Gå til innhold

Det handler ikke om å ikke få dratt på ferie, det handler om nedarvet utenforskap.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi leser stadig om foreldre som ikke har råd til å ta med barna på ferie. De har dårlig samvittighet og barna maser - slik barn gjør - om de da ikke stilltiende aksepterer foreldrenes slanke lommebøker. Kanskje sistnevnte faktisk gir enda dårligere samvittighet. 
Spesielt her inne på KG ser jeg folk kjefte på disse foreldrene. "Da jeg var ung var vi alltid på campingferie i Sverige" eller "for meg var sommerferie å hjelpe mor og far på gården", samt lignende avfeielser bugner i kommentarfeltene.

Vær så snill - bruk litt empati. Og om dere ikke har sånt, les forskning.
Etthvert samfunn setter en egen standard for hva som er akseptabelt forbruk for å oppnå status som godkjent. Blant stammefolk i jungelen holder det kanskje å lage fine spyd og være flink til å fortelle historier. I vårt samfunn har vi dessverre lagt lista svært høyt og primært hvilende på materielle faktorer. Finest bil, finest kropp, finest dings. Finest ferie. Jeg er helt med på at det er galt, virkelig.
Men det endrer ikke det faktum at menneskedyret, på et helt grunnleggende nivå, frykter for egen overlevelse når det opplever å ikke være godkjent av fellesskapet. Det materielle er viktig for dagens nordmenn hele livet gjennom, men det er aldri så uttalt som på barne- og ungdomsskolen, der man mobbes direkte og uhemmet for det man mangler.

Mange foreldre ble mobbet som små for å mangle. I dag frykter de at barna deres skal mobbes for de samme manglene. Ofte virkeliggjøres frykten. Så neste gang noen klager over å ikke ha råd til ferie, ikke latterliggjør dem - forsøk heller å inkludere dem ellers. Kanskje de da ikke synes ferien er så viktig, all den tid de føler seg som en verdig del av samfunnet de lever i. 

Anonymkode: c7495...081

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skammer meg ikke over at jeg ikke har nyeste iphone hvert år. Jeg er mer direkte flau på vegne av foreldre som synes det er viktig å gi barna nye klær, helst dyre, og ny mobil ofte. Jeg kjenner dessverre til noen. Det er drit flaut å se på, og samme forelder blir ledd av bak ryggen av andre som er vitne til det. 
Fordi alle vet at vedkommende har en vanlig jobb, men hn prøver å være en overklasseperson. 

Jeg synes det også er veldig tåpelig med folk som prøver å virke rikere enn de egentlig er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler da ikke om «folk som forsøker å virke rikere enn de er», men om barn som møter på skolen i august og blir spurt om hva de har gjort i ferien. «Ingenting» eller «vært på stranda i nærområdet» er da ikke et svar som er særlig stas når alle de andre ungene har vært i Florida og tre uker i Sørøst-Asia. 🙄

Anonymkode: 8fa12...a7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette handler da ikke om «folk som forsøker å virke rikere enn de er», men om barn som møter på skolen i august og blir spurt om hva de har gjort i ferien. «Ingenting» eller «vært på stranda i nærområdet» er da ikke et svar som er særlig stas når alle de andre ungene har vært i Florida og tre uker i Sørøst-Asia. 🙄

Anonymkode: 8fa12...a7b

Men hva skal de gjøre? Skal de andre la være å reise fordi noen kan føle det er urettferdig? Eller kan noen foreldre kanskje spare seg opp? Og kanskje ikke alle har så lyst på en slik ferie... 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...