AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Del Skrevet 30. juni 2022 Etter flere år i skolen, kjenner jeg meg nå mettet. Jeg skal ikke ramse opp hele smørbrødlisten her, men i bunn og grunn - for lite tid og ressurser til elever (og ikke minst foreldrene), og en svak lønn. Så nå lurer jeg på, du som har gått ut av skolen, hva fant du på? Føler av og til man er veldig begrenset med denne utdanningen, men er nok fordi jeg ikke har tenkt tanken på å bytte arbeid før. Anonymkode: e0652...75e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #2 Del Skrevet 30. juni 2022 Jeg er lærer selv og har flere tidligere kollegaer og venner som har skiftet yrke. Ei jobber i bank, en har tatt fatt på ny utdanning og skal bli trafikklærer, en jobber på barnehjemsinstitusjon, en valgte å bli prest etter et par år i læreryrket, ei jobber med å utvikle læremidler, mens andre jobber skolerelatert men i kommune som konsulent, innen ppt eller i Utdanningsforbundet. Flere av disse har «kjent noen» som har gjort det lettere for de å skifte yrke. Anonymkode: 268e3...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #3 Del Skrevet 30. juni 2022 Veileder i VTA (varig tilrettelagt arbeid), men lønna er omtrent den samme som en adjunkt. Lærere som tror at de automatisk skal få lønnsøkning med å skifte bransje er bra naive. Arbeidsmiljøet er så mye bedre at å skifte jobb var en nobrainer for meg. Anonymkode: 8986a...068 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #4 Del Skrevet 30. juni 2022 Mye ledig i servicebransjen nå. Og du slipper etterutdanning Anonymkode: 3c6e7...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #5 Del Skrevet 30. juni 2022 Jeg er utdannet lektor, men jobber som seniorkonsulent i offentlig administrasjon. Trives godt i jobben, og mye bedre enn som lærer, men lønna er lavere.. og arbeidstid og ferieordning er mindre egnet for familieliv (men der står jo læreryrket i særstilling). Men verdt det likevel - livet er for kort til å vantrives på jobb:) Anonymkode: 7dbdf...492 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #6 Del Skrevet 30. juni 2022 Tusen takk for svar! Er absolutt ikke nødvendigvis ute etter en lønnsøkning, kan faktisk gå ned i lønn - så lenge jeg ikke får meldinger av foreldre døgnet rundt, store elevgrupper, bundet tid, ikke tid til planlegging, ingen mulighet for å følge opp slik jeg ønsker og når man ser de barna som trenger det mest (men foreldrene ser det minst). Er så mange ting med læreryrket jeg brant for som nyutdannet, som jeg ser ikke er mulig i Kommune-Norge. Jeg setter enormt pris på elevene mine, og undervisning, men det kan virkelig ikke gå utover mitt privatliv lengre. Jeg kan ikke velge andre unger over mine egne, på tross av de gode ordningene med ferie🫣 TS Anonymkode: e0652...75e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Del Skrevet 30. juni 2022 Kanskje ikke svar på det du spør om... Men regner med du er kontaktlærer. Har du jobbet som faglærer før? Jeg har jobbet som både kontaktlærer og faglærer, og har nå fått jobb som faglærer i kunst og håndverk på skolen der jeg jobber. (Jeg jobbet noen år som faglærer på en annen skole, også som kontaktlærer der jeg jobber nå) "Alle" lærerne hater faget, og jeg har foreslått for ledelsen å ha det fulle ansvaret for faget, rom og utstyr. Så jeg regner med at jeg kommer til å ha denne stillingen en stund. Det er stor forskjell. Når kontaktlærerne sitter i lange telefonsamtaler, møter eller skriver rapporter og iop-er, så pusler jeg med keramikkovnen, rydder i hyller og lager utstillinger. I undervisningen får jeg konsentrert meg fullt ut med fag. Ellers kjenner jeg noen, utdannet lærer, som jobber som utvikler av undervisningsmateriell, og en som jobber på byens "vitensenter". Anonymkode: 0e207...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 30. juni 2022 #8 Del Skrevet 30. juni 2022 Bank, sekretær, begravelsesagent, konsulent ved høyere utdannelse, ppt, barnevernsinstitusjon eller offentlig administrasjon. Av og til er det nok å bytte skole. Jobbet noen år på privatskole, og det var helt fantastisk. Mye tur og uteundervisning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #9 Del Skrevet 30. juni 2022 Wow, og jeg som ville søke meg inn på grunnskolelærer. Hvorfor er det så ille at dere flykter jobben en masse? Anonymkode: 6ba42...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 30. juni 2022 #10 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Wow, og jeg som ville søke meg inn på grunnskolelærer. Hvorfor er det så ille at dere flykter jobben en masse? Anonymkode: 6ba42...594 Har du hørt om normalfordeling? 12.5 prosent hater jobben, disse poster på facebook og på fora på nett. 12.5% elsker jobben men har ikke nødvnedigvis behov for å nevne det. 85% synes det er OK. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FeiteFrida Skrevet 30. juni 2022 #11 Del Skrevet 30. juni 2022 ajarRun skrev (47 minutter siden): Har du hørt om normalfordeling? 12.5 prosent hater jobben, disse poster på facebook og på fora på nett. 12.5% elsker jobben men har ikke nødvnedigvis behov for å nevne det. 85% synes det er OK. La meg gjette: Du er ikke lektor i matte. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 30. juni 2022 #12 Del Skrevet 30. juni 2022 FeiteFrida skrev (Akkurat nå): La meg gjette: Du er ikke lektor i matte. Jeg er trafikklærer. Men jeg tror lønn og vilkår er ganske like. Og jeg underviser i noe matte og fysikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaskazini Skrevet 30. juni 2022 #13 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Etter flere år i skolen, kjenner jeg meg nå mettet. Jeg skal ikke ramse opp hele smørbrødlisten her, men i bunn og grunn - for lite tid og ressurser til elever (og ikke minst foreldrene), og en svak lønn. Så nå lurer jeg på, du som har gått ut av skolen, hva fant du på? Føler av og til man er veldig begrenset med denne utdanningen, men er nok fordi jeg ikke har tenkt tanken på å bytte arbeid før. Anonymkode: e0652...75e Jeg er enda i skolen og trives godt, så det er nok egentlig ikke meg du spør om råd. Først - så trist at du ikke vil fortsette. Jeg kjenner igjen mye av frustrasjonen altså, bare at for meg er regnestykket fortsatt i pluss. Hva du kan gjøre videre tenker jeg nok at avhenger noe av hvilken utdannelse du har i bunn, men mest av alt kommer det nok an på hvor langt unna skolen og det offentlige systemet du vil. Kommunen og fylkeskommunen trenger innimellom konsulenter som har erfaring fra klasserommet, så der kan du sjekke om det er noe ledig, men da må du jo fortsette å forholde deg til skolen som institusjon. Hvis du vil helt vekk, men ikke vil ta ny utdannelse kan servicejobber være aktuelle, eventuelt produksjon hvis det er noe i nærheten der du bor. Hadde jeg vært deg hadde jeg saumfart finn.no og kommunen/fylkeskommunen og søkt på alt som kan virke spennende Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #14 Del Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mye ledig i servicebransjen nå. Og du slipper etterutdanning Anonymkode: 3c6e7...5b1 Det er jo beintøft, ofte elendige arbeidstider, og ofte svært dårlig lønnet. Ingen lærer med vettet i behold ville tatt jobb i servicebransjen. Anonymkode: 8b8ab...3d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #15 Del Skrevet 1. juli 2022 ajarRun skrev (8 timer siden): Jeg er trafikklærer. Men jeg tror lønn og vilkår er ganske like. Og jeg underviser i noe matte og fysikk. Har du annen utdanning/bakgrunn, eller kom du inn i undervisning før de nye reglene? Spør bare fordi jeg er nysgjerrig. Som sivilingeniør så har jeg forstått det som at jeg kommer til å mangle poeng i matematikk og fysikk til å kunne undervise i de faga selv om jeg tar ppu, så forstår ikke helt hvordan andre kommer seg inn i yrket med mindre de utdanner seg direkte til lektor i det/de aktuelle faget/faga. Jeg tenkte å bygge på med ppu for å ha en ekstra sikkerhet i bakhånd, men det hjelper jo veldig lite dersom jeg ikke får jobb. Anonymkode: 645f3...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 1. juli 2022 #16 Del Skrevet 1. juli 2022 ajarRun skrev (10 timer siden): Jeg er trafikklærer. Men jeg tror lønn og vilkår er ganske like. Og jeg underviser i noe matte og fysikk. Tuller du? 🤯 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #17 Del Skrevet 1. juli 2022 Jeg videreutdannet meg (hadde adjunktutdannelse). Tok en master og jobber nå 100% som faglærer i Vgs. Trives kjempegodt! Rettebyrden er større, men vi har færre undervisningstimer og mye retting kan jeg ta på kveldstid. Det var skole-hjem som spiste opp tiden min før. Lønnen min er god og arbeidstiden er veldig forenelig med småbarnslivet hjemme. Anonymkode: 8630d...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #18 Del Skrevet 1. juli 2022 Er ikke lærer selv, men har en ektefelle, kolleger, naboer ++ som er lærere og som har byttet jobb de siste årene. De jobber nå som konsulent i oppvekstetaten i kommunen (en jobber som oppvekstsjef), som journalist i lokalavisen, som veileder i NAV, innen IT/programmering og en har startet butikk. Anonymkode: 93ce8...a9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #19 Del Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er ikke lærer selv, men har en ektefelle, kolleger, naboer ++ som er lærere og som har byttet jobb de siste årene. De jobber nå som konsulent i oppvekstetaten i kommunen (en jobber som oppvekstsjef), som journalist i lokalavisen, som veileder i NAV, innen IT/programmering og en har startet butikk. Anonymkode: 93ce8...a9a 😆Er der så ille å være lærer? Anonymkode: 6ba42...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #20 Del Skrevet 1. juli 2022 42 minutter siden, AnonymBruker said: 😆Er der så ille å være lærer? Anonymkode: 6ba42...594 Har ganske mange rundt meg som er utdannet lærer da. Man blir vel lei, som i alle andre yrker. Tror nok de som er kontaktlærer i større grad har valgt å bytte yrke. I noen tilfeller har det vel også vært snakk om at det dukket opp en drømmejobb de bare måtte søke på, ikke nødvendigvis at de hadde det jævlig på jobb. Anonymkode: 93ce8...a9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå