Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangs gravid og jeg er i tidlig 20 åra mine. Det synes godt at jeg er gravid nå, og jeg trives med at det synes. Men når jeg er ute blandt folk får jeg stygge blikk av spesielt eldre kvinnfolk, og noen kommentarer på om jeg virkelig er gravid eller bare feit og "later som". Er det virkelig så galt at jeg skal bli mor i 20åra? Eller hva er deres tanker om det? Fortell meg gjerne hva din oppriktige mening er på det, og hva du virkelig tenker når du ser en ung gravid jente. (Da prater jeg om 20år og oppover) Jeg er genuint interessert i å vite det. 

Vil legge til at jeg ikke tar meg nær av noe av det. Jeg gleder meg til å bli mor, og jeg har en støttende familie rundt meg. Jeg er bare nysgjerrig på hva som foregår oppi huet til folk, rett og slett😝

Anonymkode: d8742...028

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig dette. Man er ikke så ung i 20 årene. Men skjønner folk reagerer hvis det er noen mellom 14-17 lissom. 

Anonymkode: 70624...3b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser du yngre ut? Kanskje de tror du er 18? Eller noe? Veldig rart, mange i 20åra som blir foreldre.

Anonymkode: 93ede...07d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 19 år, akkurat fylt 20 da min første blei født. Det var en annen tid da, ca 16 år siden. Oppfattet aldri blikk eller negative tilbakemeldinger. 

Anonymkode: dea67...6bd

• Liker 2
Skrevet

Er det noe man bør øve seg på når man blir mor, er det å gi blaffen i andre (spesielt kvinner oppi årene) som skal legge seg opp i absolutt alt. Det vil være mer enn nok av dem. Kos deg heller med familieforøkelsen du :) 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er førstegangs gravid og jeg er i tidlig 20 åra mine. Det synes godt at jeg er gravid nå, og jeg trives med at det synes. Men når jeg er ute blandt folk får jeg stygge blikk av spesielt eldre kvinnfolk, og noen kommentarer på om jeg virkelig er gravid eller bare feit og "later som". Er det virkelig så galt at jeg skal bli mor i 20åra? Eller hva er deres tanker om det? Fortell meg gjerne hva din oppriktige mening er på det, og hva du virkelig tenker når du ser en ung gravid jente. (Da prater jeg om 20år og oppover) Jeg er genuint interessert i å vite det. 

Vil legge til at jeg ikke tar meg nær av noe av det. Jeg gleder meg til å bli mor, og jeg har en støttende familie rundt meg. Jeg er bare nysgjerrig på hva som foregår oppi huet til folk, rett og slett😝

aldri hørt at eldre folk reagerer på at folk tidlig i 20 åra får barn... Kanskje du ser veldig ung ut? Når jeg var 20 så jeg sikkert ut som jeg var 16 eller noe. Kandkje de tror du er tenåring bare 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var 19 år, akkurat fylt 20 da min første blei født. Det var en annen tid da, ca 16 år siden. Oppfattet aldri blikk eller negative tilbakemeldinger. 

Anonymkode: dea67...6bd

for 16 år siden var det mange som syntes 19 var vel ungt jo

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så fremmede kvinner spør deg om du er gravid eller feit? Eller venner/kollegaer? Det er litt vanskelig å tro at det skjer, ihvertfall mer enn en gang. 😅 Blikk trenger ikke bety noe som helst. Jeg ville aldri valgt graviditet for meg selv tidlig i 20-årene, men legger meg ikke opp i hva andre velger for seg selv så lenge de kan ta vare på barna. 

Anonymkode: 30e77...946

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er «eldre folk» og syns det er helt perfekt å bli mor i 20-åra, gjerne tidlig. Fikk selv barn da jeg var 22 og 26. 

Anonymkode: c5716...de0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så fremmede kvinner spør deg om du er gravid eller feit? Eller venner/kollegaer? Det er litt vanskelig å tro at det skjer, ihvertfall mer enn en gang. 😅 Blikk trenger ikke bety noe som helst. Jeg ville aldri valgt graviditet for meg selv tidlig i 20-årene, men legger meg ikke opp i hva andre velger for seg selv så lenge de kan ta vare på barna. 

Anonymkode: 30e77...946

ja tenkte litt troll. Er da ingen fremmede eller normalt oppegående mennesker som soør. Er du egentlig gravid eller er du bare feit og later som..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du kan fortsatt ta utdannelse selv om du får barn.

Her er en tøff gutt som ble far som 19 åring.

«Du er for ung til å være pappa.»

«Jeg skal ringe barnevernet.»

«Du må være voksen for å ha barn.»

Dette er reaksjoner Kjetil Hallingstad fikk da han ble pappa som 19-åring.

– Jeg tror rett og slett at slike kommentarer og fordommer kan ødelegge litt av pappaopplevelsen for unge fedre, skriver han.

Kan være et bilde av 1 person, barn, står, utendørs og tekst som sier 'UNG PAPPA: huset bak bor Kjetil sammen med kjaeresten og sonnen. hagen selges gass. Foto: Markus Indrebo-Langl MENING: -Jeg ble pappa som 19-aring. Gjor det meg til en darlig pappa?'

Anonymkode: d9ff0...cbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Eldre kvinner? Typ 40+? Jeg fikk utrolig mye stygge blikk sist jeg gikk gravid i 2020 på helsestasjonen av gravide 40+ damer. 
Jeg tror det er fordi de er sjalu de er gaaamle mødre. Ikke bry deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var nok vanligere for noen få tiår siden å bli mor tidlig.  Samfunnsendringer har gjort at jenter stifter familie litt senere enn før.  Biologisk sett er du ikke tidlig ute. 

Det er pluss og minus uansett om man får barn i 20 eller 30 åra. 

Uansett : Du skal glede deg over dine valg og ditt liv. Hva andre mener er irrelevant.  Og det sunneste er å fokusere positivt.  Ingenting feil eller rart med å få barn i 20 - åra. Du er i dine prime-år.  Fysisk sett så er det en fordel. Også på sikt. 

Om man får barn senere så er man riktignok vanligvis mere etablert og har kun hatt seg selv å tenke på innen, men da får man også sin egen frihet tilbake senere i livet.  

Yrkesmessig er det da både pluss og minus for begge grupper. 

Morskjærligheten er uansett den samme . Det er den som gir den viktigste tryggheten for barnet ❤

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sjalusi som over her skriver. Dama til broren min er 38 nå og gravid med første, hun sier hun blir skikkelir gretten og irretert når hun ser unge gravide jenter fordi hun vet innerst inne at disse mødrene har mer energi og kommer til å leve lenger enn henne. Og barna deres slipper å ha gamle foreldre. Og fordi hun da blir tvinget til å tenke på sin egen anger på å vente så lenge med barn. 

Anonymkode: 3c21e...009

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De er heldige som får unge foreldre. Min mor var "gammel" i slutten av 30 årene når hun fikk meg og min bror. Det ble stor avstand i mellom oss. Vår far døde da han var i 50 årene av hjerte og min mor da hun var såvidt over 70 år. Nå er jeg "foreldreløs" og er misunnelig på de i 40 årene som har spreke foreldre i live. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De er heldige som får unge foreldre. Min mor var "gammel" i slutten av 30 årene når hun fikk meg og min bror. Det ble stor avstand i mellom oss. Vår far døde da han var i 50 årene av hjerte og min mor da hun var såvidt over 70 år. Nå er jeg "foreldreløs" og er misunnelig på de i 40 årene som har spreke foreldre i live. 

Nå var jo de en annen generasjon, og døde også unormalt tidlig. 

Anonymkode: d292e...e11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Personlig (jeg er 32) syns jeg under 25 er tidlig. Hjernen din er ikke ferdig utviklet før du er 25, og ja det er selv om du føler deg moden.

Men det viktigste er at du gjør hva du har lyst til, så lenge du kan gi barnet hva det trenger. Regner med du har utdanning eller en god jobb :)

Anonymkode: fb155...5d2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlig (jeg er 32) syns jeg under 25 er tidlig. Hjernen din er ikke ferdig utviklet før du er 25, og ja det er selv om du føler deg moden.

Men det viktigste er at du gjør hva du har lyst til, så lenge du kan gi barnet hva det trenger. Regner med du har utdanning eller en god jobb :)

Anonymkode: fb155...5d2

Dette med utviklet hjerne er ikke helt riktig😅 lest at menn er senere i utviklingen enn kvinner og at rundt 25 så er de «ferdig» utviklet. Kvinner modner tidligere.

Anonymkode: 95fae...8c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på flere kommentarer i 1 kommentar; Først vil jeg si takk for alle svar😊 Til di som tror jeg "troller", kan skjønne det veldig godt for jeg hadde aldri gått opp til en fremmed og spurt om det selv, ble veldig overasket da det skjedde😅 

Sjalusi syns jeg var et godt svar, det endret hva jeg trodde selv (at di bare var grettne folk som ikke hadde noe bedre å gjøre😅) men det gir mening med sjalusi. 

Gir rett og slett blaffen i hva folk syns, var bare nysgjerrig som jeg skrev i innlegget😊 

Har en god inntekt og klart meg selv siden jeg var 18år, null gjeld og fått høre at jeg er flink med barn, så jeg gleder meg bare😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette med utviklet hjerne er ikke helt riktig😅 lest at menn er senere i utviklingen enn kvinner og at rundt 25 så er de «ferdig» utviklet. Kvinner modner tidligere.

Anonymkode: 95fae...8c9

Hvor har du lest dette? 

Jeg har også blitt fortalt dette av mange kvinner (som oftest uten utdannelse) jeg har blitt kjent med, men ingen kan si for sikkert om de har lest det i en artikkel, eller forskningen på det. 

Og hva betyr det egentlig å være moden?

Anonymkode: 0c82e...2f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...