AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #1 Skrevet 30. juni 2022 Hei, så en tråd her for noen uker siden om jodmangel og graviditet. Så kom jeg over dette i dag. Er gravid i tiende uke. Litt skremt av dette da jeg ikke hadde hørt om at jod var viktig. Anbefaler alle å lese. Her er artikkelen! " Konsekvenser av selv mild til moderat jodmangel hos mor har i studier blitt forbundet med negative effekter på kognitiv utvikling, språkutvikling og motorisk utvikling hos barnet. Det viser blant annet den store norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa) fra 2017. Moderat jodmangel har også blitt sett i sammenheng med tap av IQ-poeng og ADHD-symptomer." Anonymkode: 91df6...bf0
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #2 Skrevet 30. juni 2022 Jeg fikk det anbefalt allerede på feritilitetsklinikken før graviditeten, men flere burde absolutt bite seg merke i dette. Anonymkode: 17550...7a6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #3 Skrevet 30. juni 2022 Også viktig å få fram dette sitatet fra samme artikkel, før folk får helt panikk og vil ta abort sånn som hun i den andre tråden: "På individnivå, hvis du har 98 eller 100 i IQ-score, betyr ikke det så mye for én person. Men i en hel befolkning gir det et større utslag." Altså er det ikke noen krise for hvert enkelt barn, men noe man skal fokusere bedre på på samfunnsnivå så alle som planlegger graviditet får god nok informasjon. Jod har jo allerede et par-tre år blitt anbefalt som tilskudd til de som planlegger å bli gravide og er gravide, hvis man spiser mindre enn en viss mengde melk og hvit fisk. Men dette er gjerne informasjon man må finne ut av selv, f.eks. ved å lese på helsenorge, det er liksom ikke like kjent som folat enda. Og det bør man jo jobbe for å forbedre. Anonymkode: deeda...6f5 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #4 Skrevet 30. juni 2022 Er det ikke standard at jod sjekkes når det tas blodprøver rundt uke 12? Jordmoren min sjekket i hvert fall jod på alle. Anonymkode: 332e0...047
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #5 Skrevet 30. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er det ikke standard at jod sjekkes når det tas blodprøver rundt uke 12? Jordmoren min sjekket i hvert fall jod på alle. Anonymkode: 332e0...047 Ikke sjekket i mine 3 svangerskap Anonymkode: 6c13c...85b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #6 Skrevet 30. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke sjekket i mine 3 svangerskap Anonymkode: 6c13c...85b Snodig at det ikke er en felles greie på det! Anonymkode: 332e0...047
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Skrevet 30. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Er det ikke standard at jod sjekkes når det tas blodprøver rundt uke 12? Jordmoren min sjekket i hvert fall jod på alle. Anonymkode: 332e0...047 Jod er vanskelig å måle på en god måte, dessuten må jodnivået være ok FØR graviditeten. Anonymkode: ae6e2...31d 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #8 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det ikke standard at jod sjekkes når det tas blodprøver rundt uke 12? Jordmoren min sjekket i hvert fall jod på alle. Anonymkode: 332e0...047 Det er jo forseint i uke 12 uansett. Det tar lang tid å bygge opp jod lagre og den mest kritiske fasen var uansett de første ukene av svangerskapet. Anonymkode: 17550...7a6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #9 Skrevet 30. juni 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo forseint i uke 12 uansett. Det tar lang tid å bygge opp jod lagre og den mest kritiske fasen var uansett de første ukene av svangerskapet. Anonymkode: 17550...7a6 Ja, det er for sent med tanke på fosteret, men det er ikke for sent med tanke på jodmangel i seg selv. Det er ikke bra å mangle jod uansett om man er gravid eller ikke. Anonymkode: 332e0...047
Regnbuefisk Skrevet 30. juni 2022 #10 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke standard at jod sjekkes når det tas blodprøver rundt uke 12? Jordmoren min sjekket i hvert fall jod på alle. Anonymkode: 332e0...047 Jod analyseres ikke i blod i det hele tatt i Norge, så det hørtes usannsynlig ut. Mulig det var stoffskifte? Det er der jodmangel slår ut. Synes det er så merkelig at Norge tilsetter minst jod i saltet av alle europeiske land. For meg virker det som en veldig enkel og velprøvd måte å fjerne dette problemet. 1
Kartoffel Skrevet 30. juni 2022 #11 Skrevet 30. juni 2022 Regnbuefisk skrev (2 timer siden): Jod analyseres ikke i blod i det hele tatt i Norge, så det hørtes usannsynlig ut. Mulig det var stoffskifte? Det er der jodmangel slår ut. Synes det er så merkelig at Norge tilsetter minst jod i saltet av alle europeiske land. For meg virker det som en veldig enkel og velprøvd måte å fjerne dette problemet. Man skal visst spise ganske så mye mat som inneholder jod for å få tilstrekkelig mengde. Salt med jod er ikke nok, med mindre man spiser ekstreme mengder salt, som jo heller ikke er bra 🙈 Denne testen gir en pekepinn: https://www.melk.no/jodkalkulator/?gclid=CjwKCAjwk_WVBhBZEiwAUHQCmaQpHVm1keUWXnSOYNjxhVBcNWLvj3gyzdS2NPOVJr3Ko3F4IS5S-hoCmL0QAvD_BwE
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #12 Skrevet 30. juni 2022 Synes det er så rart at dette ikke er mer kjent? Da jeg fjernet pstaven for fem år siden ble jeg anbefalt å begynne med jod med en gang ettersom vi da vurderte å forsøke å få barn. Jeg startet med jod og folat samtidig, og har tatt jod gjennom to prøveperioder, to graviditeter og (snart) to ammeperioder. Anonymkode: b892c...603
Regnbuefisk Skrevet 30. juni 2022 #13 Skrevet 30. juni 2022 Kartoffel skrev (5 timer siden): Man skal visst spise ganske så mye mat som inneholder jod for å få tilstrekkelig mengde. Salt med jod er ikke nok, med mindre man spiser ekstreme mengder salt, som jo heller ikke er bra 🙈 Denne testen gir en pekepinn: https://www.melk.no/jodkalkulator/?gclid=CjwKCAjwk_WVBhBZEiwAUHQCmaQpHVm1keUWXnSOYNjxhVBcNWLvj3gyzdS2NPOVJr3Ko3F4IS5S-hoCmL0QAvD_BwE Jepp, det var det jeg mente. Hvis norsk salt er din eneste kilde til jod må du spise 30g per dag. Anbefalt maksdose er 5g 😅 Gir jo derfor mening å øke mengden jod i saltet betraktelig. Og heller slutte å berike dyrefôr så mye, hvis man er redd for at enkelte får for mye jod.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #14 Skrevet 30. juni 2022 Jeg fikk bare beskjed om å ta multivitamin, så dekkes jod inn pluss at man får ekstra vitaminer som gjerne kan være lave Anonymkode: 6b77f...b9f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 On 6/30/2022 at 11:01 AM, AnonymBruker said: Ja, det er for sent med tanke på fosteret, men det er ikke for sent med tanke på jodmangel i seg selv. Det er ikke bra å mangle jod uansett om man er gravid eller ikke. Anonymkode: 332e0...047 Men nå er det jo fosteret som er temaet i tråden her. Anonymkode: ae6e2...31d
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Spis hummer dere som prøver å bli gravide. Den inneholder MYE jod Anonymkode: c2099...e83
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 De fleste som er gravide nå, tar vel vitamintilskudd. I alle fall gjør jeg det. Og har sjekket - er mer enn nok dagsdose av job i det jeg tar. Anonymkode: 1e71a...07a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #18 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste som er gravide nå, tar vel vitamintilskudd. I alle fall gjør jeg det. Og har sjekket - er mer enn nok dagsdose av job i det jeg tar. Anonymkode: 1e71a...07a dagsdose av jod, skulle det stå. Anonymkode: 1e71a...07a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå