 6 mill. delt på 2) og han 1,8 i lån siden han går inn med egenkapital. Og så skulle jeg betalt mer enn han i måneden.

- Det blir litt for mye for meg å betale i måneden, da måtte jeg lånet på 30 år. Noe han ikke vil.  Så da vurderer vi å dele lånet 4,8 mill. på to og betale like mye hver. Spørsmålet er om dette blir veldig feil i forhold til at han går inn med egenkapital?

Han eier jo da selvsagt 1,2 mill. mer enn meg av huset. Men får jo mer å betale på enn meg.. Evt. kan jeg overta lånet når det står 1,2 mill. igjen og håpe at jeg har råd til å håndtere det alene når den tid kommer. Da har vi betalt like mye.  

Hva er lurt å gjøre her? Hva blir rettferdig for hans del? 

Anonymkode: dcbb8...4d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har skrevet et innlegg tidligere, men formulerte meg litt klønete. 

Her er saken: 

Kjæresten og jeg skal kjøpe et nytt hus som koster 6. mill. Han har 1,2 i egenkapital, jeg har ingenting. 

- Vi må da låne 4,8 mill. for å få kjøpt huset. 

- Ideelt sett skulle jeg hatt 3 mill. av lånet ( 6 mill. delt på 2) og han 1,8 i lån siden han går inn med egenkapital. Og så skulle jeg betalt mer enn han i måneden.

- Det blir litt for mye for meg å betale i måneden, da måtte jeg lånet på 30 år. Noe han ikke vil.  Så da vurderer vi å dele lånet 4,8 mill. på to og betale like mye hver. Spørsmålet er om dette blir veldig feil i forhold til at han går inn med egenkapital?

Han eier jo da selvsagt 1,2 mill. mer enn meg av huset. Men får jo mer å betale på enn meg.. Evt. kan jeg overta lånet når det står 1,2 mill. igjen og håpe at jeg har råd til å håndtere det alene når den tid kommer. Da har vi betalt like mye.  

Hva er lurt å gjøre her? Hva blir rettferdig for hans del? 

Anonymkode: dcbb8...4d1

Det er ikke helt idiotisk å fordele lånet i 2. Ikke for din del. ;) Og så fordeler dere eventuell prisstigning i 2 også.

Jeg og min samboer deler etter inntekt selv om vi eier 50% hver, så han betaler 2/3-deler av alt og jeg 1/3. 

Det er uendelig mange måter å gjøre ting på, ikke noe rett og galt. 🤗

Det virker som om du strekker deg langt for å tekke din samboer. Hvorfor vil han ikke låne over 30år? Han kan jo spare sine penger på siden, i aksjer eller fond og få mye mer igjen for pengene enn å nedbetale huset.

Hvis dere holder sammen ut lånetiden så håper jeg ikke at han hadde latt deg overta restlånet på 1,2 alene, ærlig talt.

Endret av Blåttvann
AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt en god samboerkontrakt på det, hvor dere skriver ned summene og hva som skjer om det blir slutt.

Anonymkode: 0620f...122

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har følgende regnestykke:

Total egenkapital delt på kjøpesum= en viss eierandel. 

Lånet deler vi på to så vi betaler like mye i mnd, og vi slipper å hensynta feks kommunale avgifter, oppussing vi gjør for å øke verdien etc

I deres tilfelle låner dere 4.800.000, dvs du eier/er ansvarlig for 2,4mnok 

Han eier/er ansvarlig for 1,2mnok ek+2,4 mnok i lån = 3,6 mnok

Han eier 60%, du 40% av overskuddet når dere en gang selger. 

Alternativt tar du et eget lån på 1,2 mnok med lang løpetid og dere kan ta et felleslån på det dere da må låne: 3,6 mnok. Han eier da 50% og du 50% av det som blir av overskudd ved hussalget, du må evt bruke noe av det på å cashe ut restlånet ditt, og resultatet er at han sitter igjen med ca 60% av overskuddet ifht hva du sitter igjen med, som blir ca 40% 😅 derfor gjorde vi det som eksemplet over...

AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er vel å dele lånet på to, og så ha ulike eierandeler. Her hos oss eier vi 60/40 pga. ulik egenkapital og ulik lønn. Det blir rettferdig for begge. Men dere må tenke på, og snakke om, hvordan dere fordeler kostnader på huset. Vi har lagt oss på en linje hvor alt som øker verdien på huset fordeles 60/40.

Anonymkode: f8238...c30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ulik eierandel og dele lånet på to er logisk. Men du har misforstått et par ting;

Han eier ikke 1,2 mill av huset mer enn deg. Han eier 60% av huset og du eier 40%. 
Skjønner heller ikke hvordan du får det til at han får «mer å betale på» enn deg. Poenget med en slik løsning er jo nettopp at det blir like store utgifter på begge.

Anonymkode: 56b2d...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller eid 50/50 og betalt ned mer enn han på lånet. Det er ingen ulemper med 30 år, dere kan betale inn mer når dere vil slik at f.eks din del blir betalt over 30 år og hans del over 10 år. Virker mer som om han ikke vil ha 50/50 om han nekter deg 30 år.

Anonymkode: ed552...615

AnonymBruker
Skrevet

Samboer gikk inn med 1 mill i ek. Vi eier like mye og har felles økonomi. Ingen kontrakt. Men skulle vi selge og gå fra hverandre får han denne ene millen pluss økningen også deler vi resten 50/50. Med mindre han er utro 😂

Anonymkode: a742f...0e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...