Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sagt noe om denne til noen før, men den sitter så i hodet på meg og glemmer aldri bildene fra drømmen. 

Jeg var et barn i drømmen, samtidig så jeg meg selv utenfra på en måte. Det var et ukjent barn til der og vi ble tatt av en eldre gubbe. Drømmen er så virkelig at den er vond. Bildet som sitter i hodet mitt er at gubben bærer en unge under hver arm, vi barna er nakne og blør fra underlivet. Mannen går utover i vannet, klar for å drukne oss. 

Hva er dette for en syk syk drøm? Kan det ha sammenheng i overgrep fra jeg var barn? Jeg opplevde overgrep fra rundt 5 år og endel vold utenom. Ikke i denne grad som dette, men likevel.. siste overgrepet skjedde rundt 13 års alder. Men siste jeg så av akkurat den fyren var at han blottet seg for meg og klådde på meg da jeg var 15. 

Men mannen i drømmen så ikke ut som han heller, han lignet i grunn på min morfar. Er dette skikkelig sært? 

Blant andre drømmer så går det igjen oversvømmelse og død. At det plutselig er vann i hele byen og alle mennesker sliter med å komme seg vekk. Så går jeg med vann til livet og ser døde barn i det møkkete vannet. Vannet fører meg og flere til en slags mørk skogholt/hule og der står det voksne menn klare til å ta oss jentene. Også våkner jeg fordi jeg føler meg livredd. Før pleide jeg å våkne da jeg sto å skrapet på soveromsdøren for å komme meg ut. 

Jeg har tidligere hatt påvist ptsd, men de siste 5 årene hatt veldig lite flashbacks fra det som førte til ptsd. Kun slike drømmer. 

Hvordan tyde dette?

Anonymkode: 6c05b...b5f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det litt på samme måte. Jeg ble utsatt for et overgrep som 5-åring. ( beføling i underlivet ) Jeg sliter ikke pga DET tror jeg,men har opplevd mange traumer ifht å miste mange søsken og et ekteskap med trusler, voldtekt og psykisk/ økonomisk vold. Er skilt.  Har eneomsorg for et sterkt handikappet barn og bekymrer meg veldig for barnets fremtid som voksen. Økonomisk på fattigdomsgrensen.  Ikke egen bolig. Et friskt barn, som jeg skulle ønske jeg kunne gitt mer av opplevelser og materielle ting. 

Jeg har BARE syke drømmer 🥶 Og må riste de av meg hver eneste morgen. Jeg har alltid vært opptatt av drømmers betydning, da jeg er et åndelig menneske.  Trente meg opp til å huske drømmer i  tenårene.  

Har ikke hatt en god drøm på ...kan ikke huske...hvertfall  på 15 år. 

ALLTID elementer med fare, forfølgelse,  vold . De seksuelle drømmene er dritsære 😳

Anonymkode: 7d436...562

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva tyder drømmene på ? Ikke bearbeidede traumer og mye bekymring i hverdagen? Så kroppen er i alarmberedskap dag og natt ? 

Slik føler jeg det. Det er veldig slitsomt. Særlig fordi man aldri føler uthvilt og gruer seg litt til å sovne 😢 

Jeg vet med meg selv at jeg må lide PTSD ,,,har lest meg såpass opp. Men aldri snakket med NOEN om dette. Har heller aldri vært hos psykolog.  

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan tyde dette?

Kan det være minner fra et tidligere liv? 

Anonymkode: 3f4e5...c32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hva tyder drømmene på ? Ikke bearbeidede traumer og mye bekymring i hverdagen? Så kroppen er i alarmberedskap dag og natt ? 

Slik føler jeg det. Det er veldig slitsomt. Særlig fordi man aldri føler uthvilt og gruer seg litt til å sovne 😢 

Jeg vet med meg selv at jeg må lide PTSD ,,,har lest meg såpass opp. Men aldri snakket med NOEN om dette. Har heller aldri vært hos psykolog.  

Meg over her. 

Men så at du ikke har vært hos psykolog. Hvis du har PTSD i den grad at kroppen er i konstant alarmberedskap, så håper jeg virkelig at du snakker med fastlegen din. ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt klart at drømmen har sine røtter i dine barndomstraumer!
Men siden du har den først nå, kan det hende noe har trigget den nylig. Har du sett film om barn utsatt for overgrep? Lest noe i avisen, sett noe på nyhetene? Noe i nærmiljøet, kanskje? Eller har noen nevnt noe om mannen som forgrep seg på deg? Tenk tilbake. Bare noe veldig lite kan trigge.

Jeg har mine egne traumer og drømmer som stemmer overens med dem. Det jeg drømmer oftest, er at alle i livet mitt tar avstant til meg, slår opp med meg, ghoster meg uten at jeg skjønner hva som skjer. Dette rimer med det som skjedde fra jeg var 4 - 10 ca, jeg ble overlatt til pappa (sint/voldelig/fraværende) da mamma havnet på sykehus (jeg følte meg forlatt av henne) og ingen fortalte meg hva som skjedde. Etter dette ble jeg svært utagerende, hissig, regelrett slem. Skolevenner, slekt, naboer og alt mulig tok avstand fordi jeg var en sånn unge som ingen likte. Dette forsterket vold fra pappa, som var sint på meg fordi... vel, ingen likte meg. Dette hjemsøker meg enda. Hvis jeg bare ser en film om en "vanskelig" unge, eller hører et barn rope noe stygt etter noen, da ser jeg meg selv i den ungen og har mareritt i ukesvis. 

Anonymkode: 5c48a...d48

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt klart at drømmen har sine røtter i dine barndomstraumer!
Men siden du har den først nå, kan det hende noe har trigget den nylig. Har du sett film om barn utsatt for overgrep? Lest noe i avisen, sett noe på nyhetene? Noe i nærmiljøet, kanskje? Eller har noen nevnt noe om mannen som forgrep seg på deg? Tenk tilbake. Bare noe veldig lite kan trigge.

Jeg har mine egne traumer og drømmer som stemmer overens med dem. Det jeg drømmer oftest, er at alle i livet mitt tar avstant til meg, slår opp med meg, ghoster meg uten at jeg skjønner hva som skjer. Dette rimer med det som skjedde fra jeg var 4 - 10 ca, jeg ble overlatt til pappa (sint/voldelig/fraværende) da mamma havnet på sykehus (jeg følte meg forlatt av henne) og ingen fortalte meg hva som skjedde. Etter dette ble jeg svært utagerende, hissig, regelrett slem. Skolevenner, slekt, naboer og alt mulig tok avstand fordi jeg var en sånn unge som ingen likte. Dette forsterket vold fra pappa, som var sint på meg fordi... vel, ingen likte meg. Dette hjemsøker meg enda. Hvis jeg bare ser en film om en "vanskelig" unge, eller hører et barn rope noe stygt etter noen, da ser jeg meg selv i den ungen og har mareritt i ukesvis. 

Anonymkode: 5c48a...d48

Ingen triggere nei. Har hatt forskjellige typer av samme drøm i mange år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det være minner fra et tidligere liv? 

Jeg vet ikke om jeg helt tror på sånt, men det er enkelte ting som ikke gir mening.

F.eks, jeg er livredd for skogen, jeg tar ikke å gå alene der. Om jeg går ved veien og skogen på siden av meg så får jeg frysninger nedover ryggen. Om jeg er med andre i skogen føler jeg likevel for å kikke etter noe. Noe som ikke er der og er kjempe skummelt. Har det på samme måte med mørket og er livredd dypt vann, båt, drukning. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg helt tror på sånt, men det er enkelte ting som ikke gir mening.

F.eks, jeg er livredd for skogen, jeg tar ikke å gå alene der. Om jeg går ved veien og skogen på siden av meg så får jeg frysninger nedover ryggen. Om jeg er med andre i skogen føler jeg likevel for å kikke etter noe. Noe som ikke er der og er kjempe skummelt. Har det på samme måte med mørket og er livredd dypt vann, båt, drukning. 

Brian L. Weiss er en amerikansk psykiater som i 1980 snublet over sammehengen mellom traumer og tidligere liv, da han behandlet en av pasientene sine. Weiss trodde virkelig ikke på reinkarnasjon. Først. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...