Gå til innhold

Når bestemmer foreldrene? Og når bestemmer barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skrev et innlegg for noen dager tilbake der jeg skrev at hver gang vi er på kjøpesenter så  vil barnet mitt ha med sparkesykkel inn. Han er 3.5 år gammel. Jeg ber han legge igjen sparkesykkelen i bilen fordi det ikke er lov men han hører ikke på meg. Og nesten alle svarte med at det er du som mor/far som skal bestemme over et så lite barn.

Så siden da har jeg tenkt mye på det. Når kan barnet begynne å bestemme selv? Hvor mye kan han bestemme? Når kan han bestemme? Kan han for eks bestemme hvilken klær han skal ha på? Kan han bestemme hvilken glass han skal drikke i? Kan han bestemme om han skal se på ipad  eller ikke? Kan han bestemme om han skal spise is eller drikke slush? Kan han bestemme om han skal leke inne eller ute? Kan han bestemme om han skal sove eller vente litt? Kan han bestemme om han skal drikke vann eller saft? Osv!Så det er masseeeeee jeg har på hjertet.

Når kan barnet bestemme? Og når skal jeg bestemme?
Han er 3.5 år gammel

Anonymkode: e4b94...9c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du som foreldre bestemmer alt. Punktum.

Så kan han komme med ønsker. Men du bestemmer da om ønskene blir godtatt eller ikke.

Husk at et barn som skal være å bestemme alt kan bli usikker og bli mettet med beslutninger. Hvorfor skal en treåring ha valgmuligheter på glass? «Her er glasset ditt». «Tusen takk mamma».

• Liker 2
Skrevet

Og hva endte det opp med mtp sparkesykkelen? Ble den igjen i bilen?

AnonymBruker
Skrevet

Barnet får bestemme det foreldrene lar det bestemme, innenfor rammer som foreldrene bestemmer.

Ellers er jeg som forelder sjef. Jeg tar imot ønsker, innspill og argumenter, noen ganger gir jeg valgmuligheter, andre ganger sier jeg at akkurat dette området/temaet/tingen, kan de selv bestemme. Men til syvende og sist så er det jeg som bestemmer.

Anonymkode: e9be9...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Du som foreldre bestemmer alt. Punktum.

Så kan han komme med ønsker. Men du bestemmer da om ønskene blir godtatt eller ikke.

Husk at et barn som skal være å bestemme alt kan bli usikker og bli mettet med beslutninger. Hvorfor skal en treåring ha valgmuligheter på glass? «Her er glasset ditt». «Tusen takk mamma».

Har du barn?

Anonymkode: 2542d...d8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du barn?

Anonymkode: 2542d...d8c

Ja. Flere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet får bestemme det foreldrene lar det bestemme, innenfor rammer som foreldrene bestemmer.

Ellers er jeg som forelder sjef. Jeg tar imot ønsker, innspill og argumenter, noen ganger gir jeg valgmuligheter, andre ganger sier jeg at akkurat dette området/temaet/tingen, kan de selv bestemme. Men til syvende og sist så er det jeg som bestemmer.

Anonymkode: e9be9...226

Dette. Du bestemmer alt, inkludert når han kan få bestemme litt og hva. F.eks. så bestemmer du at han skal drikke av et barnevennlig glass, men du kan la ham velge mellom to ulike mønster på det barnevennlige glasset, f.eks. Hvis du har bestemt at nå skal dere spise en is, så kan han jo godt velge selv hva slags is, vanlig eller slush. Så du tar det overordnede valget, og av og til passer det at han kan velge innenfor visse rammer du setter. Små barn bør ha et begrenset antall valg, det blir mye for dem å hele tiden ta stilling til ting. Men av og til passer det. Jo eldre, jo flere valg kan de få, men du som forelder styrer egentlig de viktige valgene i bakgrunnen helt til de er voksne. 

Anonymkode: 07ce5...17a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...