AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Skrevet 30. juni 2022 Jeg har ei venninne som bare syter og klager, det virker som hun mener hun fortjener å ha det mye bedre enn hun har det. I mine øyne har hun et godt liv, men hun fokuserer bare på negative ting. Det som overrasker meg er at når vi er sammen, forstår jeg nå at hun oppfatter det slik at jeg snakker mye om mitt, men realiteten er nok at hovedfokus er hele tiden på hennes problemer, jeg syns det er rart hun ikke ser det. Hun sier også dette om samtlige av hennes venner, at de bare vil snakke om seg selv og sine problemer, at i vennskap skal man gi og ta. Jeg er dog overbevist om at hovedfokus, når hun er sammen med dem også er på henne og hennes problemer. Hun sier nok det om meg også til de andre, at jeg bare fokuserer på meg selv. Jeg har forsøkt å hjelpe henne å se at jeg også har problemer og livet er ikke lett for noen, men jeg vil ikke bare fokusere på negative ting. Det blir slik til slutt at man kan hverandres problemer utenatt, om jeg kobler litt av i samtalen, kan det jo hende jeg har hørt samme problemstilling fem ganger før. Det blir jo bare trist å sitte å surre og durre i en enorm klageboble. Jeg ønsker vedkommende og alle rundt meg bare godt. Jeg skulle dog ønske at hun klarte å se hvor mye fokuset har vært på henne, men tror hun ikke er i stand til å se det. Det er mulig hun ønsker at jeg skal ringe og spørre hvordan det går med "alt det vonde", men for å være ærlig syns jeg det er dumt å gi henne eksta muligheter for å fokusere på negative ting. Jeg vet også at hvis jeg ringer og spør bare hvordan det står til med et smil, vil samtalen ganske straks uansett gå mot negative tanker. Er det noe man kan gjøre med å få denne typen mennesker til å bli mer positive og se seg selv litt utenifra. Anonymkode: 0854f...8c6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #2 Skrevet 30. juni 2022 Jeg sa til slutt fra om hvordan negativ prat fikk meg til å føle meg. At det var tungt og ikke noe hyggelig. For lite plass til smil og latter. Tenker du bare må gjøre det. Gjenta ved behov. Du trenger ikke forsvare deg hvis du får beskyldninger om å være lite følsom. Bare si at det blir for mye fokus på det som er negativt. Men lurt å forsikre om at er det krise så vil du selvsagt høre på henne. Men livets utfordringer trenger ikke være hovedfokus. Anonymkode: 44e49...993 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #3 Skrevet 30. juni 2022 Du kan jo si at alt hun forteller gjør deg så trist at du ligger og tenker og ikke får sove om natta. At mye smerter og dårlig mage høres helt forferdelig ut, men nå vil du gjerne skifte tema for å sikre nattesøvnen. Anonymkode: 1e052...883
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #4 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan jo si at alt hun forteller gjør deg så trist at du ligger og tenker og ikke får sove om natta. At mye smerter og dårlig mage høres helt forferdelig ut, men nå vil du gjerne skifte tema for å sikre nattesøvnen. Anonymkode: 1e052...883 Det skal man absolutt ikke si. Da fôrer man kun hennes overbevisning om at ja, hun har et dårlig liv. TS, er dette en venninne du absolutt ønsker å beholde? Beriker hun livet ditt på noen måte? Om ikke, så tenker jeg at du rett og slett bør fortelle henne hvordan du oppfatter henne. Si at du er glad i henne, men at du føler at hun alltid tar ting i verste mening og er en veldig negativ person som snakker mye om seg selv og sitt. På grunn av dette er du nå sliten og føler ikke at vennskapet gir noen av dere noe, da det ikke er plass igjen for glede, latter og smil. Du synes absolutt at venner bør dele vanskelige ting, men at hun alltid er negativ og aldri positiv, og at dette tærer på deg. Derfor må du ta en pause/avslutte vennskapet. Du ønsker henne lykke til og håper at hun får det bedre med seg selv. Anonymkode: 67547...3f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #5 Skrevet 30. juni 2022 Si til henne at all samtale dreier seg om henne. Hadde samme problem med ei venninne. Det hjalp. Anonymkode: 7f46b...8fe
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #6 Skrevet 30. juni 2022 Send henne dette og se om hun tar poenget : https://www.kk.no/livet/lykken-er-a-vaere-takknemlig/67823651 Anonymkode: 73e18...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det skal man absolutt ikke si. Da fôrer man kun hennes overbevisning om at ja, hun har et dårlig liv. TS, er dette en venninne du absolutt ønsker å beholde? Beriker hun livet ditt på noen måte? Om ikke, så tenker jeg at du rett og slett bør fortelle henne hvordan du oppfatter henne. Si at du er glad i henne, men at du føler at hun alltid tar ting i verste mening og er en veldig negativ person som snakker mye om seg selv og sitt. På grunn av dette er du nå sliten og føler ikke at vennskapet gir noen av dere noe, da det ikke er plass igjen for glede, latter og smil. Du synes absolutt at venner bør dele vanskelige ting, men at hun alltid er negativ og aldri positiv, og at dette tærer på deg. Derfor må du ta en pause/avslutte vennskapet. Du ønsker henne lykke til og håper at hun får det bedre med seg selv. Anonymkode: 67547...3f2 Jo da. Hun trenger å bli hørt. Når hun føler seg hørt vil behovet for klaging bli mindre. Anonymkode: 1e052...883
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #8 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo da. Hun trenger å bli hørt. Når hun føler seg hørt vil behovet for klaging bli mindre. Anonymkode: 1e052...883 Hun har nok blitt hørt lenge. En slik person vil alltid finne nye ting å klage over. De trenger en god wake-up call så de kan begynne å se og reflektere over egen oppførsel. Anonymkode: 67547...3f2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 Jeg tenker det kan være greit å gi beskjed. Selv er jeg ufør med smerter døgnet rundt, og sover som regel fra en til fire timer om natten. Er utrolig lei sykehus, leger og behandlinger, og trenger å skifte fokus for å ikke bli helt koko🥴Det kan være veldig vanskelig når man har store smerter, men det er usunt både for egen og andres del å bare dvele ved det negative. Jeg har mange som synes synd på meg, men det er ikke intensjonen min. Mange ganger, senest i går da en tidligere kollega ringte for å spørre om noe, svarte jeg”det er som det er, jeg må gjøre det beste ut av det”. Å snakke ting ihjel er slitsomt. Og jeg har psykolog nettopp for dette. Venner og familie er ikke psykologer. Kjefter ofte på meg selv når negative tanker om andre dukker opp, for det gjør de automatisk når livet føles urettferdig. Det er ikke rasjonelt, men det er menneskelige følelser. Som syk har jeg selv tatt avstand til en venn som kun snakker sykdom og er i en negativ boble. Jeg måtte hele tiden være positiv og motivere han. Det tok så mye krefter fra meg, og gjorde meg stresset og mer deprimert. Være seg syk eller i full jobb-man tappes sakte men sikkert. Nei, gi beskjed💚💚💚💚💚 Anonymkode: a62d6...de6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 Hun er en typisk energityv, en person man blir tappet for energi av å være sammen med. Jeg orker ikke sånne i livet mitt og trapper ned, evt kutter helt ut sånne. Moren min er en sånn energityv, bare syting og klaging, høres alltid bitter utog snakker utelukkende om seg og sitt. Anonymkode: 715ba...ea4 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 Trist at mange mennesker ikke klarer å tenke litt på hvordan man kan være en allright person for andre å omgås og engasjere seg litt i andre ved å virke intetessert og spørre litt fra den andres liv. Anonymkode: 715ba...ea4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #12 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jo da. Hun trenger å bli hørt. Når hun føler seg hørt vil behovet for klaging bli mindre. Anonymkode: 1e052...883 TS her. Jeg kommer absolutt ikke til å si at jeg har det fælt og mister nattesøvnen av hennes problemer. Har nok på følelsen at det ville gjort henne glad fordi hun vil st alt skal dreie seg om henne hele tiden.... men det har jeg ikke tenkt å fore. Damen trenger å bli hørt, men kanskje hun burde faktisk tenke på profesjonell hjelp. Ikke at jeg ikke har empati og er en venn i nøden, men skal jeg bare være en søppelbøtte for hennes frustrasjoner? Anonymkode: 0854f...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #13 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trist at mange mennesker ikke klarer å tenke litt på hvordan man kan være en allright person for andre å omgås og engasjere seg litt i andre ved å virke intetessert og spørre litt fra den andres liv. Anonymkode: 715ba...ea4 For det meste har folk nok av sine egne problemer og bekymringer til å begynne også i involvere seg dypt i andres, i tillegg. Egentlig burde man være på vakt hvis noen er så interessert i en annens liv, kanskje de nyter det, liker å høre på at man har vanskelig fordi de elsker drama. Er det en god venn?? For meg føles det unaturlig å involvere meg selv i noens problemer. Morsomme ting kan man jo gjøre sammen, og snakke om vanskeligheter, men ikke hele tiden og ikke bare fokusere på en person. Jeg syns det er egosentrisk å tenke at andre har kapasitet til å ta eierskap andres problemer i tillegg til sine egne og det betyr ikke at man ikke er empatisk. Har man behov for det, bør man tenke på profesjonell assistanse. Jeg vil i allefall ikke ha livsgleden suget ut av meg.... Anonymkode: 0854f...8c6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #14 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For det meste har folk nok av sine egne problemer og bekymringer til å begynne også i involvere seg dypt i andres, i tillegg. Egentlig burde man være på vakt hvis noen er så interessert i en annens liv, kanskje de nyter det, liker å høre på at man har vanskelig fordi de elsker drama. Er det en god venn?? For meg føles det unaturlig å involvere meg selv i noens problemer. Morsomme ting kan man jo gjøre sammen, og snakke om vanskeligheter, men ikke hele tiden og ikke bare fokusere på en person. Jeg syns det er egosentrisk å tenke at andre har kapasitet til å ta eierskap andres problemer i tillegg til sine egne og det betyr ikke at man ikke er empatisk. Har man behov for det, bør man tenke på profesjonell assistanse. Jeg vil i allefall ikke ha livsgleden suget ut av meg.... Anonymkode: 0854f...8c6 Det er disse energityvene jeg snakker om, som kun jabber om seg og sitt. De hadde vært mer hyggelig å omgås om de engasjerte seg bittelitt i andre. Anonymkode: 715ba...ea4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #15 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Jeg kommer absolutt ikke til å si at jeg har det fælt og mister nattesøvnen av hennes problemer. Har nok på følelsen at det ville gjort henne glad fordi hun vil st alt skal dreie seg om henne hele tiden.... men det har jeg ikke tenkt å fore. Damen trenger å bli hørt, men kanskje hun burde faktisk tenke på profesjonell hjelp. Ikke at jeg ikke har empati og er en venn i nøden, men skal jeg bare være en søppelbøtte for hennes frustrasjoner? Anonymkode: 0854f...8c6 Det er nok deiligere å gi henne en skikkelig lekse, men tror ikke det er hensiktsmessig, dessverre. Så lenge hun føler at hun ikke blir hørt vil hun fortsette å klage. I denne situasjonen mener jeg manipulasjon er ok, og derav dårlig søvn-trikset. Anonymkode: 1e052...883
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #16 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): TS her. Jeg kommer absolutt ikke til å si at jeg har det fælt og mister nattesøvnen av hennes problemer. Har nok på følelsen at det ville gjort henne glad fordi hun vil st alt skal dreie seg om henne hele tiden.... men det har jeg ikke tenkt å fore. Damen trenger å bli hørt, men kanskje hun burde faktisk tenke på profesjonell hjelp. Ikke at jeg ikke har empati og er en venn i nøden, men skal jeg bare være en søppelbøtte for hennes frustrasjoner? Anonymkode: 0854f...8c6 Her må du lære deg å sette grenser for deg sjølv. Sjølvsagt skal ikkej du vere ei søppelbøtte. Anonymkode: e913a...f35
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 12.54): Jeg har ei venninne som bare syter og klager, det virker som hun mener hun fortjener å ha det mye bedre enn hun har det. I mine øyne har hun et godt liv, men hun fokuserer bare på negative ting. Det som overrasker meg er at når vi er sammen, forstår jeg nå at hun oppfatter det slik at jeg snakker mye om mitt, men realiteten er nok at hovedfokus er hele tiden på hennes problemer, jeg syns det er rart hun ikke ser det. Hun sier også dette om samtlige av hennes venner, at de bare vil snakke om seg selv og sine problemer, at i vennskap skal man gi og ta. Jeg er dog overbevist om at hovedfokus, når hun er sammen med dem også er på henne og hennes problemer. Hun sier nok det om meg også til de andre, at jeg bare fokuserer på meg selv. Jeg har forsøkt å hjelpe henne å se at jeg også har problemer og livet er ikke lett for noen, men jeg vil ikke bare fokusere på negative ting. Det blir slik til slutt at man kan hverandres problemer utenatt, om jeg kobler litt av i samtalen, kan det jo hende jeg har hørt samme problemstilling fem ganger før. Det blir jo bare trist å sitte å surre og durre i en enorm klageboble. Jeg ønsker vedkommende og alle rundt meg bare godt. Jeg skulle dog ønske at hun klarte å se hvor mye fokuset har vært på henne, men tror hun ikke er i stand til å se det. Det er mulig hun ønsker at jeg skal ringe og spørre hvordan det går med "alt det vonde", men for å være ærlig syns jeg det er dumt å gi henne eksta muligheter for å fokusere på negative ting. Jeg vet også at hvis jeg ringer og spør bare hvordan det står til med et smil, vil samtalen ganske straks uansett gå mot negative tanker. Er det noe man kan gjøre med å få denne typen mennesker til å bli mer positive og se seg selv litt utenifra. Anonymkode: 0854f...8c6 Du får be henne bli medlem på KG, her vil hun trives. Her er det mange som elsker å dyrke det negative og stikke i hverandre. Anonymkode: 10120...ad8 1
Rosatoast Skrevet 2. juli 2022 #18 Skrevet 2. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 12.54): Jeg har ei venninne som bare syter og klager, det virker som hun mener hun fortjener å ha det mye bedre enn hun har det. I mine øyne har hun et godt liv, men hun fokuserer bare på negative ting. Det som overrasker meg er at når vi er sammen, forstår jeg nå at hun oppfatter det slik at jeg snakker mye om mitt, men realiteten er nok at hovedfokus er hele tiden på hennes problemer, jeg syns det er rart hun ikke ser det. Hun sier også dette om samtlige av hennes venner, at de bare vil snakke om seg selv og sine problemer, at i vennskap skal man gi og ta. Jeg er dog overbevist om at hovedfokus, når hun er sammen med dem også er på henne og hennes problemer. Hun sier nok det om meg også til de andre, at jeg bare fokuserer på meg selv. Jeg har forsøkt å hjelpe henne å se at jeg også har problemer og livet er ikke lett for noen, men jeg vil ikke bare fokusere på negative ting. Det blir slik til slutt at man kan hverandres problemer utenatt, om jeg kobler litt av i samtalen, kan det jo hende jeg har hørt samme problemstilling fem ganger før. Det blir jo bare trist å sitte å surre og durre i en enorm klageboble. Jeg ønsker vedkommende og alle rundt meg bare godt. Jeg skulle dog ønske at hun klarte å se hvor mye fokuset har vært på henne, men tror hun ikke er i stand til å se det. Det er mulig hun ønsker at jeg skal ringe og spørre hvordan det går med "alt det vonde", men for å være ærlig syns jeg det er dumt å gi henne eksta muligheter for å fokusere på negative ting. Jeg vet også at hvis jeg ringer og spør bare hvordan det står til med et smil, vil samtalen ganske straks uansett gå mot negative tanker. Er det noe man kan gjøre med å få denne typen mennesker til å bli mer positive og se seg selv litt utenifra. Anonymkode: 0854f...8c6 Dette hadde jeg ikke orket i lengden, så den personen jeg er - jeg hadde til slutt sagt ifra, om at det blir for mye fokus på negativitet og jeg må ta avstand. For jeg orker faktisk ikke ha den energien i livet mitt. Denne personen sitter fast i en rolle, og den rollen heter "offerrollen". Når en person holder på slik så mister de sakte, men sikkert alle nære venner. Hun trenger profesjonell hjelp, det er ikke mer synd på hun enn andre mennesker. Og hun er ikke mer spesiell eller unik enn andre mennesker. Hun tror kanskje det, men det er hun ikke. Og hvis ingen tør å speile hun eller gi hun er ærlig tilbakemelding, så kommer hun aldri til å forandre seg. Hvis hun har evne for refleksjon har hun kanskje evne til å ta et par runder med seg selv også, hvis hun merker at noen nær hun sier ifra, eller setter grenser. Endret 2. juli 2022 av Rosatoast
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #19 Skrevet 2. juli 2022 Har du sagt direkte til henne hvordan du oppfatter henne? Det er det eneste som hjelper tror jeg. Dersom hun har innsikt, tar hun til seg dette. Dersom ikke, vil hun ignorere det eller til og med bli irritert eller ta avstand fra deg. Hvis sistnevnte er tilfelle, hadde jeg kuttet henne ut. Anonymkode: 942ef...3a7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #20 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du sagt direkte til henne hvordan du oppfatter henne? Det er det eneste som hjelper tror jeg. Dersom hun har innsikt, tar hun til seg dette. Dersom ikke, vil hun ignorere det eller til og med bli irritert eller ta avstand fra deg. Hvis sistnevnte er tilfelle, hadde jeg kuttet henne ut. Anonymkode: 942ef...3a7 Jeg har sagt det ja i går. Hun ble sur. Anonymkode: 0854f...8c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå