Gå til innhold

Når bestemmer foreldrene? Og når bestemmer barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skrev et innlegg for noen dager tilbake der jeg skrev at hver gang vi er på kjøpesenter så  vil barnet mitt ha med sparkesykkel inn. Han er 3.5 år gammel. Jeg ber han legge igjen sparkesykkelen i bilen fordi det ikke er lov men han hører ikke på meg. Og nesten alle svarte med at det er du som mor/far som skal bestemme over et så lite barn.

Så siden da har jeg tenkt mye på det. Når kan barnet begynne å bestemme selv? Hvor mye kan han bestemme? Når kan han bestemme? Kan han for eks bestemme hvilken klær han skal ha på? Kan han bestemme hvilken glass han skal drikke i? Kan han bestemme om han skal se på ipad  eller ikke? Kan han bestemme om han skal spise is eller drikke slush? Kan han bestemme om han skal leke inne eller ute? Kan han bestemme om han skal sove eller vente litt? Kan han bestemme om han skal drikke vann eller saft? Osv!Så det er masseeeeee jeg har på hjertet.

Når kan barnet bestemme? Og når skal jeg bestemme?
Han er 3.5 år gammel

Anonymkode: 2ffcc...a5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei

Jeg skrev et innlegg for noen dager tilbake der jeg skrev at hver gang vi er på kjøpesenter så  vil barnet mitt ha med sparkesykkel inn. Han er 3.5 år gammel. Jeg ber han legge igjen sparkesykkelen i bilen fordi det ikke er lov men han hører ikke på meg. Og nesten alle svarte med at det er du som mor/far som skal bestemme over et så lite barn.

Så siden da har jeg tenkt mye på det. Når kan barnet begynne å bestemme selv? Hvor mye kan han bestemme? Når kan han bestemme? Kan han for eks bestemme hvilken klær han skal ha på? Kan han bestemme hvilken glass han skal drikke i? Kan han bestemme om han skal se på ipad  eller ikke? Kan han bestemme om han skal spise is eller drikke slush? Kan han bestemme om han skal leke inne eller ute? Kan han bestemme om han skal sove eller vente litt? Kan han bestemme om han skal drikke vann eller saft? Osv!Så det er masseeeeee jeg har på hjertet.

Han er 3.5 år gammel

Du må bestemme det viktigste, for å si det slik..så lenge han får bra næring,  omsorg, kjærlighet..   ..det med sparkesykkel: ikke gå inn på kjøpesenter da når han har med den😄hilsen 3barnsmor

Anonymkode: 16080...51e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine små får bestemme hva de vil ha på skiven sin, resten bestemmer jeg.. 

Anonymkode: 909e9...79e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det kaldt og han må ha på jakke så bestemmer du det, men barnet kan f.eks bestemme mellom 2 jakker. Du bestemmer at han må ha på sko når dere skal ut, men han kan velge bestemme mellom 2 par sko som du velger. DU velger og han skal få saft eller is. Skal dere kjøpe is men han vil ha slush, så kan han velge om han vil ha is ELLER slush.

Så du bestemmer men barnet kan bestemme innenfor dine rammer og betingelser.

Hvis barnet mitt vil se tv/ipad og jeg sier ja, kan barnet få bestemme hva hun vil se på. 

ang sparkesykkel på kjøpesenteret, så må du avklare det på forhånd. Forklare det at hvis han skal ha den på vei til kjøpesenteret, så er det greit, men at den må vente utenfor når dere skl inn. Det er helt klart noe du bestemmer og ikke han. Alternativt er at han ikke får den med i det hele tatt

Anonymkode: 6fa3f...6a3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Klær: må være tilpasset vær, bestemmer ellers selv

Mat: bestemmer hva av hvert måltid, men ikke hva slahs måltid vi skal ha

leggetid: bestemmer hvilken bok, men ikke når det er leggetid

skjermtid: bestemmer til wn viss grad hva han kan se, men ikke hvor mye

Prøver å legge frem som to valg. F.eks. ang sparkesykkel på kjøpesentee: vil du være med på senteret UTEN sykkel, eller vil du være hjemme og vente?

Anonymkode: 33991...9b1

Skrevet (endret)

En treåring kan ha ønsker, men foreldrene skal bestemme alt. Uten noen form for forhandling.

Hvis du ikke er tydelig på grensesetting nå, er det i mine øyne å betrakte som dårlig foreldreskap på grensen til mishandling. 

Endret av Epictetus
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må velge dine kamper.

Klart ungen skal få bestemme litt han også. Men dette går på små ting. Og for mange små er det vanskelig om det blir for mange valg. F.eks dette med farge på koppen. Da har jeg holdt frem to kopper, altså to valg, hvilken vil du ha.

Det er foreldrene som bestemmer de største og viktigste tingene som kan potensielt skade barnet eller være ødeleggende i hverdagen dersom barnet får bestemme.

Husk at han skal forholde seg til et liv hvor andre i mer eller mindre grad bestemmer over han.

Det holder med små valg i hverdagen. Og min erfaring er at en del konflikter kan lett unngås ved å foreberede ungen på forhånd og gi han enkle valg. F.eks Om 5 min er det leggetid! Men du kan bestemme om mamma skal pusse tennene dine, eller om pappa skal pusse de. :)  

Skrevet

Jeg har latt barna bestemme så mye som mulig hele veien, innenfor forsvarlige rammer. Formålet å lære dem å ta forsvarlige og gode beslutninger selv. 

De fikk bestemme klær selv så lenge det var egnet ut fra været.
Is eller slush - kunne ikke falt meg inn å ha en mening om. 
Velge glass selv. 
På handletur: Ha egen vogn og bestemme selv hva som skulle oppi fra de var rundt 3 år tror jeg. Så gjennom fingrene med om det kom med en tyggis på en hverdag. De plukket stort sett yoghurt, frukt, pålegget de selv ønsket og andre fornuftige ting. 
Sovetid - måtte ha kveldsstell og gå til sengs til fast tid. Men så innen rimelighetens grenser gjennom fingrene med lesing osv på senga. Testet det samme med mobil/nettbrett, men tok vekk det fordi det gikk ut over nattesøvnen.  
Fra de var veldig små har de vært med på å bestemme middagsmenyen. 
De har vært med på å bestemme ferier og aktiviteter. 
Leke inne eller ute - bestemt selv så lenge det har blitt nok utetid samlet sett.

Barna har i størst mulig grad fått bestemme over seg selv. De har ikke fått sjefe over verken hverandre eller foreldre. Ved uenigheter har vi snakket oss fram til løsninger.

Syns barn ofte er veldig fornuftige og at det er lett å la dem bestemme ganske mye. Men da må de være vant til det, og kunne forvalte det fornuftig. Er ikke til å komme unna at jeg er en lettlurt barnevakt, da jeg ikke er vant til at tilliten utnyttes. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nødvendig med to tråder?

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre bestemmer de viktige tingene. Barna kan bestemme det foreldrene bestemmer at de kan få bestemme. ;)

Sparkesykkel på kjøpesenter er ikke greit. Det kommer jeg til å bestemme helt til barnet forstår det selv.

Du bestemmer type klær (varme nok etc), han kan bestemme om han vil ha den røde eller blå genseren.

Hvilket glass han drikker av kan han fint bestemme (hvis du synes det er greit), så lenge det ikke er av de dyreste, og han sier fra før du har helt oppi.

Is eller slush er ikke viktig. Ser ingen grunn til at man ikke skal få velge det selv fra man er i stand til å uttrykke hva man vil ha. Du bestemmer selvsagt OM han skal få en av delene.

Du bestemmer leggetid, selvsagt ut fra barnets behov. (Viktig å skille mellom ønske og behov.)

Du bestemmer (ideelt sett) at tørstedrikk hovedsakelig skal være vann, og når det er greit med unntak. Han kan gjerne få velge hva han vil drikke noen av gangene han skal få noe annet enn vann, f.eks. på lørdag.

Du bestemmer mengde skjermtid, han kan velge om han vil se på Peppa Gris eller Mikke Mus (eller noe annet, så lenge han er gammel nok til å se det).

Noen barn er mindre interessert i skjerm, sukker og andre ting som ikke er bra i for store mengder, og da er det ikke nødvendig at foreldrene bestemmer like mye. Men for mitt barn har det vært nødvendig med grenser på disse tingene. Hvis barnet begynner å bli fornuftig f.eks. med tanke på påkledning ved 5 års alder, så kan han bestemme det da. Men hvis han fortsatt vil gå i t-skjorte midt på vinteren når han er 10, så må du bestemme en stund til.

Anonymkode: 41048...1a8

AnonymBruker
Skrevet

I aller beste mening: Hvis du som forelder ikke har peiling på hva som er greit og ikke greit å la et så lite barn bestemme selv, og ikke klarer å hindre 3-åringen å gjøre ting du har gitt beskjed om at ikke er lov, kan det kanskje være lurt å snakke med helsestasjonen og be om hjelp og veiledning om foreldrerollen? Du har mange og harde kamper foran deg, og trenger nok å være bedre rustet. Barn trenger klar grensesetting og tydelige voksne.

