Gå til innhold

Jeg digger at byrådet har strammet inn på fortettingen i Oslo.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var ikke så ille?

Her er det fortsatt god plass rundt huset, masse plen og mange trær og busker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i den delen av reguleringen som skal forhindre/gjøre det vanskeligere å bygge hus i hagen. Men den foreslåtte utnyttelsesgraden er helt ko-ko lav. Vi har en ganske stor tomt til Oslo og være (kunne bygget hus i hagen etter gamle regler), men får ikke lov å bygge garasje om denne reguleringen går gjennom. Nå sier jeg ikke at garasje er en menneskerett akkurat, men det virker ganske hull i hodet å sette utnyttelsesgraden helt ned til 16 %.

Man kunne differensiert mellom det å bygge hus i hagen kontra å bygge en bod eller en garasje. Det som antagelig kommer til å skje er at mange i større grad setter opp boder som ikke søkes godkjenning for, siden mange med litt mindre tomter allerede vil være utenfor reglene. 

Anonymkode: c27fa...867

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor i Oslo har det blitt voldsomt fortening bare de siste 10-årene. Nabolaget ser helt annerledes ut. Jeg skjønner godt at folk ønkser flere boliger på samme tomt, men visuelt så ser nabolaget mye mindre pent ut.  I tillegg har det i vårt nabolag handlet både om parkeringsplasser og dårligere utsikt og innsyn. Naboen vår ønkset å bygge rekkehus på tomten, men da hadde vi mistet utsikten vår og vi hadde også endt med at hagen vår ble mye mindre privat. 

Skjønner selvsagt veldig godt at folk ønsker å bygge flere hus på samme tomt, for det er mye penger i det. 

Anonymkode: 71d91...1d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen så er det nok av plass med plen, busker og trær rundt disse boligene.

Det er verre når folk søker om dispensasjon fra benyttelsesgraden for å bygge et hus i hagen og alle naboene får et hus et par centimeter fra sine tomtegrenser.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig glad for dette, jeg bor i et område med småhusbebyggelse der det har tatt fullstendig av og er bygd så tett og så overalt at det er til å grine av. Jeg bor i blokk selv og synes direkte synd på mange med hus i området som nå omtrent bor tettere på naboene enn jeg gjør. 
Vi har i det minste ikke direkte innsyn i boligen vår, enkelte hus har innsyn fra alle fire kanter nå der de hadde god plass rundt seg for 10 år siden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (2 timer siden):

Igjen så er det nok av plass med plen, busker og trær rundt disse boligene.

Det er verre når folk søker om dispensasjon fra benyttelsesgraden for å bygge et hus i hagen og alle naboene får et hus et par centimeter fra sine tomtegrenser.

Er dette lov? Jeg jobber med byggesak utenfor Oslo, men vi godtar i hvert fall utbyggerfelt med 6 meter mellom bebyggelsen, men de må opprettholde 4 meter til nabogrensen likevel. Hvordan får man det til brannteknisk å ha så lite avstand?

Enig i at 16% er komisk lavt dersom det inkluderer garasjer og annet parkeringsareal. 

Anonymkode: b6578...a86

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er dette lov? Jeg jobber med byggesak utenfor Oslo, men vi godtar i hvert fall utbyggerfelt med 6 meter mellom bebyggelsen, men de må opprettholde 4 meter til nabogrensen likevel. Hvordan får man det til brannteknisk å ha så lite avstand?

Enig i at 16% er komisk lavt dersom det inkluderer garasjer og annet parkeringsareal. 

Har opplevd at det bygges tett inntil naboens tomtegrense ja, såpass at man ikke kan plante en busk imellom gjerdet og bygget. Dette gjelder i flere byer. 

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (2 timer siden):

Har opplevd at det bygges tett inntil naboens tomtegrense ja, såpass at man ikke kan plante en busk imellom gjerdet og bygget. Dette gjelder i flere byer. 

I alle dager. Hvordan brannprosjekteres det? Kan vel umulig være lovlig? Murbygninger uten vinduer da kanskje?

Gjest Bildet
Skrevet (endret)

Eneste resultatet av dette, er at nye eneboliger i greie strøk i Oslo vil ikke lenger koste «bare» 15+ millioner, de vil koste 19+ millioner. Regn 4+ millioner per hus i tomtepris med lavere utnyttelse.

Dette løser jo alle boligproblemer i Oslo, ikke sant..?

Endret av Bildet
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I alle dager. Hvordan brannprosjekteres det? Kan vel umulig være lovlig? Murbygninger uten vinduer da kanskje?

Det er inntil tomtegrensen, ikke husveggen.

Men ja, jeg har lurt på det samme selv.

Der bestemor bor på sørlandet, i et hvitt trehus blant mange andre hvite hus, fikk en riking med kontakter i kommunen bygge seg en svær murbygning midt blant de hvite trehusene. Ikke bare tok han sola, han tok utsikten også. Tror det er tre utleieleiligheter i huset, så det renner jo inn og ut med nye folk og den ille oppkjørselen fungerer som motorvei.

Så derfor er ikke de eksemplene her i tråden så ille. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

16% er uten biloppstillingsplass, men inkludert garasjer. Det fortsetter en minimumsgrense på tomt på 600 m2. Så det blir kompakte hus for fremtidens Oslo-borgere.

Markedet tilpasser seg jo raskt...

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (50 minutter siden):

Det er inntil tomtegrensen, ikke husveggen.

Men ja, jeg har lurt på det samme selv.

Der bestemor bor på sørlandet, i et hvitt trehus blant mange andre hvite hus, fikk en riking med kontakter i kommunen bygge seg en svær murbygning midt blant de hvite trehusene. Ikke bare tok han sola, han tok utsikten også. Tror det er tre utleieleiligheter i huset, så det renner jo inn og ut med nye folk og den ille oppkjørselen fungerer som motorvei.

Så derfor er ikke de eksemplene her i tråden så ille. 😅

Jo, men hvis begge hus bygges én meter fra tomtegrensen må det vel noen voldsomme sikringstiltak til. Trodde ikke mindre enn fem meter mellom bebyggelse i form av boenheter var tillatt overhodet. 

Erfaringsmessig har de vært veldig slacke på reguleringsregler på Sørlandet, fordi det har vært så stort behov for tilflytting. Men det er kjedelig når resultatet blir sånn der da. 

AnonymBruker
Skrevet
Bildet skrev (1 time siden):

Eneste resultatet av dette, er at nye eneboliger i greie strøk i Oslo vil ikke lenger koste «bare» 15+ millioner, de vil koste 19+ millioner. Regn 4+ millioner per hus i tomtepris med lavere utnyttelse.

Dette løser jo alle boligproblemer i Oslo, ikke sant..?

Dette! Det gjør det bare enda mer umulig å få kjøpt seg hus i Oslo. 

Ja til fortetting rundt knutepunkter.

Anonymkode: a5c20...8f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette her som er under bygging er helt skrekkelig, og det er flere i samme bydel som faktisk er værre, men det er noens bolig, så jeg skal ikke poste det her. Men jeg grøsser når jeg ser det.

Screenshot_20220630-210131_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 41378...2a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns dette her som er under bygging er helt skrekkelig, og det er flere i samme bydel som faktisk er værre, men det er noens bolig, så jeg skal ikke poste det her. Men jeg grøsser når jeg ser det.

Er ikke fortettingen som er problemet her. Det er valg av stil og farger ift. eksisterende bebyggelse.

Anonymkode: 70e94...113

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke fortettingen som er problemet her. Det er valg av stil og farger ift. eksisterende bebyggelse.

Delvis enig. De ligger betydelig tettere og dystrere enn hva bildet skisserer, men ja, med total stilkræsj i tillegg. En annen plass i nærheten er det likedan, bare at fortettingskassene ligger så uhørt klint inntil opprinnelig hus at det i mitt hode må være helt ubeboelige forhold. Det der er *ikke* gode boliger, bomiljøer eller en plass folk orker å bo over tid!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skjønner ikke helt stilen der man skal ha vindu fra vegg til tak. Sitter nesten i et glasshus.

AnonymBruker
Skrevet

Utfra bildene i denne tråden virker det mest som at det Ts ikke liker er rekkehus. 

Anonymkode: 30105...d8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...