Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 40 og 6 uker på vei. Det kvalifiserer vel som "høyrisiko" og jeg kjenner at jeg stresser litt. Hadde en SA i fjor, men da spottet jeg. Denne gangen har jeg nå begynt å bli litt kvalm og har ekstremt såre bryster som virker som de allerede har begynt å vokse. Ellers merker jeg ikke så mye til det. Noen som har erfaringer å dele..?

Anonymkode: 878b0...2db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er 40 og 6 uker på vei. Det kvalifiserer vel som "høyrisiko" og jeg kjenner at jeg stresser litt. Hadde en SA i fjor, men da spottet jeg. Denne gangen har jeg nå begynt å bli litt kvalm og har ekstremt såre bryster som virker som de allerede har begynt å vokse. Ellers merker jeg ikke så mye til det. Noen som har erfaringer å dele..?

Jeg er 39, blir 40 to mnd etter fødsel, er 12 uker på vei. 
foreløpig er dette svangerskapet enklere enn det forrige. 

Anonymkode: 8af5e...5ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 39, blir 40 to mnd etter fødsel, er 12 uker på vei. 
foreløpig er dette svangerskapet enklere enn det forrige. 

Anonymkode: 8af5e...5ed

Gratulerer! Grugleder meg til første ultralyd. Er veldig spent og håper alt er i orden. Godt det er noen her med positive erfaringer! 😄 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 og gravid i uke 34. 

Nå er det ikke så mye å gjøre for at det ikke skal gå galt denne gangen, men du kan jo sjekke med lege om du kan få progesteron støtte? Jeg hadde dette + blodfortynnende, men dette var ifm. IVF. 

Du får tilbud om tidlig ul i uke 11-12, samt NIPT test. Fastlege sender henvisning på dette. Lurt å gjøre litt tidlig.

På grunn av alder kan du søke via jordmor om ekstra oppfølging på sykehus. Jeg har vært på kontroll 1 gang i mnd. på sykehuset etter ordinær ul. Da er det typisk vanlig svangerskapskontroll pluss ul. 

Ellers har jeg merket lite til at dette er høyrisiko. Jobber fremdeles 100 prosent og er i fin form. Er mer bekymret for selve fødselen med tanke på risiko for både meg og barnet.

Lykke til!

Anonymkode: 14151...ff2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det regnes som høyrisiko lenger før ca 43 årsalderen. Det er blitt nokså vanlig med barn i 40-åra. 

Har selv fått 2 barn i 40-åra i tillegg til 4 MA. Alt naturlig.

Anonymkode: 1ff94...bb8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 41 og i uke 20. Første svangerskap, helt fin form så langt. Ingen spesiell oppfølging fra sykehus eller lege ut over TUL og NIPT. 

Anonymkode: 85396...d68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tingen er at de fleste blir ikke gravide i førti-årene. Jeg og flere venninner begynte å prøve da vi var 38+. Ingen av oss ble noen gang gravide. Dere er heldige!

Anonymkode: dc2af...772

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nr to i fjor høst. Var da 41. Fikk første når jeg var 34. Jeg merket ikke noe forskjell, men jeg fikk noen tillegg underveis som jeg ikke fikk med førstemann. Så jeg ble satt i høyrisikogruppen, og ble nøye fulgt opp. Har flere nære bekjente som har fått i 40 åra, og det var ikke noe ekstra problemer og oppfølging der.

Anonymkode: ad514...422

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 og har baby nr.2 på vei. 

Jeg kunne tenke meg ihvertfall ett barn til men først etter 4 år når jeg er ferdig med denne. 

Denne tråden gjorde godt for hjertet da jeg hele tiden har overbevist meg selv om at det  å få barn etter 35 er sikkert bare full av stress mtp.komplikasjoner og risiko generelt. Lykke til 🌸  

Anonymkode: a21af...918

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tingen er at de fleste blir ikke gravide i førti-årene. Jeg og flere venninner begynte å prøve da vi var 38+. Ingen av oss ble noen gang gravide. Dere er heldige!

Anonymkode: dc2af...772

Jeg håper jeg ikke fornermer eller virker slem på noen måte , men av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hva som skjedde? Hvorfor ventet du/dere så lenge? Er det noe du angrer på? 

Klem🌸

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk 2 hjemmelaga barn etter 40. Det var null stress .

Anonymkode: 80248...38d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 39 og gravid med nr 4. Ikke hørt et ord om at det er noe høy risiko og har ikke hatt noen ekstra kontroller utenom tidlig UL

Anonymkode: 3531b...591

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Var 42 og det gikk helt fint 😀

gratulerer 🌸

Anonymkode: 7797d...8cf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 39 da tvillingene kom. Hadde veldig lett svangerskap. 

Anonymkode: 17346...563

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg håper jeg ikke fornermer eller virker slem på noen måte , men av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hva som skjedde? Hvorfor ventet du/dere så lenge? Er det noe du angrer på? 

Klem🌸

Ønsket ikke barn før. Var litt sjokkert da jeg ble gravid på første forsøk i en alder av 40. 

Bor i Oslo, her var jeg definitivt ikke klassifisert som noe høyrisiko og fikk ikke noe ekstra oppfølging. Alt gikk på skinner og barnet er nå 7.  

Angrer ingenting, glad jeg fikk gjort alt jeg ønsket før jeg fikk barn. 

Anonymkode: 2831f...a88

• Liker 2
Skrevet

Fikk barn ved eggdonasjon som 42-åring. Graviditeten gikk helt fint og her i Oslo fikk jeg ingen ekstra oppfølging utover tidlig ultralyd (det overrasket meg litt siden det var eggdonasjon). Men risikoen for feil ved fosteret er lav ved eggdonasjon, siden eggdonors alder er avgjørende. 

Har ett barn fra tidligere fra eget egg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg var 39 da tvillingene kom. Hadde veldig lett svangerskap. 

Anonymkode: 17346...563

Samme her (IVF). Blødde en del gjennom hele svangerskapet, men ingenting dramatisk. Tok det litt med ro, og fødte friske og fine tvillinger i uke 39.

Anonymkode: b988c...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble førstegangsgravid som 42åring, fødte da jeg var 43. Merket ømme bryster som første tegn, men var aldri kvalm. Tok blodprøver og ul mtp Downs etc. Svangerskapet forløp helt flott! Ingen vondter, jobbet til uke 37. Lett fødsel og👍

Herlig å bli mor, koser meg maks. Han er snart 3 år❤️

Anonymkode: 4b116...3ec

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ønsket ikke barn før. Var litt sjokkert da jeg ble gravid på første forsøk i en alder av 40. 

Bor i Oslo, her var jeg definitivt ikke klassifisert som noe høyrisiko og fikk ikke noe ekstra oppfølging. Alt gikk på skinner og barnet er nå 7.  

Angrer ingenting, glad jeg fikk gjort alt jeg ønsket før jeg fikk barn. 

Anonymkode: 2831f...a88

Hvorfor adopterte du ikke hvis det var så viktig med barn? Sånn helt plutselig. 

Anonymkode: cb4f2...95a

AnonymBruker
Skrevet

Hei er førstegangsgravid som 41 åring. Ble gravid naturlig på første forsøk :) Er 8 uker på vei, men i går begynte jeg å blø og fikk en del menslignende smerter. Frykter SA. Skal til UL i morgen, så da får jeg svar på hvordan det er gått. Ellers har jeg hatt få symptomer, lett kvalme, og forstoppelse samt ganske ømme bryster. Jeg har ikke kastet opp og ikke vært veldig sliten eller trøtt. Har litt ekstra oppfølging pga. alder. dvs. jeg er henvist til tidlig ultralyd og NIPT test i uke 12. Vanligvis får man ingen ultralyd via det offentlige før i uke 18. Utover det virker det ikke som det er noen ekstra oppfølging. 

Anonymkode: 9d8eb...193

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...