Anonymkode: 13b27...746

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Epictetus skrev (5 minutter siden):

En treåring kan ha ønsker, men foreldrene skal bestemme alt. Uten noen form for forhandling.

Hvis du ikke er tydelig på grensesetting nå, er det i mine øyne å betrakte som dårlig foreldreskap på grensen til mishandling. 

Tja. En treåring kan med kyndig veiledning og god dialog bestemme ganske mye egentlig. Mine treåringer har f eks hatt sine egne handlekurver på butikken, og innen rimelighetens grenser selv bestemt innholdet. De ble gjort godt kjent med hva «rimelighetens grenser» var, og var de i tvil så spurte de bare.

Jeg har satt rammene ganske vidt, og innenfor der har de fått bestemme mye over seg selv. Ved tvil eller uforenlige ønsker så har vi diskutert oss fram til gode løsninger for alle. Rammene har ikke vært gjenstand for forhandling, og det har de ikke utfordret i særlig grad heller. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Hippogriff said:

Tja. En treåring kan med kyndig veiledning og god dialog bestemme ganske mye egentlig. Mine treåringer har f eks hatt sine egne handlekurver på butikken, og innen rimelighetens grenser selv bestemt innholdet. De ble gjort godt kjent med hva «rimelighetens grenser» var, og var de i tvil så spurte de bare.

Jeg har satt rammene ganske vidt, og innenfor der har de fått bestemme mye over seg selv. Ved tvil eller uforenlige ønsker så har vi diskutert oss fram til gode løsninger for alle. Rammene har ikke vært gjenstand for forhandling, og det har de ikke utfordret i særlig grad heller. 

Men det er du som bestemmer.

Hvis de vil gjøre X, og du er uenig, så er det din mening som bestemmer.

Håper jeg da.

• Liker 3
Skrevet
Epictetus skrev (Akkurat nå):

Men det er du som bestemmer.

Hvis de vil gjøre X, og du er uenig, så er det din mening som bestemmer.

Håper jeg da.

Ja absolutt. Helt enig. 

AnonymBruker
Skrevet

Man velger ikke kamper om man har gjort ting riktig fra starten. 

Lover, regler, skilt, sedvane, plikter, forbud, trafikkregler osv er ikke oppe til diskusjon. Det skal respekteres ellers så må det få en konsekvens etterhvert. Er det ikke lov med sparkesykkel på kjøpesenter så er det ikke en diskusjon. Og bare fordi du sa nei til sparkesykkel på kjøpesenter så skal du ikke "veie opp for dette nei`et ved å si ja til det neste". Man skal heller ikke "hvis du legger fra deg spareksykkelen i bilen så skal mamma kjøpe is til deg når vi kommer inn". Man blir ikke belønnet av å gjøre som man får beskjed om. Noen ting skal man bara gjøre, og det å følge regler er noe vi gjør uten belønning. 

Hva barn har godt av å få bestemme vil variere etter hvert som barnet blir eldre. De minste kan få velge mellom to ting, feks bøker, sang, pålegg, farge på sokker osv. Man skal ikke velge mellom 5 ting, det blir for mye. 

Etter som årene går kan man være med på å bestemme hva man vil ha til middag, men igjen, valg mellom noen ting, ikke hva man vil, og ikke hver dag. Feks hver tirsdag og fredag er det barna som får velge hva man skal ha til middag. Det er forutsigbart og trygt. 

Etterhvert så velger man selv hvilken side man vil gå inn i bilen, fritidsaktivitet, venner, aktivitet på bursdag, hvilken film man ser på kino, hva man vil ha på seg (innenfor rimelighetens grenser) osv. 

Leggetider, morgenrutiner, matrutiner, klær, utstyr, penger, ferier, de store rammene er det ALLTID foreldrene som bestemmer. 

Anonymkode: 58f6a...fb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Han er 3.5 år gammel

Her får barna bestemme innenfor de rammene vi setter. Du velger hvilke alternativer han får, så må han velge mellom de. To-tre alternativer er mer enn nok.

Anonymkode: f153d...3b4

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I aller beste mening: Hvis du som forelder ikke har peiling på hva som er greit og ikke greit å la et så lite barn bestemme selv, og ikke klarer å hindre 3-åringen å gjøre ting du har gitt beskjed om at ikke er lov, kan det kanskje være lurt å snakke med helsestasjonen og be om hjelp og veiledning om foreldrerollen? Du har mange og harde kamper foran deg, og trenger nok å være bedre rustet. Barn trenger klar grensesetting og tydelige voksne.

Anonymkode: 13b27...746

Støtter dette! Tror det vil gi deg større trygghet til å utøve foreldrerollen på en god måte. :)

Anonymkode: 112a8...928

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...