AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Skrevet 30. juni 2022 Vi har blitt enig om at vi deler 50% av utgiftene på strøm, vann, mat (her taper jeg masse fordi han spiser mer enn dobbelt så mye som meg), renter og fellesutgifter. Men han mener at avdrag på lån er en ekstra utgift som må deles på, men betaler jeg ikke da ned på hans lån? 🤔 Hvor mye bør jeg eventuelt betale? Vet jeg bør betale litt ekstra i leie, fordi det måtte jeg gjort for å leie en annen plass og at det derfor er naturlig at jeg betaler ned på lånet hans. Det er også billigere for meg å flytte inn hos han enn at jeg leier en egen leilighet, men samtidig dyrere enn halvparten av det jeg måtte eventuelt betale i leie for en tilsvarende leilighet. Samtidig har jeg hørt at det ikke er smart å hjelpe til å betale ned på lånet når man ikke eier noe av boligen og at han vil tjene på det hvis det blir slutt. Og hva skjer med lånet hvis man selger boligen? Hvordan løse dette rettferdig? Er 19 og heeelt ny på dette her og har ikke lyst til å gjøre noe feil. 😅 (skal flytte ut av huset til mamma og pappa 🙈) Anonymkode: 5c820...b67
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #2 Skrevet 30. juni 2022 Du bør betale halvparten av alle kostnader, dvs. Renter på lån, men ikke selve avdraget. Samtidig bør du betale leie, du bor og sliter på noe som han eier. Om han bruker leiepengene på avdrag er helt opp til han. Anonymkode: e452e...540 9 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #3 Skrevet 30. juni 2022 Du skal ikke betale på lånet med mindre du får noe igjen for det, som å kjøpe deg inn. Hvis dere ikke har en avtale som sikrer deg når du betaler på hans lån så står du igjen med 0 om det skulle bli slutt, mens han har fått nedbetalt på sitt boliglån. Anonymkode: 35fc7...783 10
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #4 Skrevet 30. juni 2022 Dere er såpass unge at jeg mener det riktige blir at du betaler leie som om du bor i et kollektiv. Så finn ut hva markedsleie for kollektiv der du bor er. Og det er helt ok å dele matregninga utifra hvem som spiser hva/mest også altså. Anonymkode: 251a3...bf1 14
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #5 Skrevet 30. juni 2022 Det der er et tveegget sverd. På ene siden er det jo normalt å betale leie når man bor i andres hus, uansett om man bare er leieboer eller samboer. Jeg mener man skal spytte i alt av kostnader som strøm, internett, renovasjon, felles bufferkonto til ting som ryker i huset, mat og husholdningsartikler. Å betale på andres boliglån når man er i et parforhold synes jeg er feil. Enten selger boligeieren boligen og så kjøper man noe sammen og deler alt av avdrag og renter, eller så tenker jeg at den som eier boligen betaler lån (både avdrag og renter) selv og så kan heller den andre betale andre utgifter. Omså kan den som "leier" betale alt av felles kostnader. Hvis boligen er en borettslagsleilighet, kan man jo betale halvparten av fellesutgiftene også. Eventuelt kan man som samboere skrive en samboerkontrakt som sikrer at den som "leier" ikke står tomhendt tilbake ved et brudd, mens den andre står med nedbetalt bolig og all verdien av den. Da vil det selvsagt være helt ok å betale ned på boliglånet til den andre. Men på samme måte som at noen velger å leie hele livet istedet for å kjøpe seg inn på boligmarkedet, så kan man vel like gjerne betale husleie til en partner med egen bolig. Risikoen er vel den samme, og pengene som er brukt er borte. Dette er et valg man må ta selv. Jeg hadde ikke orket å sikre meg selv så dårlig økonomisk. Anonymkode: 43ec8...511 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #6 Skrevet 30. juni 2022 Jeg synes på en måte det blir feil å betale markedsleie til den parten som eier hus/leilighet når den andre parten flytter inn. Hvis man nå forholder seg kun til det økonomiske aspektet, så må jo poenget med å flytte sammen, være at begge partene skal ha økonomisk fordel av det, ellers kan man jo like gjerne fortsette å være særboere? Anonymkode: c42a2...249 7 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Skrevet 30. juni 2022 Jeg synes det er feil å knytte husleie til gjeld, både renter og avdrag. Egenkapital har også en kostnad, og det virker merkelig å skulle bo billigere fordi samboer har vært flink til å spare. Halv markedsleie, eventuelt med en samboerrabatt så begge tjener på ordningen. Da skal du ikke i tillegg betale slike ting som vanligvis dekkes av husleie, som felleskostnader og forsikring. Anonymkode: 8b08f...2d1 8
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #8 Skrevet 30. juni 2022 Jeg ville ha sagt nei. Han taper ikke på at du bor der.... om du ikke bor der, så må han fortsatt betale det samme på lånet. Han får ikke høyere lån fordi du bor der. Så hva er egentlig grunnen til at du må betale på hans private lån? Jeg hadde aldri godtatt det. Slitasje på bolig som nevnes over her er bare patetisk. Når møbler slites så deler man 50/50, samme med selve boligen. Må noe fikses av bruksslitasje så deles det 50/50, sier seg selv. En bolig går ikke ned i verdi ved bruk på lik linje som en bil, ærlig talt. For en sær tankegang å tro at man må betale leie på grunn av slitasje 🤦♀️ Dere har bodd hver for dere og vet hva dere har brukt til mat før. Så summen burde ikke være noe annerledes nå enn da. Altså om du har brukt 4000 kr i måneden på mat og han 7000 kr, så får dere fortsette å betale så å si det samme. Forbruk og slikt deles så klart på to. Hadde aldri betalt ned på noen andres boliglån kun for å bo der. Er jo det som kalles for kvinnefella. Han sitter med en utbetalt bolig verdt en formue og du sitter igjen med absolutt ingenting. Veldig lite smart. Anonymkode: a6763...556 6
Summeer Skrevet 30. juni 2022 #9 Skrevet 30. juni 2022 Nei, det heter samboerfella/kvinnefella. Hans lån= hans utgift. Han vinner på å dele kommunale avgifter/fellesutgifter etc, du vinner på å bo litt billigere. Alternativt kan du kjøpe deg inn i hans leilighet med klausul om at han kjøper deg ut til markedspris om det blir slutt, og han har fortrinnsrett på å bli boende dersom planen er å bo i leiligheten over tid. 5
Blåttvann Skrevet 30. juni 2022 #10 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skal ikke betale på lånet med mindre du får noe igjen for det, som å kjøpe deg inn. Hvis dere ikke har en avtale som sikrer deg når du betaler på hans lån så står du igjen med 0 om det skulle bli slutt, mens han har fått nedbetalt på sitt boliglån. Anonymkode: 35fc7...783 Sier du dette til folk som leier også? 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #11 Skrevet 30. juni 2022 Er i lignende situasjon, jeg kommer til å betale halvparten av felleskostnader og strøm, pluss halvparten av maten (vi spiser like mye). Da sparer han litt på at jeg bor der og jeg sparer litt på å bo der kontra husleie et annet sted. Betaler du inn på lånet hans så er det kun han som tjener på dette samboerskapet og det blir urettferdig. Anonymkode: 96723...cdc 6
Blåttvann Skrevet 30. juni 2022 #12 Skrevet 30. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg synes det er feil å knytte husleie til gjeld, både renter og avdrag. Egenkapital har også en kostnad, og det virker merkelig å skulle bo billigere fordi samboer har vært flink til å spare. Halv markedsleie, eventuelt med en samboerrabatt så begge tjener på ordningen. Da skal du ikke i tillegg betale slike ting som vanligvis dekkes av husleie, som felleskostnader og forsikring. Anonymkode: 8b08f...2d1 Enig! Hva man skal betale avhenger av: - Inntekt. - Hva tilsvarende bolig koster å leie, altså markedspris. - Hva det ville kostet å bo alene. Hva man skal betale for å bo hos partner skal ikke ha noe med gjeldsgraden til den som eier å gjøre. La oss si han betaler 7000,- på lånet inkludert renter, det er virkelig ikke urimelig å mene at TS skal betale 3500,- for å bo. La oss si: ts sin samboer er superrik og har huslån på 50millioner. TS ville aldri klart å betale noe særlig av rentekostnadene her... Så gjeldsgraden skal ikke ha noe å si. Det jeg ville gjort er å se hva markedspris for å leie tilsvarende leilighet er, dele på to og gi samboerrabatt. Men bor du nå ekstremt billig i kollektiv, la oss ta en hypotetisk sum på 3000,- i mnd så vil du jo tape mye på å flytte sammen med kjæresten din dersom du plutselig får boutgifter på det dobbelte f.eks. På den annen side kan det bli omvendt. La oss si at du betaler 10.000,- for å bo nå og du vil betale 3000,- for å bo hos han dersom du ikke skal betale ned på hans lån, da er det jo bare du som vinner på at du flytter inn. Du sliter på leiligheten hans og sparer 7000,- på å bo hos han. Det er heller ikke rettferdig. Det finnes altså ingen fasit, men at man som hovedregel ikke skal betale noe på samboers lån mener jeg er tull. Endret 30. juni 2022 av Blåttvann 7 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #13 Skrevet 30. juni 2022 Blåttvann skrev (9 minutter siden): Sier du dette til folk som leier også? Man deler gjerne ikke livet sitt med en vanlig utleier. Anonymkode: 35fc7...783 7
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #14 Skrevet 30. juni 2022 Blåttvann skrev (4 minutter siden): Enig! Hva man skal betale avhenger av: - Inntekt. - Hva tilsvarende bolig koster å leie, altså markedspris. - Hva det ville kostet å bo alene. Hva man skal betale for å bo hos partner skal ikke ha noe med gjeldsgraden til den som eier å gjøre. La oss si han betaler 7000,- på lånet inkludert renter, det er virkelig ikke urimelig å mene at TS skal betale 3500,- å bo. På samme måte: ts sin samboer er superrik og har huslån på 50millioner. TS ville aldri klart å betale noe særlig av rentekostnadene her... Det jeg ville gjort er å se hva markedspris for å leie tilsvarende leilighet er, dele på to og gi samboerrabatt. Men bor du nå ekstremt billig i kollektiv, la oss ta en hypotetisk sum på 3000,- imnd så vil du jo tape mye på å flytte sammen med kjæresten din dersom du plutselig får boutgifter på det dobbelte. På den annen side kan det bli omvendt. La oss si at du betaler 10.000,- for å bo nå og du vil betale 3000,- for å bo hos han dersom du ikke skal betale ned på hans lån, da er det jo bare du som vinner på at du flytter inn. Du sliter på leiligheten hans og sparer 7000,- på å bo hos han. Det er heller ikke rettferdig. Det finnes altså ingen fasit, men at man som hovedregel ikke skal betale noe på samboers lån mener jeg er tull. Han vinner jo på det ved at alt av utgifter knyttet til strøm, tv etc går ned. Anonymkode: 35fc7...783
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #15 Skrevet 30. juni 2022 Blåttvann skrev (1 minutt siden): Det finnes altså ingen fasit, men at man som hovedregel ikke skal betale noe på samboers lån mener jeg er tull. Avdrag på lån er jo ren sparing. Hvorfor skal ts betale for samboers sparing? At ts kan spare opp til egenkapital og kjøpe seg inn på et tidspunkt må jo være et mål, og da kan hun ikke betale for hans avdrag. Anonymkode: 96723...cdc 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #16 Skrevet 30. juni 2022 Blåttvann skrev (12 minutter siden): Sier du dette til folk som leier også? Kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Totalt irrelevant for temaet her Anonymkode: a6763...556 4
Blåttvann Skrevet 30. juni 2022 #17 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man deler gjerne ikke livet sitt med en vanlig utleier. Anonymkode: 35fc7...783 Som jeg sier, en samboerrabatt er jeg veldig for, men en regel om å ikke betale ned på samboers lån er bare dumt. Gjeldsgraden til den som eier burde ikke være utslagsgivende for hva man skal betale for å bo hos eieren av boligen. Men det er jo selvfølgelig chill å mene det når renta er latterlig lav. Få deg samboer og bo tilnærmet gratis, wohoooo. 4 1
Blåttvann Skrevet 30. juni 2022 #18 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han vinner jo på det ved at alt av utgifter knyttet til strøm, tv etc går ned. Anonymkode: 35fc7...783 Nei. Det blir høyere utgifter når det blir dobbelt dusjing (gjerne mer, dersom dama har langt hår og hun skal barbere seg i dusjen), sikkert varmere innetemperatur, hårføner og rettetang... Man får mye mindre frihet, må dele boligen sin med en person. Den som flytter inn sliter på leiligheten. Det er f ikke verdt det dersom man ikke får noen bedre fordeler enn delt kabelTV... 2 1
Blåttvann Skrevet 30. juni 2022 #19 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Avdrag på lån er jo ren sparing. Hvorfor skal ts betale for samboers sparing? At ts kan spare opp til egenkapital og kjøpe seg inn på et tidspunkt må jo være et mål, og da kan hun ikke betale for hans avdrag. Anonymkode: 96723...cdc Hun kan betale for seg og spare på siden. Man må ikke bruke opp pengene sine hver måned bare fordi man leier hos samboer. Hvis TS ikke bodde hos han måtte hun leid et annet sted. Å leie er ingen hindring for å spare. 2
Blåttvann Skrevet 30. juni 2022 #20 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Totalt irrelevant for temaet her Anonymkode: a6763...556 Det synes du ja. Jeg mener at det er helt i orden at folk betaler for seg der de bor, uansett om det er samboer eller utleier. Hvorfor skal alle hele tiden freeloade på kjærestene sine? 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå